Porovnávací test a recenzie najlepších bicyklov


Mnohí z nás každý rok netrpezlivo čakajú na príchod prvých lúčov slnka, s ktorými v chrbte usadá na svoj milovaný bicykel a vydáva sa na potulky. Cyklistika je prospešná fyzickému zdraviu a pomáha zrelaxovať unavenú myseľ. K pohodlnej jazde prispieva okrem správnej techniky najmä kvalita bicykla a možnosti jeho nastavenia podľa telesných proporcií jazdca.

Správny výber bicykla spočíva vo voľbe správneho typu dopravného prostriedku podľa štýlu jazdy a terénu, ktorým sa preháňate. Pri jednotlivých modeloch je následne potrebné zamerať sa na kvalitu materiálu a veľkosť rámu, počet prevodov a riešenie odpruženia vidlice aj rámu. Nemali by ste však zabúdať ani na použitý typ bŕzd, materiál a kvalitu pedálov či hmotnosť bicykla. Akokoľvek sa zdá, že jeden kilogram sem alebo tam nehrá žiadnu rolu, stačí defekt a razom sa jej význam prejaví.

Patríte do skupiny skúsených cyklistov alebo, naopak, s jazdou iba začínate? Kupujete bicykel pre seba alebo pre iného člena domácnosti? Odpovede na tieto a ďalšie otázky by ste mali poznať ešte pred tým, ako za konkrétny model zaplatíte. Bicykel totiž predstavuje dlhodobú investíciu, ktorá by v ideálnom prípade mala vydržať niekoľko dlhých rokov. I preto si aj pri tých najmenších pochybnostiach radšej otvorte náš článok Ako si vybrať bicykel.


Najlepšie bicykle podľa hodnotenia a recenzií používateľov

Vzhľad Názov Výrobca Typ Orientačná cena Aktuálna cena
Recenze Scott Aspect 970 2020
Scott Aspect 970 2020 Scott Horský 450 € Zobraziť ponuky
Recenze Scott Scale 970 2020
Scott Scale 970 2020 Scott Horský 1 000 € Zobraziť ponuky
Recenze Kellys Vanity 10 2019
Kellys Vanity 10 2019 Kellys Horský 340 € Zobraziť ponuky
Recenze Galaxy Early Bird 2020
Galaxy Early Bird 2020 Galaxy BMX, dirt, freestyle 190 € Zobraziť ponuky
Recenze Kross Hexagon 3.0 2019
Kross Hexagon 3.0 2019 Kross Trekingový/crossový 320 € Zobraziť ponuky
Recenze Kellys Madman 50 2019
Kellys Madman 50 2019 Kellys Horský 415 € Zobraziť ponuky
Recenze Lavida Retro 2020
Lavida Retro 2020 Lavida Mestský 200 € Zobraziť ponuky
Recenze Goetze Mood Retro 2020
Goetze Mood Retro 2020 Goetze Mestský 280 € Zobraziť ponuky
Recenze Kellys Spider 10 2018
Kellys Spider 10 2018 Kellys Horský 400 € Zobraziť ponuky
Recenze Kellys Madman 30 2019
Kellys Madman 30 2019 Kellys Horský 370 € Zobraziť ponuky

Ako si vybrať bicykel

K výberu bicykla nie je možné pristupovať bezmyšlienkovito. Na trhu totiž existuje niekoľko typov, ktoré sa líšia svojím konštrukčným spracovaním, veľkosťou a zameraním. Skôr ako si objednáte svoj vysnený bicykel, musíte si položiť pár zásadných otázok tohto typu: Na akom povrchu budem najčastejšie jazdiť? Čo od svojho bicykla očakávam z pohľadu vyhotovenia, výdrže a komfortu?

S odpoveďami vám pomôžu nasledovné kapitoly, prostredníctvom ktorých získate široké povedomie o dostupných bicykloch. Vždy začínajte voľbou správneho typu bicykla, až potom môžete pristúpiť k ďalším dôležitým parametrom, ktoré sa môžu týkať len niektorých modelov.

Postupujte podľa uvedených bodov, na ktorých konci by ste mali mať jasno v tom, aký bicykel je ideálny práve pre vás. A keď už budete mať bicykel vybraný, prečítajte si u nás podobné návodné články taktiež na príslušenstvo k nemu – svetlá, prilby, cyklonosiče alebo napríklad cyklistické topánky.

Všeobecné pravidlá výberu

Ešte pred tým, ako sa vrhneme na podrobnejšiu analýzu jednotlivých parametrov bicyklov, pripravili sme pre vás v stručných bodoch základný návod, ako si vybrať bicykel.

  • Voľba správneho typu – Na trhu nájdete rôzne typy bicyklov, každý sa potom hodí do iných špecifických podmienok. Musíte si teda najskôr ujasniť, akú jazdu si s bicyklom chcete užiť. Ak chcete ísť do ostrejšieho terénu, vyberte si horský bicykel. Túžite, naopak, hltať stovky kilometrov na asfalte? Jasná voľba je cestný bicykel. Kompromis medzi oboma variantmi sú trekové bicykle. Každý typ má svoje špeciálne charakteristiky, čo sa týka rámu, kolies, plášťov, pedálov, bŕzd a príslušenstva. Okrem tohto základného rozdelenia však narazíte napríklad ešte na špecifickejšie druhy, ako sú BMX bicykle pre freestyle, detské bicykle alebo napríklad elektrobicykle. Verte, že aj v rámci jednotlivých typov bicyklov narazíte na ďalšie delenie.
  • Kto bude na bicykli jazdiť? – Po výbere správneho typu bicykla musíte brať zreteľ na to, kto bude tento dopravný prostriedok využívať. Zamerajte sa na pohlavie a taktiež výšku jazdca. Bicykle sa delia na mužské aj ženské (existujú aj unisex varianty), výška ovplyvňuje to, aký veľký rám a kolesá by ste si mali zaobstarať pre pohodlnú jazdu. Špecificky vyberajte bicykle pre deti.
  • Koľko chcete investovať? – Zvyšok parametrov, ktoré veľmi ovplyvňujú pôžitok z jazdy, závisí od toho, koľko ste ochotní za bicykel zaplatiť. Obstarávacia cena sa od stovky eur môže pohodlne vyšplhať aj na niekoľko tisíc, ak chcete to najlepšie. So stúpajúcou cenou získate všetky komponenty z kvalitných, odolných a ľahkých materiálov, ktoré vám potom dovolia náročnejšiu jazdu a posunúť svoje limity. Zamerajte sa na materiál rámu, kľuky a pedále (prípadne cyklistické topánky), typ bŕzd, odpruženie, kvalitu prevodového ústrojenstva (vrátane celkového počtu prevodov) a ďalšie komponenty s príslušenstvom. Rastie taktiež možnosť voľby medzi rôznymi variantmi.

Typy bicyklov

Na začiatku všetkého vás pravdepodobne čaká vôbec to najzásadnejšie rozhodnutie. Musíte si ujasniť, aký typ bicykla bude vašim potrebám vyhovovať najviac. Jednotlivé modely sa od seba líšia hlavne v tom, na aký štýl jazdy a terénu sú primárne určené.

Ak dávate prednosť poľným cestám a jazde v prírode, padne voľba na horské bicykle. Ak sa dostanete mimo cesty len sporadicky, ponúkajú sa trekingové bicykle. V prípade asfaltového povrchu jasne víťazia bicykle cestné.

Tu je výpis všetkých najpoužívanejších typov bicyklov.

  • horské bicykle
  • trekingové bicykle (krosové bicykle)
  • cestné bicykle
  • BMX bicykle
  • detské bicykle
  • elektrobicykle

Vyobrazení rozdílů mezi různými typy jízdních kol

Horské bicykle

Ako už prezrádza názov tohto typu bicykla, ide o výrobok určený do náročnejšieho terénu. Tomu zodpovedá aj samotná stavba. Širšie pneumatiky horských bicyklov s vyššou vzorkou zlepšujú prejazdnosť nespevnenými cestami a dôraz sa kladie na celkové vystuženie konštrukcie, prípadne rámu. I napriek tomu je v prípade týchto bicyklov dosiahnutá prijateľná hmotnosť.

Medzi často viditeľné znaky horského bicykla patria nasledovné:

  • čiastočne alebo celoodpružené vyhotovenie
  • širšie rovné riadidlá
  • väčšinou pánske vyhotovenie rámu.

Horské bicykle si veľmi ľahko poradia s lesnými cestami, bahnitým terénom a so šotolinovými cestičkami. Výhodou bicykla je možnosť použitia aj na bežnej asfaltovej komunikácii, kde však môže do určitej miery strácať na jazdnom komforte.

Trekingové bicykle

Trekingové bicykle, niekedy nazývané taktiež krosové, sú odnožou bicyklov horských. Je možné ich označiť za najobľúbenejšie modely, pretože prinášajú dostatočné pohodlie tak na ceste, ako v ľahšom teréne. Práve slovo „ľahšie“ tu hrá podstatnú rolu. Ich rám a pneumatiky už nie sú také masívne, ako na bicykloch horských, napriek tomu však prekonávajú stavbu bicyklov cestných.

Trekingové bicykle vynikajú svojou univerzálnosťou, vďaka stavbe rámu sú bicykle často osadzované množstvom najrôznejších doplnkov, ktoré je možné využívať pri krátkodobej či dlhodobej cykloturistike. Na rozdiel od horských bicyklov sú súčasťou krosových bicyklov obvykle tieto prvky:

Cestné bicykle

Ak vás nezaujíma jazda terénom a patríte medzi zberateľov kilometrov na ceste, voľte cestný bicykel. Ten je zameraný predovšetkým na dosiahnutie vyššej rýchlosti, komfortného posedu pri jazde a celkovú aerodynamiku. Tejto charakteristike zodpovedá taktiež celková stavba bicykla, kde sa stavia na tenšie výrobné materiály a nižšiu hmotnosť.

Ich neprehliadnuteľným prvkom sú špeciálne riadidlá zatočené nadol, ktoré mnohí poznajú pod ľudovým označením „barany“. Práve tie upravujú jazdcom posed tak, že je dosahovaná vyššia rýchlosť vďaka zlepšenej aerodynamike.

BMX bicykle

Ide o špecifickú kategóriu bicyklov, ktoré nie sú primárne určené na bežné jazdenie na ceste. Tieto bicykle sa využívajú na uzavretých tratiach a rampách, kde sa s nimi robia najrôznejšie triky. V tomto smere sa stavia na maximálnu jednoduchosť bez zbytočných prevodov. Naopak, cieli sa na pevnosť a odolnosť vyžadovanú pri doskokoch.

Určitou odnožou BMX bicyklov môžu byť aj tieto modely:

  • freestyle bicykle
  • zjazdové bicykle – Využívané v náročnom teréne pri zjazdoch z veľkých kopcov. I preto sú vybavené neprehliadnuteľnými vyššími zdvihmi.

Detské bicykle

Kapitolou samou o sebe sú detské bicykle, ktoré sú svojou stavbou a veľkosťou určené deťom vo veku od 2 do 14 rokov. Niektoré modely disponujú aj bezpečnostnými prvkami prispievajúcimi k výučbe jazdy. V tomto smere sa na bicykle nekladú žiadne väčšie požiadavky.

Elektrobicykle

Elektrobicykle sú výdobytkom nedávnych čias. Na prvý pohľad ide o klasické typy bicyklov, ktorých neoddeliteľnou súčasťou sú elektromotory a batérie pomáhajúce jazdcovi pri šliapaní. Elektropohon sa dnes montuje najčastejšie do horských a trekingových bicyklov. Elektrobicyklom sme sa venovali v samostatnom výbere.

Ich veľkou výhodou je dopomoc pri jazde, ktorá má, samozrejme, obmedzenú životnosť podľa toho, s akou intenzitou túto technológiu využívate. Medzi zápory patrí vyššia hmotnosť, ktorú okúsite v situácii, keď sa vám pri výlete vybije batéria.

Veľkosť

V okamihu, keď si ujasníte, aký typ bicykla vám bude vyhovovať najviac, musíte prejsť k otázke týkajúcej sa veľkosti. Tá totiž v plnom rozsahu rozhoduje o vašom jazdnom komforte a je zárukou toho, že vám bicykel vydrží dlhší čas. Pristupujte odlišne k výberu bicykla pre dospelého a pre dieťa, v ponuke iste objavíte veľa modelov určených pre mladých začínajúcich cyklistov.

Z pohľadu veľkosti je možné najčastejšie objaviť dve delenia, v závislosti od konkrétno výrobcu či predajcu bicyklov.

  • veľkosti podľa rámu
  • veľkosti podľa rozmeru bicykla

Veľkosť podľa rámu

Rozmery rámu, respektíve veľkosť sa najčastejšie udáva v palcoch. Naraziť môžete, samozrejme, na písmenové označenie podobne ako pri oblečení, výšku postavy človeka alebo na vzdialenosť od zeme k rozkroku. Práve optimálna veľkosť by sa predovšetkým v prípade bicyklov s pánskym rámom mala pohybovať okolo 5 cm od rozkroku človeka k rámu.

Poďme si však jednotlivé veľkosti zobraziť v názornej tabuľke:

Veľkosť v palcoch Výška postavy Výška rozkroku nad zemou Písmenové označenie
15″ – 16″ do 165 cm do 44 cm S
17″ – 18″ 165 – 175 cm do 48 cm M
19″ – 20″ 175 – 185 cm do 52 cm L
21″ – 22″ 185 – 195 cm do 55 cm XL
23″ – 24″ nad 195 cm 58 – 60 cm XXL

Vzhľadom na to, že bicykle nie sú univerzálnym dopravným prostriedkom a ponúkajú bezpočet podôb a typových úprav, nie je možné v podstate určiť žiadnu univerzálnu veľkosť. Táto tabuľka je však všeobecnou pomôckou. Pri hľadaní presnej veľkosti vám môžu poradiť konkrétni predajcovia bicyklov.

Veľkosť podľa rozmeru bicykla

Okrem veľkosti rámu môžete zahliadnuť rozmerové delenie taktiež podľa veľkosti kolies. I v tomto prípade sa využíva merná jednotka v palcoch.

Priemer kolesa Vyhotovenie bicykla
10″, 12″, 16″, 18″, 20″ a 24″ Bicykle detské
26″, 27,5″ a 29″ Bicykle horské
27″ a 28″ Bicykle trekingové, krosové a cestné

Rám

Pri výbere bicykla narazíte na dve podoby rámov. Sú to pánske rámy a dámske rámy, ktoré sú väčšinou znížené. Ich výskyt však nie je taký častý a týka sa skôr niektorých trekingových bicyklov. I ženy volia dnes skôr pánske rámy, a to s prihliadnutím na kupovaný bicykel – v tomto smere hlavne v prípade cestných a horských.

I napriek tomu máte možnosť objaviť odlišnosti rámov hlavne z hľadiska ich výrobného materiálu:

  • Oceľové rámy – Sú súčasťou najlacnejších bicyklov, ktorých nevýhodou je predovšetkým vyššia hmotnosť.
  • Hliníkové rámy – Tie sú na rozdiel od oceľových podstatne ľahšie, avšak menej pružné.
  • Horčíkové a karbónové rámy – V ich prospech hovorí ona zmieňovaná pružnosť, pevnosť a celková nízka hmotnosť, čo sa ostatne premieta do obstarávacích nákladov.
  • Titánové rámy – Pomerne nákladná technológia výroby, ktorej z pohľadu tuhosti a ostatných parametrov nie je možné čokoľvek vytknúť. Musíte však počítať s vyššou investíciou.

Odpruženie

Odpruženie bicykla sa úmerne premieta do jazdných vlastností konkrétneho modelu. Pod pojmom odpruženie si môžete vykresliť v podstate tri varianty produktov, ktoré je možné na súčasnom trhu kúpiť.

  • pevná vidlica
  • predná odpružená vidlica
  • celoodpružený bicykel

Najčastejšie narazíte pravdepodobne na modely s odpružením prednej vidlice, my vám však predstavíme význam všetkých troch.

Pevná vidlica

Tieto bicykle nemajú žiadny prvok odpruženia. Predná vidlica je pevná a priamo spojená s rámom bicykla. Výhodou je iste nízka obstarávacia cena. Nevýhodou však zhoršený jazdný komfort, navyše, keď ide o horský bicykel, pri ktorom je predpoklad, že sa budete častejšie pohybovať na nespevnenom teréne. Potom budete cítiť pravdepodobne každý prejazd nerovnosti.

Predná odpružená vidlica

Zlatá stredná cesta, ktorá vám na bicykli poskytne príjemné odpruženie v prednej časti. Predná vidlica je totiž odpružená, takže prejazdy nerovností sa roznášajú a vaše ruky pri jazde nedostávajú toľko zabrať.

Na trhu, samozrejme, existujú rôzne typy predných vidlíc s odpružením, ktoré sa líšia hlavne cenou, použitými materiálmi a možnosťou regulácie.

Celoodpružený bicykel

Pomyselným vrcholom z pohľadu odpruženia sú celoodpružené bicykle. V ich prípade nájdete nielen odpruženú prednú vidlicu, ale taktiež zadnú časť. To prináša jazdcovi maximálne pohodlie, či už ide o stúpanie, alebo zjazdy v teréne. Toto riešenie sa týka hlavne horských bicyklov, kde tento mechanizmus využijete najviac.

Celoodpružené vyhotovenie odchytáva akékoľvek nárazy, čím šetríte hlavne ruky, chrbát a ostatné oblasti svojho tela. Táto verzia je spojená s vyššími obstarávacími nákladmi.

Brzdy

Brzda je neoddeliteľnou a hlavne veľmi dôležitou súčasťou bicykla. Ide vo svojej podstate o bezpečnostný prvok, vďaka ktorému ste schopní zabrzdiť a zastaviť na mieste. I v tejto sfére máte na výber z dvoch najčastejších mechanizmov, ktorých kvalita úmerne súvisí s cenou.

  • brzdy čeľusťové
  • brzdy kotúčové

Vyobrazení druhů brzd - čelisťové a kotoučové

Brzdy čeľusťové

Obvykle sa s nimi stretávate pod názvom brzdy ráfové alebo V-brzdy. Pozná ich bezpochyby každý cyklista z čias minulých. Ide o špeciálne čeľuste, na ktorých sú umiestnené brzdové klátiky zhotovené z najrôznejších materiálov, ktoré pri brzdení tlačia na ráf kolesa.

Ide o ten lacnejší variant, ktorý však môže byť vykúpený zhoršeným brzdným účinkom, a to predovšetkým za mokrého a rozbahneného počasia.

Brzdy kotúčové

Tie je možné považovať za prvotriednu výbavu súčasnosti, samozrejme, v závislosti od toho, aký mechanizmus zvolíte.

  • mechanické brzdy
  • hydraulické brzdy

Technológia brzdenia je obdobná ako na osobných automobiloch, len s tým rozdielom, že v tomto prípade ide o zmenšenú podobu určenú pre bicykel. Kotúčové brzdy sa honosia svojou vysokou účinnosťou, nech už sa s bicyklom predierate v akomkoľvek teréne. Na druhej strane musíte počítať aj s vyššími obstarávacími nákladmi, hmotnosťou a zároveň nutnosťou nastavovať ich (Zdroj: Bajk.cz).

Prevody

Jedným z dôležitých prvkov bicykla sú prevody, na ktorých celkový počet by ste pri výbere mohli tiež naraziť. Správne odstupňovanie vedie k oveľa lepším jazdným vlastnostiam, a to platí tak pre bicykle cestné, horské, ako tie trekingové.

Vpredu sa obvykle stretnete s dvoma až tromi prevodníkmi (umiestnenými na kľukách), ktoré sa ovládajú prešmykovačom. Zadná časť s pastorkami (alebo kazeta) sa líši model od modelu a prevody na nej sa menia prehadzovačom. Všeobecne je možné za štandardnú považovať nasledovnú výbavu.

  • horské bicykle a krosové bicykle – 24 až 30 prevodov
  • cestné bicykle – 18 až 30 prevodov
  • zjazdové bicykle – 9 až 27 prevodov

K tomuto číslu sa vždy dopracujete súčinom počtu predných  prevodníkov a zadných pastorkov.

Výraznou výnimkou nie sú už ani bicykle s jedným prevodníkom a kazetou desiatich prevodov. Znížením počtu prevodníkov sa dá docieliť nižšia hmotnosť celého bicykla a nižšie riziko technickej poruchy.

Pri radení prevodov je dobré dodržiavať niekoľko zásad.

  • Raďte vo chvíli, keď vyvíjate najmenšiu silu – Optimálny moment pre radenie je v dolnej úvrati jednej alebo druhej kľuky, je dobré si to nacvičiť.
  • Nejazdite so zbytočne ťažkými prevodmi – Časté používanie ťažkých prevodov znižuje životnosť reťaze a zbytočne zaťažuje nohy. Ideálny prevod je ten s vyššou kadenciou šliapania (90 až 100 za minútu po rovine a 70 až 80 do kopca), dobrý je pre kardiovaskulárny systém.
  • Nekrížte reťaz – Smer reťaze by mal vždy viac-menej kopírovať pozdĺžnu os bicykla, pri zaradení na najmenší prevodník by sa mala používať horná polovica kazety, opačná poučka platí pre najťažší prevodník. Ak sa toto pravidlo dlhodobo nedodržuje, naťahuje sa vám zbytočne reťaz.
  • Striedajte prevody – Na udržanie životnosti celého prevodového systému je dobré striedať prevody. Pastorky, prevodníky aj samotná reťaz sa o seba opotrebovávajú – je dobré, keď je opotrebovanie rovnomernejšie.

Ďalšie komponenty a príslušenstvo

Okrem už zmieňovaných dôležitých súčastí bicyklov je dobré zmieniť aspoň pár ďalších komponentov, bez ktorých by bol zážitok z jazdenia nemožný alebo dosť ochudobnený (Zdroj: Wikipedie).

  • Riadidlá a gripy – V prípade riadidiel môžeme nájsť rôzne druhy, ktoré sa hodia pre odlišný spôsob jazdy. Môžeme si vybrať buď lomený, alebo rovný variant. Líši sa taktiež zakončenie riadidiel, kde máme napríklad barany (často na cestných bicykloch), rohy (horské a trekingové bicykle), prípadne zakončenie chýba. S výberom riadidiel veľmi súvisia aj gripy, teda držadlá pre ruky. Tie môžu byť z rôznych materiálov, najčastejšie z gumy. Každý cyklista by si mal najskôr vyskúšať, či mu vybraný model sedí a dobre sa drží. Gripy sa buď nasúvajú, alebo upevňujú aretačnou skrutkou.
  • Kľuky a pedále – Nenahraditeľná časť bicykla. Kľuky prenášajú energiu cyklistu, ktorú vyvíja do pedálov. Môžu byť zhotovené z rôznych zliatin kovov, ideálna je pevnosť a zároveň nízka hmotnosť. Čo sa týka pedálov, odporúčame sa vyhnúť umelohmotným variantom. Existujú v zásade dva základné typy – platformové (široká základňa s výstupkami proti pošmyknutiu) a nášľapné (špeciálny mechanizmus zámkov, do ktorého sa zamkne cyklistická obuv) pedále. Raritou sú potom magnetické pedále.
  • Sedadlá – Majú veľký vplyv na pohodlie pri jazde. Určite je nutné brať ohľad na šírku sedadla, líši sa u mužov a u žien. Na športovú jazdu sa používajú tvrdšie, užšie a ľahšie sedlá, na rekreačnú a pohodlnú jazdu sú vhodné skôr širšie a mäkké (gélové).
  • Plášte a duše – Medzi samotnými dušami veľké rozdiely nenájdete, v niektorých kolesách dokonca nie sú. Musí sa dbať na veľkosť a šírku. Veľkým faktorom pri jazde sú však správne plášte. Široké plášte s drsným povrchom a výrazným vzorom sú vhodnejšie do ťažšieho terénu, naopak, úzke plášte s takmer nepoznateľným vzorom sa používajú na cestných modeloch. Existujú aj kompromisné varianty, najčastejšie ich nájdeme na trekingových bicykloch.
  • Blatníky – Blatníky sú schopné ochrániť cyklistu aj jeho bezprostredné okolie od následkov zlého počasia. Existujú pevné alebo voľné varianty, prípadne sa blatníky líšia materiálom.

Príslušenstvo

Medzi základné prvky cyklistického príslušenstva a doplnkov môžeme zmieniť napríklad tieto:

  • Cyklistické topánky/tretry – Tomuto vybaveniu sme sa venovali na samostatnej stránke tu. Ide o pevne padnúcu obuv, ktorá má na spodnej strane špeciálny zámok, ktorý presne zapadá do konkrétneho pedála. Existuje viac variantov, preto pri výbere dávajte pozor na kompatibilitu.
  • Cyklosvetlá a odrazky – Cyklista by mal vždy dbať na bezpečnosť a dobrú viditeľnosť. K tomu mu v zhoršených svetelných podmienkach pomôže jedno z cyklosvetiel, na ktoré sme sa zamerali tiež na samostatnej stránke. Aby cyklistu dobre videli aj ostatní účastníci premávky, je dobré používať aj odrazky.
  • Cyklistická prilba – Základný bezpečnostný prvok, na ktorý by nemal nikto zabúdať najmä pri jazde v premávke alebo ťažšom teréne. S výberom môže pomôcť táto stránka.
  • Tašky – Tašky špeciálne upravené na pripevnenie na konštrukciu bicykla.
  • Držiaky na fľaše – Konštrukcia na ľahko prístupnom mieste, kam si cyklista umiestni fľašu s nápojom tak, že na ňu môže dosiahnuť aj počas jazdy.
  • Cyklistický odev – Oblečenie z kvalitných materiálov, ktoré odvádza pot a dokáže udržať telo športovca v optimálnej teplote. Cyklistické kraťasy sú navyše vybavené mäkkou vložkou v mieste, ktoré je v kontakte so sedlom.
  • Stojan – Jednoduchý pomocník, vďaka ktorému nemusíte opierať bicykel o stenu alebo o strom.
  • Náradie – Vybavenie, s ktorým zvládnete základné opravy rôznych súčastí bicykla. Pár kľúčov, záplaty a lepidlo, prípadne náhradnú dušu je dobré mať pri sebe priamo na výjazde.

Správny posed na bicykli

Ak už vami vysnívaný bicykel stojí v garáži alebo byte, zamerajte sa na nastavenie správneho posedu, ktorý vlastne rozhoduje o tom, ako dobre sa vám bude na bicykli jazdiť. Všetko sa odvíja od prispôsobenia výšky sedadla.

  • Sedadlo musí byť vo vodorovnej polohe.
  • ​Vysadnite naň a položte nohu na pedál, opäť úplne vodorovne.
  • ​Položte nohu na pedál v dolnej polohe a poprípade upravte výšku sedadla takto – noha musí byť iba zľahka ohnutá v kolene pod malým uhlom, nie natiahnutá ani skrčená.

Tejto výške prispôsobte v závislosti od typu bicykla taktiež výšku riadidiel. Natiahnuté ruky musia pohodlne dosiahnuť na riadidlá a končeky prstov sa musia dotýkať brzdových páčok. Výšku sedadla aj riadidiel môžete počas jazdy nepatrne doladiť tak, aby pre vás bola jazda čo najpohodlnejšia.


Použité a ďalšie zaujímavé zdroje:

HRUBÍŠEK, Ivo. Horské bicykle od A do Z. 5. vyd. Praha: Sobotáles, 2002. 316 s. ISBN 80-85920-86-7.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jízdní_kolo

https://funbikes.cz/blogs/faq/10369758-jaky-je-optimalni-prevod