Test najlepších aditív do nafty podľa recenzií 2025
Aké aditívum do nafty si vybrať podľa porovnania
Obsah článku
V posledných rokoch klesla kvalita pohonných hmôt kvôli pridávaniu biozložiek rapídne dole. Preto sa odporúča pridávať do nafty aditíva. Ak hľadáte aditívum vhodné na letné obdobie, odporúčame vyskúšať VIF Super Diesel Aditiv letný. V chladných mesiacoch je vhodné investovať do zimného aditíva VIF Super Diesel Aditiv zimný. A pokiaľ chcete motor skôr prečistiť, môžete skúsiť jednorazové aditívum BG 245 Fuel System Cleaner.
Ako porovnávame aditíva do nafty?
Porovnanie aditív do nafty sme sa snažili zostaviť tak, aby si na svoje prišli ako náročnejší používatelia, tak aj tí, pre ktorých je primárna výhodná cena. Nájdete tu teda rôzne druhy aditív. S niektorými dosiahnete vyššiu mazivosť nafty a efektívnejšie spaľovanie paliva, iná uľahčí štart v zimných mrazoch. Nechýbajú ani výhodné balenia a špeciálne prípravky na čistenie. V tabuľke parametrov potom nájdete prehľadne zrovnané všetko, čo sme považovali za dôležité:
- Určenie podľa ročného obdobia
- Hlavné účinky
- Frekvencia použitia
- Dávkovanie
- Objem
Trh s aditívami do nafty je nesmierne bohatý a vyznať sa v tak pestrej ponuke produktov nie je ľahké, pokiaľ nepatríte medzi skúsených motoristov. Preto sa odporúča vyberať medzi produktmi od renomovaných značiek, ktoré sú známe a chválené medzi užívateľmi aj odborníkmi.
Viac informácií môžete naštudovať v článku Ako vybrať aditívum do nafty, v ktorom vám objasníme rozdiely medzi jednotlivými typmi aditív, poradíme, aké zložky by nemalo postrádať zimné adivitum, a odporučíme, ako aditíva správne používať.
Najlepšie aditíva do nafty podľa porovnania
Hodnotenie | Produkt | Klady | Zápory | Orientačná cena | Aktuálna cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
70 € | Zobraziť ponuky | |
Top 2 |
|
|
75 € | Zobraziť ponuky | |
Top 3 |
|
|
25 € | Zobraziť ponuky | |
Top 4 |
|
|
220 € | Zobraziť ponuky | |
Top 5 |
|
|
50 € | Zobraziť ponuky | |
Top 6 |
|
|
15 € | Zobraziť ponuky | |
Top 7 |
|
|
15 € | Zobraziť ponuky | |
Top 8 |
|
|
90 € | Zobraziť ponuky |
Ako chápať redakčné hodnotenie?
Odporúčame iba produkty, ktoré majú podľa posúdenia redaktora hodnotenie nad 70 %. Pozrite sa, čo jednotlivé percentuálne hladiny znamenajú.
Recenzie najlepších aditív do nafty
- Vysoká kvalita zloženia
- Znižuje spotrebu
- Populárne medzi užívateľmi
- Veľké balenie
- Vyššia cena
- Nepríjemný zápach
- Ťažšie nalievanie
VIF Super Diesel Aditív letné 5 l predstavuje spolu so zimným variantom aditíva vlajkovú loď tejto značky. Bude vyhovovať nielen nadšeným motoristom, ale aj tým užívateľom, ktorí nemajú s aditívami do nafty žiadne skúsenosti. Disponuje totiž vysokou kvalitou a zaisťuje skvelú ochranu palivového systému v letných mesiacoch. Zvyšuje cetánové číslo nafty, eliminuje vplyv biozložiek a znižuje spotrebu paliva.
Výhodou je aj veľké päťlitrové balenie. Na prvý pohľad možno zaplatíte viac ako za menšie balenie iných značiek, ale po prepočte zistíte, že ste ušetrili. Veľké balenie sa hodí aj z toho dôvodu, že aditívum musíte pridávať pri každom tankovaní v pomere 1:1000. Jedine tak bude fungovať skutočne efektívne.
Hodnotenie ďalších odborníkov a užívateľov
VIF Super Diesel patrí medzi najobľúbenejšie naftové aditíva na trhu. Podľa spokojných užívateľských recenzií je možné usúdiť, že je skutočne účinný. Väčšina zákazníkov ho používa na údržbu svojich vozidiel niekoľko rokov. Odporúčajú ho aj mechanici. Znižuje spotrebu, stišuje motor a udržuje ho v dobrom stave.
Objavilo sa ale aj niekoľko výhrad k veľkému kanistru. Problémom nie je jeho veľkosť, ale spôsob dávkovania. Zákazníci by ocenili šikovnejšiu nálevku alebo lievik, vďaka ktorému by bolo dávkovanie aditíva jednoduchšie.
Hlavné klady, zápory a zaujímavosti oproti iným produktom
Aditívu VIF nie je v zásade čo vytknúť – chvália ho zákazníci aj profesionáli. Pravidelne víťazí v spotrebiteľských testoch a na trhu sa pohybuje už viac ako 20 rokov. Disponuje vysokou kvalitou a pestrou škálou účinkov. Na prvý pohľad síce nepoteší vyššou cenou, tá je ale nutnou daňou za veľké balenie. Za nevýhodu možno považovať aj nešikovné nalievanie – zákazníci by ocenili kohútik alebo lievik.
Záverečné zhrnutie
Ak v ponuke aditív tápete a neviete, čím sa vybaviť na teplé mesiace, s aditívom VIF Super Diesel nemôžete urobiť chybu. Vsádzajú naň skúsení motoristi, mechanici aj užívatelia, ktorí sa inak o údržbu vozidla až tak nezaujímajú. Hodí sa pre všetky typy naftových motorov, a ak je na vás päťlitrové balenie veľmi veľké, dá sa zakúpiť aj v rôznych variantoch a veľkostiach. Na chladnejšiu časť roka potom odporúčame VIF Super Diesel Aditiv zimné 5 l.
- Štart aj v silných mrazoch
- Výborná kvalita
- Veľký objem kanistra
- Ocenenie „Produkt roka"
- Vyššia obstarávacia cena
- Kanister bez kohútika
- Silný zápach
VIF Super Diesel Aditiv zimné 5 l je asi najobľúbenejším zimným aditívom na trhu. Jeho silnou stránkou je spoľahlivá záruka štartu aj v silných mrazoch. Pokiaľ bývate v oblastiach, kde ortuť na teplomere pravidelne klesá pod – 20 °C, určite pre toto aditívum nájdete využitie.
Aditívum zníži bod tuhnutia nafty až o 5 °C, čo vám zaistí rýchlejší a pohodlnejší štart. Pokiaľ sa potrebujete v zime rýchlo pohybovať a hrajú pre vás rolu minúty, môže to predstavovať veľkú výhodu. Výhodou je aj maximalizácia výkonu motora a efektívnejšie spaľovanie paliva. Keďže je toto aditívum dodávané v päťlitrovom kanistri, vydrží vám po celé zimné obdobie, aj keď tankujete často.
Hodnotenie ďalších odborníkov a užívateľov
Zimné aditívum VIF žne medzi užívateľmi v podstate len pozitívne ohlasy. Tí, ktorí ho vyskúšali, naň nedajú dopustiť a pravidelne používajú aj letný variant. Pri svojich vozidlách zaznamenali rýchlejší štart, tichší zvuk motora i celkovo kultivovanejší chod. Vzhľadom na veľkosť balenia sa im zdá výhodná aj cena. Na portáli Heureka získalo toto aditívum ocenenie „Produkt roku” v roku 2017.
Ako jediný výraznejší nedostatok spomínajú niektorí zákazníci nešikovné hrdlo. Na pohodlné dávkovanie si človek musí zohnať lievik, prípadne preliať časť tekutiny do menšej fľaštičky.
Hlavné klady, zápory a zaujímavosti oproti iným produktom
Rokmi a mnohými užívateľmi overená kvalita, funkčnosť a známe meno. To všetko hrá zimnému aditívu VIF Super Diesel do kariet. Na našom trhu by ste asi ťažko hľadali niečo lepšie, a to aj vzhľadom na cenu. Tá sa môže zdať na prvý pohľad dosť vysoká, no získate za ňu veľké päťlitrové balenie, ktoré vám vydrží dosť dlho. Výrobca by mohol ešte doladiť systém nalievania – hodil by sa kohútik.
Záverečné zhrnutie
Ak nechcete nad výberom zimného aditíva príliš premýšľať a ide vám hlavne o to, aby ste naštartovali aj v tých najsilnejších mrazoch, mohol by vám VIF Super Diesel Aditiv zimný 5 l vyhovovať. Ak zmýšľate ekonomicky, oplatí sa vám investovať do väčšieho balenia (najmä tým vodičom, ktorí majú vysokú spotrebu nafty). Na letné mesiace potom odporúčame aditívum VIF v letnom variante.
- Vyhlásená značka
- Odstraňuje usadeniny
- Pre staršie aj nové motory
- Jednorazová aplikácia
- Vyššia cena na malé balenie
- Nutné dokúpiť lievik
BG Products boli pôvodne aditíva určené výhradne profesionálom. Ich rastúca obľuba si však vyžiadala rozšírenie aj pre amatérov. Jedná sa o najlepšie čistiace aditíva do nafty, aké môžete zohnať. Hodia sa teda aj pre veľmi náročných zákazníkov.
Toto aditívum zaistí odstránenie aj veľmi silných karbónových usadenín zo vstrekovacieho systému a celého palivového systému, zvyšuje mazivosť paliva a predlžuje životnosť motora. Toto aditívum je určené na jednorazové použitie. Jeho aplikácia teda nezaberie veľa práce ani času, stačí len vyliať obsah nádoby (325 mililitrov) do plnej nádrže. Výhodou je, že nemusíte premýšľať ani nad vhodným pomerom dávkovania.
Hodnotenie ďalších odborníkov a užívateľov
Zákazníci, ktorí si toto aditívum zakúpili, s ním majú veľmi dobré skúsenosti. Pocitovo sa im zdá, že auto lepšie štartuje, stišuje sa chod motora a dobre zaberá už pri nižších otáčkach. Pri dlhodobom užívaní zaznamenali postupné zníženie spotreby nafty.
Hlavné klady, zápory a zaujímavosti oproti iným produktom
BG Products nemá medzi čistiacimi aditívami konkurenciu. Svoju vysokú úroveň si
drží dlhodobo a po prieniku na trh pre všetky typy používateľov si neustále rozširuje svoju fanúšikovskú základňu. Je vhodné pre staršie aj nové typy dieselových motorov, odstraňuje aj veľmi silné usadeniny a jeho použitie je veľmi jednoduché. Pre niekoho môže predstavovať problém vyššia obstarávacia cena a nutnosť dokúpenia lievika.
Záverečné zhrnutie
BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml sa do paliva pridáva vždy nárazovo. Jednorazové aditívum sa tak hodí pre „lenivejších vodičov” alebo vyťažené osoby, ktoré nemajú na údržbu vozidla príliš veľa času. Zároveň v ňom ale získajú vysoko kvalitný produkt a pokiaľ ho budú používať pravidelne, udržia motor čistý a vo výbornej kondícii.
- Celoročné použitie
- Pokojnejší chod motora
- Časom zníženie emisií
- Čistí aj znižuje spotrebu
- Kladné recenzie
- Vysoká cena
- Chýba lievik
- Nutné doplňovanie
Millers Oils Diesel Power EcoMax je praktické 5-litrové balenie celoročného aditíva do nafty spadajúce do vyššej cenovej hladiny. S ohľadom na pomer ceny a objemu balenia sa jedná o jeden z najdrahších produktov na trhu, ktorý je určený náročným používateľom. Výhodou je, že sa dá používať po celý rok, takže si nemusíte kupovať špeciálny prípravok na leto a na zimu. Vedie si veľmi dobre aj podľa užívateľských recenzií.
Avšak aj tak môže byť vysoká obstarávacia cena pre mnoho užívateľov prekážkou. Podobne ako pri iných niekoľkolitrových bareloch je tu trochu náročnejšie dávkovanie a nalievanie aditíva do nádrže. Výrobca by mohol k barelu pridávať lievik.
- Súprava s prípravkami do oleja
- Navrátenie výkonu motora
- Určené pre motory s DPF
- Spoľahlivý výrobca
- Vyššia cena vzhľadom na objem
Trojdielna dekarbonizačná sada BG 6568 KIT obsahuje okrem čistiaceho aditíva ešte aditívum do motorového oleja a prípravok na výplach motora. Jedná sa o šikovné balenie, ktoré sa hodí na dôkladné vyčistenie motora. S týmto balíčkom určite neurobíte chybu, keď ho zakúpite ako darček pre niekoho, kto vlastní dieselové vozidlo s DPF filtrom.
Odradzujúca môže byť v tomto prípade cena – prípravky sú jednorazové a obstarávacie náklady nie sú najnižšie. Tiež je potrebné zdôrazniť, že aditívum v sade nie je určené na použitie v zime.
- Predlžuje životnosť DPF
- Nižšie emisie
- Pozitívne recenzie
- Overený výrobca
- Malé balenie
- Časté používanie sa predraží
- Nemá lievik
Metabond DPFCC je celoročné čistiace aditívum špeciálne zamerané na regeneráciu filtrov pevných častíc. Je preto vhodné pre všetky dieselové vozidlá, ktoré sú alebo boli dodatočne vybavené DPF filtrom. Prísadu je potrebné naliať do palivovej nádrže pred každým piatym natankovaním, čo je častejšie v porovnaní s väčšinou čistiacich prísad, ktoré sa používajú napríklad len raz ročne.
Balenie obsahuje 250 ml, takže patrí k tým menším. Hoci samo o sebe nie je drahé, časté používanie zvýši náklady (najmä ak tankujete niekoľkokrát za mesiac). V balení chýba lievik, ale ten na druhej strane nájdete skôr vo veľkých sudoch, kde môže byť aplikácia aditíva problematickejšia. Tu je fľaša vybavená úzkym hrdlom, ktoré by malo uľahčiť nalievanie aditíva do nádrže.
- Čistenie vstrekovačov
- Efektívnejšie využívanie paliva
- Lepšie studené štarty
- Menej emisií
- Náročnejšie nalievanie
- Bez lievika
TEC-2000 Diesel Injector Cleaner je celoročné čistiace aditívum určené na čistenie vstrekovacích trysiek a vstrekovacieho čerpadla. Tento produkt bude vhodný najmä pre vozidlá, ktoré majú opakujúce sa problémy so zanášaním vstrekovačov. V konečnom dôsledku vám môže ušetriť veľa peňazí, pretože výmena vstrekovačov nie je lacná záležitosť.
Čistením systému vstrekovačov sa tiež výrazne znižuje dymivosť (produkcia čiernych výfukových plynov), čo potvrdzujú mnohí používatelia v recenziách. Aditívum stačí naliať do nádrže raz po 10 000 km/výmene oleja, čo je pre čistiace aditíva typické. Nádoba na aditívum má však dosť nepraktické prevedenie, pretože aditívum sa nedá naliať bez lievika. Lievik nie je súčasťou balenia, takže si ho musíte zaobstarať zvlášť.
- Využitie po celý rok
- Veľké balenie
- Vhodné na konzerváciu
- Málo recenzií
- Nie do silného mrazu
- Problematické nalievanie
Liqui Moly 5140 Super predstavuje cenovo dostupný barel s objemom 5 l naplnený celoročným aditívom. To znamená, že pokiaľ vyložene nemrzne, dá sa použiť aj v zime. Tento prípravok je tiež vhodný na konzerváciu motorov, ktoré sú dlhšiu dobu odstavené.
Podobne ako u iných kanistrov môžu aj tu nastať problémy s nalievaním a odmeriavaním, pretože výrobca nepribalil žiadnu lievik.
Ako vybrať aditívum do nafty
Kvalita pohonných hmôt značne klesá z dôvodu pridávania biozložiek. Preto sa oplatí pridávať do nafty aditívum, ktoré zvyšuje jej kvalitu a poskytuje motoru celkovú ochranu. V tomto článku sa dozviete všetko potrebné pre výber správneho aditíva:
- Prečo kupovať aditívum do nafty – pravidelné používanie aditíva má zmysel, ak tankujete bežnú naftu. Pomáha znížiť negatívne vplyvy biozložiek, predlžuje životnosť motora a znižuje jeho hlučnosť. V zime vám navyše uľahčí tuhé štarty.
- Naftové aditíva vs. iné aditíva – vždy sa uistite, že skutočne kupujete aditívum do nafty. Aditíva do nafty a do benzínu sa od seba na prvý pohľad nelíšia, ale panujú medzi nimi rozdiely ohľadom zloženia a účinkov. Každé preto patrí do iného typu motora. Potom ešte existujú aditíva do LPG/CNG.
- Výber podľa ročného obdobia – letné aditíva sa starajú predovšetkým o zvýšenie výkonu a ochranu motora. V zimných aditívach sa nachádzajú depresanty, ktoré zabraňujú tuhnutiu nafty v mraze. Celoročné aditíva majú univerzálne použitie, slúžia predovšetkým na čistenie palivovej sústavy.
- Druhy podľa pridávania do paliva – každá nafta už musí obsahovať určité množstvo výrobných aditív. Pokiaľ chcete mať lepšiu kontrolu nad množstvom a zložením pridávaného aditíva, sú lepšou voľbou povýrobné aditíva.
- Zloženie – medzi zložením letných a zimných aditív panujú značné rozdiely. Zatiaľ čo letné aditíva obsahujú mnoho mazivostných prísad, detergentov a inhibítorov korózie, v zimných nájdete hlavne prísady pre zlepšenie nízkoteplotných vlastností a protipenivostné zložky.
- Objem – najčastejšie sa predávajú balenia po 250–500 ml a veľké barely s objemom 5–10 l. Tiež môžete naraziť na malé fľaštičky jednorazových aditív s objemom 125 ml.
- Dávkovanie – letné aditíva, ktoré sa pridávajú pri každom natankovaní, sa obvykle dávkujú v pomere 1 : 1 000. Pri zimných aditívach je možné dávku zvýšiť až trojnásobne. Odporúčané dávkovanie je vždy uvedené na obale výrobku.
- Obľúbené značky – zloženie je u naftového aditíva zásadné a nie všetci výrobcovia sa môžu chváliť produktmi porovnateľnej kvality. Medzi overené značky patria napr. VIF, Metabond, BG Products a ProTec.
- Ceny – hoci sa dajú kúpiť najlacnejšie aditíva pod 10 €, väčšina zákazníkov bude vyberať v rozmedzí 10-40 €, pretože je tu najbohatší výber. Najdrahšie aditíva môžu stáť aj 200 €.
- Ako používať aditívum do nafty – najlepšie je dať aditívum do nádrže pred tankovaním, aby sa dokonale rozptýlilo po celom objeme nádrže. Pri zimných aditívach je dôležité, aby sa miešalo s naftou pri teplotách nad nulou. Pre najlepší efekt používajte aditíva pravidelne.
- Návratnosť investície do aditív – používanie aditív sa vypláca najmä preto, že znižujú opotrebenie motora a predlžujú životnosť drahých súčiastok. Opravy a náhradné diely totiž môžu stáť aj tisícky eur.
- Motory s DPF a aditíva – filtre pevných častíc bývajú náchylné na zanášanie. Preto je vhodné používať aditíva vhodné pre motory s DPF, ktoré obsahujú dostatok mazivostných prísad.
Pre majiteľov benzínových vozidiel sme spracovali samostatné porovnanie aditív do benzínu. Ak sa zaujímate aj o ďalšie výrobky spojené s údržbou a prevádzkou automobilu, mohlo by vás zaujať aj porovnanie autobatérií, pneumatík alebo strešných boxov.
Prečo kupovať aditívum do nafty
Ak nemáte s užívaním naftových aditív skúsenosti, možno si kladiete otázku, či je ich používanie vôbec nutné. Záleží okrem iného aj na tom, ako kvalitnú naftu obvykle tankujete. Pri prémiových palivách je pridávanie povýrobných aditív zbytočné, pretože ich obsahujú v dostatočnom množstve. Aditívum je vhodné používať najmä v prípade, že tankujete bežnú naftu.
- Lepší výkon – aditíva zvyšujú cetánové číslo nafty a zvyšujú jej mazivosť. Do istej miery tak zvyšujú výkon motora a tým sa zlepšujú jazdné vlastnosti daného vozidla.
- Dlhšia životnosť motora – kvalitné aditívum udržuje motor v čistote a pomáha predchádzať korózii. Navyše pomáha vyrovnať negatívny vplyv biozložiek z nafty, ktoré urýchľujú opotrebenie vstrekovacieho systému a spôsobujú ďalšie problémy.
- Kultivovanejší chod motora – po použití aditíva sa zefektívňuje celý proces spaľovania paliva, takže motor nie je taký hlučný.
- Jednoduchšie zimné štarty – zimné aditíva obsahujú depresanty zabraňujúce tuhnutiu nafty pri nízkych teplotách. To vám značne uľahčí naštartovanie vozidla, pokiaľ vonku mrzne.
Význam naftových aditív začal výrazne rásť vo chvíli, keď sa z pohonných hmôt začali odstraňovať látky, ktoré sú síce dôležité pre kvalitu nafty, ale nie sú práve šetrné k životnému prostrediu. Aby pohonné hmoty spĺňali prísne emisné normy, obsahujú stále väčší podiel zložiek pochádzajúcich z obnoviteľných zdrojov (biozložiek).
Biozložky sa síce nafte vyrovnajú v oblasti horenia, ale majú negatívny vplyv na celú palivovú sústavu a životnosť motora. Nepoužívanie aditív sa môže časom premietnuť do rýchleho opotrebovania vstrekovacieho systému, obmedzenej priechodnosti trysiek a slabšieho výkonu motora. S pomocou aditív je možné negatívne pôsobenie biozložiek spomaliť alebo úplne eliminovať.
Palivové vs. olejové aditíva
Nižšie uvedené kapitoly budú pojednávať o jednotlivých typoch palivových aditív, neskôr sa budeme venovať iba tým do naftových motorov. Hneď na úvod je ale potrebné spomenúť, že existujú aj olejové aditíva, ktoré sa pridávajú do motorového oleja. Zlepšujú jeho technické vlastnosti a znižujú opotrebenie motora a prevodovky. V neposlednom rade tiež znižujú spotrebu samotného oleja a hlučnosť motora.
Naftové aditíva vs. iné aditíva
V tomto článku sa síce budeme zaoberať primárne aditívami do nafty, ale v rýchlosti vás zoznámime aj s ostatnými typmi, aby ste získali lepšiu predstavu o tom, prečo je tak dôležité dať si pozor na ich potenciálnu zámenu a prečo dieselový motor potrebuje špecifické aditívum.
- Aditíva do nafty – u starších naftových vozidiel nebolo nutné, ale moderné dieselové motory sú na kvalitu nafty citlivé, takže u nich má použitie aditív zmysel. Pomáhajú najmä pri modeloch s priamym vstrekovaním.
- Aditíva do benzínu – pôsobí ako prevencia pred karbonizáciou motora, u starších benzínových motorov sú vhodné olovnaté aditíva.
- Aditíva na LPG/CNG – pomáhajú s údržbou ventilových sediel v motoroch poháňaných plynom.
Aditíva do nafty
Ak vlastníte vozidlo s dieselovým motorom staršej výroby, väčšinou sa bez aditív zaobídete. Moderné naftové motory sú na tom úplne opačne. Sú veľmi citlivé na kvalitu nafty, preto doplnkovú údržbu v podobe pridávania aditív doslova vyžadujú. Naftové aditíva zlepšujú čistiace a mazacie schopnosti paliva, zlepšujú proces spaľovania paliva a prispievajú k ochrane celého palivového systému.
Ich použitie je nevyhnutné najmä pri moderných modeloch vybavených systémom priameho vstrekovania. Vhodné aditívum totiž zamedzí tvorbe usadenín vo vstrekovacom systéme.
Aditíva do benzínu
Benzínové aditíva fungujú predovšetkým ako prevencia proti karbonizácii motora a nedokonalému spaľovaniu paliva. V minulosti boli aditíva do benzínu pre väčšinu vodičov veľká neznáma, dnes by ich mal používať každý, pretože tým predĺži životnosť motora. Dôvodom je vyšší podiel biozložiek v benzíne.
Staršie benzínové motory vyžadujú pridávanie olovnatých aditív, pretože bránia zadieraniu ventilov. V minulosti sa tento problém riešil tankovaním olovnatého benzínu. Dnes sa v palive nachádza iba stopové množstvo olova. Moderné benzínové motory sú už prispôsobené aktuálnej kvalite benzínu.
Aditíva do LPG/CNG
Aditíva do motorov poháňaných plynom sa starajú o údržbu ventilových sediel, ktoré sú veľmi náchylné na usadzovanie nečistôt. Taktiež by mali obsahovať látky, ktoré zvyšujú oktánové číslo (tým zvyšujú kvalitu samotného plynného paliva).
Výber podľa ročného obdobia
Teraz sa už zameriame výhradne na aditíva do nafty a parametre ich výberu. Nesmierne dôležitým z nich je ročné obdobie. Jednotlivé aditíva sa svojím zložením prispôsobujú tomu, či je vhodné použiť ich v plusových teplotách alebo, naopak, v mraze.
- Letné aditíva – na použitie v mesiacoch, keď teploty neklesajú pod bod mrazu, starajú sa o mazanie a čistenie, primárnym účelom je zvýšenie výkonu motora.
- Zimné aditíva – ich použitie má zmysel iba v zime, pretože sú zamerané na zníženie bodu tuhnutia, uľahčujú problematické zimné štarty.
- Celoročné aditíva – je možné ich používať po celý rok, sú zamerané predovšetkým na čistenie palivovej sústavy a premazávanie.
Letné aditíva
Letné aditíva do nafty sú určené na použitie od jari do jesene, skrátka v období, keď vonkajšie teploty neklesajú pod bod mrazu. Starajú sa o mazanie vstrekovacích čerpadiel a vstrekov. Ďalej odstraňujú usadeniny pochádzajúce z biozložiek v palivovej sústave. Aktívne rozkladajú karbón v spaľovacom priestore. Vo výfukovej sústave čistia oxidačné katalyzátory a tiež filtre pevných častíc.
Všetky tieto funkcie vedú k zvýšeniu výkonu motora a k predĺženiu jeho životnosti.
Zimné aditíva
Používajú sa výhradne v zimnom období, pretože zvyšujú filtrovateľnosť nafty a tým zabraňujú jej tuhnutiu. Oproti letným aditívam obsahujú depresanty, čo sú látky znižujúce bod tuhnutia. Ďalej bránia peneniu nafty a obmedzujú jej zhlukovanie.
Od letných aditív sa líšia aj tým, že s naftou v motore aktívne vytvárajú chemické väzby. Preto je nevyhnutné, aby aj natankovaná nafta v motore mala kladnú teplotu. Inak nemôže dôjsť k chemickej väzbe. Nepoužité zimné aditíva taktiež vyžadujú skladovanie v teplejších podmienkach, ideálna je izbová teplota. Môžete ich uskladniť napríklad v garáži.
Akonáhle dôjde k spojeniu aditíva s naftou, výsledná zmes už úspešne odoláva nízkym teplotám. Zimné aditíva tiež uľahčujú „zimné štarty”, čo robí niektorým naftovým motorom problém. Pokiaľ by ste teda zvolili v chladných mesiacoch namiesto zimného aditíva do nafty letný variant, môže z toho byť veľký problém.
Celoročné aditíva
Celoročné aditíva je možné používať v akomkoľvek ročnom období bez ohľadu na počasie. Tento variant väčšinou zvolia vodiči, ktorí si chcú pri starostlivosti o vozidlo uľahčiť prácu. Problémom univerzálnych celoročných aditív sú ich preukázateľne horšie účinky. Keď sú vonkajšie teploty nad nulou, môžu fungovať vcelku dobre. Na zimné obdobie sa však oplatí zakúpiť špecializovaný zimný variant, ktorý obsahuje dostatočné množstvo depresantov.
Použitie aditíva | Farba | Primárny účel |
V lete | Hnedá až jantárová | Zvýšenie výkonu motora |
V zime | Modrá alebo jedovato zelená | Zabránenie tuhnutiu nafty |
Celoročne | Hnedá, jantárová alebo žltá | Čistenie palivovej sústavy |
Druhy podľa pridávania do paliva
Aditíva do nafty môžeme deliť ešte podľa jedného kritéria. A tým je okamih, kedy sa pridávajú do paliva.
- Výrobné aditíva – určité množstvo aditív sa pridáva do každej nafty, ale nie je ho dostatok na vyváženie negatívneho vplyvu biozložiek, dostatočne účinná je však prémiová nafta.
- Povýrobné aditíva – pridávate si ich do paliva sami, výhodou je úplná kontrola nad dávkovaním a zložením aditíva.
Výrobné aditíva
Tzv. výrobné aditíva sa pridávajú do palív už počas ich výroby. Faktom je, že aj štandardná nafta ponúkaná značkovými čerpacími stanicami je do istej miery obohatená palivovými aditívami. Množstvo aditíva v palive je regulované zákonnými normami. V tomto prípade síce výrobcovia vyhovujú zákonným normám, ale na zlepšenie jazdných vlastností vozidla je toto množstvo nedostatočné a jeho efekt nevyváži negatívne pôsobenie biozložiek.
Na čerpacej stanici nájdete ešte jeden typ paliva, ktorý už obsahuje aditívum v dostatočne efektívnej koncentrácii. Označuje sa ako „prémiová nafta”. Nákup už obohatenej nafty môže byť dobrou voľbou pre menej skúsených motoristov a osoby, ktoré nechcú venovať starostlivosti o motor viac času. Dolievanie ďalších povýrobných aditív už v tomto prípade nemá zmysel.
Efekt prémiovej nafty sa pochopiteľne neprejaví hneď po natankovaní. Jej pravidelné užívanie sa skôr po čase premietne do dlhšej prevádzkyschopnosti vozidla a pomalšieho opotrebovávania motora.
Povýrobné aditíva
V tomto prípade je reč o aditívach, ktoré pridávame do paliva svojpomocne. Povýrobné aditívum si síce musí človek kúpiť navyše, ale mnohí skúsení motoristi na ne nedajú dopustiť. Najkvalitnejšie aditíva kúpite v autorizovaných servisoch a špecializovaných predajniach.
Výhodou povýrobných aditív je možnosť voľby dávkovania. Vďaka tomu viete úplne presne, čo do paliva pridávate a v akom množstve. Moderné aditíva sú veľmi kvalitné, neobsahujú biozložky a zaisťujú výbornú ochranu citlivého dieselového motora. V porovnaní s výrobnými aditívami navyše predstavujú ekonomickejšie riešenie.
Zloženie
Vlastnosti naftových aditív vždy vyplývajú z ich zloženia. Záleží aj na tom, pre aké ročné obdobie je dané aditívum vhodné a či je zamerané skôr na čistenie palivového systému, alebo napríklad na zlepšenie mazacích schopností paliva.
Zloženie naftového aditíva sa vo výsledku premieta aj do farby a textúry produktu. Letné aditíva obsahujú veľké množstvo mazacích prísad. Typicky mávajú tmavo hnedú či jantárovú farbu a pri liatí sú lepkavé až olejové. Zimné aditíva na prvý pohľad zaujmú tým, že majú sýto modrú alebo jedovato zelenú farbu. Mávajú tiež nižšiu hustotu.
Najdôležitejšie zložky aditív do nafty | Účinky |
Zvyšovače cetánového čísla | Zlepšujú kvalitu nafty |
Inhibítory korózie | Zabraňujú korózii palivového systému |
Detergenty | Zamedzujú usadzovaniu nečistôt |
Mazivostné prísady | Zlepšujú mazacie schopnosti paliva |
Prísady na zlepšenie nízkoteplotných vlastností | Zvyšujú filtrovateľnosť nafty, zabraňujú tým jej tuhnutiu v zime |
Deaktivátory kovov | Viažu na seba kovy obsiahnuté v palive, tým sa zamedzuje tvorbe usadenín |
Protipenivostné prísady | Bránia peneniu paliva |
Objem
Ďalším z dôležitých parametrov výberu je objem aditíva. Najčastejšie narazíte na nasledujúce veľkosti balenia:
- 125 ml – malé fľaštičky jednorazových aditív, slúžia primárne na prečistenie vstrekovacieho a celého palivového systému.
- 250 – 500 ml – štandardná veľkosť menších balení aditív.
- 5–10 l – veľké ekonomické balenia predávané v plastových bareloch.
Pokiaľ budete aditívum pridávať do paliva po každom natankovaní, postačí vám obvykle menšie množstvo, ktoré ale budete veľmi rýchlo spotrebovávať. Aj s ohľadom na cenu sa v každom prípade oplatí kúpiť väčšie balenie.
Niekedy u nich môže byť trochu problém s dávkovaním, pretože s veľkými barelmi sa ťažšie manipuluje. Pokiaľ nedisponujú praktickým kohútikom, kúpte si na nalievanie aditíva do paliva lievik.
Dávkovanie
S objemom aditíva úzko súvisí ďalší parameter a tým je dávkovanie. Každé aditívum má trochu iné zloženie, preto sa aj individuálne dávkujú. Čím väčšie množstvo aditíva budete pridávať do paliva, tým viac sa vám jeho používanie premietne do obstarávacích nákladov. Odporúčané dávkovanie nájdete vždy na obale.
Čo sa týka letných aditív, tam sa vždy striktne držte pokynov výrobcu. Pri väčšine aditív, ktoré sa pridávajú do paliva pri každom tankovaní, sa stretnete s dávkovaním v pomere 1 : 1000. To znamená, že napríklad na 100 litrov nafty máte pridať 100 mililitrov aditíva. Môžete ale naraziť aj na také aditíva, pri ktorých pridáte celú fľaštičku s objemom 250 mililitrov do 40 litrov paliva. Preto si vždy dôkladne preštudujte etiketu na obale.
Pri zimných aditívach si môžete dovoliť zvýšiť dávku až trojnásobne nad odporúčanú hranicu. Motoru tým rozhodne nijako neuškodíte, ale je vhodné uvedomiť si, že nadmerné pridávanie aditív do nafty nemá zmysel, pokiaľ vonkajšie teploty neklesnú pod -20 °C.
Obľúbené značky
Na trhu nájdete nepreberné množstvo aditív, ale nie všetky pôsobia skutočne efektívne. Síce ich kúpite za pár eur, ale vo finále vášmu autu nijako neprilepšíte. Pri výbere aditíva do nafty sa oplatí siahnuť po produktoch známych výrobcov.
Za kvalitné aditívum do nafty však nemusíte zaplatiť veľa. Mnohé z nich si zakladajú na výbornom pomere ceny a kvality. Medzi populárne patria napr. výrobky značiek:
- VIF – veľmi populárne na tuzemskom trhu, letné aj zimné varianty, vynikajú skvelými antikoróznymi účinkami.
- Metabond – okrem naftových aditív vyrába olejové aditíva s nanokeramickými časticami.
- BG Products – americká značka aditív, ktoré predtým využívali len profesionáli, dnes sú aj v bežnom predaji, výborná prevencia proti karbonizácii.
- ProTec – nemecký výrobca zameraný primárne na čistiace aditíva.
VIF
Aditíva VIF patria medzi najrozšírenejšie a najviac predávané aditíva na trhu. VIF ponúka letné aj zimné varianty do nafty, ale aj aditíva do benzínu. Veľmi dobre si poradia s biozložkami nachádzajúcimi sa v palivách a chránia palivový systém pred poškodením. Letné aj zimné varianty sa navyše chvália výbornými antikoróznymi účinkami, čo je významný faktor podporujúci dlhšiu životnosť motora.
Metabond
Firma Metabond je známa predovšetkým na poli olejových aditív. Do nich pridáva špeciálne nanokeramické častice, ktoré zušľachťujú trecie plochy motorov. Okrem toho vyrába aditíva do palív, ktoré výrazne zlepšujú vlastnosti nafty.
BG Products
Americké aditíva BG Products v minulosti patrili výhradne do rúk profesionálov. V poslednej dobe sa ale dostali aj do bežného predaja a ich obľuba raketovo stúpa. Majú totiž výborné zloženie a sú absolútnou špičkou, čo sa týka čistiacich a mazacích vlastností. Fungujú ako skvelá prevencia proti karbonizácii. Ponúkajú ako aditíva na pravidelné používanie, tak aj produkty na jednorazové čistenie.
ProTec
Nemecký výrobca naftových aditív sa zameriava predovšetkým na čistiace produkty. Aditíva ProTec sú vhodné na čistenie oxidačných katalyzátorov a filtrov pevných častíc DPF a FAP.
Ceny
Ako už bolo spomenuté v predchádzajúcej kapitole, obstarávaciu cenu aditíva významne ovplyvňuje kvalita jeho zloženia a meno výrobcu. Pochopiteľne, má na ňu vplyv aj veľkosť balenia a vlastnosti aditíva. Univerzálne aditíva bez špecifických účinkov budú určite lacnejšie ako špecializované aditíva. Aj tak sa ale obvykle zmestíte do pár desiatok eur.
Cena do 10 €
Ak sa budete pohybovať v cenovej hladine do 10 €, stretnete sa hlavne so špeciálnymi čistiacimi aditívami s malými objemami medzi 50 až 125 mililitrami. Občas narazíte aj na klasické aditíva s objemom 250 až 500 mililitrov. Ide ale výhradne o produkty menej vyhlásených značiek.
Cena od 10 do 40 €
Stredná cenová trieda ponúka prakticky čokoľvek, na čo si len spomeniete. Zimné a letné aditíva, multifunkčné čističe, aditíva s nanočasticami, čističe filtrov pevných častíc a ďalšie. Čo sa týka objemov, pri špeciálnych jednorazových prípravkoch sa pohybujeme medzi 40 až 125 mililitrami, pri klasických aditívach medzi 250 až 500 mililitrami. Občas môžete naraziť aj na výhodný set obsahujúci niekoľko kusov jednorazových aditív.
Cena nad 40 €
Ak začnete hľadať medzi produktami, ktorých obstarávacia cena začína na 40 €, zistíte, že tu prevažujú veľké kanistre s objemom 5 až 10 litrov. Pri nich sa môžu obstarávacie náklady vyšplhať až do výšky 200 €.
Ďalšiu skupinou cenovo nákladnejších aditív tvoria špeciálne prípravky s väčšími objemami (medzi 500 až 1 000 mililitrami). Väčšinou sa jedná o vysoko účinné čistiace aditíva vyhlásených značiek.
Cenová kategória | Čo obvykle ponúka | Čo obvykle neponúka |
Do 10 € | Čistiace aditíva s objemom 50–125 ml, občas klasické aditíva | Letné a zimné aditíva známych značiek, ekonomické barely |
Od 10 do 40 € | Aditíva známych značiek o štandardných objemoch, občas set jednorazových aditív | Ekonomické balenia |
Nad 40 € | Hlavne kanistre s objemom 5–10 l, prípadne čistiace aditíva s väčšími objemami | Malé fľaštičky, obyčajné aditíva s objemom 250–500 ml |
Ako používať aditívum do nafty
Aby aditívum pôsobilo čo najefektívnejšie, musíte ho pridávať do paliva vo vhodnom okamihu a v presne odmeranom množstve. Samozrejme, musíte dodržať aj niekoľko ďalších základných pravidiel.
- Aditívum je najlepšie pridať do nádrže tesne pred tankovaním. Vďaka tomu dôjde k jeho rozptýleniu po celom objeme nádrže.
- Pokiaľ tankujete naftu do kanistra, pridajte aditívum priamo do neho. Obsah kanistra potom dobre premiešajte.
- Aditíva sa musia s naftou miešať pri teplotách nad nulou. Inak nedôjde k chemickej reakcii a aditívum nebude fungovať – na to myslite hlavne v zime.
- Pokiaľ chcete vďaka aditívu dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva a predĺžiť životnosť motora, používajte ho pravidelne.
Návratnosť investície do aditív
Náklady na aditíva do nafty rozhodne nepredstavujú extrémne vysoké čiastky, ktoré by mali výrazne zasiahnuť do rozpočtu. Investované peniaze sa vám môžu veľmi rýchlo vrátiť. Nejde ani tak o zníženie spotreby paliva, ako o predĺženie životnosti motora a jednotlivých častí spaľovacieho systému.
Náklady spojené s výmenou náhradných dielov a opravami motora sa totiž môžu vyšplhať do výšky niekoľko tisíc eur. Pokiaľ dokáže aditívum tieto situácie oddialiť (ideálne ani nemusia nikdy nastať), rozhodne sa vám do neho oplatí pár desiatok eur investovať.
Motory s DPF a aditíva
Ďalším dôsledkom prísnych emisných noriem je to, že by ste dnes prakticky nemali naraziť na dieselový motor bez filtra pevných častíc (DPF). Ide o veľmi hustý filter, ktorý prakticky prepustí len plyn a zachytí aj tie najjemnejšie častice, ktoré sú pre ľudské zdravie nebezpečné.
Tieto filtre sú bohužiaľ veľmi náchylné na zanášanie. Riešením môžu byť špeciálne aditíva vhodné pre motory s DPF filtrami alebo také prípravky, ktoré filter nezanášajú (ani nijako nepoškodzujú). Pokiaľ obsahujú vysoký podiel mazivostných zložiek, nemalo by ich používanie predstavovať problém.
Časté otázky k aditívam do nafty
Použité a ďalšie zaujímavé zdroje
HŘEBÍČEK, Lukáš. Analýza vlivu vozidel s alternativními pohony na životní prostředí [online]. Pardubice, 2010 [cit. 2022-12-06]. Dostupné z: http://hdl.handle.net/10195/36306. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera. Vedoucí práce Pavlína Brožová.
http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/2015_09_722-725.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360128507000421
Diskusia, poradňa a vaše skúsenosti
Spýtajte sa na čokoľvek a naši redaktori vám odpovedia v moderovanej diskusii. Ak potrebujete odpoveď čo najskôr, napíšte na facebook skupinu, kde radia aj ďalší používatelia a odborníci.