Menu

Recenzie a test najlepších autobatérií 2025

Aktualizované:
Autor:
Libor Minařík, Jakub Gulec

V kategórii odporúčame

Bosch S5A 12V 105Ah 950A

260 €

Orientačná cena

Akú autobatériu vybrať podľa porovnania

Každý dlhoročný vodič určite potvrdí, že vybitá autobatéria patrí medzi pomerne obvyklé nepríjemnosti. Za víťaza porovnania považujeme Bosch S5A 12V 105Ah 950A, ktorá vyhovie aj vysokým nárokom. V pomere cena/výkon vyhráva Varta Blue Dynamic EFB 12V 70Ah 760A. Pre nenáročných odporúčame batériu Exide Start-Stop EFB 12V 55Ah 480A, ktorá za málo peňazí poteší aj majiteľov moderných vozidiel.

Ako porovnávame autobatérie?

Pri porovnávaní autobatérií sa neobmedzujeme iba na kapacitu a pólovanie, dôležitú úlohu zohráva tiež použitá technológia a s ňou sa spájajúca životnosť. Zamerali sme sa ale aj na štartovací prúd a užívateľské skúsenosti. Rozlišujeme tiež medzi produktovými radmi, ktoré do istej miery definujú životnosť batérie a jej odolnosť hlbokému vybíjaniu.

V prípade autobatérií sledujeme najmä:

  • Kapacitu
  • Štartovací prúd
  • Použitú technológiu
  • Pólovanie
  • Produktový rad
  • Rozmery

Ako sme už spomenuli vyššie, zásadné je pre výber batérie zistenie, aké parametre váš automobil vyžaduje. V prvom rade sa zamerajte na pólovanie a rozmery, nezabudnite ale ani na štartovací prúd. Podrobného sprievodcu výberom nájdete v článku Ako vybrať autobatériu.


Najlepšie autobatérie podľa porovnania

Ako spoznať pólovanie automobilu – Pólovanie batérie odčítajte vždy zo strany, ku ktorej sú kontakty bližšie. Pokiaľ sa pozriete na autobatériu zo strany kontaktov a kladný kontakt je vpravo, jedná sa o pravé pólovanie. V opačnom prípade ide o ľavé pólovanie.

Hodnotenie Produkt Klady Zápory Orientačná cena Aktuálna cena
Top 1
Víťaz porovnania
  • Dlhá životnosť
  • Vysoký štartovací prúd
  • Vysoká kapacita
  • AGM technológia
  • Vyššia obstarávacia cena
  • Potreba špeciálnej nabíjačky
  • Vyššia hmotnosť
260 € Zobraziť ponuky
Top 2
Najlepší pomer cena/výkon
  • Solídna kapacita
  • Pokročilejšia EFB technológia
  • Dostatočný štartovací prúd
  • Dobrý pomer cena/výkon
  • Kratšia životnosť
  • Menšia odolnosť voči mrazu
  • Zle zvláda plné vybitie
140 € Zobraziť ponuky
Top 3
Pre nenáročných
  • EFB za nízku cenu
  • Podporuje štart-stop systém
  • Použitie v moderných vozidlách
  • Potreba dobitia po zakúpení
  • Relatívne vysoká hmotnosť
  • Nízka kapacita
  • Nízky štartovací prúd
90 € Zobraziť ponuky
Top 4
Tiež nás zaujalo
  • Kvalitné spracovanie
  • EFB technológia
  • Spoľahlivý výrobca
  • Podporuje štart-stop
  • Skôr priemerná kapacita
  • Nevhodná pre veľké vozidlá
  • Vybíjanie pri nízkych teplotách
110 € Zobraziť ponuky
Top 5
Pre staršie vozidlá
  • Vysoký štartovací prúd
  • Nízka cena
  • Garantovaná nadpriemerná životnosť
  • Nepodporuje štart-stop systém
  • Staršia olovená technológia
  • Dodáva sa vo vybitom stave
85 € Zobraziť ponuky
Top 6
Dostupná kvalita
  • Vysoká kapacita
  • Solídny štartovací prúd
  • Rokmi overená kvalita
  • Nevhodná pre štart-stop
  • Olovená technológia
  • Len pre staršie vozidlá
110 € Zobraziť ponuky

Ako chápať redakčné hodnotenie?

Odporúčame iba produkty, ktoré majú podľa posúdenia redaktora hodnotenie nad 70 %. Pozrite sa, čo jednotlivé percentuálne hladiny znamenajú.

Recenzie najlepších autobatérií

Top 1
Víťaz porovnania
  • Dlhá životnosť
  • Vysoký štartovací prúd
  • Vysoká kapacita
  • AGM technológia
  • Vyššia obstarávacia cena
  • Potreba špeciálnej nabíjačky
  • Vyššia hmotnosť

Bosch S5A 12V 105Ah 950A je ideálnou voľbou pre tých, ktorí od autobatérie očakávajú najlepší možné vlastnosti. Ide o spoľahlivý model s dlhou životnosťou od známeho výrobcu. Patrí medzi výrobky s pravým pólovaním a vyššou kapacitou, ktorá dosahuje až 105 Ah. Nadpriemerný štartovací prúd 950 A zaručuje bezproblémové a predovšetkým plynulé štartovanie.

Veľkou výhodou tejto batérie je AGM technológia, ktorá zaručuje jednoduchú údržbu a vysokú odolnosť voči vibráciám. V prípade potreby však budete potrebovať špeciálnu nabíjačku. Batéria je vhodná pre drvivú väčšinu moderných automobilov so systémom štart-stop a automobilov s energeticky náročnou výbavou. Musíte sa však zmieriť s výrazne vyššou obstarávacou cenou.

260 € Orientačná cena

Top 2
Najlepší pomer cena/výkon
  • Solídna kapacita
  • Pokročilejšia EFB technológia
  • Dostatočný štartovací prúd
  • Dobrý pomer cena/výkon
  • Kratšia životnosť
  • Menšia odolnosť voči mrazu
  • Zle zvláda plné vybitie

Ak hľadáte výkonnú autobatériu od renomovanej spoločnosti za rozumnú cenu, Varta Blue Dynamic EFB 12V 70Ah 760A môže byť pre vás tou správnou voľbou. V tejto cenovej kategórii ponúka solídnu kapacitu 70 Ah a štartovací prúd 760 A, ktorý je navyše aj pre dieselové vozidlá. Tento model sa môže pochváliť zvýšenou odolnosťou voči korózii. Pozor však na úplné vybitie alebo státie v mrazivom počasí, ktoré batérii škodí.

Zaujme predovšetkým svojou univerzálnosťou, pretože má parametre, ktoré postačujú pre drvivú väčšinu vodičov. Dobre poslúži vo väčších autách, ale do športových alebo výkonných SUV už nie je vhodná. Vďaka EFB technológii sa dá použiť v moderných automobiloch, ktoré majú štart-stop systém.

140 € Orientačná cena

Top 3
Pre nenáročných
  • EFB za nízku cenu
  • Podporuje štart-stop systém
  • Použitie v moderných vozidlách
  • Potreba dobitia po zakúpení
  • Relatívne vysoká hmotnosť
  • Nízka kapacita
  • Nízky štartovací prúd

Cenovo dostupná batéria Exide Start-Stop EFB 12V 55Ah 480A je určite zaujímavou voľbou s pravým pólovaním pre nenáročných motoristov. Má skôr podpriemerné parametre, a preto je ideálnejšia pre menšie a málo výkonné autá. Výhodou je však EFB technológia, vďaka ktorej je možné ju použiť aj v modernejších autách so systémom štart-stop. Štartovací prúd je 480 A pri kapacite iba 55 Ah.

90 € Orientačná cena

Top 4
Tiež nás zaujalo
  • Kvalitné spracovanie
  • EFB technológia
  • Spoľahlivý výrobca
  • Podporuje štart-stop
  • Skôr priemerná kapacita
  • Nevhodná pre veľké vozidlá
  • Vybíjanie pri nízkych teplotách

Varta Blue Dynamic EFB 12V 60Ah 640A je cenovo dostupnejšou alternatívou autobatérie Varta Blue Dynamic EFB 12V 70Ah 760A. Ak chcete ušetriť a hľadáte batériu do menšieho auta, bude pre vás dobrou voľbou. Má kapacitu 60 Ah a dodáva štartovací prúd 640 A.

Počítajte s kvalitným spracovaním od overeného výrobcu a pravým pólovaním, ktoré je v Európe bežnejšie. Pozor však na teplotné extrémy a úplné vybíjanie, ktoré tejto batérii neprospievajú. Ide o model, ktorý ocenia majitelia moderných, ale menej výkonných áut so systémom štart-stop.

110 € Orientačná cena

Top 5
Pre staršie vozidlá
  • Vysoký štartovací prúd
  • Nízka cena
  • Garantovaná nadpriemerná životnosť
  • Nepodporuje štart-stop systém
  • Staršia olovená technológia
  • Dodáva sa vo vybitom stave

Autobatéria Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770 je jedným z cenovo najdostupnejších produktov. Obľúbená značka Exide však zaručuje nadpriemernú životnosť, preto je tento model u zákazníkov obľúbený. Kladný pól batérie je štandardne umiestnený v pravej časti. Výhodou je určite slušná kapacita 72 Ah a tiež štartovací prúd 760 A.

Veľmi dôležitým parametrom je však použitá staršia olovená technológia, a preto batéria nie je určená na použitie v novších vozidlách so systémom štart-stop. Jej slušné parametre preto využijú majitelia starších áut, ktorí chcú kvalitný zdroj energie, ktorý odolá teplotným extrémom a hlavne dlho vydrží.

85 € Orientačná cena

Top 6
Dostupná kvalita
  • Vysoká kapacita
  • Solídny štartovací prúd
  • Rokmi overená kvalita
  • Nevhodná pre štart-stop
  • Olovená technológia
  • Len pre staršie vozidlá

Batéria Bosch S4 12V 74Ah 680A je stálicou v sortimente tejto obľúbenej nemeckej spoločnosti a predstavuje zaujímavú alternatívu k batérii Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770. V priamom porovnaní má len o niečo horšie parametre. Štartovací prúd 680A a stále slušne vysokú kapacitu 74Ah. Vzhľadom na použitú staršiu technológiu nie je určená pre autá so systémom štart-stop. Jej výhody preto ocenia len majitelia starších automobilov.

110 € Orientačná cena

Najpredávanejšie autobatérie podľa Heureky

Poradie Produkt Hodnotenie Orientačná cena Aktuálna cena
Top 1 94 %
Počet recenzií: 570
240 € Zobraziť ponuky
Top 2 92 %
Počet recenzií: 224
280 € Zobraziť ponuky
Top 3 95 %
Počet recenzií: 236
210 € Zobraziť ponuky
Top 4 94 %
Počet recenzií: 329
190 € Zobraziť ponuky
Top 5 93 %
Počet recenzií: 165
230 € Zobraziť ponuky
Top 6 93 %
Počet recenzií: 75
280 € Zobraziť ponuky
Top 7 93 %
Počet recenzií: 69
250 € Zobraziť ponuky
Top 8 99 %
Počet recenzií: 42
240 € Zobraziť ponuky
Top 9 96 %
Počet recenzií: 211
150 € Zobraziť ponuky
Top 10 96 %
Počet recenzií: 100
190 € Zobraziť ponuky

Zobraziť ďalšie produkty


Ako vybrať autobatériu

Batéria je hlavným energetickým zdrojom automobilu pre naštartovanie, poháňa ale aj ďalšie elektrické systémy. V minulosti slúžila batéria výhradne na štartovanie, napájanie rádia, ventiláciu, svietenie a pohon stieračov. Dnes k elektronickým vymoženostiam, ako sú vyhrievané sedačky, pribúda aj palubný počítač, veľké množstvo senzorov a ďalších zlepšovákov. Tých nie je najmä v novších automobiloch vôbec málo.

Odlišné nároky majú benzínové a dieselové motory. Pretože je vo svojej podstate benzín výrazne zápalnejší, vystačí si s nižším štartovacím prúdom ako nafta. V našom článku sme najskôr zostavili zoznam hlavných bodov, ktorých by ste sa mali pri nákupe držať.

Ďalej tu nájdete informácie o jednotlivých typoch akumulátorov a používaných technológiách. Rozoberáme tiež elektrické vlastnosti batériových článkov, nezabúdame ani na polaritu, rozmery batérie alebo informácie o výrobcovi, vek batérie aj ďalšie charakteristiky.

Ako vybrať autobatériu stručne:

  • Kapacita – Nikdy nevyberajte batériu s nízkou kapacitou (Ah), nestačila by uspokojiť potreby napájania.
  • Prúd – Zohľadnite pri výbere štartovací prúd, obzvlášť pokiaľ auto budete prevádzkovať v studených podmienkach.
  • Napätie – Skontrolujte požadované napätie (v drvivej väčšine prípadov 12 V).
  • Technológia – Voľte ideálne takú technológiu, akú využívala batéria osadená v automobile už z výroby. Často je možné voliť kvalitnejšiu technológiu, opačným smerom za účelom úspor ale ísť neodporúčame.
  • Pólovanie – Overte, či posadenie pólov batérie zodpovedá konštrukčnému riešeniu vozidla.
  • Typ batérie – Rozhodnite sa pre správny typ, tento krok súvisí s voľbou technológie výroby. Uistite sa, či je pre vás výhodnejšie investovať do bezúdržbovej batérie, alebo si vystačíte s klasickou údržbovou.
  • Výrobca – V drvivej väčšine prípadov ponúkajú najkvalitnejšie akumulátory známe a preverené značky.
  • Cena – Batérie jednotlivých výrobcov je možné pomerne ľahko porovnať podľa ceny, u jedného výrobcu prakticky vždy platí, že vyšší model s vyššou cenou ponúka lepšie parametre.

Ak sa zaujímate aj o ďalšie výrobky zo sekcie automoto, mohli by vás zaujímať tiež porovnania autochladničiek, kamier do áut alebo strešných boxov.

Typy autobatérií

Prvý bod vášho nákupného rozhodovania by mala tvoriť správna identifikácia typu autobatérie, ktorá je vhodná pre vaše vozidlo. Autobatérie je možné deliť podľa základných charakteristík na tri druhy a ďalej sa delia aj podľa technológie využívanej pri ich výrobe.

Popis jednotlivých charakteristík je pre nezasväteného človeka na prvý pohľad možno pomerne náročný, ale pre správne rozhodnutie je nevyhnutné najskôr pochopiť základné rozdiely, ktoré sa medzi typmi akumulátorov nachádzajú. Jednotlivé typy batérií môžu existovať aj v kombinovanej forme, teda napríklad funkcie štart-stop a rekuperácie spolu často koexistujú.

Vyobrazenie rozdielov medzi údržbovou a bezúdržbovou autobatériou.

Údržbové batérie

Sú využívané u starších typov osobných vozidiel. Nízka cena tu bohužiaľ prináša nutnosť údržby. Vyznačujú sa občasnou potrebou doplňovania elektrolytu (destilovanej vody). Variant bezúdržbového akumulátora je síce nákladnejší, ale ušetrí vám starosti s kontrolovaním batérie a časom venovaným údržbe. Preto dobre zvážte, či je pre vás údržbová batéria skutočne vhodnou voľbou.

Bezúdržbové batérie

Jej výhodou je spravidla relatívne vysoký výkon pri štarte, dlhá životnosť a tiež, ako jej názov vypovedá, nízka miera potreby jej údržby. Výhoda teda spočíva v tom, že nie je nutné do batérie pri správnom používaní dolievať destilovanú vodu, preto býva konštrukcia batérie tiež často úplne uzavretá.

Bezúdržbové batérie sú vyrábané pokročilými technológiami, ktoré umožňujú plynulý chod aj energeticky náročnejším automobilom. Pokiaľ je vaše auto vybavené viacerými spotrebičmi, je niektorá z moderných technológií bezúdržbových batérií takmer nutnosťou. Pokiaľ vlastníte starší automobil s nízkou spotrebou, ale nechcete sa starať o údržbu batérie, potom vás bezúdržbové akumulátory tiež nesklamú.

Existujú aj hlasy, ktoré hovoria o tom, že bezúdržbovosť batérie je iba marketingový trik, ktorý nemá pre bežného používateľa v praxi žiadne využitie, a oba druhy sa odlišujú prakticky len veľmi zanedbateľnými prvkami z pohľadu konštrukčného riešenia.

Trakčné batérie

Sú konštruované napríklad pre lode, karavany alebo prívesy a sú charakteristické tým, že dodávajú energiu konštantne v menšom množstve, na rozdiel od bezúdržbových a štandardných, ktoré potrebujú vyvinúť nárazovo vysoký výkon pri štartoch.

Špeciálne typy podľa režimu batérie

Pri nákupe batérie môže zákazník naraziť aj na špeciálne typy, ktoré závisia od celkového systému nabíjania v automobile. Ide o štart-stop batérie a akumulátory pre brzdnú rekuperáciu, ktoré majú špecifickú technologickú úpravu.

Štart-stop batérie

Systémy štart-stop (prípadne Stop&Go) dokážu podľa vopred určených pravidiel zapínať a vypínať motor, vďaka čomu sa skracuje doba voľnobehu, čo má v kolóne veľký efekt na zníženie spotreby paliva a množstvo odpadových látok v ovzduší. Pretože dochádza k častejšiemu namáhaniu autobatérie štartovaním, musí tomu zodpovedať aj technológia samotného akumulátora. Bežnú batériu tento režim rýchlo opotrebováva.

Batérie pre brzdnú rekuperáciu

Tieto batérie umožňujú opätovné uchovanie energie získanej pri brzdení. Niekedy je tento systém nazývaný regeneratívne brzdenie. V takom prípade dochádza k premene kinetickej energie, ktorá je bežne bezúčelne stratená pri brzdení, na inú formu energie, najčastejšie elektrickú. Tá je ďalej uchovávaná v batérii. Znižuje sa tak frekvencia bežného nabíjania akumulátora, ktoré musí sám užívateľ vykonávať (Zdroj: Autobatteries.com).

Technológia výroby

Batérie je možné okrem základnej typológie deliť aj podľa technológií použitých pri ich výrobe. Výrobná technológia by mala v ideálnom prípade rešpektovať technológiu batérie, ktorá bola použitá v automobile z výroby.

Olovené batérie

Elektródy sú tvorené olovom a elektrolyt je vo forme kyseliny sírovej. Jedná sa o najlacnejší, ale aj najmenej výkonný a na údržbu náročný variant. Oproti ostatným technológiám ponúkajú výrazne nižší výkon, vplyvom svojho konštrukčného riešenia nemôžu byť umiestnené vo vnútri kabíny automobilu a nie sú vhodné pre automobily, ktoré vyžadujú časté a opakované štarty motora.

Olovené batérie, ktoré boli ešte pred nedávnou dobou dominantnou zložkou trhu s autobatériami, sú dnes už pomerne málo využívané a aj vy by ste mali zvážiť radšej investíciu do batérií vyrobených pokročilejšou technológiou. Tie vám zaistia vyšší komfort po všetkých stránkach.

Olovo sa vyznačuje pomerne vysokou hustotou, a teda vyššou hmotnosťou. Práve podľa nej sa dá odhadovať kvalita batérie. Čím ťažší produkt, tým viac olova, čo indikuje vyššiu kvalitu a odolnosť. Batérie nesmú zostávať vybité, pokiaľ ich v tomto stave necháte, dochádza už po prvom dni k sulfatácii, teda pokrytie elektród kryštálmi síranu olovnatého. To vedie k zásadnému zníženiu výkonu akumulátora.

Ca/Ca technológia

Táto technológia využíva vápnik pre vyššiu tuhosť dosiek umiestnených v batérii. V podstate to znamená, že vápnikové vystuženie znižuje spotrebu vody, preto je táto technológia používaná pre bezúdržbové akumulátory.

Batérie vyrobené týmto postupom ťažko znášajú hlboké vybitie, ktoré ich môže trvalo poškodiť, alebo aj úplne zničiť. Podobne ako pri olovených batériách, aj pri prevedení Ca/Ca dochádza totiž pri hlbokom vybití k sulfatácii. Pretože táto technológia už produkuje bezúdržbové batérie, možno ju považovať za akýsi predstupeň AGM a GEL technológií, pokiaľ nemáte príliš energeticky náročné vozidlo, môže pre vás byť voľba Ca/Ca batérií zlatou strednou cestou.

EFB technológia

Je lacnejší a menej kvalitný variant než AGM a GEL, ale ponúka podstatne lepšie vlastnosti v porovnaní s klasickými olovenými batériami. Technológia EFB využíva klasickú tekutú formu elektrolytu, ale je modifikovaná pre požiadavky systému Stop&Go.

Oproti bežným akumulátorom disponujú dlhšou výdržou vďaka tomu, že využívajú kvalitnejšie mriežky a aktívnu hmotu s jemnejšou štruktúrou zrna. Výhodou je tiež to, že na ich napájanie nie sú potrebné špeciálne nabíjačky. EFB technológia je v pomere cena k výkonu často považovaná za najlepšiu možnú variantu, disponuje podobnými špecifikami ako batérie vyrobené najmodernejšími postupmi, ale patrí medzi cenovo dostupnejšie.

AGM technológia

AGM je jednou z pokročilejších technológií výroby súčasných autobatérií. Elektrolyt sa v akumulátoroch tohto druhu nevyskytuje v tekutej forme, ale je nasiaknutý v tkanine vlákien sklenej vaty. Tieto batérie sú veľmi výkonné, plne bezúdržbové, odolné proti opotrebeniu opakovaným vybíjaním a nabíjaním.

Sú tiež vhodné pre automobily, ktoré disponujú technológiou Stop&Go, ktorá za určitých podmienok vypína motor a výrazne tak zvyšuje nároky na výkon batérie kvôli nutným opätovným štartom. Batérie vyrobené touto technológiou taktiež skvele izolujú výpary a nenastáva problém ani pri umiestnení priamo v kabíne automobilu.

Za nevýhodu týchto akumulátorov možno považovať snáď len nutnosť vlastniť zvláštny druh nabíjačky určenej priamo na napájanie AGM alebo GEL batérií. Batérie AGM sú určené aj pre energeticky náročné vozidlá a vydržia vysokú záťaž pri častých opakovaných štartoch. Pokiaľ financie pri vašom výbere nehrajú kľúčovú úlohu, technológia AGM určite splní vaše požiadavky a prinesie bezúdržbovú a výkonnostne bezproblémovú prevádzku vašej batérie.

TIP: Pokiaľ je váš automobil z výroby vybavený AGM akumulátorom, pri kúpe nového nešetrite a kúpte rovnaký typ. Auto je na tento typ batérie konštruované. To isté platí pre GEL batérie.

GEL technológia

Často býva považovaná za takmer zhodnú s technológiou AGM, ale existuje tu niekoľko rozdielov. Predovšetkým ide o formu elektrolytu, ktorý je v týchto batériách obsiahnutý v kremičitom géle. Výhodou oproti technológii AGM je nižšia hladina samovybíjania. Batérie vyrobené gélovou technológiou navyše vďaka odolnosti proti vytečeniu elektrolytu môžu byť umiestnené aj v miernom náklone.

Rovnako ako u batérií vyrobených AGM technológiou aj batérie gélové bohužiaľ vyžadujú zvláštny typ nabíjania. Batérie vyrobené gélovou technológiou sú špičkou na trhu s akumulátormi. Nesklamú snáď v žiadnom ohľade a za vyššiu cenu sa dostáva zákazníkovi zodpovedajúceho komfortu.

Pokiaľ máte vozidlo s veľkým množstvom zabudovaných spotrebičov a chcete im dopriať bezproblémovú prevádzku za každého počasia, potom je pre vás GEL technológia najlepšou voľbou. Nehodí sa iba na štartovacie účely a ako záložné zdroje elektrickej energie.

Rozmery

Základné rozdelenie batérií teda máme za sebou, teraz sa môžeme zamerať na už oveľa lepšie pochopiteľné parametre, ktoré treba pri výbere batérie rozlišovať.

Veľkosť autobatérie by mala hrať pri výbere zásadnú rolu. Spravidla platí, že batérie s vyššou kapacitou majú aj väčšie rozmery. Pokiaľ sa teda rozhodnete pre kúpu novej batérie, prvá vec, ktorú by ste mali urobiť, je premeranie tej súčasnej.

Vyobrazenie veľkosti autobatérie.

Existuje naozaj nespočetné množstvo rôznych veľkostí, takže si určite vyberiete rozmer presne podľa vašich potrieb. Správna veľkosť batérie sa najčastejšie udáva v pomeroch dĺžka x šírka x výška v milimetroch. Konkrétny tvar tak môže vyzerať napríklad takto: 212 (dĺžka) x 175 (šírka) x 175 (výška). Batéria väčšia, než je tá existujúca, by sa nemusela do útrob vášho automobilu vliezť.

Elektrické vlastnosti

Hlavná úloha autobatérií je samozrejme dodávať automobilu potrebný prúd o určitom napätí po určitú dobu. V rámci tejto charakteristiky teda môžeme pri akumulátoroch oddeliť tri základné veličiny. Medzi hlavné parametre, ktoré by ste mali pri výbere sledovať, patrí kapacita, napätie a prúd. S touto problematikou súvisí aj nasledujúca kapitola o polarite batérie.

Hneď na úvod je potrebné povedať, že sa líšia požiadavky na elektrické parametre pri benzínových a dieselových motoroch. Všeobecne sú diesely náročnejšie na kapacitu a prúd (údaje v tabuľke sú orientačné).

Typ motora Kapacita Prúd
Benzínový 60 Ah 550 A
Dieselový 70 Ah 600 A a viac

Kapacita

Ak už máme zvolenú veľkosť, môžeme sa ďalej zaoberať správnou voľbou kapacity batérie. Kapacita batérie je udávaná v ampérhodinách (Ah) a hovorí, koľko prúdu je akumulátor schopný dodať za jednotku času. Tu tiež platí pravidlo, že sa dá rozhodovať na základe parametrov predchádzajúcej batérie, ktorej kapacita býva spravidla uvedená na výrobnom štítku.

Pokiaľ priestor vyhradený na umiestnenie vášho akumulátora ponúka určitú rozmerovú rezervu, môžete zvoliť batériu s vyššou kapacitou. Avšak vyššia kapacita tiež znamená horšiu schopnosť dobíjania z alternátora.

Opačne by ste však postupovať nemali, nižšia kapacita prináša samozrejme aj kratší čas, počas ktorého je batéria schopná napájať prevádzku vášho vozidla. Veľmi stručne povedané, batéria s nižšou kapacitou môže byť pre vaše vozidlo nedostatočne výkonná, čo logicky podstatne znižuje jej životnosť, alebo úplne zamedzuje jej funkciu. Pri určovaní správnej kapacity hrá dôležitú úlohu aj typ paliva vášho motora.

  • Benzínové motory – bežne vystačia s batériou v kapacite okolo 60Ah.
  • Dieselové motory – spotrebne náročnejšie a správna kapacita batérií na ich prevádzku sa pohybuje okolo 70Ah.

Myslite aj na rezervu

Dôležitým faktorom, ktorý by sme mali mať pri výbere správnej kapacity akumulátora na vedomí, je tiež to, že počas zimných mrazov strácajú autobatérie podstatnú časť svojej kapacity. Ideálne je preto vytvoriť si pri výbere určitú rezervu, ktorá zabráni prípadným problémom pri štartoch v mrazivom počasí.

Svoju úlohu v dĺžke výdrže batérie zohráva aj množstvo elektronických periférií, ktoré vo vozidle sú, aj ich spotreba. Či už ide o reflektory a bežné svetlá, GPS navigáciu, nabíjačky telefónov, osvetlenie palubnej dosky, zábavné systémy, to všetko sa premieta do zaťaženia batérie. Uvedené hodnoty sú reprezentatívne pre osobné automobily. Dodávky, nákladiaky, kamióny a ďalšia technika budú mať nároky vyššie.

Napätie

Napätie batérie je jednou z najdôležitejších charakteristík. Výber však našťastie nie je nijako zložitý. Drvivá väčšina všetkých súčasných automobilov má 12V batérie. Iba staršie vozidlá a veterány používajú batérie s napätím 6V. Väčšie nákladné vozidlá potom štandardne využívajú 2 batérie s 12V napätím.

Pri štandardnej batérii, pokiaľ je plne nabitá, by sa pri meraní mala objaviť hodnota približne 12,7 V, prípadne o trochu viac. Akonáhle hodnota klesá pod túto hranicu napríklad na 12,4 V, je možné predpokladať vybitie akumulátora rádovo v desiatkach percent kapacity.

Štartovací prúd

Štartovací prúd je elektrická veličina udávaná v ampéroch (A) a značí, koľko prúdu je po krátky časový úsek akumulátor schopný dodať do systému. Ide o dôležitý parameter pre naštartovanie vozidla, čo je energeticky náročný úkon (Zdroj: conVERTER).

Správnu hodnotu dokážete zistiť zo špecifikácie predchádzajúcej batérie, pre benzínové motory sa používajú batérie okolo 550 A, pri dieseloch je potrebný silnejší článok s 600 A a viac.

Nároky na dodávaný prúd ovplyvňuje aj množstvo elektrických spotrebičov v automobile (napríklad kamera, nabíjačka telefónu, osvetlenie palubnej dosky, svietenie reflektormi a podobne). V staršom a slabšom benzínovom aute si vystačíte napríklad aj s 450 A, náročnejšie dieselové vozidlo so širokou výbavou elektrospotrebičov ale môže vyžadovať aj výrazne cez 600 A.

TIP: Pokiaľ nainštalujete do auta silné reproduktory, počítajte s kúpou výkonnejšej batérie.

Pólovanie

Pri výbere akumulátora musíte zohľadniť aj posadenie pólov vašej batérie. Rozmiestnenie pólov sa určuje podľa toho, na ktorej strane sa nachádza kladný pól (+). Pokiaľ sa postavíte k vašej batérii čelom tak, že označenie pólov je na bližšej strane akumulátora a plusový pól sa nachádza na pravej strane, jedná sa o batériu s kladným pravým pólovaním.

Podobne pokiaľ rovnaký úkon budete opakovať a plusový pól bude na strane ľavej, jedná sa o batériu s kladným ľavým pólovaním. Možno sa to zdá na prvý pohľad triviálna a jasná záležitosť, ale napájacie káble autobatérie mávajú často dĺžku presne na mieru upevnenia a pokiaľ by ste zvolili batériu so zlým pólovaním, mohlo by dôjsť k problémom pri jej inštalácii.

Jednotlivé póly bývajú tiež označené farebne, napríklad krytkami. Červeno je spravidla označovaný kladný pól, záporný býva čierny. Jednoduchšia je ale orientácia podľa znamienok + a -.

Veľkosť pólov

Dajte si pozor aj na to, aby ste zvolili batériu so správne veľkými pólmi. U jednotlivých áut sa môže tento parameter líšiť, napríklad bývajú rôzne veľké póly batérií pri vozidlách pochádzajúcich z Európy a Ázie.

Nabíjačky

Ako už bolo povedané, niektoré druhy batérií vyžadujú špeciálne nabíjanie, preto je nutné sa na tomto mieste ešte veľmi stručne venovať základným druhom nabíjačiek.

Klasické nabíjačky

Ako napovedá názov, sú určené pre klasické batérie s tekutým elektrolytom. Pri nabíjaní týmto spôsobom je nutné mať proces pod kontrolou a po úplnom nabití vypojiť nabíjačku z napájania.

Inteligentné nabíjačky

Tieto nabíjačky sú charakteristické tým, že majú vlastný mikroprocesor. Sú na rozdiel od tých klasických schopné dobíjať aj batérie vyrábané pokročilejšími technológiami (GEL, AGM). Dokážu nabíjať optimalizovaným postupom, ktorý je šetrnejší a presnejší, vďaka čomu sa akumulátor menej opotrebováva.

Dátum výroby

Pri výbere autobatérie je nutné vždy skontrolovať dátum jej výroby. To sa vám môže hodiť aj keď zvažujete výmenu a nie ste si istí, kedy ste predchádzajúcu batériu vlastne zakúpili.

Dátum výroby je na batérii uvádzaný v pomerne zložitom formáte, ale pri troche sústredenia nebudete mať problém ho dešifrovať. Začiatočné písmeno vyjadruje mesiac, v ktorom bola batéria vyrobená v poradí (A–január, B–február, C–marec atď.). Číslice uvádzané za počiatočným písmenom potom značia rok výroby (1-rok 2001, 2-rok 2002 atď.). Batéria označená napríklad kombináciou A2 je teda vyrobená v januári 2002.

Problémom môže byť, že podstatná časť výrobcov uvádza kódy v odlišných formátoch, ktoré vám výrazne skomplikujú proces vyhľadania dátumu výroby. Niektorí výrobcovia môžu k svojim batériám dodávať legendu, z ktorej je možné údaje zistiť, všeobecne však panuje neochota kód oznamovať.

Značka

Výrobca vášho automobilu spravidla uvádza značku batérie ideálnu pre vaše vozidlo v užívateľskej príručke. Často je však kúpa takejto odporúčanej batérie nevýhodná kvôli cene. Môžete preto podľa užívateľskej príručky vyhľadať špecifikácie batérie a porozhliadnuť sa na trhu po lacnejšom akumulátore s rovnakými alebo podobnými špecifikáciami.

Ako však bude ďalej spomenuté, nižšia cena batérií obvykle znamená aj ich horšiu kvalitu, v konečnom dôsledku sa tak kúpa lacnej batérie nemusí zďaleka vyplatiť kvôli nutnosti ďalších investícií do jej údržby, opravy či skoršej výmeny.

Produktové rady najväčších výrobcov

Aby sme uľahčili orientáciu medzi produktovými radmi autobatérií, pripravili sme na riadkoch nižšie ich zoznam. Samotný názov totiž často nič nehovorí o kvalite produktu. V našom zozname sú uvedené produktové rady vybraných najväčších výrobcov na českom trhu.

Autobatérie Varta

Spoločnosť Varta radí svoje autobatérie do troch radov podľa farieb. Prívlastky potom definujú nadštandardné prevedenie. Rad Black je určený pre staršie automobily vyrobené pred rokom 2000. Produkty s označením Blue sú ekonomickým variantom pre všetky automobily a rad Silver potom poskytuje prémiovú kvalitu a životnosť.

Produktový rad Technológia Bezúdržbová Start&Stop Štartovací prúd (A) Kapacita (Ah)
Black Dynamic Zaplavená Áno Nie 300–740 40–90
Blue Dynamic Zaplavená Áno Nie 330–830 40–95
Blue Dynamic EFB EFB Áno Áno 640–850 60–95
Silver Dynamic  Zaplavená Áno Nie 520–920 52–110
Silver Dynamic AGM AGM Áno Áno 680–950 60–105

Autobatérie Exide

Autobatérie spoločnosti Exide je možné rozoznať podľa zaradenia do piatich tried. Modely s označením Clasic, Excell a Premium sa líšia najmä svojou životnosťou, odolnosťou proti hlbšiemu vybitiu a prípadne aj ekologickejším prístupom k výrobe. Vyššie modely s prívlastkom EFB a AGM umožnia prevádzku Start&Stop systému, disponujú však aj dlhšou životnosťou, vyššou kapacitou a štartovacím prúdom.

Produktový rad Technológia Bezúdržbová Start&Stop Štartovací prúd (A) Kapacita (Ah)
Exide Classic (EC) Zaplavená Áno Nie 320–720 40–90
Exide Excell (EB) Zaplavená Áno Nie 240–850 32–110
Exide Premium (EA) Zaplavená Áno Nie 350–900 40–105
Exide EFB (EL) EFB Áno Áno 520–950 55–105
Exide AGM (EK) AGM Áno Áno 680–950 50–105

Autobatérie Bosch

Spoločnosť Bosch zásobuje trh batériami v radoch T a S. Modely radu T disponujú klasickou zaplavenou konštrukciou a jedná sa o čisto ekonomické riešenie. Podrobný výpis modelov týchto batérií výrobca neuvádza. 

Produkty s označením S sú už kvalitnejšie a líšia sa dobou záruky. Pokiaľ dôjde k poklesu kvality batérie v danom intervale, firma garantuje jej výmenu zadarmo. Pre radu S3 platí táto záruka na rok, S4 dva roky, S5 roky tri a S6 má garanciu funkčnosti na 4 roky.

Produktový rad Technológia Bezúdržbová Start&Stop Štartovací prúd (A) Kapacita (Ah)
S3 Zaplavená Áno Nie 335–675 55–130
S4 Zaplavená Áno Nie 450–750 70–140
S5 Zaplavená Áno Nie 320–900 45–190
S6 AGM Áno Áno 325–950 60–190

Počasie a štýl jazdy

Oba tieto faktory veľmi ovplyvňujú výber správnej autobatérie. Extrémne teploty, či už vysoké alebo nízke, môžu výrazne skrátiť životnosť vašej batérie. Prevádzka vo vysokých teplotách môže životnosť batérie skrátiť až na polovicu, oproti využitiu v bežnom počasí. Výrobcovia batérií často tiež sami uvádzajú, do akých klimatických podmienok sú batérie vhodné, môžeme tak nájsť rozdiely medzi batériami vyrábanými pre typicky teplé a studené oblasti.

Čo sa týka štýlu jazdy, vyššie nároky sa kladú na kvalitu batérií predovšetkým u automobilov s takzvaným systémom Stop&Go (často tiež Start&Stop). Tento systém vypína za určitých podmienok chod motora a jeho opakované spätné uvedenie do prevádzky je pre batériu logicky veľmi náročné, pokiaľ teda váš automobil využíva tento systém, budete potrebovať kvalitnejšiu autobatériu vyrobenú AGM či EFB technológiou (popísané vyššie).

Pokiaľ vaše auto nedisponuje systémom Stop&Go, ale charakter vašej jazdy sa aj tak skladá z krátkych posúvaní a neustáleho vypínania a zapínania motora, vaše nároky na kúpu novej batérie by mali byť oveľa vyššie ako u štandardných užívateľov, pretože tento štýl jazdy znateľne vyčerpáva kapacitu vášho akumulátora.

Tip: Systém stop-štart (Stop&Go) má význam iba v extrémne upchaných mestách v dlhých kolónach. Pri bežnom posúvaní po meste môže spotrebu aj zvýšiť. Navyše opotrebováva batériu, štartér a ďalšie komponenty auta. Pri výbere automobilu tento systém neberte do úvahy, pokiaľ ním auto disponuje, odporúčame ho vypnúť.

Cena

Autobatérie dosahujú rôzne kvality vo všetkých ohľadoch svojej výkonnosti. Pravdepodobne najdôležitejšími faktormi pre väčšinu užívateľov, ktoré taktiež určujú cenu batérie, sú výkon a kapacita. Medzi overené značky patria napríklad Varta, Exide, Bosch, Yuasa, Banner, Akuma a ďalšie.

Cena do 100 €

Batérie pre bežné automobily s nižšou spotrebou v kapacite 40 Ah až 60 Ah sa dajú zaobstarať od ceny zhruba 40 až 100 €. Najlacnejšie batérie vyžadujú väčšiu mieru údržby, sú rýchlejšie vybité a nepodávajú vysoký výkon, s cenou sa potom ich vlastnosti logicky diametrálne zlepšujú.

Cena nad 100 €

Batérie pre automobily s väčším množstvom vstavaných spotrebičov, v kapacite okolo 60 Ah až 100 Ah, sa cenovo pohybujú v rozmedzí 80 až 200 €. Aj tu platí obdobný predpoklad o kvalite stúpajúcej s cenou.

Problémom zostáva pri výbere fakt, že predajcovia môžu udávať podľa smerníc EÚ hodnoty, ktoré sa líšia o plus mínus 10 %, takže reálne kvality batérie sú často odlišné, než tie deklarované. Z tohto pohľadu však neexistuje príliš veľa možností, ako kvalitu batérie overiť. Táto norma ale nemá za cieľ spotrebiteľa podviesť, je potrebné brať do úvahy, že starnutím batérie jej kapacita klesá. Ak by boli hodnoty stanovené pevne, výrobcovia by boli v skľučujúcej situácii.

Výmena a recyklácia

Všeobecne sa dá povedať, že jedna batéria vám vydrží okolo štyroch až šiestich rokov, a to v závislosti na jej kvalite, štýle jazdenia, údržbe v zimných mesiacoch, veku elektroinštalácie a podobne. Kontrolu môžete vykonať meraním napätia batérie po jej nabití voltmetrom alebo multimetrom (klasická batéria by mala mať okolo 12,6 V), alebo overením hladiny a hustoty elektrolytu (tmavšia farba indikuje horší stav), ktorý je prípadne potrebné doplniť.

Pri údržbových batériách je nutné doplniť destilovanú vodu. Je vhodné skontrolovať množstvo korózie na svorkách a kontaktoch, očistiť ich a tiež celistvosť obalu (ak je porušený, batériu vymeňte).

Signálom, ktorý naznačuje blížiaci sa koniec životnosti, je zhoršenie štartovania, najmä pokiaľ auto dlhšiu dobu stálo. Všimnúť si môžete aj menšiu intenzitu osvetlenia. Lepší variant je, že je akumulátor iba vybitý. V horšom prípade, pokiaľ problémy pokračujú po nabití, je potrebné kúpiť batériu novú. Životnosť predĺžite aj tým, keď batériu uskladníte v teple v prípade, že bude auto dlhšiu dobu stáť v nízkych teplotách.

Postup pri výmene

Pri výmene batérie je dobré mať ochranné pomôcky (rukavice a okuliare) kvôli elektrolytu. Potrebné je tiež náradie na uvoľnenie kontaktov na póloch i skrutiek na uchytenie batérie. Užívateľ by mal vypnúť všetky spotrebiče v aute, navyše by určite nemal pri výmene fajčiť cigaretu. Najskôr sa musí odpojiť kábel na zápornom póle, potom ten kladný. Následne odskrutkujte uchytenie akumulátora a opatrne ho vytiahnite z auta.

Na novej batérii skontrolujte kontakty, musia byť čisté a nepoškodené. Kontakty aj svorky je dobré pokryť vrstvou vazelíny proti oxidácii (medené mazivo). Vložte batériu na jej miesto a upevnite ju tak, ako tomu bolo v prípade tej predchádzajúcej. Pripojte späť napájacie káble – najskôr kladný, potom záporný. Skontrolujte upevnenie, pripojenie a nakoniec aj elektronické funkcie automobilu.

Recyklácia

Máte už vo svojom automobile nainštalovanú novú batériu, ale neviete čo s tou starou? Zbystrite. Určite by ste ju nemali len tak vyhodiť ku klasickému kontajneru s komunálnym odpadom. Staré akumulátory sú považované za nebezpečný odpad kvôli svojej chemickej náplni. Vyhodenie do smetného koša, alebo ešte horšie niekam do prírody, je právne postihnuteľné.

Najjednoduchšie je dohovoriť sa s predajcom, ktorý vám predal novú batériu, aby od vás vzal tú starú. Predajca by potom mal zaistiť ekologickú likvidáciu. O ňu bude postarané aj v prípade, že batériu odnesiete do zberného dvora (existuje možnosť, že po vás budú chcieť preukázať miesto bydliska v danej oblasti). Niektorí predajcovia batérie za istých podmienok tiež vykupujú.

Časté otázky k autobatériám

Libor Minařík
Redaktor
Libor je redaktor, ktorý pre nás pokrýva technické témy a zároveň je aj nadšeným motoristom. Ľahko vám poradí, na čo sa zamerať pri výbere správnej autobatérie. Či už ide o základné rozdelenie batérií podľa technológie výroby alebo hlavné parametre, ako je kapacita alebo štartovací prúd. Pokúsi sa vám popísať rozdiely medzi jednotlivými modelmi a to, ktoré sú vhodné pre moderné alebo staršie autá.
Jakub Gulec
Jakub plní v našom tíme úlohu technického redaktora. Autobatérie patria medzi jednu z jeho novších tém, problematiku má podrobne naštudovanú a bez okolkov vám vysvetlí napríklad rozdiel medzi AGM a GEL technológiami výroby batérií. Okrem autobatérií sa venuje aj elektronike a náradiu, jeho články nájdete aj pri akumulátorových vŕtačkách a pneumatikách.

Použité a ďalšie zaujímavé zdroje

HOLÁN, Lukáš. Hodnotový řetězec autobaterií v Evropě [online]. Praha, 2020 [cit. 2021-06-10]. Dostupné z: https://theses.cz/id/4pbeer/. Bakalářská práce. Vysoká škola ekonomická v Praze. Vedoucí práce Eva Křenková.

PULKRÁBKOVÁ, Lenka. Elektrochemické systémy pro ukládání energie. Pardubice, 2018. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice, Fakulta chemicko-technologická. Vedoucí práce Prof. RNDr. Peter Mikulecký, PhD.


Ako vám pomohol tento článok?
Budeme radi za spätnú väzbu.

Priemerné hodnotenie 4.5 z 22 hlasov