K výberu bicykla nie je možné pristupovať bezmyšlienkovito. Na trhu totiž existuje niekoľko typov, ktoré sa líšia svojím konštrukčným spracovaním, veľkosťou a zameraním. Skôr ako si objednáte svoj vysnený bicykel, musíte si položiť pár zásadných otázok tohto typu: Na akom povrchu budem najčastejšie jazdiť? Čo od svojho bicykla očakávam z pohľadu vyhotovenia, výdrže a komfortu?
S odpoveďami vám pomôžu nasledovné kapitoly, prostredníctvom ktorých získate široké povedomie o dostupných bicykloch. Vždy začínajte voľbou správneho typu bicykla, až potom môžete pristúpiť k ďalším dôležitým parametrom, ktoré sa môžu týkať len niektorých modelov.
Postupujte podľa uvedených bodov, na ktorých konci by ste mali mať jasno v tom, aký bicykel je ideálny práve pre vás. A keď už budete mať bicykel vybraný, prečítajte si u nás podobné návodné články taktiež na príslušenstvo k nemu – svetlá, prilby, cyklonosiče alebo napríklad cyklistické topánky. Okrem bicyklov sme spracovali napríklad aj tému kolobežiek alebo korčúľ.
Ako vybrať bicykel stručne:
- Zvoľte ten správny typ. Pre jazdu iba na ceste sa hodia cestné bicykle, do ostrejšieho terénu voľte horský bicykel. Pomerne univerzálny typ potom predstavujú bicykle trekingové.
- Pre každého iný druh. Existujú bicykle dámske a pánske, väčšinou sa líšia stavbou rámu. Niektorí výrobcovia ponúkajú aj rôzne unisex varianty. Pre deti do 14 rokov zase kúpte bicykel určený priamo pre nich.
- Veľkosť bicykla priamo na mieru. Zmerajte výšku svojej postavy a pozrite sa do prevodových tabuliek, aká veľkosť rámu pre vás bude najlepšia. Pozor na odlišné značenie veľkostí u rôznych výrobcov.
- Hmotnosť predstavuje dôležitý faktor. Najmä najväčší profesionáli riešia na bicykli skutočne každý gram navyše. Čím ťažší bicykel, tým náročnejšie ho bude rozhýbať. Nezabúdajte na to ani pri voľbe najrôznejších komponentov.
- Vždy rozhoduje hlavne cena. Hovoríme teraz predovšetkým o výbave a použitých materiáloch. Pripravte sa, že za kvalitu si musíte vždy skrátka priplatiť.
Typy bicyklov
Na začiatku všetkého vás pravdepodobne čaká vôbec to najzásadnejšie rozhodnutie. Musíte si ujasniť, aký typ bicykla bude vašim potrebám vyhovovať najviac. Jednotlivé modely sa od seba líšia hlavne v tom, na aký štýl jazdy a terénu sú primárne určené.
Ak dávate prednosť poľným cestám a jazde v prírode, padne voľba na horské bicykle. Ak sa dostanete mimo cesty len sporadicky, ponúkajú sa trekingové bicykle. V prípade asfaltového povrchu jasne víťazia bicykle cestné.
Tu je výpis všetkých najpoužívanejších typov bicyklov.
- horské bicykle
- trekingové bicykle (krosové bicykle)
- cestné bicykle
- BMX bicykle
- detské bicykle
- elektrobicykle
Horské bicykle
Ako už prezrádza názov tohto typu bicykla, ide o výrobok určený do náročnejšieho terénu. Tomu zodpovedá aj samotná stavba. Širšie pneumatiky horských bicyklov s vyššou vzorkou zlepšujú prejazdnosť nespevnenými cestami a dôraz sa kladie na celkové vystuženie konštrukcie, prípadne rámu. I napriek tomu je v prípade týchto bicyklov dosiahnutá prijateľná hmotnosť.
Medzi často viditeľné znaky horského bicykla patria nasledovné:
- čiastočne alebo celoodpružené vyhotovenie
- širšie rovné riadidlá
- väčšinou pánske vyhotovenie rámu.
Horské bicykle si veľmi ľahko poradia s lesnými cestami, bahnitým terénom a so šotolinovými cestičkami. Výhodou bicykla je možnosť použitia aj na bežnej asfaltovej komunikácii, kde však môže do určitej miery strácať na jazdnom komforte.
Trekingové bicykle
Trekingové bicykle, niekedy nazývané taktiež krosové, sú odnožou bicyklov horských. Je možné ich označiť za najobľúbenejšie modely, pretože prinášajú dostatočné pohodlie tak na ceste, ako v ľahšom teréne. Práve slovo „ľahšie“ tu hrá podstatnú rolu. Ich rám a pneumatiky už nie sú také masívne, ako na bicykloch horských, napriek tomu však prekonávajú stavbu bicyklov cestných.
Trekingové bicykle vynikajú svojou univerzálnosťou, vďaka stavbe rámu sú bicykle často osadzované množstvom najrôznejších doplnkov, ktoré je možné využívať pri krátkodobej či dlhodobej cykloturistike. Na rozdiel od horských bicyklov sú súčasťou krosových bicyklov obvykle tieto prvky:
- blatníky
- svetlá (o nich si môžete prečítať samostatný článok Ako si vybrať cyklosvetlo)
- predné a zadné nosiče.
Cestné bicykle
Ak vás nezaujíma jazda terénom a patríte medzi zberateľov kilometrov na ceste, voľte cestný bicykel. Ten je zameraný predovšetkým na dosiahnutie vyššej rýchlosti, komfortného posedu pri jazde a celkovú aerodynamiku. Tejto charakteristike zodpovedá taktiež celková stavba bicykla, kde sa stavia na tenšie výrobné materiály a nižšiu hmotnosť.
Ich neprehliadnuteľným prvkom sú špeciálne riadidlá zatočené nadol, ktoré mnohí poznajú pod ľudovým označením „barany“. Práve tie upravujú jazdcom posed tak, že je dosahovaná vyššia rýchlosť vďaka zlepšenej aerodynamike.
BMX bicykle
Ide o špecifickú kategóriu bicyklov, ktoré nie sú primárne určené na bežné jazdenie na ceste. Tieto bicykle sa využívajú na uzavretých tratiach a rampách, kde sú s nimi vykonávané najrôznejšie triky. V tomto smere je vsádzané na maximálnu jednoduchosť bez zbytočných prevodov. Naopak cielené je na pevnosť a odolnosť vyžadovanú pri doskokoch.
Určitou odnožou BMX bicyklov môžu byť aj tieto modely:
- freestyle bicykle
- zjazdové bicykle – Využívané v náročnom teréne pri zjazdoch z veľkých kopcov. I preto sú vybavené neprehliadnuteľnými vyššími zdvihmi.
Detské bicykle
Kapitolou samou o sebe sú detské bicykle, ktoré sú svojou stavbou a veľkosťou určené deťom vo veku od 2 do 14 rokov. Niektoré modely disponujú aj bezpečnostnými prvkami prispievajúcimi k výučbe jazdy. V tomto smere sa na bicykle nekladú žiadne väčšie požiadavky.
Elektrobicykle
Elektrobicykle sú výdobytkom nedávnych čias. Na prvý pohľad ide o klasické typy bicyklov, ktorých neoddeliteľnou súčasťou sú elektromotory a batérie pomáhajúce jazdcovi pri šliapaní. Elektropohon sa dnes montuje najčastejšie do horských a trekingových bicyklov. Elektrobicyklom sme sa venovali v samostatnom výbere.
Ich veľkou výhodou je dopomoc pri jazde, ktorá má, samozrejme, obmedzenú životnosť podľa toho, s akou intenzitou túto technológiu využívate. Medzi zápory patrí vyššia hmotnosť, ktorú okúsite v situácii, keď sa vám pri výlete vybije batéria.
Veľkosť
V okamihu, keď si ujasníte, aký typ bicykla vám bude vyhovovať najviac, musíte prejsť k otázke týkajúcej sa veľkosti. Tá totiž v plnom rozsahu rozhoduje o vašom jazdnom komforte a je zárukou toho, že vám bicykel vydrží dlhší čas. Pristupujte odlišne k výberu bicykla pre dospelého a pre dieťa, v ponuke iste objavíte veľa modelov určených pre mladých začínajúcich cyklistov.
Z pohľadu veľkosti je možné najčastejšie objaviť dve delenia, v závislosti od konkrétno výrobcu či predajcu bicyklov.
- veľkosti podľa rámu
- veľkosti podľa rozmeru bicykla
Veľkosť podľa rámu
Rozmery rámu, respektíve veľkosť je najčastejšie udávaná v palcoch. Niektorí výrobcovia však používajú napríklad písomné označenie ako pri oblečení, iní zase uvádzajú presné centimetre. Každopádne najčastejšie sa daným rozmerom myslí dĺžka od prostriedku stredového zloženia až po koniec sedlovej trubky rámu.
Nie je to také zložité, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Jednoducho si zmerajte výšku postavy a podľa našej tabuľky sa pozrite, aká veľkosť pre vás bude približne tá najlepšia. Samozrejme sa potom vždy uistite u konkrétneho výrobcu a značky, každý to totiž môže mať trochu inak. Nakoniec nezabudnite vziať do úvahy aj veľkosť kolies.
Poďme si však jednotlivé veľkosti zobraziť v názornej tabuľke:
Veľkosť rámu v palcoch | Výška postavy | Výška konštrukcie rámu | Písmenové označenie |
---|---|---|---|
15″ – 16″ | do 165 cm | do 44 cm | S |
17″ – 18″ | 165 – 175 cm | do 48 cm | M |
19″ – 20″ | 175 – 185 cm | do 52 cm | L |
21″ – 22″ | 185 – 195 cm | do 55 cm | XL |
23″ – 24″ | nad 195 cm | 58 – 60 cm | XXL |
Vzhľadom na to, že bicykle nie sú univerzálnym dopravným prostriedkom a ponúkajú bezpočet podôb a typových úprav, nie je možné v podstate určiť žiadnu univerzálnu veľkosť. Táto tabuľka je však všeobecnou pomôckou. Pri hľadaní presnej veľkosti vám môžu poradiť konkrétni predajcovia bicyklov.
Veľkosť podľa rozmeru bicykla
Okrem veľkosti rámu môžete zahliadnuť rozmerové delenie taktiež podľa veľkosti kolies. I v tomto prípade sa využíva merná jednotka v palcoch.
Priemer kolesa | Vyhotovenie bicykla |
---|---|
10″, 12″, 16″, 18″, 20″ a 24″ | Bicykle detské |
26″, 27,5″ a 29″ | Bicykle horské |
27″ a 28″ | Bicykle trekingové, krosové a cestné |
Rám
Pri výbere bicykla narazíte na dve podoby rámov. Sú to pánske rámy a dámske rámy, ktoré sú väčšinou znížené. Ich výskyt však nie je taký častý a týka sa skôr niektorých trekingových bicyklov. I ženy volia dnes skôr pánske rámy, a to s prihliadnutím na kupovaný bicykel – v tomto smere hlavne v prípade cestných a horských.
I napriek tomu máte možnosť objaviť odlišnosti rámov hlavne z hľadiska ich výrobného materiálu:
- Oceľové rámy – Sú súčasťou najlacnejších bicyklov, ktorých nevýhodou je predovšetkým vyššia hmotnosť.
- Hliníkové rámy – Tie sú na rozdiel od oceľových podstatne ľahšie, avšak menej pružné.
- Horčíkové a karbónové rámy – V ich prospech hovorí ona zmieňovaná pružnosť, pevnosť a celková nízka hmotnosť, čo sa ostatne premieta do obstarávacích nákladov.
- Titánové rámy – Pomerne nákladná technológia výroby, ktorej z pohľadu tuhosti a ostatných parametrov nie je možné čokoľvek vytknúť. Musíte však počítať s vyššou investíciou.
Odpruženie
Odpruženie bicykla sa úmerne premieta do jazdných vlastností konkrétneho modelu. Pod pojmom odpruženie si môžete vykresliť v podstate tri varianty produktov, ktoré je možné na súčasnom trhu kúpiť.
- pevná vidlica
- predná odpružená vidlica
- celoodpružený bicykel
Najčastejšie narazíte pravdepodobne na modely s odpružením prednej vidlice, my vám však predstavíme význam všetkých troch.
Pevná vidlica
Tieto bicykle nemajú žiadny prvok odpruženia. Predná vidlica je pevná a priamo spojená s rámom bicykla. Výhodou je iste nízka obstarávacia cena a často tiež nižšia hmotnosť. Nevýhodou však zhoršený jazdný komfort, navyše, keď ide o horský bicykel, pri ktorom je predpoklad, že sa budete častejšie pohybovať na nespevnenom teréne. Potom budete cítiť pravdepodobne každý prejazd nerovnosti. Pevné vidlice preto odporúčame voliť iba v prípade cestných alebo detských bicyklov, kde odpruženie nie je zase tak dôležité.
Predná odpružená vidlica
Zlatá stredná cesta, ktorá vám na bicykli poskytne príjemné odpruženie v prednej časti. Predná vidlica je totiž odpružená, takže prejazdy nerovností sa roznášajú a vaše ruky pri jazde nedostávajú toľko zabrať. Pokiaľ chcete jazdiť po nerovných terénoch, pri horských a z častí aj pri trekingových bicykloch považujeme odpruženie aspoň predného kolesa za naozaj dôležité.
Na trhu, samozrejme, existujú rôzne typy predných vidlíc s odpružením, ktoré sa líšia hlavne cenou, použitými materiálmi a možnosťou regulácie.
Celoodpružený bicykel
Pomyselným vrcholom z pohľadu odpruženia sú celoodpružené bicykle. V ich prípade nájdete nielen odpruženú prednú vidlicu, ale taktiež zadnú časť. To prináša jazdcovi maximálne pohodlie, či už ide o stúpanie, alebo zjazdy v teréne. Toto riešenie sa týka hlavne horských bicyklov, kde tento mechanizmus využijete najviac.
Celoodpružené vyhotovenie odchytáva akékoľvek nárazy, čím šetríte hlavne ruky, chrbát a ostatné oblasti svojho tela. Táto verzia je spojená s vyššími obstarávacími nákladmi.
Brzdy
Brzda je neoddeliteľnou a hlavne veľmi dôležitou súčasťou bicykla. Ide vo svojej podstate o bezpečnostný prvok, vďaka ktorému ste schopní zabrzdiť a zastaviť na mieste. I v tejto sfére máte na výber z dvoch najčastejších mechanizmov, ktorých kvalita úmerne súvisí s cenou.
- brzdy čeľusťové
- brzdy kotúčové
Brzdy čeľusťové
Obvykle sa s nimi stretávate pod názvom brzdy ráfové alebo V-brzdy. Pozná ich bezpochyby každý cyklista z čias minulých. Ide o špeciálne čeľuste, na ktorých sú umiestnené brzdové klátiky zhotovené z najrôznejších materiálov, ktoré pri brzdení tlačia na ráf kolesa.
Ide o ten lacnejší variant, ktorý však môže byť vykúpený zhoršeným brzdným účinkom, a to predovšetkým za mokrého a rozbahneného počasia.
Brzdy kotúčové
Tie je možné považovať za prvotriednu výbavu súčasnosti, samozrejme, v závislosti od toho, aký mechanizmus zvolíte.
- Mechanické brzdy – brzdy sa ovládajú cez lanká, ktoré sa môžu časom vyťahať, sú o niečo horšie ako brzdy hydraulické, ich výhodou je však nižšia cena.
- Hydraulické brzdy – ovládajú brzdný strmeň pomocou kvapaliny, dosahujú väčší brzdný výkon, nevyťahá sa časom lanko, sú ale oveľa drahšie.
Technológia brzdenia je obdobná ako na osobných automobiloch, len s tým rozdielom, že v tomto prípade ide o zmenšenú podobu určenú pre bicykel. Kotúčové brzdy sa honosia svojou vysokou účinnosťou, nech už sa s bicyklom predierate v akomkoľvek teréne. Na druhej strane musíte počítať aj s vyššími obstarávacími nákladmi, hmotnosťou a zároveň nutnosťou nastavovať ich (Zdroj: Firefoxbikes.com).
Prevody
Pri výbere bicykla sa zamerajte aj na jeho prevodník. Ten vám totiž umožní zaistiť plynulosť pedálovania. Spomeniete si na nich hlavne v kopcoch, kedy budete potrebovať preradiť rýchlosť a uľahčiť svojim nohám. Čím lepšie si totiž budete môcť jazdu prispôsobiť, tým lepšie sa vám pôjde. Rozhodujúci bude predovšetkým počet prevodov. Pozornosť venujte potom hlavne prednému prevodníku.
Počet prevodov
Na ideálnom počte prevodov sa nezhodnú ani tí najväčší odborníci. Všeobecne by sa ale dalo povedať, že čím viac prevodov bicykel má, tým lepšie. Aj keď táto poučka neplatí vždy a úplne striktne. Viac rýchlostí vám každopádne umožní lepšie si prispôsobiť náročnosť a štýl jazdy.
Počet prevodov sa často líši podľa rozdielnych typov bicyklov. Najčastejšie narazíte na nasledujúci počet rýchlostí:
- horské bicykle a krosové bicykle – 24 až 30 prevodov
- cestné bicykle – 18 až 30 prevodov
- zjazdové bicykle – 9 až 27 prevodov
K tomuto číslu sa vždy dopracujete súčinom predného a zadného prevodníka. Pri výbere by ste sa mali predovšetkým zamerať na predný prevodník. V zásade najčastejšie narazíte na nasledujúce tri typy.
Trojprevodník
Trojprevodník sa používal hlavne v skorších dobách, dnes už je skôr na ústupe. Nájdete ho hlavne pri lacnejších modeloch horských a trekingových bicyklov.
Na prvý pohľad by ste si mohli povedať, že trojprevodník potvrdzuje pravidlo, že čím viac prevodov, tým lepšie, ale nie je to tak. Nie je totiž rovnako reálne využiť všetky kombinácie prevodov. Niektoré sú nepoužiteľné kvôli kríženiu reťaze, iné sú zase až príliš ťažké a podobne. Väčší počet koliesok sa navyše prejaví vo vyššej hmotnosti bicykla, ktorá je vždy nežiaduca.
Dvojprevodník
Práve dvojprevodníky dnes nahrádzajú predtým používané trojprevodníky. Výhodou je práve veľký rozsah prevodov a jednoduchšie radenie. Oproti trojprevodníkom má navyše nižšiu hmotnosť a nenájdete tu veľa zbytočných kombinácií prevodov, ktoré by ste aj tak nevyužili. Dvojprevodníky sú v súčasnej dobe najobľúbenejšie predovšetkým pri cestných a trekingových bicykloch.
Jednoprevodník
Najnovší trend v cyklistike predstavujú rozhodne jednoprevodníkové sady. Prečo sa stále viac užívateľov prikláňa radšej k jednoprevodníku, keď pri prevodoch platí čím viac, tým lepšie? Medzi dôvody patrí nižšia hmotnosť a jednoduchšie plynulejšie radenie. Radí sa iba na kazete, takže nedochádza k žiadnemu kríženiu alebo zadrhávaniu reťaze. Navyše vďaka tomu zmizne jedna páčka na riadidlách, ktorú by ste museli obsluhovať. Jednoprevodníky prevládajú hlavne pri horských bicykloch.
Ďalšie komponenty a príslušenstvo
Pokiaľ beriete výber bicykla naozaj vážne a chcete si užiť naozaj skvelý pôžitok z jazdy, potom sa sústreďte na každý detail. To znamená, že sa okrem základných častí musíte zaujímať aj o ďalšie komponenty. Napríklad také riadidlá, pedále alebo sedlo sa nemusia zdať tak dôležité, opak je však pravdou a pohodlnú jazdu môžu nakoniec veľmi ovplyvniť.
Riadidlá a gripy
Výber správnych riadidiel sa do istej miery odvíja od zvoleného druhu bicykla, každý štýl jazdy totiž vyžaduje trochu niečo iné. Všeobecne sa však stretnete najčastejšie s lomenou alebo rovnou variantou. Líšia sa tiež zakončenia riadidiel, kde máme napríklad barany (často pri cestných bicykloch), rohy (horské a trekingové bicykle), prípadne zakončenie chýba. Pri výbere bicykla dbajte na to, aby boli riadidlá z kvalitného materiálu, mali správnu veľkosť a dala sa upravovať ich poloha.
S výberom riadidiel veľmi súvisia aj gripy, teda úchyty pre ruky. Tie môžu byť z rôznych materiálov, najčastejšie z gumy. Každý cyklista by si mal najskôr vyskúšať, či mu vybraný model sedí a dobre sa drží. Gripy sa buď nasúvajú, alebo upevňujú aretačnou skrutkou. Pokiaľ vám teda nebudú vyhovovať, môžete si ich neskôr vymeniť. Gripy sa rovnako po pár rokoch väčšinou opotrebujú a nahrádzajú sa za nové.
Kľučky a pedále
Kľučky a pedále sú nepostrádateľnou súčasťou bicykla. Kľučky prenášajú energiu cyklistu, ktorú vyvíja do pedálov. Môžu byť zhotovené z rôznych zliatin kovov, ideálna je pevnosť a zároveň nízka hmotnosť. Čo sa týka pedálov, odporúčame sa vyhnúť umelohmotným variantom. Existujú v zásade dva základné typy – platformové (široká základňa s výstupkami proti pošmyknutiu) a nášľapné (špeciálny mechanizmus zámkov, do ktorého sa zamkne cyklistická obuv) pedále. Raritou sú potom magnetické pedále.
Určite sa ale neľakajte, pokiaľ narazíte na bicykel bez pedálov, v dnešnej dobe je tento variant čím ďalej častejší. Predovšetkým drahšie modely sa predávajú bez pedálov úplne bežne. Pedále sú totiž ďalšou pomerne nákladnou časťou bicykla, preto ich výrobcovia vynechávajú, aby budúci majiteľ neutrácal zbytočne peniaze za komponent, ktorý by mu aj tak nevyhovoval a musel ho meniť. Navyše mnoho cyklistov má cyklistické tretry, takže potrebujú špeciálne pedále priamo na ne.
Sedlo
Sedlo má veľký vplyv na pohodlie pri jazde. Jeho výberu venujte veľkú pozornosť predovšetkým v prípade, že s bicyklom pravidelne vyrážate na dlhšie cesty. Určite je nutné brať ohľad na šírku sedla, líšia sa u mužov a u žien. Odvíja sa od rozloženia sedacích kostí a je veľmi individuálna. Najčastejšia správna šírka sedla pre mužov býva 143 mm, ženám vyhovuje skôr širšia zhruba 155 mm.
Aj tu veľmi záleží na štýle jazdy a teréne. Pre športovú jazdu sa používajú tvrdšie, užšie a ľahšie sedlá, pre rekreačnú a pohodlnú jazdu sú vhodné skôr širšie a mäkké (gélové).
Plášte a duše
Medzi samotnými dušami veľké rozdiely nenájdete, v niektorých bicykloch dokonca nie sú. Musí sa dbať na veľkosť a šírku. Veľkým faktorom pri jazde sú ale správne plášte. Široké plášte s drsným povrchom a výraznou vzorkou sú vhodnejšie do ťažšieho terénu, naopak úzke plášte s takmer neznateľnou vzorkou sa používajú na cestných modeloch. Existujú aj kompromisné varianty, najčastejšie ich nájdeme na trekingových bicykloch.
Príslušenstvo
Okrem už spomínaných dôležitých súčastí bicyklov je dobré spomenúť aj potrebné príslušenstvo, bez ktorého by zážitok z jazdenia bol často dosť ochudobnený (Zdroj: Wikipédia). Niektoré dostanete už v základe rovno s bicyklom, iné si budete musieť dokúpiť. Medzi základné prvky cyklistického príslušenstva a doplnkov môžeme spomenúť napríklad tieto:
- Blatníky – Blatníky sú schopné ochrániť cyklistu aj jeho bezprostredné okolie od následkov zlého počasia. Existujú pevné alebo voľné varianty, prípadne sa blatníky líšia materiálom.
- Cyklistické topánky/tretry – Tomuto vybaveniu sme sa venovali na samostatnej stránke tu. Ide o pevne padnúcu obuv, ktorá má na spodnej strane špeciálny zámok, ktorý presne zapadá do konkrétneho pedálu. Existuje viacero variantov, preto pri výbere dávajte pozor na kompatibilitu.
- Cyklosvietidlá a odrazky – Cyklista by mal vždy dbať na bezpečnosť a dobrú viditeľnosť. K tomu mu v zhoršených svetelných podmienkach pomôže jedno z cyklosvietidiel, na ktoré sme sa tiež zamerali na samostatnej stránke. Aby cyklistu dobre videli aj ostatní účastníci prevádzky, je dobré používať aj odrazky.
- Cyklistická prilba – Základný bezpečnostný prvok, na ktorý by nemal nikto zabúdať najmä pri jazde v prevádzke alebo ťažšom teréne. S výberom môže pomôcť táto stránka.
- Tašky – Tašky špeciálne upravené na pripevnenie na konštrukciu bicykla. Samostatný článok o výbere tašiek nájdete tu.
- Držiaky na fľaše – Konštrukcia na ľahko prístupnom mieste, kam si cyklista umiestni fľašu s nápojom tak, že na ňu môže dosiahnuť aj počas jazdy.
- Cyklistický odev – Oblečenie z kvalitných materiálov, ktoré odvádzajú pot a dokáže udržať telo športovcov v optimálnej teplote. Cyklistické kraťasy sú navyše vybavené mäkkou výplňou v mieste, ktoré je v kontakte so sedlom.
- Stojan – Jednoduchý pomocník, vďaka ktorému nemusíte opierať koleso o stenu alebo o strom.
- Náradie – Vybavenie, s ktorým zvládnete základné opravy rôznych súčastí bicykla. Pár kľúčov, záplaty a lepidlo, prípadne náhradnú dušu je dobré mať pri sebe priamo na vychádzke.
- Zámok – Zaisťuje zabezpečenie bicykla proti jeho odcudzeniu. Samostatný článok s výberom najlepších zámkov nájdete tu.
Najlepšie značky bicyklov
V internetových obchodoch i kamenných predajniach narazíte na množstvo rôznych výrobcov a značiek bicyklov. Ktorá z nich je tá najlepšia? Na to bohužiaľ neexistuje jednoznačná odpoveď. Rovnako ako napríklad pri automobiloch, skrátka každému vyhovuje niečo iné. Niekto si rád priplatí za prestížnu značku bicykla, iní vsádzajú na praktickosť či nízku cenu. Milovníci športovej cyklistiky potom často značky vyberajú aj podľa toho, na akých bicykloch jazdia ich závodní favoriti a podobne. Poďme si však predstaviť aspoň tie najčastejšie a najpredávanejšie značky bicyklov u nás.
Author
Bicykle Author patria rozhodne medzi tie najznámejšie a narazíte na ne takmer vo všetkých kategóriách. Jedná sa o českú značku a na trhu je už od roku 1990. Author má naozaj veľké portfólio rôznych druhov bicyklov, vyrába horské, trekové, krosové aj cestné bicykle. Všeobecne sú bicykle od tejto značky veľmi obľúbené ako u začiatočníkov, tak u pokročilejších jazdcov. Ponúka množstvo cenovo dostupných modelov, nájdu sa tu však aj drahé prémiové bicykle pre skúsených jazdcov.
CTM
Slovenský výrobca a distribútor bicyklov CTM má na trhu už aj pomerne dlhú históriu. Na bicykle CTM narazíte hneď v niekoľkých kategóriách, zameriavajú sa hlavne na horské a trekingové bicykle. V ich sortimente nájdete ale aj cestné kúsky a modely pre deti. Vyznačujú sa predovšetkým cenovou dostupnosťou, bicykle CTM zaobstaráte už od pár vyšších desiatok eur a budú teda veľmi zaujímavým variantom pre nenáročných jazdcov.
Superior
Českú značku bicyklov v súčasnosti vyrába firma Bike Fun International a výroba prebieha v montovni v Kopřivnici. Ide o druhú najpredávanejšiu značku bicyklov v Českej republike a nájdete pod ňou naozaj bohatý výber od horských modelov, cez trekové a cestné, až po tie detské. Bicykle Superior sú vhodné ako pre hobby cyklistov, tak pre závodných jazdcov, ktorí si v ponuke tiež nájdu to svoje.
Specialized
Od lokálnych výrobcov sa presúvame naopak k tým vzdialenejším, pretože značka Specialized pochádza z Ameriky. Má však veľmi dlhú tradíciu, založenie sa datuje k roku 1974. Možno ju označiť ako jedného z najväčších priekopníkov horskej cyklistiky. Okrem bicyklov vyrába aj špičkové príslušenstvo a vybavenie, používa ho rad profesionálnych jazdcov a pretekárov. Vsádza na najnovšie technológie, často však musíte počítať s vysokou obstarávacou cenou.
Ceny
Ak ste si po prečítaní jednotlivých kapitol urobili aspoň základnú predstavu o tom, aký bicykel je vhodný práve pre vás, zasvätíme vás ešte do obstarávacích nákladov. S pomocou troch cenových hladín vám načrtneme, aký bicykel si môžete na súčasnom trhu zakúpiť.
Cena do 400 €
Ak nechcete za svoj nový bicykel minúť moc, určite sa zmestíte s nákladmi do 400 €. Najširšiu ponuku samozrejme predstavujú trekingové a horské bicykle. Tú cestnú budete hľadať skôr výnimočne. Najväčšie zastúpenie majú modely s pevnou a prednou odpruženou vidlicou. Počet prevodov okolo 21 až 24, hmotnosť medzi 14 až 15 kg a v niektorých prípadoch aj kotúčové brzdy.
Cena od 400 do 800 €
Táto cenová kategória je možno jedna z najrozšírenejších. Bicykel v tejto hodnote je už zárukou, že sa jazdeniu môžete oddávať naozaj vo veľkej miere a vždy pod sebou budete mať komfortný dopravný prostriedok. Takmer každý model za túto cenu má odpruženú prednú vidlicu a kotúčové brzdy. S hmotnosťou bicykla sa dostanete pod hranicu 13 kg a aj počet prevodov sa bude blížiť hodnote 27. Svoje pevné zastúpenie tu majú aj najrôznejšie modely bicyklov cestných, nielen tých horských a krosových.
Cena od 1 200 do 2 400 €
Bicykle pre tých, ktorí veľmi dobre vedia, čo chcú. S nárastom cien totiž nedostanete iba lepšiu výbavu v podobe prevodov či bŕzd, ale hlavne v kvalite jednotlivých komponentov a v pozvoľnom znižovaní ich hmotnosti. Najväčšie zastúpenie tu majú bicykle horské a cestné. V prípade tých terénnych jasne víťazia celoodpružené mechanizmy, váha pod 12 kg a použitie väčších priemerov kolies – najobľúbenejšie sú 27,5″ a 29″. Treba podotknúť, že kvalitu si musíte zaplatiť.
Cena nad 2 400 €
V tejto cenovej kategórii už narazíme na naozaj profesionálne bicykle v rôznych kategóriách. Celková cena veľmi drahých modelov so špičkovými komponentmi sa môže šplhať do tisícok eur.
Či už sa rozhodnete pre akúkoľvek cenovú hladinu, vždy sa stretnete s radom preverených značiek, medzi ktoré patrí Cannondale, Giant, Author, Trek, Superior, Rock Machine, Merida, Maxbike a mnohé ďalšie.
Tipy a triky na záver
Či už bicykel práve vyberáte, alebo ho máte už dávno kúpený, bude vás zaujímať pár nasledujúcich rád a tipov. Pohodlná jazda totiž nezávisí iba na zvolenom modeli, mali by ste poznať aj správny štýl jazdy. Bez neho sa vám totiž aj na tom najlepšom bicykli nakoniec môže ísť veľmi ťažko.
Správny posed na bicykli
Ak už vami vysnívaný bicykel stojí v garáži alebo byte, zamerajte sa na nastavenie správneho posedu, ktorý vlastne rozhoduje o tom, ako dobre sa vám bude na bicykli jazdiť. Všetko sa odvíja od prispôsobenia výšky sedadla.
- Sedadlo musí byť vo vodorovnej polohe.
- Vysadnite naň a položte nohu na pedál, opäť úplne vodorovne.
- Položte nohu na pedál v dolnej polohe a poprípade upravte výšku sedadla takto – noha musí byť iba zľahka ohnutá v kolene pod malým uhlom, nie natiahnutá ani skrčená.
Tejto výške prispôsobte v závislosti od typu bicykla taktiež výšku riadidiel. Natiahnuté ruky musia pohodlne dosiahnuť na riadidlá a končeky prstov sa musia dotýkať brzdových páčok. Výšku sedadla aj riadidiel môžete počas jazdy nepatrne doladiť tak, aby pre vás bola jazda čo najpohodlnejšia.
Ako správne radiť
Pri radení prevodov je dobré dodržiavať niekoľko zásad. Nestačí mať totiž správny počet prevodov, ale tiež vedieť, ako ich správne pri jazde využiť, aby vám čo najviac uľahčili prácu.
- Reťaz by sa nemala krížiť – To znamená, že by ste nemali mať napríklad nikdy prevod na prednom najmenšom koliesku i zadnom najmenšom koliesku. Reťaz by mala ísť vždy čo najviac rovnobežne s osou kolesa.
- Pri radení šliapte – Aby vám prevod po stlačení páčky preskočil, musíte stále šliapať. Bez otáčania prevodníka sa reťaz skrátka neprehodí.
- Zaraďte už pod kopcom – Nie je veľmi dobré prehadzovať v tom najväčšom zábere. Preto na radenie myslite už pred kopcom a prehoďte si na ľahší prevod s dostatočným predstihom.
- Nejazdite na ťažké prevody – Prehadzovačku využívajte čo najviac. Vyhnite sa prevodom, kde sa musíte opierať do šľapadiel a šliape sa vám ťažko. Jednoduchší prevod znamená rýchlejšie šliapanie, menšiu záťaž na kolená a lepší vplyv na zdravie aj chudnutie.
- Pred zastavením dajte ľahší prevod – bude sa vám potom lepšie znova rozbiehať.