Porovnávací test a recenzie najlepších autobatérií


Sú nenápadné, ale automobily by bez nich nemohli fungovať. Obvykle sa o ne začneme zaujímať až vtedy, keď vypovedajú službu. Reč je o autobatériách, kľúčovom vybavení každého vozidla, ktoré dodáva potrebnú energiu na naštartovanie a správne fungovanie všetkých moderných elektronických systémov. Ak už ste niekedy potrebovali zadovážiť nový kus, iste ste si dobre vedomí toho, o akú náročnú disciplínu ide.

Ponuku v súčasnosti tvoria autobatérie s pravým aj ľavým pólovaním. Je teda len na vás, ktorú z nich potrebujete. V prvom rade sa vyplatí zaujímať sa o druh výrobnej technológie, ale taktiež kapacitu, veľkosť štartovacieho prúdu a veľkosť samotného zariadenia. Nie je dobré podceniť ani otázku údržby, veľkú pozornosť si v súčasnosti získavajú bezúdržbové typy autobatérií a možnosť dobíjať ich pomocou autonabíjačiek. Vzhľadom na charakter tohto segmentu nezabudnite ani na ekologické aspekty, ktoré so sebou autobatérie prinášajú.

Je isté, že ak automobil využívate iba ako dopravný prostriedok, zrejme budete pri nákupe akumulátora tápať. Venujte preto dostatok času podrobnému štúdiu všetkých informácií, a predovšetkým si dôkladne zistite, či je zvolený model kompatibilný s typom vozidla. Ak si predsa len nebudete niečím istí, pozrite sa do nášho článku Ako si vybrať autobatériu, ktorý sa problematike pomerne detailne venuje.


Najlepšie autobatérie podľa hodnotenia a recenzií používateľov

Vzhľad Názov Výrobca Kapacita (Ah) Orientačná cena Aktuálna cena
Recenze Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770
Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770 Exide 77 85 € Zobraziť ponuky
Recenze Varta Silver dynamic 12V 74Ah 750A 574 402 075
Varta Silver dynamic 12V 74Ah 750A 574 402 075 Varta 74 95 € Zobraziť ponuky
Recenze Varta Silver Dynamic 12V 77Ah 780A 577 400 078
Varta Silver Dynamic 12V 77Ah 780A 577 400 078 Varta 77 90 € Zobraziť ponuky
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 44Ah 440A 544 402 044
Varta Blue Dynamic 12V 44Ah 440A 544 402 044 Varta 44 53 € Zobraziť ponuky
Recenze Exide Premium 12V 100Ah 900A EA1000
Exide Premium 12V 100Ah 900A EA1000 Exide 100 100 € Zobraziť ponuky
Recenze Webber 12V 180Ah 1000A
Webber 12V 180Ah 1000A Webber 180 133 € Zobraziť ponuky
Recenze Exide AGM 12V 70Ah 760A EK700
Exide AGM 12V 70Ah 760A EK700 Exide 70 130 € Zobraziť ponuky
Recenze Bosch S3 12V 45Ah 400A 0 092 S30 020
Bosch S3 12V 45Ah 400A 0 092 S30 020 Bosch 45 50 € Zobraziť ponuky
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A 574 012 068
Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A 574 012 068 Varta 74 85 € Zobraziť ponuky
Recenze Exide Premium 12V 64Ah 640A EA640
Exide Premium 12V 64Ah 640A EA640 Exide 64 70 € Zobraziť ponuky

Ako si vybrať autobatériu

Batéria je hlavným energetickým zdrojom automobilu pri naštartovaní, poháňa však taktiež ďalšie elektrické systémy, ktorých najmä v novších automobiloch nie je vôbec málo. Odlišné nároky majú navyše benzínové a dieselové motory.

V našom článku sme najskôr zostavili zoznam hlavných bodov, ktorých by ste sa mali pri nákupe držať. Ďalej tu nájdete informácie o jednotlivých typoch akumulátoroch a používaných technológiách, rozoberáme taktiež elektrické vlastnosti batériových článkov, nezabúdame ani na polaritu, rozmery batérie alebo informácie o výrobcovi, vek batérie aj ďalšie charakteristiky.

Všeobecné pravidlá pre výber správnej autobatérie

  • Vyberajte autobatériu podľa špecifikácií tej predchádzajúcej.
  • Nikdy nevyberajte batériu s nízkou kapacitou (Ah).
  • Zohľadnite pri výbere taktiež štartovací prúd, obzvlášť ak auto budete prevádzkovať v studených podmienkach.
  • Overte, či umiestnenie pólov batérie zodpovedá konštrukčnému riešeniu vozidla.
  • Rozhodnite sa, či je pre vás výhodnejšie investovať do bezúdržbovej batérie, alebo si vystačíte s klasickou údržbovou s občasnou nutnosťou servisu.
  • Zvoľte správne napätie (v prevažnej väčšine prípadov 12 V).
  • V prevažnej väčšine prípadov ponúkajú najkvalitnejšie akumulátory známe a preverené značky.
  • Batérie jednotlivých výrobcov je možné pomerne jednoducho porovnať podľa ceny, u jedného výrobcu prakticky vždy platí, že vyšší model s vyššou cenou ponúka lepšie parametre.

Typy autobatérií

Prvý bod vášho nákupného rozhodovania by mala tvoriť správna identifikácia typu autobatérie, ktorá je vhodná pre vaše vozidlo. Autobatérie je možné rozdeliť podľa základných charakteristík na tri druhy a ďalej sa delia taktiež podľa technológie využívanej pri ich výrobe. Opis jednotlivých charakteristík je pre nezasväteného človeka na prvý pohľad možno pomerne náročný, ale pre správne rozhodnutie je nutné najskôr pochopiť základné rozdiely, ktoré sa medzi typmi akumulátorov nachádzajú.

Vyobrazení rozdílů mezi údržbovou a bezúdržbovou autobaterií.

Údržbové (štandardné) batérie

Využívajú sa v starších typoch osobných vozidiel. Nízka cena tu, bohužiaľ, prináša nutnosť údržby, vyznačujú sa najmä občasným doplňovaním elektrolytu (destilovanej vody). Variant bezúdržbového akumulátora je síce nákladnejší, ale v konečnom dôsledku vám ušetrí ďalšie výdavky na údržbu a môže tak, paradoxne, vyjsť cenovo výhodnejšie. Preto dobre zvážte, či je pre vás údržbová batéria skutočne vhodnou voľbou.

Bezúdržbové batérie

Jej výhodou je relatívne vysoký výkon pri štarte, jej dlhá životnosť a taktiež, ako jej názov vypovedá, nízka miera potreby jej údržby. Výhoda teda spočíva v tom, že nie je nutné do batérie pri správnom používaní dolievať destilovanú vodu, preto býva konštrukcia batérie taktiež často úplne uzavretá. Nevýhodou bezúdržbových batérií je ich zlé znášanie úplného vybitia.

Bezúdržbové batérie sa vyrábajú pokročilými technológiami, ktoré umožňujú plynulý chod aj energeticky náročnejším automobilom. Ak je vaše auto vybavené viacerými spotrebičmi, je niektorá z moderných technológií bezúdržbových batérií takmer nutnosťou. Ak vlastníte starší automobil s nízkou spotrebou, ale nechcete sa starať o údržbu batérie, potom vás bezúdržbové akumulátory tiež nesklamú.

Existujú aj hlasy, ktoré hovoria o tom, že bezúdržbovosť batérie je iba marketingový trik, ktorý nemá pre bežného používateľa v praxi žiadne využitie, a oba druhy sa odlišujú prakticky len veľmi zanedbateľnými prvkami z pohľadu konštrukčného riešenia. Z tohto pohľadu je nutné starať sa o akýkoľvek typ batérie, inak výrazne skrátite jej životnosť (Zdroj: Garáž.cz).

Trakčné batérie

Sú konštruované napríklad pre lode, karavany alebo prívesy a sú charakteristické tým, že dodávajú energiu konštantne v menšom množstve, na rozdiel od bezúdržbových a štandardných, ktoré potrebujú vyvinúť nárazovo vysoký výkon pri štartoch.

Špeciálne typy podľa režimu batérie

Pri nákupe batérie môže zákazník naraziť taktiež na špeciálne typy, ktoré závisia od celkového systému dobíjania v automobile. Ide o štart-stop batérie a akumulátory na brzdnú rekuperáciu, ktoré majú špecifickú technologickú úpravu.

Štart-stop batérie

Systémy štart-stop (prípadne Stop&Go) dokážu podľa dopredu určených pravidiel zapínať a vypínať motor, vďaka čomu sa skracuje beh na voľnobeh, čo má veľký efekt na zníženie spotreby paliva a množstvo odpadových látok v ovzduší. Pretože dochádza k častejšiemu namáhaniu autobatérie štartovaním, musí tomu zodpovedať aj technológia samotného akumulátora. Bežnú batériu tento režim rýchlejšie opotrebováva.

Batérie na brzdnú rekuperáciu

Tieto batérie umožňujú opätovné uchovanie energie získanej pri brzdení. Niekedy je tento systém nazývaný regeneratívne brzdenie. V takom prípade dochádza k premene kinetickej energie, ktorá je bežne marená pri brzdení, na inú formu energie, najčastejšie elektrickú. Tá sa potom ďalej uchováva v batérii. Znižuje sa tak frekvencia bežného nabíjania akumulátora, ktoré musí sám používateľ vykonávať.

Technológia výroby batérií

Batérie je možné okrem základnej typológie deliť taktiež podľa technológií použitých pri ich výrobe.

Olovené batérie

Elektródy sú tvorené olovom a elektrolyt je vo forme kyseliny sírovej. Ide o najlacnejší, ale taktiež najmenej výkonný a na údržbu náročný variant. Oproti ostatným technológiám ponúkajú výrazne nižší výkon, vďaka svojmu konštrukčnému riešeniu nemôžu byť umiestnené vnútri kabíny automobilu a nie sú vhodné pre automobily, ktoré vyžadujú časté a opakované štarty motora. Olovené batérie, ktoré boli ešte prednedávnom dominantnou zložkou trhu s autobatériami, sa už dnes pomerne málo využívajú a aj vy by ste mali zvážiť radšej investíciu do batérií vyrobených pokročilejšou technológiou. Tie vám zaistia vyšší komfort po všetkých stránkach.

Technológia Ca/Ca

Táto technológia využíva vápnik pre vyššiu tuhosť dosiek umiestnených v batérii. V podstate to znamená, že vápnikové vystuženie znižuje spotrebu vody, preto sa táto technológia využíva pre bezúdržbové akumulátory. Batérie vyrobené týmto postupom ťažko znášajú hlboké vybitie, ktoré ich môže trvalo poškodiť alebo aj úplne zničiť. Keďže táto technológia už produkuje bezúdržbové batérie, je možné ju považovať za akýsi predstupeň technológií AGM a GEL. Ak nemáte príliš energeticky náročné vozidlo, môže pre vás byť voľba batérií Ca/Ca zlatou strednou cestou.

Technológia AGM

Je jednou z najpokročilejších technológií výroby súčasných autobatérií. Elektrolyt sa v akumulátoroch tohto druhu nevyskytuje v tekutej forme, ale je nasiaknutý v tkanine vlákien sklenej vaty. Tieto batérie sú veľmi výkonné, plne bezúdržbové, odolné proti opakovanému vybíjaniu a nabíjaniu. Sú taktiež vhodné pre automobily, ktoré disponujú technológiou Stop&Go, ktorá za určitých podmienok vypína motor a výrazne tak zvyšuje nároky na výkon batérie kvôli nutným opätovným štartom. Batérie vyrobené touto technológiou taktiež skvelo izolujú výpary a nenastáva problém ani pri umiestnení priamo v kabíne automobilu.

Za nevýhodu týchto akumulátorov je možné považovať snáď len nutnosť vlastniť zvláštny druh nabíjačky určenej priamo pre napájanie batérií AGM alebo GEL. Batérie AGM sú určené aj pre energeticky náročné vozidlá a vydržia vysokú záťaž pri častých opakovaných štartoch. Ak financie pri vašom výbere nehrajú kľúčovú rolu, technológia AGM určite splní vaše požiadavky a prinesie bezúdržbovú a výkonnostne bezproblémovú prevádzku vašej batérie.

Technológia GEL

Často býva považovaná za takmer zhodnú s technológiou AGM, ale existuje tu niekoľko rozdielov. Predovšetkým ide o formu elektrolytu, ktorý je v gélových batériách obsiahnutý v kremičitom géle. Výhodou oproti technológii AGM je nižšia hladina samovybíjania. Batérie vyrobené gélovou technológiou je možné navyše vďaka odolnosti proti vytečeniu elektrolytu umiestniť aj v miernom sklone. Rovnako ako v prípade batérií vyrobených technológiou AGM aj batérie gélové, bohužiaľ, vyžadujú zvláštny typ nabíjania.

Batérie vyrobené gélovou technológiou sú špičkou na trhu s akumulátormi. Nesklamú snáď v žiadnom smere a za vyššiu cenu sa dostáva zákazníkovi zodpovedajúci komfort. Ak máte vozidlo s veľkým množstvom zabudovaných spotrebičov a chcete im dopriať bezproblémovú prevádzku za každého počasia, potom je pre vás technológia GEL najlepšou voľbou. Nehodí sa iba na štartovacie účely a ako záložné zdroje elektrickej energie

Technológia EFB

Je lacnejší a menej kvalitný variant než AGM a GEL, ponúka však podstatne lepšie vlastnosti v porovnaní s klasickými olovenými batériami. Technológia EFB využíva na rozdiel od predchádzajúcich dvoch klasickú tekutú formu elektrolytu, ale je taktiež modifikovaná pre požiadavky systému Stop&Go.

Oproti bežným akumulátorom disponujú taktiež dlhšou výdržou vďaka tomu, že využívajú kvalitnejšie mriežky a aktívnu hmotu s jemnejšou štruktúrou zrna. Výhodou je aj to, že na ich napájanie nie sú potrebné špeciálne nabíjačky. Technológia EFB je v pomere cena k výkonu často považovaná za najlepší možný variant, disponuje podobnými špecifikami ako najmodernejšími postupmi vyrobené batérie, ale je cenovo dostupnejšia.

Veľkosť batérie

Základné rozdelenie batérií teda máme za sebou, teraz sa môžeme zamerať na už oveľa lepšie pochopiteľné jednotlivé parametre, ktoré je možné pri výbere batérie rozlišovať.

Vyobrazení velikosti autobaterie.

Veľkosť autobatérie je veľmi podstatným determinantom vášho výberu. Spravidla platí, že batérie s vyššou kapacitou majú taktiež väčšie rozmery. Ak sa teda rozhodnete pre kúpu novej batérie, prvá vec, ktorú by ste mali urobiť, je premeranie tej súčasnej a určenie správnej veľkosti, podľa ktorej budete následne vhodný akumulátor vyberať. Existuje naozaj nespočetné množstvo rôznych veľkostí, takže si určite vyberiete rozmer presne podľa svojich potrieb. Správna veľkosť batérie sa najčastejšie udáva v pomeroch dĺžka × šírka × výška v milimetroch. Konkrétny tvar tak môže vyzerať napríklad takto: 212 (dĺžka) × 175 (šírka) × 175 (výška).

Elektrické vlastnosti batérie

Hlavná úloha autobatérií je, samozrejme, dodávať automobilu potrebný prúd s určitým napätím po určitý čas. V rámci tejto charakteristiky teda môžeme pri akumulátoroch vydeliť tri základné veličiny. Medzi hlavné parametre, ktoré by ste mali pri výbere sledovať, sú kapacita, napätie a prúd. S touto problematikou súvisí taktiež nasledovná kapitola o polarite batérie.

Kapacita

Ak už máme zvolenú veľkosť, môžeme sa ďalej zaoberať správnou voľbou kapacity batérie. Kapacita batéria sa udáva v ampérhodinách (Ah) a hovorí, koľko prúdu je akumulátor schopný dodať a na aký dlhý čas. Tu taktiež platí pravidlo, že sa je možné rozhodovať na základe parametrov predchádzajúcej batérie, ktorej kapacita býva spravidla uvedená na výrobnom štítku. Ak priestor vyhradený na umiestnenie vášho akumulátora ponúka určitú rozmerovú rezervu, môžete zvoliť batériu s vyššou kapacitou.

Opačne by ste však postupovať nemali, nižšia kapacita prináša, samozrejme, taktiež kratší čas, po ktorý je batéria schopná napájať prevádzku vášho vozidla. Veľmi stručne povedané, batéria s nižšou kapacitou môže byť pre vaše vozidlo nedostatočné výkonná, čo logicky podstatne znižuje jej životnosť. Pri určovaní správnej kapacity hrá dôležitú rolu taktiež typ paliva vášho motora. Benzínové motory si bežne vystačia s batériou s kapacitou okolo 60 Ah, dieselové motory sú spotrebne náročnejšie a správna kapacita batérií pre ich prevádzku sa pohybuje okolo 70 Ah.

Dôležitým faktorom, ktorý by sme mali brať pri výbere správnej kapacity akumulátora na vedomie, je taktiež to, že počas zimných mrazov strácajú autobatérie podstatnú časť svojej kapacity. Ideálne je preto vytvoriť si pri výbere určitú rezervu, ktorá zabráni prípadným problémom pri štartoch v mrazivom počasí. Svoju rolu v dĺžke výdrže batérie hrá aj množstvo elektronických periférií, ktoré vo vozidle sú, aj ich spotreba. Či už ide o reflektory aj bežné svetlá, GPS navigáciu, nabíjačky telefónov, osvetlenie palubnej dosky, zábavné systémy, to všetko sa premieta do zaťaženia batérie.

Napätie

Napätie batérie je jednou z najdôležitejších charakteristík. Výber však našťastie nie je nijako zložitý. Prevažná väčšina všetkých súčasných automobilov má 12 V batérie. Iba staršie vozidlá a veteráni používajú batérie s napätím 6 V. Väčšie nákladné vozidlá potom štandardne využívajú 2 batérie s 12 V napätím.

Na štandardnej batérii, ak je plne nabitá, by sa pri meraní mala objaviť hodnota približne 12,6 V, prípadne o trochu viac. Hneď ako hodnota klesá pod túto hranicu napríklad na 12,5 alebo 12,4 V, dá sa z nej odvodiť vybitie akumulátora.

Štartovací prúd

Štartovací prúd je elektrická veličina udávaná v ampéroch (A) a určuje hranicu, aký prúd je akumulátor schopný dodať do systému po krátky časový úsek. Ide o dôležitý parameter pre naštartovanie vozidla, čo je energeticky náročný úkon. Správnu hodnotu dokážete zistiť zo špecifikácie predchádzajúcej batérie, pre benzínové motory sa väčšinou používajú batérie okolo 550 A, pri dieseloch je potrebný silnejší článok so 600 A a viac.

Nároky na dodávaný prúd ovplyvňuje taktiež množstvo elektrických spotrebičov v automobile (napríklad kamera, nabíjačka telefónu, osvetlenie palubnej dosky, svietenie reflektormi a podobne). V staršom a slabšom benzínovom aute si vystačíte napríklad aj so 450 A, náročnejšie dieselové vozidlo so širokou výbavou elektrospotrebičov však môže vyžadovať aj výrazne nad 600 A.

Pólovanie

Pri výbere akumulátora musíte zohľadniť taktiež umiestnenie pólov batérie. Rozmiestnenie pólov sa určuje podľa toho, na ktorej strane sa nachádza kladný pól (+). Ak sa postavíte k batérii čelom tak, že označenie pólov je na bližšej strane akumulátora a plusový pól sa nachádza na pravej strane, ide o batériu s kladným pólom vpravo. Podobne ak rovnaký úkon budete opakovať a plusový pól bude na strane ľavej, ide o batériu s kladným pólom vľavo. Možno sa to zdá na prvý pohľad triviálna a jasná záležitosť, ale napájacie káble autobatérie mávajú často dĺžku presne na mieru upevnenia a ak by ste zvolili batériu so zlým pólovaním, mohlo by dôjsť k problémom pri jej inštalácii (Zdroj: Autoroad.cz).

Jednotlivé póly bývajú taktiež označené farebne, napríklad krytmi. Červeno sa spravidla označuje kladný pól, záporný býva čierny. Jednoduchšia je však orientácia podľa znamienok + a –.

Veľkosť pólov

Dajte si pozor taktiež na to, aby ste zvolili batériu so správne veľkými pólmi. Pri jednotlivých autách sa môže tento parameter líšiť, napríklad bývajú rôzne veľké póly batérií na vozidlách pochádzajúcich z Európy a Ázie.

Nabíjačky autobatérií

Ako už bolo povedané, niektoré druhy batérií vyžadujú špeciálne nabíjanie, preto je nutné sa na tomto mieste ešte veľmi stručne venovať základným druhom nabíjačiek.

Klasické nabíjačky

Ako napovedá názov, sú určené pre klasické batérie s tekutým elektrolytom. Pri nabíjaní týmto spôsobom je nutné mať proces pod kontrolou a po úplnom nabití odpojiť nabíjačku od napájania.

Inteligentné nabíjačky

Tieto nabíjačky sú charakteristické tým, že majú vlastný mikroprocesor. Sú na rozdiel od tých klasických schopné dobíjať aj batérie vyrábané pokročilejšími technológiami (GEL, AGM). Dokážu nabíjať optimalizovaným postupom, ktorý je šetrnejší a presnejší, vďaka čomu sa akumulátor menej opotrebováva.

Dátum výroby

Pri výbere autobatérie je nutné vždy skontrolovať dátum jej výroby. To sa vám môže hodiť, aj keď zvažujete výmenu a nie ste si istí, kedy ste predchádzajúcu batériu vlastne kúpili. Dátum výroby je na batérii uvádzaný v pomerne zložitom formáte, ale pri troche sústredenia nebudete mať problém ho dešifrovať. Začiatočné písmeno vyjadruje mesiac, v ktorom bola batéria vyrobená v poradí (A – január, B – február, C – marec atď.). Číslica uvádzaná za začiatočným písmenom potom určuje rok výroby vo formáte (1 – rok 2001, 2 – rok 2002 atď.). Batéria označená napríklad kombináciou A2 je teda vyrobená v januári 2002.

Problémom môže byť, že podstatná časť výrobcov uvádza kódy v odlišných formátoch, ktoré vám výrazne skomplikujú proces vyhľadania dátumu výroby. Niektorí výrobcovia môžu k svojim batériám dodávať legendu, z ktorej je možné údaje zistiť, všeobecne však panuje neochota kód oznamovať.

Značka

Výrobca vášho automobilu spravidla uvádza značku batérie ideálnu pre vaše vozidlo v používateľskej príručke. Často je však kúpa takejto odporúčanej batérie nevhodná z dôvodu ceny. Môžete preto podľa používateľskej príručky vyhľadať špecifikácie batérie a porozhliadnuť sa na trhu po akumulátore s rovnakými alebo podobnými špecifikáciami, ale s nižšou cenou. Ako však zmieňujeme ďalej, nižšia cena batérií obvykle znamená taktiež ich nižšiu kvalitu, v konečnom dôsledku sa tak kúpa lacnej batérie nemusí zďaleka vyplatiť z dôvodu nutnosti ďalších investícií do jej údržby, opravy či dokonca úplnej výmeny.

Počasie a štýl jazdy

Oba tieto faktory veľmi ovplyvňujú výber správnej autobatérie. Extrémne teploty, či už vysoké, alebo nízke, môžu výrazne skrátiť životnosť batérie. Prevádzka vo vysokých teplotách môže napríklad životnosť batérie skrátiť až na polovicu, oproti využitiu v bežnom počasí. Výrobcovia batérií často taktiež sami uvádzajú, do akých klimatických podmienok sú batérie vhodné, môžeme tak nájsť rozdiely medzi batériami vyrábanými pre typicky teplé a studené oblasti.

Čo sa týka štýlu jazdy, sú vyššie nároky kladené na kvalitu batérií predovšetkým v prípade automobilov s takzvaným systémom Stop&Go (často taktiež Start&Stop). Tento systém vypína za určitých podmienok chod motora a jeho opakované spätné uvedenie do prevádzky je pre batériu, logicky, veľmi náročné. Ak teda váš automobil využíva tento systém, budete potrebovať kvalitnejšiu autobatériu vyrobenú technológiou AGM či EFB (opísané vyššie).

Ak vaše auto nedisponuje systémom Stop&Go, ale charakter vašej jazdy sa aj tak skladá z krátkych jázd a neustáleho vypínania a zapínania motora, vaše nároky na kúpu novej batérie by mali byť oveľa vyššie než u štandardných používateľov, pretože tento štýl jazdy znateľne vyčerpáva kapacitu akumulátora.

Výmena a recyklácia batérie

Všeobecne sa dá povedať, že jedna batéria vám vydrží okolo štyroch až šiestich rokov, a to v závislosti od jej kvality, štýlu jazdenia, údržby v zimných mesiacoch, veku elektroinštalácie a podobne. Kontrolu môžete vykonať zmeraním napätia batérie po jej nabití (klasická batéria by mala mať okolo 12,6 V) alebo kontrolou elektrolytu (tmavšia farba indikuje horší stav), ktorý je prípadne potrebné doplniť. V prípade údržbových batérií je nutné doplniť destilovanú vodu.

Signálom, ktorý naznačuje blížiaci sa koniec životnosti, je zhoršenie procesu štartovania, hlavne ak auto dlhší čas stálo. Všimnúť si môžete taktiež napríklad menšiu intenzitu osvetlenia. Lepší variant je, že je akumulátor iba vybitý. V horšom prípade, ak problémy pokračujú aj po nabití, je potrebné zháňať nový kus. Životnosť predĺžite aj tým, keď batériu odpojíte v prípade, že bude auto dlhší čas stáť v nízkych teplotách.

Pri výmene batérie je dobré mať ochranné pomôcky (rukavice a okuliare) kvôli elektrolytu. Potrebné je taktiež náradie na uvoľnenie kontaktov na póloch aj skrutiek na prichytenie batérie. Používateľ by mal vypnúť všetky spotrebiče v aute, navyše by určite nemal pri výmene fajčiť cigaretu. Najskôr je nutné odpojiť kábel na zápornom póle, potom ten kladný. Potom odskrutkujte prichytenie akumulátora a opatrne ho vytiahnite z auta. Na novej batérii skontrolujte kontakty, musia byť čisté a nepoškodené. Kontakty aj svorky je dobré pokryť vrstvou vazelíny proti oxidácii. Vložte batériu na jej miesto a upevnite ju tak, ako to bolo v prípade tej predchádzajúcej. Pripojte späť napájacie káble – najskôr kladný, potom záporný. Skontrolujte upevnenie, pripojenie a nakoniec aj elektronické funkcie automobilu. V prípade novších vozidiel bude možno systém požadovať zadanie informácie o výmene batérie.

Recyklácia

Máte už vo svojom automobile nainštalovanú novú batériu, ale neviete čo s tou starou? Zbystrite. Určite by ste ju nemali len tak vyhodiť ku klasickému kontajneru s komunálnym odpadom. Staré akumulátory sa považujú za nebezpečný odpad pre svoju chemickú náplň. Vyhodenie do kontajnera, alebo ešte horšie niekam do prírody, je právne postihnuteľné. Najjednoduchšie je dohodnúť sa s predajcom, ktorý vám predal novú batériu, aby od vás vzal tú starú. Predajca by potom mal zaistiť ekologickú likvidáciu. O ňu bude postarané taktiež v prípade, že batériu odnesiete do zberného dvora (existuje možnosť, že od vás budú chcieť preukázať miesto bydliska v danej oblasti).

Záver

Ak teda nevlastníte používateľskú príručku k svojmu automobilu, najjednoduchším riešením, ktoré vám podstatne uľahčí nákup autobatérie, je prihliadnuť na charakteristiky tej predchádzajúcej, ktorú ste v automobile mali. Rozmer, napätie a pólovanie je nutné vyberať opakovane rovnako. Pri ostatných charakteristikách už viac záleží na vašich preferenciách a možnostiach. Vždy je však dôležité mať na pamäti, že v prípade batérií platí staré známe pravidlo, že čím viac investujete, tým kvalitnejší produkt dostanete.

Na záver je nutné podotknúť, že kapacita a s ňou spojená životnosť batérie je určovaná predovšetkým správnym zaobchádzaním a štýlom využívania. Udaná životnosť sa tak vo finále môže veľmi podstatne odlišovať od reálnej vďaka podmienkam, v ktorých je prevádzkovaná. Dbajte preto na rady udávané výrobcom a postupujte presne podľa uvedených pokynov v používateľskej príručke.


Použité a ďalšie zaujímavé zdroje:

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/jako-za-nasich-dedu-baterie-stale-potrebuji-dobijet-jen-vam/r~f885c84238d911ea9ec9ac1f6b220ee8/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Autobaterie


Ako vám pomohol tento článok?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Autobatérie
Průměrné hodnocení 4.9 z 7 hlasů