Ako vybrať elektrobicykel
Elektrobicykle majú naozaj rôznorodé využitie – môžete pomocou nich cestovať do práce, alebo si napríklad užiť adrenalínovú jazdu v prírode. Potrebujete však vybrať ten správny model. V tomto článku sa najskôr dozviete, aké typy elektrobicyklov existujú a aké sú ich vlastnosti.
Taktiež sa budeme venovať dôležitým prvkom ako je pohon a batéria a vlastnostiam, ktoré s nimi súvisia, teda výkonu a dojazdu. Dozviete sa, aké rozmery kolesa zvoliť a na aké doplnky sa zamerať. Na koniec sa zameriame na cenu a údržbu týchto dopravných prostriedkov.
Nezabúdajte, že rovnako ako na tom klasickom, aj na elektrikou poháňanom bicykli hrozí isté nebezpečenstvo. Následky prípadných nehôd môžu zmierniť cyklistické prilby. Pri výbere tej najideálnejšej cyklistickej prilby vám pomôže náš samostatný článok.
Ako vybrať elektrobicykel stručne:
- Vyberte typ elektrobicykla – Rozhodnite sa, na aké účely chcete bicykel prevažne využívať. Môže ísť napríklad o cesty do práce, výlety do prírody alebo napríklad kombináciu oboch. Podľa toho zvážte, aký typ elektrobicykla bude pre vás vhodný a vyberte konkrétny model.
- Stanovte si cenovú hranicu – Elektrobicykel si môžete zakúpiť už aj za sumu pod 800 €, jeho cena však môže predstavovať aj tisícky eur. Od ceny sa odvíjajú aj vlastnosti ako je výkon, umiestnenie motora a ďalšie.
- Ujasnite si požiadavky na výkon a výdrž – Hľadáte bicykel na celodenné výlety alebo len na krátke vzdialenosti? Podľa toho si vyberte model, ktorý bude vyhovovať vašim potrebám.
- Zamerajte sa na výbavu – Niektoré bicykle disponujú displejom, iné prepracovanou prehadzovačkou. Výbava sa do veľkej miery odvíja od ceny, ale aj od typu elektrobicykla. Pri mestskom modeli využijete nosič a stojan, pri horskom zase prehadzovačku s 3×7 prevodmi.
Najdôležitejšie časti elektrobicykla
Aby ste sa v texte dokázali lepšie zorientovať, na začiatku si popíšeme najdôležitejšie prvky elektrobicyklov, s ktorými sa pri bežnom bicykli nestretnete. Medzi tie patria:
Konštrukcia elektrobicykla
- Motor – Pohonná jednotka ovplyvňuje rýchlosť aj mieru asistencie. Dôležité je jeho umiestnenie aj výkon.
- Batéria – Tá je zodpovedná za dojazd elektrobicykla. V samostatnej kapitole sa dozviete viac o rôznych typoch a umiestneniach akumulátorov.
- Riadiaca jednotka – Mozog elektrobicykla, ktorý na základe informácií zo snímačov a údajov vložených užívateľom prispôsobuje výkon motora, zobrazuje informácie na displeji, atď.
- Ovládací panel – Slúži na zobrazovanie informácií pomocou displeja a na komunikáciu s riadiacou jednotkou. Väčšinou je umiestnený na riadidlách elektrobicykla.
- Snímače – Zbierajú informácie o rýchlosti, poprípade aj o sile a šliapaní a odovzdávajú ich riadiacej jednotke.
- Senzory brzdenia – Pri použití bŕzd okamžite deaktivujú motor, čo zvyšuje účinnosť brzdenia.
Typy elektrobicyklov
Na začiatku je nevyhnutné zamyslieť sa nad tým, kde budete na elektrobicykli najčastejšie jazdiť a na aký účel si ho kupujete. V podstate sa rozhodujete ako pri klasickom bicykli. Na trhu nájdete modely určené na jazdu po meste, skladacie bicykle, horské bicykle či krosové (trekové) bicykle.
Typ elektrobicykla |
Určenie |
Výhody |
Nevýhody |
Mestský |
Doprava do školy, práce |
+ Výbava (blatníky, svetlá, stojan, nosič) |
– Nevhodné do náročnejšieho terénu |
Krosový |
Mesto aj príroda |
+ Univerzálne využitie |
– Obmedzená výbava |
Horský |
Náročnejší terén, športová a adrenalínová jazda |
+ Hydraulické brzdy
+ Vyšší počet prevodov
+ Odolné spracovanie |
– Vyššia cena
– Obmedzená výbava |
Skladací |
Mesto, kratšie výlety v nenáročnom teréne |
+ Nižšia hmotnosť, skladnosť
+ Výbava (blatníky, svetlá, stojan, nosič) |
– Krátky dojazd |
Mestský elektrobicykel
Bicykel určený na jazdu po meste ocenia predovšetkým užívatelia, ktorí chcú jazdiť do práce alebo na nákupy. Keďže je jazda po meste častokrát pomerne náročná, je dobré, aby bicykel nebol príliš ťažký a tiež aby sa dobre a jednoducho ovládal.
Mestské elektrobicykle mávajú nižší rám, ktorý uľahčuje zosadanie a nasadanie. Bývajú vybavené pomocným príslušenstvom ako sú integrované svetlá, nosič alebo blatníky. Praktický je tiež ochranný kryt reťaze, ktorý zabráni kontaktu s oblečením a tým aj jeho zašpineniu.
Skladací elektrobicykel
Skladací variant elektrobicykla ocenia predovšetkým užívatelia, ktorí hľadajú malý a skladný bicykel, ktorý môžu v prípade potreby preniesť v rukách alebo previezť hromadnou dopravou. Táto kompaktná verzia sa hodí primárne na cesty v okolí bydliska alebo na dochádzanie do práce. Kvôli kratšiemu dojazdu a častokrát neodpruženej vidlici nie je takýto bicykel ideálny na dlhšie trasy či na jazdu v náročnejšom teréne.
Nezabúdajte ani na fakt, že hoci sa jedná o skladací elektrobicykel, jeho hmotnosť bude v porovnaní s bežným skladacím bicyklom vyššia, pretože samotný motor a batéria niečo váži.
Horský elektrobicykel
Horský elektrobicykel je vhodný na jazdu v prírode. Obvykle si ho zaobstarávajú zákazníci, ktorí hľadajú možnosť športového vyžitia. Horské bicykle bývajú vybavené odpruženou vidlicou, hydraulickými brzdami a zložitejšou elektronikou. Pri týchto modeloch je dôležité, aby bola dopomoc pri jazde čo najcitlivejšia a najúčinnejšia.
Tieto modely častokrát disponujú prehadzovačkou s väčším počtom prevodov, väčšinou 7 až 10. Dôležitá je tiež odolnosť a kvalita, ktorá umožní jazdu v náročných podmienkach (zo zdroja: Jak vybrat elektrokolo).
Krosový (trekový/trekingový) elektrobicykel
Krosové elektrobicykle (nazývané aj trekové či trekingové), sú vhodným variantom pre užívateľov, ktorí hľadajú bicykel na univerzálne použitie. Dôležitá je pri nich všestrannosť, životnosť a dlhý dojazd. Hodia sa ako na výlety do terénu, tak na jazdu po meste. Častokrát disponujú odpruženou vidlicou. Dalo by sa povedať, že sa jedná o niečo medzi mestským a horským bicyklom.
Motor
Základný prvok, ktorý robí elektrobicykel elektrobicyklom, je pohon. Je dôležité uvedomiť si, že akokoľvek umiestnený pohon vás väčšinou nezbaví nutnosti šliapať, môže vám však túto činnosť výrazne uľahčiť. Jazda sa tak pre vás stane komfortnejšou a menej namáhavou. To pocítite najmä v kopcovitom teréne, kde s dopomocou elektropohonu nebudete musieť vynakladať až také množstvo energie a sily ako v prípade klasického bicykla. Elektrický pohon taktiež dokáže dorovnať výkonnostné rozdiely medzi niekoľkými cyklistami.
Umiestnenie motora
Môžete sa stretnúť s rôznymi typmi umiestnenia motora – na prednom kolese, na zadnom kolese a v strede bicykla.

Každý variant má svoje výhody a nevýhody a väčšinou sa tiež líši typ a obstarávacia cena bicyklov s rôznymi typmi umiestnenia motora.
Umiestnenie pohonu |
Výhody |
Nevýhody |
Na prednom kolese |
+ Jednoduchá inštalácia
+ Nízka cena |
– Zaťažovanie predného kolesa
– Nevhodné do náročného terénu |
Na zadnom kolese |
+ Lepší prenos krútiaceho momentu
+ Jednoduchá manipulácia s bicyklom
+ Vhodné do náročnejšieho terénu |
– Opotrebovanie zadného kolesa
– Komplikovaná výmena zadného kolesa |
V strednej časti bicykla |
+ Optimálne vyváženie bicykla
+ Rýchla a plynulá asistencia |
– Vyššia cena
– Kratšia životnosť reťaze |
- Na prednom kolese – Motor v prednej časti bicykla najčastejšie nájdete pri modeloch určených do mesta. Jeho výhodou je najmä jednoduchá inštalácia a nízka obstarávacia cena. V kombinácii s akumulátorom umiestneným v zadnej časti zabezpečuje dobré vyváženie bicykla. Nevýhody tohto umiestnenia motora sú spojené so zaťažením predného kolesa. Môže totiž dochádzať k jeho prešmykovaniu a taktiež sa trochu nadriete pri nájazde na obrubník. Do náročnejšieho terénu sa preto takýto bicykel veľmi nehodí.
- Na zadnom kolese – Tento variant vám zaistí lepší prenos krútiaceho momentu (kolesá neprešmykujú). Celkovo ide o vhodnejšie umiestnenie motora na jazdu v teréne, preto ho nájdete hlavne pri horských a krosových bicykloch. Manipulácia s bicyklom je jednoduchšia a predné koleso je ľahšie, čo sa pri terénnej jazde hodí. Nevýhodou je väčšie opotrebovanie zadnej časti bicykla, ktorý býva vplyvom umiestnenia motora nevyvážený. Zadný motor taktiež komplikuje výmenu kolesa, pretože tá vyžaduje špeciálny kľúč.
- V strede bicykla – Poslednou možnosťou je umiestnenie motora v strednej časti bicykla. Tento variant zaistí najlepšie vyváženie elektrobicykla. Dosiahnete maximálny výkon aj pri úspornejšej jazde. Počítať však musíte s vyššou cenou ako pri predchádzajúcich dvoch variantoch. Najčastejšie naň narazíte pri horských bicykloch, nájdete ho ale aj pri iných, spravidla drahších, modeloch.
Výkon motora
Možno si hovoríte, že najlepšie bude vždy kúpiť čo najvýkonnejší elektrobicykel, má to však svoje ale. Hoci môžete naraziť na modely s výkonom okolo 500 a viac W, slovenská legislatíva povoľuje iba elektrobicykle s maximálnym výkonom 250 W. Modely s vyšším výkonom už je potrebné registrovať ako elektrické motocykle a podmienkou ich používania je zodpovedajúci vodičský preukaz.
Existuje jedna drobná kľučka, ako si zaobstarať bicykel s vyšším výkonom a vyhnúť sa podmienke vodičského preukazu. Sú ňou bicykle s tzv. offroad režimom. To v praxi znamená, že má bicykel výkon 350 alebo aj 500 W, ktorý je umelo znižovaný na 250 W. Mimo cesty ale môžete prejsť na offroad režim a využiť tak plný výkon bicykla.
Zaobstaranie modelu s vyšším výkonom má svoje výhody, aj keď ho neplánujete využívať naplno. Taký motor má totiž vďaka umelému zníženiu výkonu rezervu, a tak sa neopotrebováva tak výrazne ako model, ktorý pracuje stále naplno.
Zvyšovanie výkonu motora
V dnešnej dobe môžete naraziť aj na upravené modely s výkonom presahujúcim 700 W, ktoré tak dosahujú rýchlosť aj okolo 70 km/h. Takéto úpravy by sme ale príliš neodporučili. V prvom rade bude každá jazda, prípadne každý pád s takýmto bicyklom výrazne nebezpečnejší a následky závažnejšie. Okrem toho úpravou bicykla prichádzate o záruku a môžete ho dokonca poškodiť, čo pri produkte za niekoľko tisíc eur nie je práve žiaduce.
Snímač šliapania
Snímač šliapania zaznamenáva, či cyklista šliape a pri akej frekvencii. Túto informáciu prenáša do riadiacej jednotky, ktorá podľa toho upravuje mieru asistencie. Na trhu nájdete dva typy snímačov – otáčkové a torzné.
- Otáčkové (magnetové, diódové) snímače – Jednoduchší variant, zaznamenáva, či cyklista šliape a pri akej frekvencii. Nezaznamená hneď prvé šliapnutie, nastáva tak oneskorenie pred zapnutím asistencie. Otáčkové snímače sú vhodné na rekreačnú jazdu a väčšinou ich nájdeme pri mestských a skladacích bicykloch.
- Torzné (silové, tlakové, momentové) snímače – Komplikovanejšia a výrazne drahšia verzia sleduje aj silu záberu a napnutie reťaze. Reaguje hneď na prvé šliapnutie a dokáže citlivejšie regulovať mieru asistencie. Torzné snímače najčastejšie nájdete pri krosových a horských bicykloch.
Batéria
Batéria je srdcom celého elektrobicykla. Najdôležitejším aspektom je jej kapacita, od ktorej sa odvíja maximálny dojazd bicykla (ten ale samozrejme závisí aj od vami zvolenej úrovne asistencie). Dôležitá je aj životnosť batérie a taktiež to, koľko nabíjacích cyklov zvládne.
Najčastejšie a najviac používané sú predovšetkým lítiové batérie. Konkrétnejšie modifikácie Li-Pol, Li-Ion, alebo LiFePO4. Ponúkajú dobrý pomer ceny, váhy, životnosti a výkonu. Životnosť sa potom odvíja najmä od toho, ako batériu používate a ako sa o ňu staráte. Najčastejšie udávaná životnosť je okolo 15 000 až 25 000 najazdených km.
Aby batéria vydržala čo najdlhšie, je dobré ju po každej jazde dobíjať na maximálnu hodnotu. Dobíjanie by sa malo vždy vykonávať neprerušovane. Taktiež je potrebné myslieť na to, že pre zdravie batérie nie je dobré, keď sa úplne vybije. Batériu by ste nemali vystavovať nízkym (pod 0 °C), ale ani príliš vysokým teplotám.
Bežné býva batéria umiestnená:
- Na ráme bicykla – Častým a pravdepodobne najoptimálnejším variantom je umiestnenie batérie na rám bicykla alebo priamo do rámu (ako napríklad pri skladacích bicykloch). Táto poloha ponúka hneď niekoľko výhod – nie je narušené ťažisko bicykla, všetko pôsobí celistvým dojmom a batéria nenarúša dizajn bicykla.
- Na sedlovej tyči – Ďalšou možnosťou je umiestnenie batérie na sedlovej tyči. Podobne ako pri umiestnení na ráme, ani v tomto prípade nie je narušené ťažisko. Dochádza ale k celkovému predĺženiu bicykla. Elektrobicykle s týmto umiestnením batérie mávajú iba jeden prevodník, ponúknu teda napr. 1×8 prevodov, zatiaľ čo bicykle s trojprevodníkom môžu mať napr. 3×9 prevodov. Tento variant preto nájdete predovšetkým pri mestských a skladacích bicykloch, kde terén nevyžaduje vyšší počet prevodov.
- Na nosiči – Ďalšou možnosťou je uloženie batérie na nosiči. Výhodou je jednoduchá manipulácia. Bicykle s touto formou umiestnenia budú najčastejšie určené na cestovné využitie alebo jazdu po meste. Ide teda predovšetkým o mestské alebo trekové bicykle.
Dojazd
Pojem dojazd označuje vzdialenosť, pri ktorej môžete počítať s asistenciou pri šliapaní (predtým než dôjde k vybitiu). Dojazd je ovplyvnený batériou a faktormi ako je terén, štýl jazdy, hmotnosť cyklistu, nastavenie stupňa asistencie a poveternostné podmienky pri jazde.
Celá problematika dojazdu by sa dala prirovnať k jazde v aute. Aj pri tej totiž nejaký čas trvá, kým prídete na optimálny spôsob radenia. Jazda na elektrobicykli taktiež vyžaduje istý cvik a skúsenosti. Pokiaľ budete počas celej jazdy využívať maximálnu hodnotu asistencie, neprejdete tak veľkú vzdialenosť ako pri nižšej úrovni.
Čím vyššia je kapacita batérie, tým dlhšia je hodnota dojazdu. Napríklad pri kapacite batérie 15 Ah bude najdlhšia hodnota dojazdu okolo 120 km a viac. S kapacitou okolo 9 Ah prejdete na jedno nabitie vzdialenosť okolo 40 až 70 km. Dlhší dojazd dosiahnete aj vďaka správnej voľbe plášťov, správnemu tlaku v pneumatikách, nastaveniu brzdového systému a celkovo dobrému technickému stavu elektrobicykla.
Ovládací panel
Na predných riadidlách bicykla nájdete ovládací panel, prostredníctvom ktorého získavate informácie o vašej jazde, najazdených kilometroch alebo dobe jazdy. Najpodstatnejšou informáciou je ale pravdepodobne stupeň nabitia či vybitia batérie. Pomocou panelu budete taktiež regulovať a voliť úroveň elektrickej asistencie. Väčšina bicyklov ponúka 3 až 5 týchto úrovní. Čím viac možných úrovní, tým pravdepodobnejšie si budete môcť nastaviť pre vás optimálnu hodnotu asistencie.
Samotný pohon môžete samozrejme úplne vypnúť, ale potom musíte počítať s tým, že celý systém niečo váži a elektrobicykel bude ťažší ako ten klasický. Elektrobicykle sú ale všeobecne určené na jazdu pri elektrickej asistencii. Navyše po prvých jazdách pravdepodobne zistíte, že sa vám systém vlastne ani vypínať nechce.
Panel môžete vyberať aj podľa technickej zdatnosti užívateľa. Existujú veľmi jednoduché modely, ktoré sa ovládajú pomocou jediného tlačidla, alebo aj multimediálne varianty s LCD displejom a radom pokročilejších funkcií. Záleží na vás, ktoré ovládanie je pre vás pohodlnejšie – jednoduché modely budú vhodné napríklad pre seniorov alebo cyklistov, ktorí sa nechcú pri jazde zaoberať zbytočnosťami.
Rám a nosnosť
Pri voľbe rámu je nutné určiť, či bude budúci používateľ žena alebo muž. Na trhu nájdeme elektrobicykle s rámom vhodným pre ženy aj mužov. Natrafiť môžete aj na unisex rám, teda univerzálny variant. Pokiaľ viete, že budete jazdiť predovšetkým po meste, je dobré zvoliť elektrobicykel s nižším rámom, pretože tak pre vás bude časté nasadanie a zosadanie menej náročné.
Výška rámu sa spravidla odvodzuje od výšky postavy a býva udávaná v palcoch alebo veľkostiach XS-XL. Veľkosti sa ale môžu u rôznych predajcov líšiť. Faktorom je samozrejme napríklad aj dĺžka končatín, takže táto pomôcka nie je úplne stopercentná, vo väčšine prípadov sa ale trafíte. Pri krosových bicykloch sa odporúča voliť skôr vyšší rám.
Výška postavy (cm) |
Výška rámu (palce) |
150 – 155 |
15 – 16 |
155 – 160 |
16 |
160 – 165 |
16 – 17 |
165 – 170 |
17 – 18 |
170 – 175 |
18 – 19 |
175 – 180 |
19 – 20 |
180 – 185 |
20 – 21 |
185 – 190 |
21 – 22 |
190 – 195 |
22 – 23 |
195 a viac |
23 a viac |
Čo sa týka nosnosti, dnešné bicykle sú väčšinou koncipované na nosnosť okolo 110 až 150 kg. Ponúkajú dostatočne veľkú variabilitu, a tak by si aj ľudia s vyššou váhou mali bez problémov nájsť vhodný bicykel. Niektorí predajcovia sa dokonca špecializujú na elektrobicykle s vyššou nosnosťou a zakúpiť tak môžete napríklad aj modely s nosnosťou okolo 170 kg.
Váha elektrobicykla
Zabúdať by ste nemali ani na hmotnosť samotného elektrobicykla, ktorá nie je úplne nízka. Obvykle sa pohybuje medzi 20 a 25 kg. Pri pohybe nebude hmotnosť problematická a pri chôdzi s bicyklom môžete využiť režim asistencie. Dôležité ale je, aby ste boli bicykel schopný zdvihnúť napr. v prípade pádu, čo môže byť komplikované najmä pre seniorov.
Výška ráfika
Pri výbere je dôležité zvoliť aj správnu výšku ráfika alebo teda veľkosť kolies. Tento rozmer sa udáva v palcoch, pri horských bicykloch sa najčastejšie stretnete s hodnotami 26″, 27,5″ a 29″, pri mestských a krosových 28″. Pri skladacích a detských bicykloch potom 12″, 14″, 16″, 20″ a 24″. Výška 29″ je ideálna pre cyklistov s výškou nad 170 cm, rozmery okolo 26″ sú naopak vhodné pre deti a jazdcov s menšou postavou.
Pri voľbe výšky ráfika ale nezáleží len na výške jazdca, ale aj na teréne a štýle jazdy. Väčšie kolesá lepšie prekonávajú prekážky a na jedno šliapnutie s nimi prejdete väčšiu vzdialenosť. Menšie bicykle sú ideálne na jazdu s premenlivou dynamikou (napríklad teda keď často meníte smer a rýchlosť, ako napríklad pri jazde v meste).
Materiál
Pokiaľ ide o materiál rámu, pri drvivej väčšine modelov na trhu sa stretnete s označením „dural“ – v praxi ide o zlúčeninu hliníka Al 6061. Označenie „dural“ je v tomto ohľade trochu sporné, podľa niektorých zdrojov sa ako duraly môžu nazývať iba zlúčeniny hliníka začínajúce dvojkou, ktoré sa vyznačujú vysokou pevnosťou a tvrdosťou, avšak horšie odolávajú korózii.
V praxi sa ale pod pojmom dural skrýva v podstate akákoľvek pevná zliatina hliníka. Pri drahších modeloch elektrobicyklov môžete naraziť aj na karbónové prevedenie rámu, ktoré poteší nižšou hmotnosťou a vyššou odolnosťou.
Kvalita komponentov
Materiál rámu nie je jediný, na ktorý by ste sa mali zamerať. Materiál hrá dôležitú úlohu aj pri ďalších kompotentoch ako je predná vidlica, sedlovka alebo riadidlá, kde je opäť najčastejším variantom karbón, ktorý je pružný a lepšie pohlcuje vibrácie.
Podstatnú úlohu hrajú aj brzdy a odpruženie. Čo sa týka bŕzd, je dobré hľadať modely s hydraulickými kotúčovými brzdami, ktoré sú najúčinnejšie (najmä pokiaľ kupujete horský bicykel). Pri mestských alebo krosových elektrobicykloch si vystačíte aj s klasickými V-brzdami, ktorých výhodou je nižšia hmotnosť.
Čo sa týka odpruženia, predná vidlica by mala byť pružinová, ale pri drahších modeloch nájdeme aj vzduchovú. Najlepšie modely sú vybavené inteligentným systémom pruženia, ktoré prispôsobuje mieru pruženia nerovnosti terénu.
Doplnky
Čo sa týka doplnkov, elektrobicykle sa od klasických bicyklov väčšinou príliš nelíšia. V ich výbave nájdete napríklad blatníky, stojan, svetlá, nosič a ďalšie užitočné prvky, ktoré sme už spomínali v popise jednotlivých typov elektrobicyklov. Existuje však niekoľko prvkov, na ktoré pri bežnom bicykli len tak nenarazíte:
- Displej – Pomáha s ovládaním elektrobicykla, umožňuje komfortnejší výber režimov asistencie a informuje napríklad o prejdenej vzdialenosti, rýchlosti či stave batérie.
- USB konektor – Umožňuje nabíjanie vášho mobilu, prehrávača, GPS navigácie alebo iného prenosného zariadenia priamo pri jazde. Nestane sa vám teda, že by ste sa stratili a zistili, že váš mobil je úplne vybitý.
Obľúbené značky elektrobicyklov
Možno vás trochu prekvapí, že rad najobľúbenejších značiek elektrobicyklov na našom trhu pochádza z Českej Republiky. Patria medzi ne napríklad značky Lectron alebo Crussis. V tejto kapitole si predstavíme najpopulárnejších výrobcov a ich sortiment.
Elektrobicykle Lectron
V ponuke značky Lectron nájdete niekoľko desiatok rôznych modelov. Väčšinou ide o horské alebo krosové elektrobicykle, nájde sa ale aj dostatok variantov určených do mesta. Skladacie elektrobicykle tento výrobca neponúka. Cenovo pokrýva rozmedzie od nižšej až po vyššiu triedu – najlacnejší model svojou cenou presahuje 800 €, za najdrahší už dáte viac ako 2 500 €. Medzi elektrobicyklami ale stále nejde o vyložene neobvyklé čiastky.
Bicykle Lectron obvykle ponúkajú slušný dojazd okolo 120 km, niektoré dokonca sľubujú dojazd až 150 km. Motory týchto bicyklov môžu mať výkon až 700 W. Celkové spracovanie obvykle zodpovedá typu a cene konkrétneho modelu.
Elektrobicykle Crussis
Len málokto ponúka tak široký výber produktov ako značka Crussis. Vyberať môžete hneď z niekoľkých stoviek modelov prevažne horských či krosových elektrobicyklov. Skladacie bicykle pri tejto značke nenájdete, vyrába ale niekoľko mestských modelov, hoci sú oproti terénnym typom v menšine. Čo v ponuke tohto výrobcu nenájdete, sú vyložene cenovo dostupné modely. Aj cena toho najlacnejšieho elektrobicykla sa blíži sume 1 200 €, najdrahší model svojou cenou presahuje hranicu 4 000 €.
Silnou stránkou elektrobicyklov Crussis je ich dojazd. Pomerne často sa stretnete s dojazdom 150 alebo 170 km, výnimkou nie sú ani modely s dojazdom 200 km. Navyše sú tieto elektrobicykle vybavené populárnym elektromotorom Bosch, ktorý obvykle ponúka nadštandardný výkon 500 a viac W.
Elektrobicykle Hecht
Ponuka značky Hecht z veľkej časti pozostáva zo skladacích a mestských modelov, nechýbajú ale ani varianty určené do terénu. Pozitívom je priaznivá cena, lacnejšie modely stoja okolo 800 € a ani tie najdrahšie nepresahujú sumu 1 600 €, ktorá býva pri mnohých značkách ešte pomerne nízka.
Vzhľadom na cenu sa od týchto bicyklov samozrejme nedajú očakávať zázraky. To je zrejmé najmä pri výkone motora, ktorý je aj pri terénnych modeloch iba 250 W. Dojazd elektrobicyklov Hecht je taktiež možné označiť za nižší, maximum je tu 120 km, niektoré ale ponúkajú napríklad len 60 km.
Cena
Pri výbere elektrobicykla samozrejme nesmieme zabudnúť ani na jeho cenu, predsa len, nejde o práve malú investíciu. Ceny elektrobicyklov sa pohybujú v tisíckach eur a v rôznych cenových hladinách môžete nájsť veľmi rozdielne modely. Poďme si teda stručne zhrnúť, čo môžete za svoje peniaze očakávať.
Do 800 €
Do 800 € si môžete zaobstarať základné modely elektrobicyklov a malé skladacie elektrobicykle. V tejto cenovej kategórii si pohodlne vyberiete, ak hľadáte elektrobicykel na kratšie vzdialenosti a nekladiete veľký dôraz na vysoký výkon.
Od 800 do 1 200 €
V cenovej kategórii od 800 do 1 200 € nájdete základné modely horských a krosových bicyklov. Mestské bicykle v tejto cenovej hladine už patria k veľmi dobre vybaveným modelom a pokiaľ hľadáte výkonnejší bicykel do mesta, pravdepodobne ho nájdete tu.
Od 1 200 do 1 600 €
Za viac ako 1 200 € si už zakúpite veľmi dobré skladacie a krosové elektrobicykle, niektoré horské modely v tejto cenovej kategórii sa už tiež vyznačujú skvelými vlastnosťami. Pokiaľ ale hľadáte komplexne vynikajúci horský elektrobicykel, pravdepodobne budete musieť minúť ešte pár stoviek navyše.
Nad 1 600 €
Nad 1 600 € sa dostanete, ak hľadáte vynikajúci horský elektrobicykel alebo úplne špičkové modely v akejkoľvek inej kategórii. Najlepšie elektrobicykle sa môžu so svojou cenou vyšplhať aj na čiastku vyššiu ako 3 200 €, záleží teda hlavne na vás, ako veľmi je pre vás táto investícia prijateľná.
Údržba elektrobicykla
Aby vám motorizovaný bicykel slúžil dlho a dobre, je potrebné venovať mu náležitú starostlivosť. Tou je pravidelná kontrola a údržba všetkých komponentov a celkového stavu bicykla. Niektoré úkony sa odporúča vykonávať pred každou jazdou, iné až po nejakej dobe používania (zhruba po 200 kilometroch). Raz za rok by ste mali svoj bicykel zveriť odbornému servisu, ktorý sa postará o dôkladnú údržbu a tým aj vaše bezpečie (Zdroj: TechRadar).
Pred každou jazdou
Rovnako ako pri bežnom bicykli je potrebné skontrolovať niektoré dôležité prvky. Tými sú najmä brzdy, ich funkčnosť a nastavenie. Taktiež je dobré skontrolovať stav pneumatík a dostatočné nahustenie a v prípade potreby odstrániť problémy. Mali by ste si dať pozor na dobré utiahnutie všetkých spojov na riadidlách, pedáloch, skladacom mechanizme a podobne.
Pri elektrobicykloch sa musíte zamerať aj na stav nabitia batérie, bez tej sa skrátka nezaobídete. Samozrejmosťou je aj pravidelné čistenie všetkých častí bicykla v závislosti od zašpinenia.
Po 200 kilometroch
Raz za čas sa nevyhnete ani dôkladnejšej údržbe. Tou je mazanie reťaze, ložísk a čapov. Premazať je potrebné aj menič rýchlostí a ústia bowdenov – brzdiace a radiace lanká. Kontrolu potrebujú všetky spoje, skrutky a paprsky. Samozrejmosťou je aj vyčistenie všetkých horšie dostupných častí bicykla.
Pozor na vodu
Samozrejme tým nemyslíme, že by ste sa mali báť každého šplechnutia, pokiaľ je ale dážď natoľko intenzívny, že dôjde k zatečeniu vody do elektroniky bicykla, môže dôjsť k jej vyradeniu (niekedy len dočasnému). Ideálne je preto vyhýbať sa aj väčším kalužiam. Pokiaľ bicykel prevážate (napríklad na cyklonosiči), odporúčame ho zabaliť, aby nebol vystavený dažďu.
Diskusia, poradňa a vaše skúsenosti
Spýtajte sa na čokoľvek a naši redaktori vám odpovedia v moderovanej diskusii. Ak potrebujete odpoveď čo najskôr, napíšte na facebook skupinu, kde radia aj ďalší používatelia a odborníci.