Autobatérie s pravým pólovaním
Hodnotenie | Produkt | Orientačná cena | Aktuálna cena |
---|---|---|---|
Top 1 |
150 € | Zobraziť ponuky | |
Top 2 |
95 € | Zobraziť ponuky | |
Top 3 |
80 € | Zobraziť ponuky | |
Top 4 |
90 € | Zobraziť ponuky | |
Top 5 |
85 € | Zobraziť ponuky |
150 €
Orientačná cena
Každý dlhoročný vodič určite potvrdí, že vybitá autobatéria patrí medzi pomerne obvyklé nepríjemnosti. Za optimálny variant medzi modelmi s ľavým pólovaním považujeme Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A. Pokiaľ potrebujete batériu s pravým pólovaním, zvážte kúpu Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A. Pred kúpou ale overte, či je možné batériu do vášho auta inštalovať.
Ako porovnávame autobatérie?
Pri porovnávaní autobatérií sa neobmedzujeme iba na kapacitu a pólovanie, dôležitú úlohu zohráva tiež použitá technológia a s ňou sa spájajúca životnosť. Zamerali sme sa ale aj na štartovací prúd a užívateľské skúsenosti. Rozlišujeme tiež medzi produktovými radmi, ktoré do istej miery definujú životnosť batérie a jej odolnosť hlbokému vybíjaniu.
V prípade autobatérií sledujeme najmä:
Ako sme už spomenuli vyššie, zásadné je pre výber batérie zistenie, aké parametre váš automobil vyžaduje. V prvom rade sa zamerajte na pólovanie a rozmery, nezabudnite ale ani na štartovací prúd. Podrobného sprievodcu výberom nájdete v článku Ako vybrať autobatériu.
Ako spoznať pólovanie automobilu – Pólovanie batérie odčítajte vždy zo strany, ku ktorej sú kontakty bližšie. Pokiaľ sa pozriete na autobatériu zo strany kontaktov a kladný kontakt je vpravo, jedná sa o pravé pólovanie. V opačnom prípade ide o ľavé pólovanie.
Hodnotenie | Produkt | Orientačná cena | Aktuálna cena |
---|---|---|---|
Top 1 |
150 € | Zobraziť ponuky | |
Top 2 |
95 € | Zobraziť ponuky | |
Top 3 |
80 € | Zobraziť ponuky | |
Top 4 |
90 € | Zobraziť ponuky | |
Top 5 |
85 € | Zobraziť ponuky |
Hodnotenie | Produkt | Orientačná cena | Aktuálna cena |
---|---|---|---|
Top 1 |
190 € | Zobraziť ponuky | |
Top 2 |
110 € | Zobraziť ponuky | |
Top 3 |
70 € | Zobraziť ponuky | |
Top 4 |
180 € | Zobraziť ponuky | |
Top 5 |
60 € | Zobraziť ponuky |
Odporúčame iba produkty, ktoré majú podľa posúdenia redaktora hodnotenie nad 70 %. Pozrite sa, čo jednotlivé percentuálne hladiny znamenajú.
Bezúdržbová batéria Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A sa radí medzi produkty s pravým pólovaním a vyššou kapacitou, ktorá dosahuje až hodnotu 105 Ah. Štartovací prúd je tiež nadpriemerných 800 A. S vyššou kapacitou sú však spojené i väčšie rozmery 330 x 172 x 238 mm. Jej nadštandardné parametre sa premietajú i do vyššej ceny.
Hodnotenie užívateľov
Najčastejšie spomínanými prednosťami tohto modelu je dobrý pomer medzi cenou a výkonom, ale aj vysoká kapacita. Negatívnych hodnotení sa tento produkt od užívateľov nedočkal, čo samo o sebe poukazuje na jeho kvality.
Záver
Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A splní očakávania náročných užívateľov od prevádzky, a to nielen na účely automobilu. V recenziách túto batériu označujú ako vhodnú do karavanu, k elektrickým ohradníkom či napríklad ako zdroj pre čln s elektrickým pohonom a my tieto názory môžeme s čistým svedomím potvrdiť.
Bosch S5 12V 77Ah 780A sa rovnako ako drvivá väčšina autobatérií na trhu radí medzi tie bezúdržbové. Má pravé pólovanie a ponúka celkom štandardnú kapacitu 77 Ah a dodáva štartovací prúd 780 A za pomerne slušnú cenu. Čo sa týka rozmerov, táto batéria dosahuje 275 x 175 x 190 mm.
U Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770 počítajte s pravým pólovaním, ktoré je i častejšie. Jej výhodou je nižšia cena, pritom však prináša celkom slušné parametre kapacity (77 Ah) a štartovacieho prúdu (760 A). Ide o bezúdržbový model, ktorý meria na dĺžku 278, na šírku 175 a na výšku 190 milimetrov.
Táto autobatéria pochádza z výrobnej linky jedného z najväčších výrobcov batérií – Varta. Pri tomto modeli, ktorý má pravé pólovanie, narazíte na skôr nižšiu kapacitu 74 Ah. Štartovací prúd dosahuje 750 A. Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A je bezúdržbový akumulátor s rozmermi 278 x 175 x 175 mm.
U autobatérie s pravým pólovaním Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A môžete počítať, podobne ako pri drvivej väčšine súčasných autobatérií, s charakteristikou označením „bezúdržbová“. Hodnotou štartovacieho prúdu 680 A sa radí skôr k podpriemeru, kapacita je 74 Ah. Dĺžka batérie je 278 mm, šírka potom 175 a výška 190 mm.
V prípade bezúdržbovej autobatérie s ľavým pólovaním Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A ide o naozaj nadštandardný kus, a to vo všetkých ohľadoch, čo sa však odráža aj na vyššej cenovke. Ide o batériu pre veľké úžitkové autá so širokým vybavením. Celková kapacita dosahuje 180 Ah a štartovací prúd je nadštandardných 1 000 A. Nadpriemerná je tiež veľkosť, rozmery batérie dosahujú 513 x 223 x 223 mm.
Hodnotenie užívateľov
Bezúdržbová batéria Varta Promotive Silver 12V sa u užívateľov dočkala veľmi vysokého hodnotenia, a to najmä vďaka naozaj veľkej kapacite a vysokému štartovaciemu prúdu. Na druhú stranu je však batéria dosť ťažká.
Záver
Batéria Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A je viacúčelovou batériou s veľmi vysokou kapacitou aj štartovacím prúdom. Tomu však zodpovedá aj vysoká hmotnosť a cena. Pred kúpou si určite overte, že vami projektovanému účelu využitia vyhovuje batéria i rozmerovo.
Od overeného výrobcu Varta pochádza i autobatéria s označením Blue Dynamic 12V 95Ah 830A, ktorá ponúka veľmi dobré parametre za prívetivú cenu. Ide o model s ľavým pólovaním, jeho kapacita dosahuje 95 Ah a štartovací prúd 830 A. Obe hodnoty sú veľmi dobré. Ide o bezúdržbový akumulátor s rozmermi 306 x 173 x 225 mm.
Bosch S4 12V 60Ah 540A je autobatéria s ľavým pólovaním, ktorá je vhodná skôr pre menšie autá. Ide o bezúdržbový akumulátor s kapacitou 60 Ah a maximálnym štartovacím prúdom 540 A. Rozmery tiež zodpovedajú nižšej kapacite, dĺžka je 242, šírka 175 a výška 190 mm.
Bezúdržbová autobatéria Varta Professional DC 12V 140Ah 800A má menej časté ľavé pólovanie a ponúka veľmi solídne parametre, za ktoré si ale priplatíte. Maximálna hodnota kapacity 140 Ah a štartovací prúd 800 A predurčujú tento akumulátor na využitie u väčších áut s veľkým príslušenstvom a náročnosťou na energiu. Tým sa tiež vysvetľujú nadpriemerné rozmery 513 x 189 x 223 mm.
Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A je autobatéria s ľavým pólovaním, ktorá sa hodí skôr do vozidiel s menším odberom energie. A to hlavne kvôli nižšej kapacite 45 Ah a menšiemu štartovaciemu prúdu 330 A. Aj tu narazíte na poznámku o bezúdržbovosti, to je ale na trhu autobatérií štandard. Rozmery zodpovedajú nižším hodnotám parametrov, dĺžka dosahuje 238, šírka 129 a výška 127 mm.
Poradie | Produkt | Hodnotenie | Orientačná cena | Aktuálna cena |
---|---|---|---|---|
Top 1 | 94 % Počet recenzií: 365 |
120 € | Zobraziť ponuky | |
Top 2 | 94 % Počet recenzií: 152 |
120 € | Zobraziť ponuky | |
Top 3 | 95 % Počet recenzií: 15 |
70 € | Zobraziť ponuky | |
Top 4 | 94 % Počet recenzií: 94 |
140 € | Zobraziť ponuky | |
Top 5 | 96 % Počet recenzií: 136 |
90 € | Zobraziť ponuky | |
Top 6 | 90 % Počet recenzií: 94 |
130 € | Zobraziť ponuky | |
Top 7 | 97 % Počet recenzií: 80 |
210 € | Zobraziť ponuky | |
Top 8 | 92 % Počet recenzií: 148 |
160 € | Zobraziť ponuky | |
Top 9 | 91 % Počet recenzií: 59 |
80 € | Zobraziť ponuky | |
Top 10 | 92 % Počet recenzií: 40 |
200 € | Zobraziť ponuky |
Batéria je hlavným energetickým zdrojom automobilu pre naštartovanie, poháňa ale aj ďalšie elektrické systémy. V minulosti slúžila batéria výhradne na štartovanie, napájanie rádia, ventiláciu, svietenie a pohon stieračov. Dnes k elektronickým vymoženostiam, ako sú vyhrievané sedačky, pribúda aj palubný počítač, veľké množstvo senzorov a ďalších zlepšovákov. Tých nie je najmä v novších automobiloch vôbec málo.
Odlišné nároky majú benzínové a dieselové motory. Pretože je vo svojej podstate benzín výrazne zápalnejší, vystačí si s nižším štartovacím prúdom ako nafta. V našom článku sme najskôr zostavili zoznam hlavných bodov, ktorých by ste sa mali pri nákupe držať.
Ďalej tu nájdete informácie o jednotlivých typoch akumulátorov a používaných technológiách. Rozoberáme tiež elektrické vlastnosti batériových článkov, nezabúdame ani na polaritu, rozmery batérie alebo informácie o výrobcovi, vek batérie aj ďalšie charakteristiky.
Ako vybrať autobatériu stručne:
Ak sa zaujímate aj o ďalšie výrobky zo sekcie automoto, mohli by vás zaujímať tiež porovnania autochladničiek, kamier do áut alebo strešných boxov.
Prvý bod vášho nákupného rozhodovania by mala tvoriť správna identifikácia typu autobatérie, ktorá je vhodná pre vaše vozidlo. Autobatérie je možné deliť podľa základných charakteristík na tri druhy a ďalej sa delia aj podľa technológie využívanej pri ich výrobe.
Popis jednotlivých charakteristík je pre nezasväteného človeka na prvý pohľad možno pomerne náročný, ale pre správne rozhodnutie je nevyhnutné najskôr pochopiť základné rozdiely, ktoré sa medzi typmi akumulátorov nachádzajú. Jednotlivé typy batérií môžu existovať aj v kombinovanej forme, teda napríklad funkcie štart-stop a rekuperácie spolu často koexistujú.
Sú využívané u starších typov osobných vozidiel. Nízka cena tu bohužiaľ prináša nutnosť údržby. Vyznačujú sa občasnou potrebou doplňovania elektrolytu (destilovanej vody). Variant bezúdržbového akumulátora je síce nákladnejší, ale ušetrí vám starosti s kontrolovaním batérie a časom venovaným údržbe. Preto dobre zvážte, či je pre vás údržbová batéria skutočne vhodnou voľbou.
Jej výhodou je spravidla relatívne vysoký výkon pri štarte, dlhá životnosť a tiež, ako jej názov vypovedá, nízka miera potreby jej údržby. Výhoda teda spočíva v tom, že nie je nutné do batérie pri správnom používaní dolievať destilovanú vodu, preto býva konštrukcia batérie tiež často úplne uzavretá.
Bezúdržbové batérie sú vyrábané pokročilými technológiami, ktoré umožňujú plynulý chod aj energeticky náročnejším automobilom. Pokiaľ je vaše auto vybavené viacerými spotrebičmi, je niektorá z moderných technológií bezúdržbových batérií takmer nutnosťou. Pokiaľ vlastníte starší automobil s nízkou spotrebou, ale nechcete sa starať o údržbu batérie, potom vás bezúdržbové akumulátory tiež nesklamú.
Existujú aj hlasy, ktoré hovoria o tom, že bezúdržbovosť batérie je iba marketingový trik, ktorý nemá pre bežného používateľa v praxi žiadne využitie, a oba druhy sa odlišujú prakticky len veľmi zanedbateľnými prvkami z pohľadu konštrukčného riešenia.
Sú konštruované napríklad pre lode, karavany alebo prívesy a sú charakteristické tým, že dodávajú energiu konštantne v menšom množstve, na rozdiel od bezúdržbových a štandardných, ktoré potrebujú vyvinúť nárazovo vysoký výkon pri štartoch.
Pri nákupe batérie môže zákazník naraziť aj na špeciálne typy, ktoré závisia od celkového systému nabíjania v automobile. Ide o štart-stop batérie a akumulátory pre brzdnú rekuperáciu, ktoré majú špecifickú technologickú úpravu.
Systémy štart-stop (prípadne Stop&Go) dokážu podľa vopred určených pravidiel zapínať a vypínať motor, vďaka čomu sa skracuje doba voľnobehu, čo má v kolóne veľký efekt na zníženie spotreby paliva a množstvo odpadových látok v ovzduší. Pretože dochádza k častejšiemu namáhaniu autobatérie štartovaním, musí tomu zodpovedať aj technológia samotného akumulátora. Bežnú batériu tento režim rýchlo opotrebováva.
Tieto batérie umožňujú opätovné uchovanie energie získanej pri brzdení. Niekedy je tento systém nazývaný regeneratívne brzdenie. V takom prípade dochádza k premene kinetickej energie, ktorá je bežne bezúčelne stratená pri brzdení, na inú formu energie, najčastejšie elektrickú. Tá je ďalej uchovávaná v batérii. Znižuje sa tak frekvencia bežného nabíjania akumulátora, ktoré musí sám užívateľ vykonávať (Zdroj: Autobatteries.com).
Batérie je možné okrem základnej typológie deliť aj podľa technológií použitých pri ich výrobe. Výrobná technológia by mala v ideálnom prípade rešpektovať technológiu batérie, ktorá bola použitá v automobile z výroby.
Elektródy sú tvorené olovom a elektrolyt je vo forme kyseliny sírovej. Jedná sa o najlacnejší, ale aj najmenej výkonný a na údržbu náročný variant. Oproti ostatným technológiám ponúkajú výrazne nižší výkon, vplyvom svojho konštrukčného riešenia nemôžu byť umiestnené vo vnútri kabíny automobilu a nie sú vhodné pre automobily, ktoré vyžadujú časté a opakované štarty motora.
Olovené batérie, ktoré boli ešte pred nedávnou dobou dominantnou zložkou trhu s autobatériami, sú dnes už pomerne málo využívané a aj vy by ste mali zvážiť radšej investíciu do batérií vyrobených pokročilejšou technológiou. Tie vám zaistia vyšší komfort po všetkých stránkach.
Olovo sa vyznačuje pomerne vysokou hustotou, a teda vyššou hmotnosťou. Práve podľa nej sa dá odhadovať kvalita batérie. Čím ťažší produkt, tým viac olova, čo indikuje vyššiu kvalitu a odolnosť. Batérie nesmú zostávať vybité, pokiaľ ich v tomto stave necháte, dochádza už po prvom dni k sulfatácii, teda pokrytie elektród kryštálmi síranu olovnatého. To vedie k zásadnému zníženiu výkonu akumulátora.
Táto technológia využíva vápnik pre vyššiu tuhosť dosiek umiestnených v batérii. V podstate to znamená, že vápnikové vystuženie znižuje spotrebu vody, preto je táto technológia používaná pre bezúdržbové akumulátory.
Batérie vyrobené týmto postupom ťažko znášajú hlboké vybitie, ktoré ich môže trvalo poškodiť, alebo aj úplne zničiť. Podobne ako pri olovených batériách, aj pri prevedení Ca/Ca dochádza totiž pri hlbokom vybití k sulfatácii. Pretože táto technológia už produkuje bezúdržbové batérie, možno ju považovať za akýsi predstupeň AGM a GEL technológií, pokiaľ nemáte príliš energeticky náročné vozidlo, môže pre vás byť voľba Ca/Ca batérií zlatou strednou cestou.
Je lacnejší a menej kvalitný variant než AGM a GEL, ale ponúka podstatne lepšie vlastnosti v porovnaní s klasickými olovenými batériami. Technológia EFB využíva klasickú tekutú formu elektrolytu, ale je modifikovaná pre požiadavky systému Stop&Go.
Oproti bežným akumulátorom disponujú dlhšou výdržou vďaka tomu, že využívajú kvalitnejšie mriežky a aktívnu hmotu s jemnejšou štruktúrou zrna. Výhodou je tiež to, že na ich napájanie nie sú potrebné špeciálne nabíjačky. EFB technológia je v pomere cena k výkonu často považovaná za najlepšiu možnú variantu, disponuje podobnými špecifikami ako batérie vyrobené najmodernejšími postupmi, ale patrí medzi cenovo dostupnejšie.
AGM je jednou z pokročilejších technológií výroby súčasných autobatérií. Elektrolyt sa v akumulátoroch tohto druhu nevyskytuje v tekutej forme, ale je nasiaknutý v tkanine vlákien sklenej vaty. Tieto batérie sú veľmi výkonné, plne bezúdržbové, odolné proti opotrebeniu opakovaným vybíjaním a nabíjaním.
Sú tiež vhodné pre automobily, ktoré disponujú technológiou Stop&Go, ktorá za určitých podmienok vypína motor a výrazne tak zvyšuje nároky na výkon batérie kvôli nutným opätovným štartom. Batérie vyrobené touto technológiou taktiež skvele izolujú výpary a nenastáva problém ani pri umiestnení priamo v kabíne automobilu.
Za nevýhodu týchto akumulátorov možno považovať snáď len nutnosť vlastniť zvláštny druh nabíjačky určenej priamo na napájanie AGM alebo GEL batérií. Batérie AGM sú určené aj pre energeticky náročné vozidlá a vydržia vysokú záťaž pri častých opakovaných štartoch. Pokiaľ financie pri vašom výbere nehrajú kľúčovú úlohu, technológia AGM určite splní vaše požiadavky a prinesie bezúdržbovú a výkonnostne bezproblémovú prevádzku vašej batérie.
TIP: Pokiaľ je váš automobil z výroby vybavený AGM akumulátorom, pri kúpe nového nešetrite a kúpte rovnaký typ. Auto je na tento typ batérie konštruované. To isté platí pre GEL batérie.
Často býva považovaná za takmer zhodnú s technológiou AGM, ale existuje tu niekoľko rozdielov. Predovšetkým ide o formu elektrolytu, ktorý je v týchto batériách obsiahnutý v kremičitom géle. Výhodou oproti technológii AGM je nižšia hladina samovybíjania. Batérie vyrobené gélovou technológiou navyše vďaka odolnosti proti vytečeniu elektrolytu môžu byť umiestnené aj v miernom náklone.
Rovnako ako u batérií vyrobených AGM technológiou aj batérie gélové bohužiaľ vyžadujú zvláštny typ nabíjania. Batérie vyrobené gélovou technológiou sú špičkou na trhu s akumulátormi. Nesklamú snáď v žiadnom ohľade a za vyššiu cenu sa dostáva zákazníkovi zodpovedajúceho komfortu.
Pokiaľ máte vozidlo s veľkým množstvom zabudovaných spotrebičov a chcete im dopriať bezproblémovú prevádzku za každého počasia, potom je pre vás GEL technológia najlepšou voľbou. Nehodí sa iba na štartovacie účely a ako záložné zdroje elektrickej energie.
Základné rozdelenie batérií teda máme za sebou, teraz sa môžeme zamerať na už oveľa lepšie pochopiteľné parametre, ktoré treba pri výbere batérie rozlišovať.
Veľkosť autobatérie by mala hrať pri výbere zásadnú rolu. Spravidla platí, že batérie s vyššou kapacitou majú aj väčšie rozmery. Pokiaľ sa teda rozhodnete pre kúpu novej batérie, prvá vec, ktorú by ste mali urobiť, je premeranie tej súčasnej.
Existuje naozaj nespočetné množstvo rôznych veľkostí, takže si určite vyberiete rozmer presne podľa vašich potrieb. Správna veľkosť batérie sa najčastejšie udáva v pomeroch dĺžka x šírka x výška v milimetroch. Konkrétny tvar tak môže vyzerať napríklad takto: 212 (dĺžka) x 175 (šírka) x 175 (výška). Batéria väčšia, než je tá existujúca, by sa nemusela do útrob vášho automobilu vliezť.
Hlavná úloha autobatérií je samozrejme dodávať automobilu potrebný prúd o určitom napätí po určitú dobu. V rámci tejto charakteristiky teda môžeme pri akumulátoroch oddeliť tri základné veličiny. Medzi hlavné parametre, ktoré by ste mali pri výbere sledovať, patrí kapacita, napätie a prúd. S touto problematikou súvisí aj nasledujúca kapitola o polarite batérie.
Hneď na úvod je potrebné povedať, že sa líšia požiadavky na elektrické parametre pri benzínových a dieselových motoroch. Všeobecne sú diesely náročnejšie na kapacitu a prúd (údaje v tabuľke sú orientačné).
Typ motora | Kapacita | Prúd |
Benzínový | 60 Ah | 550 A |
Dieselový | 70 Ah | 600 A a viac |
Ak už máme zvolenú veľkosť, môžeme sa ďalej zaoberať správnou voľbou kapacity batérie. Kapacita batérie je udávaná v ampérhodinách (Ah) a hovorí, koľko prúdu je akumulátor schopný dodať za jednotku času. Tu tiež platí pravidlo, že sa dá rozhodovať na základe parametrov predchádzajúcej batérie, ktorej kapacita býva spravidla uvedená na výrobnom štítku.
Pokiaľ priestor vyhradený na umiestnenie vášho akumulátora ponúka určitú rozmerovú rezervu, môžete zvoliť batériu s vyššou kapacitou. Avšak vyššia kapacita tiež znamená horšiu schopnosť dobíjania z alternátora.
Opačne by ste však postupovať nemali, nižšia kapacita prináša samozrejme aj kratší čas, počas ktorého je batéria schopná napájať prevádzku vášho vozidla. Veľmi stručne povedané, batéria s nižšou kapacitou môže byť pre vaše vozidlo nedostatočne výkonná, čo logicky podstatne znižuje jej životnosť, alebo úplne zamedzuje jej funkciu. Pri určovaní správnej kapacity hrá dôležitú úlohu aj typ paliva vášho motora.
Dôležitým faktorom, ktorý by sme mali mať pri výbere správnej kapacity akumulátora na vedomí, je tiež to, že počas zimných mrazov strácajú autobatérie podstatnú časť svojej kapacity. Ideálne je preto vytvoriť si pri výbere určitú rezervu, ktorá zabráni prípadným problémom pri štartoch v mrazivom počasí.
Svoju úlohu v dĺžke výdrže batérie zohráva aj množstvo elektronických periférií, ktoré vo vozidle sú, aj ich spotreba. Či už ide o reflektory a bežné svetlá, GPS navigáciu, nabíjačky telefónov, osvetlenie palubnej dosky, zábavné systémy, to všetko sa premieta do zaťaženia batérie. Uvedené hodnoty sú reprezentatívne pre osobné automobily. Dodávky, nákladiaky, kamióny a ďalšia technika budú mať nároky vyššie.
Napätie batérie je jednou z najdôležitejších charakteristík. Výber však našťastie nie je nijako zložitý. Drvivá väčšina všetkých súčasných automobilov má 12V batérie. Iba staršie vozidlá a veterány používajú batérie s napätím 6V. Väčšie nákladné vozidlá potom štandardne využívajú 2 batérie s 12V napätím.
Pri štandardnej batérii, pokiaľ je plne nabitá, by sa pri meraní mala objaviť hodnota približne 12,7 V, prípadne o trochu viac. Akonáhle hodnota klesá pod túto hranicu napríklad na 12,4 V, je možné predpokladať vybitie akumulátora rádovo v desiatkach percent kapacity.
Štartovací prúd je elektrická veličina udávaná v ampéroch (A) a značí, koľko prúdu je po krátky časový úsek akumulátor schopný dodať do systému. Ide o dôležitý parameter pre naštartovanie vozidla, čo je energeticky náročný úkon (Zdroj: conVERTER).
Správnu hodnotu dokážete zistiť zo špecifikácie predchádzajúcej batérie, pre benzínové motory sa používajú batérie okolo 550 A, pri dieseloch je potrebný silnejší článok s 600 A a viac.
Nároky na dodávaný prúd ovplyvňuje aj množstvo elektrických spotrebičov v automobile (napríklad kamera, nabíjačka telefónu, osvetlenie palubnej dosky, svietenie reflektormi a podobne). V staršom a slabšom benzínovom aute si vystačíte napríklad aj s 450 A, náročnejšie dieselové vozidlo so širokou výbavou elektrospotrebičov ale môže vyžadovať aj výrazne cez 600 A.
TIP: Pokiaľ nainštalujete do auta silné reproduktory, počítajte s kúpou výkonnejšej batérie.
Pri výbere akumulátora musíte zohľadniť aj posadenie pólov vašej batérie. Rozmiestnenie pólov sa určuje podľa toho, na ktorej strane sa nachádza kladný pól (+). Pokiaľ sa postavíte k vašej batérii čelom tak, že označenie pólov je na bližšej strane akumulátora a plusový pól sa nachádza na pravej strane, jedná sa o batériu s kladným pravým pólovaním.
Podobne pokiaľ rovnaký úkon budete opakovať a plusový pól bude na strane ľavej, jedná sa o batériu s kladným ľavým pólovaním. Možno sa to zdá na prvý pohľad triviálna a jasná záležitosť, ale napájacie káble autobatérie mávajú často dĺžku presne na mieru upevnenia a pokiaľ by ste zvolili batériu so zlým pólovaním, mohlo by dôjsť k problémom pri jej inštalácii.
Jednotlivé póly bývajú tiež označené farebne, napríklad krytkami. Červeno je spravidla označovaný kladný pól, záporný býva čierny. Jednoduchšia je ale orientácia podľa znamienok + a -.
Dajte si pozor aj na to, aby ste zvolili batériu so správne veľkými pólmi. U jednotlivých áut sa môže tento parameter líšiť, napríklad bývajú rôzne veľké póly batérií pri vozidlách pochádzajúcich z Európy a Ázie.
Ako už bolo povedané, niektoré druhy batérií vyžadujú špeciálne nabíjanie, preto je nutné sa na tomto mieste ešte veľmi stručne venovať základným druhom nabíjačiek.
Ako napovedá názov, sú určené pre klasické batérie s tekutým elektrolytom. Pri nabíjaní týmto spôsobom je nutné mať proces pod kontrolou a po úplnom nabití vypojiť nabíjačku z napájania.
Tieto nabíjačky sú charakteristické tým, že majú vlastný mikroprocesor. Sú na rozdiel od tých klasických schopné dobíjať aj batérie vyrábané pokročilejšími technológiami (GEL, AGM). Dokážu nabíjať optimalizovaným postupom, ktorý je šetrnejší a presnejší, vďaka čomu sa akumulátor menej opotrebováva.
Pri výbere autobatérie je nutné vždy skontrolovať dátum jej výroby. To sa vám môže hodiť aj keď zvažujete výmenu a nie ste si istí, kedy ste predchádzajúcu batériu vlastne zakúpili.
Dátum výroby je na batérii uvádzaný v pomerne zložitom formáte, ale pri troche sústredenia nebudete mať problém ho dešifrovať. Začiatočné písmeno vyjadruje mesiac, v ktorom bola batéria vyrobená v poradí (A–január, B–február, C–marec atď.). Číslice uvádzané za počiatočným písmenom potom značia rok výroby (1-rok 2001, 2-rok 2002 atď.). Batéria označená napríklad kombináciou A2 je teda vyrobená v januári 2002.
Problémom môže byť, že podstatná časť výrobcov uvádza kódy v odlišných formátoch, ktoré vám výrazne skomplikujú proces vyhľadania dátumu výroby. Niektorí výrobcovia môžu k svojim batériám dodávať legendu, z ktorej je možné údaje zistiť, všeobecne však panuje neochota kód oznamovať.
Výrobca vášho automobilu spravidla uvádza značku batérie ideálnu pre vaše vozidlo v užívateľskej príručke. Často je však kúpa takejto odporúčanej batérie nevýhodná kvôli cene. Môžete preto podľa užívateľskej príručky vyhľadať špecifikácie batérie a porozhliadnuť sa na trhu po lacnejšom akumulátore s rovnakými alebo podobnými špecifikáciami.
Ako však bude ďalej spomenuté, nižšia cena batérií obvykle znamená aj ich horšiu kvalitu, v konečnom dôsledku sa tak kúpa lacnej batérie nemusí zďaleka vyplatiť kvôli nutnosti ďalších investícií do jej údržby, opravy či skoršej výmeny.
Aby sme uľahčili orientáciu medzi produktovými radmi autobatérií, pripravili sme na riadkoch nižšie ich zoznam. Samotný názov totiž často nič nehovorí o kvalite produktu. V našom zozname sú uvedené produktové rady vybraných najväčších výrobcov na českom trhu.
Spoločnosť Varta radí svoje autobatérie do troch radov podľa farieb. Prívlastky potom definujú nadštandardné prevedenie. Rad Black je určený pre staršie automobily vyrobené pred rokom 2000. Produkty s označením Blue sú ekonomickým variantom pre všetky automobily a rad Silver potom poskytuje prémiovú kvalitu a životnosť.
Produktový rad | Technológia | Bezúdržbová | Start&Stop | Štartovací prúd (A) | Kapacita (Ah) |
Black Dynamic | Zaplavená | Áno | Nie | 300–740 | 40–90 |
Blue Dynamic | Zaplavená | Áno | Nie | 330–830 | 40–95 |
Blue Dynamic EFB | EFB | Áno | Áno | 640–850 | 60–95 |
Silver Dynamic | Zaplavená | Áno | Nie | 520–920 | 52–110 |
Silver Dynamic AGM | AGM | Áno | Áno | 680–950 | 60–105 |
Autobatérie spoločnosti Exide je možné rozoznať podľa zaradenia do piatich tried. Modely s označením Clasic, Excell a Premium sa líšia najmä svojou životnosťou, odolnosťou proti hlbšiemu vybitiu a prípadne aj ekologickejším prístupom k výrobe. Vyššie modely s prívlastkom EFB a AGM umožnia prevádzku Start&Stop systému, disponujú však aj dlhšou životnosťou, vyššou kapacitou a štartovacím prúdom.
Produktový rad | Technológia | Bezúdržbová | Start&Stop | Štartovací prúd (A) | Kapacita (Ah) |
Exide Classic (EC) | Zaplavená | Áno | Nie | 320–720 | 40–90 |
Exide Excell (EB) | Zaplavená | Áno | Nie | 240–850 | 32–110 |
Exide Premium (EA) | Zaplavená | Áno | Nie | 350–900 | 40–105 |
Exide EFB (EL) | EFB | Áno | Áno | 520–950 | 55–105 |
Exide AGM (EK) | AGM | Áno | Áno | 680–950 | 50–105 |
Spoločnosť Bosch zásobuje trh batériami v radoch T a S. Modely radu T disponujú klasickou zaplavenou konštrukciou a jedná sa o čisto ekonomické riešenie. Podrobný výpis modelov týchto batérií výrobca neuvádza.
Produkty s označením S sú už kvalitnejšie a líšia sa dobou záruky. Pokiaľ dôjde k poklesu kvality batérie v danom intervale, firma garantuje jej výmenu zadarmo. Pre radu S3 platí táto záruka na rok, S4 dva roky, S5 roky tri a S6 má garanciu funkčnosti na 4 roky.
Produktový rad | Technológia | Bezúdržbová | Start&Stop | Štartovací prúd (A) | Kapacita (Ah) |
S3 | Zaplavená | Áno | Nie | 335–675 | 55–130 |
S4 | Zaplavená | Áno | Nie | 450–750 | 70–140 |
S5 | Zaplavená | Áno | Nie | 320–900 | 45–190 |
S6 | AGM | Áno | Áno | 325–950 | 60–190 |
Oba tieto faktory veľmi ovplyvňujú výber správnej autobatérie. Extrémne teploty, či už vysoké alebo nízke, môžu výrazne skrátiť životnosť vašej batérie. Prevádzka vo vysokých teplotách môže životnosť batérie skrátiť až na polovicu, oproti využitiu v bežnom počasí. Výrobcovia batérií často tiež sami uvádzajú, do akých klimatických podmienok sú batérie vhodné, môžeme tak nájsť rozdiely medzi batériami vyrábanými pre typicky teplé a studené oblasti.
Čo sa týka štýlu jazdy, vyššie nároky sa kladú na kvalitu batérií predovšetkým u automobilov s takzvaným systémom Stop&Go (často tiež Start&Stop). Tento systém vypína za určitých podmienok chod motora a jeho opakované spätné uvedenie do prevádzky je pre batériu logicky veľmi náročné, pokiaľ teda váš automobil využíva tento systém, budete potrebovať kvalitnejšiu autobatériu vyrobenú AGM či EFB technológiou (popísané vyššie).
Pokiaľ vaše auto nedisponuje systémom Stop&Go, ale charakter vašej jazdy sa aj tak skladá z krátkych posúvaní a neustáleho vypínania a zapínania motora, vaše nároky na kúpu novej batérie by mali byť oveľa vyššie ako u štandardných užívateľov, pretože tento štýl jazdy znateľne vyčerpáva kapacitu vášho akumulátora.
Tip: Systém stop-štart (Stop&Go) má význam iba v extrémne upchaných mestách v dlhých kolónach. Pri bežnom posúvaní po meste môže spotrebu aj zvýšiť. Navyše opotrebováva batériu, štartér a ďalšie komponenty auta. Pri výbere automobilu tento systém neberte do úvahy, pokiaľ ním auto disponuje, odporúčame ho vypnúť.
Autobatérie dosahujú rôzne kvality vo všetkých ohľadoch svojej výkonnosti. Pravdepodobne najdôležitejšími faktormi pre väčšinu užívateľov, ktoré taktiež určujú cenu batérie, sú výkon a kapacita. Medzi overené značky patria napríklad Varta, Exide, Bosch, Yuasa, Banner, Akuma a ďalšie.
Batérie pre bežné automobily s nižšou spotrebou v kapacite 40 Ah až 60 Ah sa dajú zaobstarať od ceny zhruba 40 až 100 €. Najlacnejšie batérie vyžadujú väčšiu mieru údržby, sú rýchlejšie vybité a nepodávajú vysoký výkon, s cenou sa potom ich vlastnosti logicky diametrálne zlepšujú.
Batérie pre automobily s väčším množstvom vstavaných spotrebičov, v kapacite okolo 60 Ah až 100 Ah, sa cenovo pohybujú v rozmedzí 80 až 200 €. Aj tu platí obdobný predpoklad o kvalite stúpajúcej s cenou.
Problémom zostáva pri výbere fakt, že predajcovia môžu udávať podľa smerníc EÚ hodnoty, ktoré sa líšia o plus mínus 10 %, takže reálne kvality batérie sú často odlišné, než tie deklarované. Z tohto pohľadu však neexistuje príliš veľa možností, ako kvalitu batérie overiť. Táto norma ale nemá za cieľ spotrebiteľa podviesť, je potrebné brať do úvahy, že starnutím batérie jej kapacita klesá. Ak by boli hodnoty stanovené pevne, výrobcovia by boli v skľučujúcej situácii.
Všeobecne sa dá povedať, že jedna batéria vám vydrží okolo štyroch až šiestich rokov, a to v závislosti na jej kvalite, štýle jazdenia, údržbe v zimných mesiacoch, veku elektroinštalácie a podobne. Kontrolu môžete vykonať meraním napätia batérie po jej nabití voltmetrom alebo multimetrom (klasická batéria by mala mať okolo 12,6 V), alebo overením hladiny a hustoty elektrolytu (tmavšia farba indikuje horší stav), ktorý je prípadne potrebné doplniť.
Pri údržbových batériách je nutné doplniť destilovanú vodu. Je vhodné skontrolovať množstvo korózie na svorkách a kontaktoch, očistiť ich a tiež celistvosť obalu (ak je porušený, batériu vymeňte).
Signálom, ktorý naznačuje blížiaci sa koniec životnosti, je zhoršenie štartovania, najmä pokiaľ auto dlhšiu dobu stálo. Všimnúť si môžete aj menšiu intenzitu osvetlenia. Lepší variant je, že je akumulátor iba vybitý. V horšom prípade, pokiaľ problémy pokračujú po nabití, je potrebné kúpiť batériu novú. Životnosť predĺžite aj tým, keď batériu uskladníte v teple v prípade, že bude auto dlhšiu dobu stáť v nízkych teplotách.
Pri výmene batérie je dobré mať ochranné pomôcky (rukavice a okuliare) kvôli elektrolytu. Potrebné je tiež náradie na uvoľnenie kontaktov na póloch i skrutiek na uchytenie batérie. Užívateľ by mal vypnúť všetky spotrebiče v aute, navyše by určite nemal pri výmene fajčiť cigaretu. Najskôr sa musí odpojiť kábel na zápornom póle, potom ten kladný. Následne odskrutkujte uchytenie akumulátora a opatrne ho vytiahnite z auta.
Na novej batérii skontrolujte kontakty, musia byť čisté a nepoškodené. Kontakty aj svorky je dobré pokryť vrstvou vazelíny proti oxidácii (medené mazivo). Vložte batériu na jej miesto a upevnite ju tak, ako tomu bolo v prípade tej predchádzajúcej. Pripojte späť napájacie káble – najskôr kladný, potom záporný. Skontrolujte upevnenie, pripojenie a nakoniec aj elektronické funkcie automobilu.
Máte už vo svojom automobile nainštalovanú novú batériu, ale neviete čo s tou starou? Zbystrite. Určite by ste ju nemali len tak vyhodiť ku klasickému kontajneru s komunálnym odpadom. Staré akumulátory sú považované za nebezpečný odpad kvôli svojej chemickej náplni. Vyhodenie do smetného koša, alebo ešte horšie niekam do prírody, je právne postihnuteľné.
Najjednoduchšie je dohovoriť sa s predajcom, ktorý vám predal novú batériu, aby od vás vzal tú starú. Predajca by potom mal zaistiť ekologickú likvidáciu. O ňu bude postarané aj v prípade, že batériu odnesiete do zberného dvora (existuje možnosť, že po vás budú chcieť preukázať miesto bydliska v danej oblasti). Niektorí predajcovia batérie za istých podmienok tiež vykupujú.
Pri výbere novej autobatérie je nutné sa držať zásadného pravidla – vyberajte podľa tej starej, ktorú hodláte vymeniť. Vždy je potrebné, aby ste zohnali vhodný typ so správnym pólovaním, potrebný štartovací prúd, kapacitu aj napätie. Ako vedľajšie parametre potom môžete vziať napríklad aj prestíž výrobcu, dátum výroby alebo napríklad cenový faktor. Najlepšie autobatérie nájdete v našom porovnaní.
Pred nákupom autobatérie je nutné zistiť, na ktorej strane sa nachádza kladný pól. Kľúčové je natočiť sa k batérii tak, aby značenie pólov bolo na bližšej strane. Potom už ľahko spoznáte, na ktorej strane sa kladný pól nachádza. U niektorých autobatérií výrobcovia pre prehľadnosť pristúpili aj k farebnému odlíšeniu pólov.
Systém Stop&Go dáva autobatérií poriadne zabrať, je teda nutné zvýšiť nároky na jej kvalitu. Podobne pôsobí aj štýl jazdy pozostávajúci prevažne z krátkeho posúvania, pri ktorom často vypínate a zapínate motor. V oboch prípadoch by ste mali siahnuť po autobatérii vyrobenej AGM alebo EFB technológiou.
Pretože vo vyradenom akumulátore stále zostáva chemická náplň, je batéria považovaná za nebezpečný odpad a rozhodne nepatrí do obyčajného zmesného kontajnera. Zbavovanie sa starého kusu si uľahčíte, pokiaľ predajca novej autobatérie umožňuje odobratie tej starej. Pokiaľ nie, najlepšie urobíte, keď ju odveziete na zberný dvor, kde už sa postarajú o riadnu likvidáciu. Proces výmeny autobatérie sme popísali v tejto kapitole.
Redakcia dTestu sa na autobatérie zatiaľ nezameriava. V našom porovnaní delíme autobatérie podľa pólovania a rozmerov, vyhodnocujeme potom ich kapacitu, štartovací prúd, kvalitu použitej technológie i charakteristiky produktového radu. Porovnanie najlepších autobatérií nájdete tu.
HOLÁN, Lukáš. Hodnotový řetězec autobaterií v Evropě [online]. Praha, 2020 [cit. 2021-06-10]. Dostupné z: https://theses.cz/id/4pbeer/. Bakalářská práce. Vysoká škola ekonomická v Praze. Vedoucí práce Eva Křenková.