Hodnotenie | Produkt | Klady | Zápory | Orientačná cena | Aktuálna cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
60 € | Zobraziť ponuky | |
Top 2 |
|
|
70 € | Zobraziť ponuky | |
Top 3 |
|
|
25 € | Zobraziť ponuky | |
Top 4 |
|
|
200 € | Zobraziť ponuky | |
Top 5 |
|
|
40 € | Zobraziť ponuky | |
Top 6 |
|
|
70 € | Zobraziť ponuky |
Ako vybrať aditívum do nafty
Kvalita pohonných hmôt a najmä nafty značne klesá z dôvodu pridávania biozložiek. Preto sa oplatí pridávať do nafty aditívum, ktoré zvyšuje kvalitu paliva a poskytuje motoru celkovú ochranu. Pri výbere aditíva sa najskôr vždy uistite, že skutočne ide o prípravok pre naftové motory. Hneď na úvod tohto článku totiž zistíte, že existujú aj aditíva do benzínu, do LPG/CNG alebo do motorového oleja.
Zohľadnite aj ročné obdobie, v akom budete aditívum používať a podľa toho vyberte buď letný variant pre lepší výkon alebo zimný variant zamedzujúci zamŕzaniu nafty v motore. Prípadne môžete siahnuť po aditíve na celoročné použitie. Nesmieme zabudnúť ani na objem aditíva a odporúčané dávkovanie. Pokiaľ ho budete používať pri každom tankovaní, oplatí sa siahnuť po väčšom balení.
Na záver článku vás zoznámime s niekoľkými overenými výrobcami aditív a rozdelíme produkty do cenových hladín, aby ste získali lepšiu predstavu o tom, čo môžete od tohto segmentu očakávať. Nechýbajú ani tipy na správne používanie aditív a pár slov o benefitoch aditív.
Ako vybrať aditívum do nafty stručne:
- Uistite sa, že skutočne kupujete aditívum do nafty. Aditíva do nafty a do benzínu sa od seba na prvý pohľad nelíšia (okrem popisu na obale), ale sú medzi nimi rozdiely ohľadom zloženia a účinkov. Každé preto patrí do iného typu motora.
- Čo chcete aditívom dosiahnuť? Moderné aditíva ponúkajú zlepšenie mazacích schopností paliva, zvýšenie cetánového čísla či prečistenie palivového systému. Pokiaľ chcete v zime zabrániť tuhnutiu nafty, vyberte špeciálny zimný variant.
- Zvoľte optimálny objem. Najmä pri pravidelnom dávkovaní aditíva je lepšie voliť balenie s väčším objemom. Cena produktu je výhodnejšia a rozhodne vám aj dlhšie vydrží.
- Stavte na overené značky. Zloženie je pri naftovom aditíve zásadné a nie všetci výrobcovia sa môžu chváliť produktmi porovnateľnej kvality. Preto je najlepšie siahnuť po takých značkách, ktoré majú na trhu dobré meno a ich výrobky sú medzi užívateľmi obľúbené.
Palivové verzus olejové aditíva
Nižšie uvedené kapitoly budú hovoriť o jednotlivých typoch palivových aditív, neskôr sa budeme venovať iba tým do naftových motorov. Hneď na úvod je ale potrebné spomenúť, že existujú aj olejové aditíva, ktoré sa pridávajú do motorového oleja. Zlepšujú jeho technické vlastnosti a znižujú opotrebenie motora a prevodovky. V neposlednom rade tiež znižujú spotrebu samotného oleja a hlučnosť motora.
Typy
Pri výbere aditíva by ste mali mať stopercentne jasno v tom, aké palivo s ním budete obohacovať. Jednotlivé typy aditív sa totiž líšia svojimi vlastnosťami aj účinkami. Aditíva môžeme rozdeliť podľa niekoľkých kritérií:
- Podľa motora
- Podľa ročného obdobia
- Podľa spôsobu použitia
Podľa motora
V tomto článku sa síce budeme zaoberať primárne aditívami do nafty, ale v rýchlosti vás zoznámime aj s ostatnými typmi, aby ste získali lepšiu predstavu o tom, prečo je tak dôležité dať si pozor na ich potenciálnu zámenu a prečo potrebuje dieselový motor špecifické aditívum.
- Aditíva do nafty
- Aditíva do benzínu
- Aditíva do LPG/CNG
Aditíva do nafty
Ak vlastníte vozidlo s dieselovým motorom staršej výroby, väčšinou sa bez aditív zaobídete. Moderné naftové motory sú na tom úplne opačne. Sú veľmi citlivé na kvalitu nafty, preto doplnkovú údržbu v podobe pridávania aditív doslova vyžadujú. Naftové aditíva zlepšujú čistiace a mazacie schopnosti paliva, zlepšujú proces spaľovania paliva a prispievajú k ochrane celého palivového systému.
Ich použitie je nevyhnutné najmä pri moderných modeloch vybavených systémom priameho vstrekovania. Vhodné aditívum totiž zamedzí tvorbe usadenín vo vstrekovacom systéme.
Aditíva do benzínu
Benzínové aditíva fungujú predovšetkým ako prevencia proti karbonizácii motora a nedokonalému spaľovaniu paliva. V minulosti boli aditíva do benzínu pre väčšinu vodičov veľká neznáma, dnes by ich mal používať každý, pretože tým predĺži životnosť motora. Dôvodom je vyšší podiel biozložiek v benzíne.
Staršie benzínové motory vyžadujú pridávanie olovnatých aditív, pretože bránia zadieraniu ventilov. V minulosti sa tento problém riešil tankovaním olovnatého benzínu. Dnes sa v palive nachádza iba stopové množstvo olova. Moderné benzínové motory sú už prispôsobené aktuálnej kvalite benzínu.
Aditíva do LPG/CNG
Aditíva do motorov poháňaných plynom sa starajú o údržbu ventilových sediel, ktoré sú veľmi náchylné na usadzovanie nečistôt. Taktiež by mali obsahovať látky, ktoré zvyšujú oktánové číslo (tým zvyšujú kvalitu samotného plynného paliva).
Podľa ročného obdobia
Teraz sa už zameriame výhradne na aditíva do nafty a parametre ich výberu. Nesmierne dôležitým z nich je ročné obdobie. Jednotlivé aditíva sa svojím zložením prispôsobujú tomu, či je vhodné použiť ich v plusových teplotách alebo, naopak, v mraze.
- Letné aditíva
- Zimné aditíva
- Celoročné aditíva
Letné aditíva
Letné aditíva do nafty sú určené na použitie od jari do jesene, skrátka v období, keď vonkajšie teploty neklesajú pod bod mrazu. Starajú sa o mazanie vstrekovacích čerpadiel a vstrekov. Ďalej odstraňujú usadeniny pochádzajúce z biozložiek v palivovej sústave. Aktívne rozkladajú karbón v spaľovacom priestore. Vo výfukovej sústave čistia oxidačné katalyzátory a tiež filtre pevných častíc.
Všetky tieto funkcie vedú k zvýšeniu výkonu motora a k predĺženiu jeho životnosti.
Zimné aditíva
Používajú sa výhradne v zimnom období, pretože zvyšujú filtrovateľnosť nafty a tým zabraňujú jej tuhnutiu. Oproti letným aditívam obsahujú depresanty, čo sú látky znižujúce bod tuhnutia. Ďalej bránia peneniu nafty a obmedzujú jej zhlukovanie.
Od letných aditív sa líšia aj tým, že s naftou v motore aktívne vytvárajú chemické väzby. Preto je nevyhnutné, aby aj natankovaná nafta v motore mala kladnú teplotu. Inak nemôže dôjsť k chemickej väzbe. Nepoužité zimné aditíva taktiež vyžadujú skladovanie v teplejších podmienkach, ideálna je izbová teplota. Môžete ich uskladniť napríklad v garáži.
Akonáhle dôjde k spojeniu aditíva s naftou, výsledná zmes už úspešne odoláva nízkym teplotám. Zimné aditíva tiež uľahčujú „zimné štarty”, čo robí niektorým naftovým motorom problém. Pokiaľ by ste teda zvolili v chladných mesiacoch namiesto zimného aditíva do nafty letný variant, môže z toho byť veľký problém.
Celoročné aditíva
Celoročné aditíva je možné používať v akomkoľvek ročnom období bez ohľadu na počasie. Tento variant väčšinou zvolia vodiči, ktorí si chcú pri starostlivosti o vozidlo uľahčiť prácu. Problémom univerzálnych celoročných aditív sú ich preukázateľne horšie účinky. Keď sú vonkajšie teploty nad nulou, môžu fungovať vcelku dobre. Na zimné obdobie sa však oplatí zakúpiť špecializovaný zimný variant, ktorý obsahuje dostatočné množstvo depresantov.
Podľa spôsobu použitia
Aditíva do nafty môžeme deliť ešte podľa jedného kritéria a tým je okamih, kedy sa do paliva pridávajú.
- Výrobné aditíva
- Povýrobné aditíva
Výrobné aditíva
Tzv. výrobné aditíva sa pridávajú do palív už počas ich výroby. Faktom je, že aj štandardná nafta ponúkaná značkovými čerpacími stanicami je do istej miery obohatená palivovými aditívami. Množstvo aditíva v palive je regulované zákonnými normami. V tomto prípade síce výrobcovia vyhovujú zákonným normám, ale na zlepšenie jazdných vlastností vozidla je toto množstvo nedostatočné a jeho efekt nevyváži negatívne pôsobenie biozložiek.
Na čerpacej stanici nájdete ešte jeden typ paliva, ktorý už obsahuje aditívum v dostatočne efektívnej koncentrácii. Označuje sa ako „prémiová nafta”. Nákup už obohatenej nafty môže byť dobrou voľbou pre menej skúsených motoristov a osoby, ktoré nechcú venovať starostlivosti o motor viac času. Dolievanie ďalších povýrobných aditív už v tomto prípade nemá zmysel.
Efekt prémiovej nafty sa pochopiteľne neprejaví hneď po natankovaní. Jej pravidelné užívanie sa skôr po čase premietne do dlhšej prevádzkyschopnosti vozidla a pomalšieho opotrebovávania motora.
Povýrobné aditíva
V tomto prípade je reč o aditívach, ktoré pridávame do paliva svojpomocne. Povýrobné aditívum si síce musí človek kúpiť navyše, ale mnohí skúsení motoristi na ne nedajú dopustiť. Najkvalitnejšie aditíva kúpite v autorizovaných servisoch a špecializovaných predajniach.
Výhodou povýrobných aditív je možnosť voľby dávkovania. Vďaka tomu viete úplne presne, čo do paliva pridávate a v akom množstve. Moderné aditíva sú veľmi kvalitné, neobsahujú biozložky a zaisťujú výbornú ochranu citlivého dieselového motora. V porovnaní s výrobnými aditívami navyše predstavujú ekonomickejšie riešenie.
Zloženie
Vlastnosti naftových aditív vždy vyplývajú z ich zloženia. Záleží aj na tom, pre aké ročné obdobie je dané aditívum vhodné a či je zamerané skôr na čistenie palivového systému, alebo napríklad na zlepšenie mazacích schopností paliva.
Najdôležitejšie zložky aditív do nafty | Účinky |
Zvyšovače cetánového čísla | Zlepšujú kvalitu nafty |
Inhibítory korózie | Zabraňujú korózii palivového systému |
Detergenty | Zamedzujú usadzovaniu nečistôt |
Mazivostné prísady | Zlepšujú mazacie schopnosti paliva |
Prísady na zlepšenie nízkoteplotných vlastností | Zvyšujú filtrovateľnosť nafty, zabraňujú tým jej tuhnutiu v zime |
Deaktivátory kovov | Viažu na seba kovy obsiahnuté v palive, tým sa zamedzuje tvorbe usadenín |
Protipenivostné prísady | Bránia peneniu paliva |
Zloženie naftového aditíva sa vo výsledku premieta aj do farby a textúry produktu. Letné aditíva obsahujú veľké množstvo mazacích prísad. Typicky mávajú tmavo hnedú či jantárovú farbu a pri liatí sú lepkavé až olejové. Zimné aditíva na prvý pohľad zaujmú tým, že majú sýto modrú alebo jedovato zelenú farbu. Mávajú tiež nižšiu hustotu.
Objem
Ďalším z dôležitých parametrov výberu je objem aditíva. Pokiaľ budete aditívum pridávať do paliva po každom natankovaní, obvykle vám postačí menšie množstvo, ktoré ale budete veľmi rýchlo spotrebovávať. Aj s ohľadom na cenu sa v každom prípade oplatí kúpiť väčšie balenie.
Niekedy pri nich môže byť trochu problém s dávkovaním, pretože s veľkými barelmi sa ťažšie manipuluje. Pokiaľ nedisponujú praktickým kohútikom, kúpte si na nalievanie aditíva do paliva lievik. Objemy tých najmenších balení sa štandardne pohybujú medzi 250 až 500 mililitrami. Veľké ekonomické balenia v plastových bareloch môžu obsahovať 5 až 10 litrov aditíva.
Samostatnú kategóriu predstavujú jednorazové aditíva, ktoré sa predávajú v malých fľaštičkách, najčastejšie po 125 mililitroch. Pridávajú sa do paliva len občas a slúžia primárne na prečistenie vstrekovacieho a celého palivového systému.
Dávkovanie
S objemom aditíva úzko súvisí ďalší parameter a tým je dávkovanie. Každé aditívum má trochu iné zloženie, preto sa aj individuálne dávkujú. Čím väčšie množstvo aditíva budete pridávať do paliva, tým viac sa vám jeho používanie premietne do obstarávacích nákladov. Odporúčané dávkovanie nájdete vždy na obale.
Čo sa týka letných aditív, tam sa vždy striktne držte pokynov výrobcu. Pri väčšine aditív, ktoré sa pridávajú do paliva pri každom tankovaní, sa stretnete s dávkovaním v pomere 1 : 1000. To znamená, že napríklad na 100 litrov nafty máte pridať 100 mililitrov aditíva. Môžete ale naraziť aj na také aditíva, pri ktorých pridáte celú fľaštičku s objemom 250 mililitrov do 40 litrov paliva. Preto si vždy dôkladne preštudujte etiketu na obale.
Pri zimných aditívach si môžete dovoliť zvýšiť dávku až trojnásobne nad odporúčanú hranicu. Motoru tým rozhodne nijako neuškodíte, ale je vhodné uvedomiť si, že nadmerné pridávanie aditív do nafty nemá zmysel, pokiaľ vonkajšie teploty neklesnú pod – 20 °C.
Kvalitné značky aditív
Na trhu nájdete nepreberné množstvo aditív, ale nie všetky pôsobia skutočne efektívne. Síce ich kúpite za pár eur, ale vo finále vášmu autu nijako neprilepšíte. Pri výbere aditíva do nafty sa oplatí siahnuť po produktoch známych výrobcov.
Za kvalitné aditívum do nafty však nemusíte zaplatiť veľa. Mnohé z nich si zakladajú na výbornom pomere ceny a kvality. Odporučiť môžeme napríklad VIF, BG Products, Metabond alebo ProTec.
VIF
Aditíva VIF patria medzi najrozšírenejšie a najviac predávané aditíva na trhu. VIF ponúka letné aj zimné varianty do nafty, ale aj aditíva do benzínu. Veľmi dobre si poradia s biozložkami nachádzajúcimi sa v palivách a chránia palivový systém pred poškodením. Letné aj zimné varianty sa navyše chvália výbornými antikoróznymi účinkami, čo je významný faktor podporujúci dlhšiu životnosť motora.
Metabond
Firma Metabond je známa predovšetkým na poli olejových aditív. Do nich pridáva špeciálne nanokeramické častice, ktoré zušľachťujú trecie plochy motorov. Okrem toho vyrába aditíva do palív, ktoré výrazne zlepšujú vlastnosti nafty.
BG Products
Americké aditíva BG Products v minulosti patrili výhradne do rúk profesionálov. V poslednej dobe sa ale dostali aj do bežného predaja a ich obľuba raketovo stúpa. Majú totiž výborné zloženie a sú absolútnou špičkou, čo sa týka čistiacich a mazacích vlastností. Fungujú ako skvelá prevencia proti karbonizácii. Ponúkajú ako aditíva na pravidelné používanie, tak aj produkty na jednorazové čistenie.
ProTec
Nemecký výrobca naftových aditív sa zameriava predovšetkým na čistiace produkty. Aditíva ProTec sú vhodné na čistenie oxidačných katalyzátorov a filtrov pevných častíc DPF a FAP.
Cena
Ako už bolo spomenuté v predchádzajúcej kapitole, obstarávaciu cenu aditíva významne ovplyvňuje kvalita jeho zloženia a meno výrobcu. Pochopiteľne, má na ňu vplyv aj veľkosť balenia a vlastnosti aditíva. Univerzálne aditíva bez špecifických účinkov budú určite lacnejšie ako špecializované aditíva. Aj tak sa ale obvykle zmestíte do pár desiatok eur.
Cena do 10 €
Ak sa budete pohybovať v cenovej hladine do 10 €, stretnete sa hlavne so špeciálnymi čistiacimi aditívami s malými objemami medzi 50 až 125 mililitrami. Občas narazíte aj na klasické aditíva s objemom 250 až 500 mililitrov. Ide ale výhradne o produkty menej vyhlásených značiek.
Cena od 10 do 40 €
Stredná cenová trieda ponúka prakticky čokoľvek, na čo si len spomeniete. Zimné a letné aditíva, multifunkčné čističe, aditíva s nanočasticami, čističe filtrov pevných častíc a ďalšie. Čo sa týka objemov, pri špeciálnych jednorazových prípravkoch sa pohybujeme medzi 40 až 125 mililitrami, pri klasických aditívach medzi 250 až 500 mililitrami. Občas môžete naraziť aj na výhodný set obsahujúci niekoľko kusov jednorazových aditív.
Cena nad 40 €
Ak začnete hľadať medzi produktami, ktorých obstarávacia cena začína na 40 €, zistíte, že tu prevažujú veľké kanistre s objemom 5 až 10 litrov. Pri nich sa môžu obstarávacie náklady vyšplhať až do výšky 200 €.
Ďalšiu skupinou cenovo nákladnejších aditív tvoria špeciálne prípravky s väčšími objemami (medzi 500 až 1 000 mililitrami). Väčšinou sa jedná o vysoko účinné čistiace aditíva vyhlásených značiek.
Ako používať aditívum do nafty
Aby aditívum pôsobilo čo najefektívnejšie, musíte ho pridávať do paliva vo vhodnom okamihu a v presne odmeranom množstve. Samozrejme, musíte dodržať aj niekoľko ďalších základných pravidiel.
- Aditívum je najlepšie pridať do nádrže tesne pred tankovaním. Vďaka tomu dôjde k jeho rozptýleniu po celom objeme nádrže.
- Pokiaľ tankujete naftu do kanistra, pridajte aditívum priamo do neho. Obsah kanistra potom dobre premiešajte.
- Aditíva sa musia s naftou miešať pri teplotách nad nulou. Inak nedôjde k chemickej reakcii a aditívum nebude fungovať – na to myslite hlavne v zime.
- Pokiaľ chcete vďaka aditívu dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva a predĺžiť životnosť motora, používajte ho pravidelne.
Význam aditív do nafty
Ak nemáte s užívaním naftových aditív skúsenosti, možno si kladiete otázku, či je ich používanie vôbec nutné. Záleží okrem iného aj na tom, ako kvalitnú naftu obvykle tankujete. Pri prémiových palivách je pridávanie povýrobných aditív zbytočné, pretože ich obsahujú v dostatočnom množstve. Aditívum je vhodné používať najmä v prípade, že tankujete bežnú naftu.
Aké benefity teda aditíva do nafty prinášajú?
- Zvyšujú cetánové číslo nafty (čím je vyššie, tým je nafta kvalitnejšia).
- Chránia motor a predlžujú jeho životnosť.
- Udržujú celý palivový systém v čistote a zabraňujú korózii.
- Zvyšujú mazivosť nafty a zlepšujú tak čistiace a mazacie schopnosti paliva.
- Znižujú spotrebu paliva.
- Znižujú hlučnosť motora.
- Zlepšujú proces spaľovania paliva.
- Zaisťujú ľahší štart (pri dieselových motoroch to oceníte najmä v zime).
Kvalitné aditívum vhodného typu síce neurobí zo starého nafťáka závodný automobil, ale dokáže do istej miery zvýšiť výkon motora a tým zlepšiť jazdné vlastnosti vozidla.
Význam naftových aditív začal výrazne rásť vo chvíli, keď sa z pohonných hmôt začali odstraňovať látky, ktoré sú síce dôležité pre kvalitu nafty, ale nie sú práve šetrné k životnému prostrediu. Aby pohonné hmoty spĺňali prísne emisné normy, obsahujú stále väčší podiel zložiek pochádzajúcich z obnoviteľných zdrojov (biozložiek).
Biozložky sa síce nafte vyrovnajú v oblasti horenia, ale majú negatívny vplyv na celú palivovú sústavu a životnosť motora. Nepoužívanie aditív sa môže časom premietnuť do rýchleho opotrebovania vstrekovacieho systému, obmedzenej priechodnosti trysiek a slabšieho výkonu motora. S pomocou aditív je možné negatívne pôsobenie biozložiek spomaliť alebo úplne eliminovať.
Návratnosť investície do aditív
Náklady na aditíva do nafty rozhodne nepredstavujú extrémne vysoké čiastky, ktoré by mali výrazne zasiahnuť do rozpočtu. Investované peniaze sa vám môžu veľmi rýchlo vrátiť. Nejde ani tak o zníženie spotreby paliva, ako o predĺženie životnosti motora a jednotlivých častí spaľovacieho systému.
Náklady spojené s výmenou náhradných dielov a opravami motora sa totiž môžu vyšplhať do výšky niekoľko tisíc eur. Pokiaľ dokáže aditívum tieto situácie oddialiť (ideálne ani nemusia nikdy nastať), rozhodne sa vám do neho oplatí pár desiatok eur investovať.
Motory s DPF a aditíva
Ďalším dôsledkom prísnych emisných noriem je to, že by ste dnes prakticky nemali naraziť na dieselový motor bez filtra pevných častíc (DPF). Ide o veľmi hustý filter, ktorý prakticky prepustí len plyn a zachytí aj tie najjemnejšie častice, ktoré sú pre ľudské zdravie nebezpečné.
Tieto filtre sú bohužiaľ veľmi náchylné na zanášanie. Riešením môžu byť špeciálne aditíva vhodné pre motory s DPF filtrami alebo také prípravky, ktoré filter nezanášajú (ani nijako nepoškodzujú). Pokiaľ obsahujú vysoký podiel mazivostných zložiek, nemalo by ich používanie predstavovať problém.
Diskusia, poradňa a vaše skúsenosti
Spýtajte sa na čokoľvek a naši redaktori vám odpovedia v moderovanej diskusii. Ak potrebujete odpoveď čo najskôr, napíšte na facebook skupinu, kde radia aj ďalší používatelia a odborníci.