Elektrobicykle sa tešia veľkej obľube nielen medzi milovníkmi cyklistiky. Ich výber pritom nemusí byť taký jednoduchý, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Preto sme pre vás spísali krátkeho sprievodcu, v ktorom sme sa zamerali na:
- Ako funguje elektrobicykel? – Elektrobicykel je určený len na pomoc pri jazde, kedy je schopný poskytnúť podporu motora do rýchlosti 25 km/h.
- Najdôležitejšie časti elektrobicykla – Elektrobicykel sa svojou konštrukciou nejako zvlášť nelíši od klasického bicykla. Po technickej stránke však disponuje ďalšími prvkami, ako je napríklad motor, batéria, riadiaca jednotka či snímače.
- Elektrobicykel a legislatíva – na čo sa pripraviť? – Na verejné komunikácie môžu ísť podľa legislatívy iba elektrobicykle s motorom s výkonom 250 W a maximálnou rýchlosťou asistencie motora 25 km/h.
- Prečo kúpiť kvalitný elektrobicykel – S elektrobicyklom ušetríte čas, ale aj peniaze, pretože nemusíte platiť za zložitú dopravu ani vyčkávať v dopravnej špičke. Okrem toho jeho používanie toľko neznečisťuje životné prostredie.
- Nevýhody elektrobicyklov – Obstarávacia cena elektrobicykla môže byť pre niektorých užívateľov až príliš vysoká – bežne sa jedná o investíciu nad 800 €. Niekomu nemusí vyhovovať ani nutnosť pravidelného servisu či dlhšie dobíjanie.
- Typy elektrobicyklov – Stretnúť sa môžete hneď so štyrmi druhmi elektrobicyklov, a to mestskými, skladacími, horskými, krosovými elektrobicyklami a fatbikami.
- Motor elektrobicykla – Pri výbere je nutné zvážiť jeho umiestnenie, výkon, napätie, krútivý moment ale aj značku.
- Snímač šliapania – Existujú dva druhy snímačov, a to otáčkové a torzné. Ich úlohou je sledovanie jazdy, podľa ktorej je následne upravená miera asistencie motora.
- Batéria – Pri výbere elektrobicykla zvážte umiestnenie batérie, jej značku, kapacitu a tiež napätie. Platí, že čím kvalitnejšia a výkonnejšia bude batéria, tým väčší výkon vám ponúkne aj samotný elektrobicykel.
- Dojazd – Na výsledný dojazd elektrobicykla má vplyv nielen kapacita batérie, ale aj hmotnosť jazdca, typ terénu, štýl jazdy či využívaný režim asistencie.
- Ovládací panel – S jeho pomocou je možné ovládať väčšinu funkcií elektrobicykla. Jednoducho si tak nastavíte režim asistencie alebo úplne vypnete pohon motora.
- Rám a nosnosť – Výška rámu by mala byť v ideálnom prípade stanovená na mieru jazdcovi. Spravidla sa odvíja od výšky jazdcov a pohlavia.
- Výška ráfika – Veľkosť kolies udávaná v palcoch sa odvíja opäť od výšky jazdca ale aj terénu, v ktorom sa chcete pohybovať. Pre náročný terén sú ideálne menšie kolesá s veľkosťou 26″.
- Materiál – Kvalita materiálu určuje odolnosť aj životnosť daného elektrobicykla. Vhodné sú rôzne zliatiny hliníka označované ako dural. Najlepšie vlastnosti však ponúka drahší karbón.
- Brzdy – Spravidla môžete vyberať z dvoch typov kotúčových bŕzd, a to mechanických a hydraulických, pričom druhý typ je považovaný za najlepšiu možnú voľbu.
- Odpruženie – Kvalitné odpruženie vám dodá pri jazde potrebný komfort. Ideálne sú celoodpružené elektrobicykle, s ktorými vás neprekvapí ani veľmi nerovný terén.
- Vodeodolnosť – Pokiaľ viete, že sa s bicyklom budete pohybovať vo vlhkom prostredí, mal by disponovať vhodným stupňom vodeodolnosti, a to najlepšie IPX7 alebo IPX8.
- Doplnky – Elektrobicykle môžete vybaviť aj ďalšími doplnkami, ako je napríklad lepší displej, USB konektor alebo tuningový čip na odomknutie rýchlostného limitu 25 km/h.
- Obľúbené značky elektrobicyklov – Medzi obľúbené a overené značky elektrobicyklov patria Lectron, Crussis, Hecht alebo české značky Leader Fox a Lovelec.
- Cena – Cena elektrobicyklov sa pohybuje medzi 800 až 1 600 €. Moderné a prepracované modely sa však môžu vyšplhať aj cez túto hranicu – pri kvalitných a horských bicykloch sa často cena pohybuje okolo 2 400 €.
- Údržba elektrobicykla – Okrem pravidelného profesionálneho servisu vyžaduje elektrobicykel aj údržbu, ktorú zvládnete sami doma. Dôležité je skontrolovať a prípadne premazať všetky dôležité komponenty. Okrem toho si dajte pozor aj na správne skladovanie batérie.
Ako funguje elektrobicykel?
Ešte predtým, než sa odhodláte ku kúpe elektrobicykla, je vhodné zoznámiť sa s tým, ako presne funguje. Veľká časť ľudí sa totiž domnieva, že za ne elektrobicykel odvedie všetku prácu, ale sú na omyle.
- Podpora pri jazde na elektrobicykli – Elektrobicykel ponúka jazdcovi iba asistenciu pri jazde na bicykli. Bez šliapania je teda schopný ísť iba maximálnou rýchlosťou 6 km/h.
- Kontrola snímača – Spustenie elektromotora koriguje snímač, ktorý sleduje intenzitu šliapania jazdca.
- Niekoľko stupňov asistencie – Väčšina elektrobicyklov ponúka viac stupňov asistencie, ktoré sa líšia svojou intenzitou.
- Vlastné nastavenie asistencie – Výkonnejšie modely elektrobicyklov disponujú vlastným otočným plynom, s ktorým si môžete asistenciu regulovať podľa seba.
Elektrobicykel je možné popísať ako zariadenie disponujúce elektromotorom s výkonom 250 W, ktoré je určené iba na asistenciu šliapania do rýchlosti 25 km/hod. Po jej prekročení sa musí ihneď odpojiť – jazda bez šliapania je možná iba do rýchlosti 6 km/h. V praxi teda neplatí, že sa môže jazdec iba viesť, ako sa väčšina ľudí mylne domnieva. Bežne sa tak pri jazde na elektrobicykli môžete poriadne zapotiť, pretože motor asistuje pri jazde až keď je intenzita šliapania vysoká.
Danú intenzitu sledujú takzvané snímače umiestnené blízko prevodníka, ktorých úlohou je odhadnúť, kedy jazdec potrebuje pomoc motora. Platí teda, že čím intenzívnejšie jazdec šliape, tým väčšiu pomoc od elektrobicykla môže očakávať – asistencia motora je obmedzená do 25 km/h. Pri väčšine modelov je možné vyberať z rôznych stupňov asistencie.
Stretnúť sa však môžete aj s elektrobicyklami, ktoré disponujú manuálnym plynom, s ktorým si sami regulujete asistenciu elektromotora. Cieľom elektrobicykla je teda poskytnúť iba dostatočnú oporu, kedy vám pomôže so zvládnutím náročného terénu, aj tak ale počítajte s tým, že sa poriadne zapotíte.
Elektrobicykel a legislatíva – na čo sa pripraviť?
Keďže môžu elektrobicykle dosiahnuť naozaj vysokú rýchlosť, musela si na ne posvietiť aj legislatíva a inštitúcie EÚ. Pri jazde sa teda musíte riadiť hlavne týmito pravidlami:
- Obmedzenie rýchlosti a výkonu – Elektrobicykle pohybujúce sa po pozemných komunikáciách a cyklotrasách môžu disponovať maximálnou rýchlosťou 25 km/h a výkonom motora 250 W.
- Povinné príslušenstvo – Každý elektrobicykel musí byť opatrený povinným príslušenstvom, ako sú odrazky, blatníky či svetlá.
- Povinné nosenie helmy – Do 18 rokov musia všetci jazdci počas jazdy na elektrobicykli nosiť cyklistickú helmu.
- Vodičský preukaz a povinné ručenie – Ak sa rozhodnete sadnúť na elektrobicykel s vyšším výkonom ako 250 W (v takom prípade sa bude jednať o motobicykel), budete musieť vlastniť platné vodičské oprávnenie. Nutná je aj registrácia elektrobicykla ako vozidla a dojednanie povinného ručenia.
- Obmedzenie upravených elektrobicyklov – Upravené elektrobicykle s vyšším výkonom sa nesmú pohybovať po cyklotrasách ani komunikáciách neurčených pre motorové vozidlá.
Používanie elektrobicyklov je regulované nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/2013 Zb. o schvaľovaní dvojkolesových alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek a dozoru nad trhom s týmito vozidlami z 15. januára 2013. Podľa neho sa môžu po pozemných komunikáciách a cyklotrasách pohybovať iba zariadenia s elektromotorom s výkonom 250 W a maximálnou rýchlosťou 25 km/h, pričom pri prekročení tejto rýchlosti sa musí motor vypnúť.
Elektrobicykel pritom musí byť vybavený príslušenstvom, ktoré je spomenuté v prílohe k vyhláške č. 341/2014 Zb, – nezaobídete sa teda bez blatníkov, odraziek a tiež svetiel. Pokiaľ navyše jazdec nedosiahol 18 rokov, je povinný nosiť pri jazde cyklistickú helmu. Pozor si dajte na upravené elektrobicykle, ktoré disponujú vyšším výkonom a rýchlosťou, než je povolené. Zvolené pravidlá sa totiž nevzťahujú na modely, ktoré sú určené na pohyb v náročnom teréne a na nespevnenom povrchu. Takéto elektrobicykle sa môžu pohybovať iba po komunikáciách, ktoré sú určené pre motorové vozidlá.
K tomu je nutné disponovať platným vodičským preukazom, registrovaným elektrobicyklom a povinným ručením. Ak všetky pravidlá nesplníte, a aj napriek tomu vyrazíte na komunikácie, môže vás čakať pokuta až 400 € – upravené elektrobicykle bez potrebných dokumentov je tak možné používať iba na súkromnom pozemku alebo mimo verejnej komunikácie, kde nemôžete nikoho ohroziť. Ak sa však rozhodnete elektrobicykel upraviť na vlastnú päsť, môže dôjsť k poškodeniu akumulátora.
Prečo kúpiť kvalitný elektrobicykel
Elektrobicykel sa od klasického bicykla v mnohom líši, vďaka čomu prináša celý rad výhod. Ak si nie ste istí, či je pre vás elektrobicykel to pravé, možno vás presvedčí náš výber dôvodov, prečo sa doňho oplatí investovať:
- Úspora času aj peňazí – Pomocou elektrobicykla sa môžete jednoducho dopravovať do práce či školy, pričom sa vyhnete čakaniu v dopravnej špičke. Prevádzka bicykla je navyše spravidla lacnejšia ako pravidelné dochádzanie mestskou hromadnou dopravou.
- Jednoduchá údržba – Elektrobicykle nevyžadujú zvlášť náročnú údržbu. Po najazdení 200 km postačí, keď premažete a skontrolujete dôležité komponenty. Pre úsporu času môžete vziať elektrobicykel aj do servisu.
- Vhodný pre všetky generácie – Elektrobicykel sa hodí nielen pre aktívnych cyklistov, ale aj neskúsených jazdcov. Vďaka asistencii motora tak naň môžu sadnúť aj dôchodcovia či deti.
- Ochrana životného prostredia – Jazda na elektrobicykli nevytvára žiadne emisie, vďaka čomu je chránené aj životné prostredie.
- Jednoduchá manipulácia – Ovládanie elektrobicykla je jednoduché a zvládnu ho aj menej technicky zdatní jedinci. Niektoré modely je navyše možné zložiť a uložiť napríklad do kufra automobilu.
- Dostupnosť – Elektrobicykle sú v porovnaní s bežnými automobilmi či motocyklami podstatne lacnejšie. Okrem toho nie je nákladná ani ich údržba, pričom poruchy u nich nie sú tak časté ako napríklad pri starších modeloch vozidiel.
- Flexibilita – S elektrobicyklom sa nemusíte nejako obmedzovať. Jednoducho ho môžete zložiť, nastúpiť s ním do MHD alebo ho vziať so sebou do práce.
- Pravidelný pohyb – Jazda na elektrobicykli podporuje pravidelnú fyzickú aktivitu, vďaka čomu podporíte svoj zdravý životný štýl. Vyššie stupne asistencie pri jazde sú vhodné aj pre osoby, ktoré sa bežne jazde na bicykli nevenujú.
- Nízka hlučnosť – Elektrobicykle nie sú také hlučné ako klasické bicykle, vďaka čomu nebude hluk rušiť vaše okolie a ani vás samotných.
Nevýhody elektrobicyklov
Aj keď sa radia elektrobicykle medzi obľúbené spôsoby dopravy, majú tiež svoje nevýhody, ktoré môžu byť niektorým užívateľom tŕňom v oku. Medzi najčastejšie spomínané nevýhody patria:
- Vysoká obstarávacia cena – Spravidla sú kvalitné elektrobicykle drahšie ako bežné bicykle. Investícia tak často činí zhruba 800 €, čo môže byť pre niektorých záujemcov až príliš.
- Vyššie nebezpečenstvo zrážky – Elektrobicykle nie sú také hlasné ako klasické bicykle, a preto môže oveľa častejšie dôjsť k zrážke. Jazdec by mal byť teda oveľa viac ostražitý.
- Dlhšie dobíjanie – Dobíjanie batérie môže trvať medzi 4 až 5 hodinami, pričom sa odporúča mať batériu neustále pod kontrolou.
- Kratší dojazd – Dojazd elektrobicyklov je obmedzený, pričom sa odvíja od kapacity batérie, výkonu motora a tiež typu terénu. Bežne sa priemerný dojazd elektrobicykla pohybuje medzi 30 až 60 km. Šliapať môžete aj v prípade, že je elektrobicykel vybitý.
- Závislosť na počasí – S menej kvalitnými modelmi bez ochrany voči vode nemožno vyraziť na cestu za dažďa. Problém je však aj s mrazom, kedy nesmie batéria premrznúť – minimálna vonkajšia teplota je -10 °C.
- Pravidelný servis – Elektrobicykle na rozdiel od bicyklov vyžadujú pravidelný servis, ktorý obvykle nezvládnete doma svojpomocne.
- Vyššia hmotnosť – Elektrobicykel je oproti bežnému bicyklu oveľa ťažší – priemerne sa jeho hmotnosť pohybuje okolo 25 kg.
- Nutnosť vodičského preukazu – Pri výkonnejších modeloch, ktoré nie sú považované za bicykle, je nutné disponovať vodičským preukazom, registráciou zariadenia a tiež povinným ručením.
Najdôležitejšie časti elektrobicykla
Aby ste sa v texte dokázali lepšie zorientovať, na začiatku si popíšeme najdôležitejšie prvky elektrobicyklov, s ktorými sa pri bežnom bicykli nestretnete. Medzi tie patria:
- Motor – Pohonná jednotka ovplyvňuje rýchlosť aj mieru asistencie. Dôležité je jeho umiestnenie aj výkon.
- Batéria – Tá je zodpovedná za dojazd elektrobicykla. V samostatnej kapitole sa dozviete viac o rôznych typoch a umiestneniach akumulátorov.
- Riadiaca jednotka – Mozog elektrobicykla, ktorý na základe informácií zo snímačov a údajov vložených užívateľom prispôsobuje výkon motora, zobrazuje informácie na displeji, atď.
- Ovládací panel – Slúži na zobrazovanie informácií pomocou displeja a na komunikáciu s riadiacou jednotkou. Väčšinou je umiestnený na riadidlách elektrobicykla.
- Snímače – Zbierajú informácie o rýchlosti, poprípade aj o sile a šliapaní a odovzdávajú ich riadiacej jednotke.
- Senzory brzdenia – Pri použití bŕzd okamžite deaktivujú motor, čo zvyšuje účinnosť brzdenia.
Typy elektrobicyklov
Elektrobicykle sa podobne ako bicykle delia na viac typov, ktoré sa od seba líšia svojimi vlastnosťami a tiež odolnosťou. Pri ich výbere teda musíte zvážiť, kde a za akých podmienok chcete elektrobicykel využívať. Najčastejšie sa v obchodoch stretnete s týmito typmi elektrobicyklov:
- Mestský elektrobicykel – Jednoduchý bicykel, ktorý je obvykle ľahký a prispôsobený životu v meste. Väčšina mestských elektrobicyklov navyše disponuje vyberateľnými batériami pre ľahké nabíjanie.
- Skladací elektrobicykel – Svojou konštrukciou sa veľmi podobajú mestským elektrobicyklom, pričom ponúkajú možnosť ich zloženia. Táto funkcia si však vyberá daň na niektorých technických parametroch, ako sú menšie kolesá či nižšia odolnosť v náročnejšom teréne.
- Horský elektrobicykel – Robustné elektrobicykle, ktoré disponujú kvalitným odpružením a tiež kolesami so širšími pneumatikami. Obvykle sú opatrené aj viacerými prevodmi, a to šiestimi alebo viacerými.
- Krosový (trekový/trekingový) elektrobicykel – Univerzálne elektrobicykle určené ako do mesta, tak aj do prírody. Počítať môžete aj s mestskou výbavou, vrátane pohodlného sedadla či vyberateľnej batérie.
- Fatbike – Je vhodný najmä pre milovníkov jazdy vo veľmi náročnom teréne, medzi ktorý patrí aj piesok alebo dokonca sneh. Vyznačuje sa hlavne extrémne širokými pneumatikami a kvalitným odpružením.
Typ elektrobicykla | Určenie | Výhody | Nevýhody |
Mestský | Doprava do školy, práce | + Výbava (blatníky, svetlá, stojan, nosič) | – Nevhodné do náročnejšieho terénu |
Krosový | Mesto aj príroda | + Univerzálne využitie | – Obmedzená výbava |
Horský | Náročnejší terén, športová a adrenalínová jazda | + Hydraulické brzdy
+ Vyšší počet prevodov + Odolné spracovanie |
– Vyššia cena
– Obmedzená výbava |
Skladací | Mesto, kratšie výlety v nenáročnom teréne | + Nižšia hmotnosť, skladnosť
+ Výbava (blatníky, svetlá, stojan, nosič) |
– Krátky dojazd |
Fatbike | Veľmi náročný terén a extrémne podmienky | + Široké pneumatiky + Kvalitné odpruženie+ Pevná konštrukcia |
– Vyššia obstarávacia cena – Vhodný iba do terénu |
Mestský elektrobicykel
Bicykel určený na jazdu po meste ocenia predovšetkým užívatelia, ktorí chcú jazdiť do práce alebo na nákupy. Keďže je jazda po meste častokrát pomerne náročná, je dobré, aby bicykel nebol príliš ťažký a tiež aby sa dobre a jednoducho ovládal.
Mestské elektrobicykle mávajú nižší rám, ktorý uľahčuje zosadanie a nasadanie. Bývajú vybavené pomocným príslušenstvom ako sú integrované svetlá, nosič alebo blatníky. Praktický je tiež ochranný kryt reťaze, ktorý zabráni kontaktu s oblečením a tým aj jeho zašpineniu.
Skladací elektrobicykel
Skladací variant elektrobicykla ocenia predovšetkým užívatelia, ktorí hľadajú malý a skladný bicykel, ktorý môžu v prípade potreby preniesť v rukách alebo previezť hromadnou dopravou. Táto kompaktná verzia sa hodí primárne na cesty v okolí bydliska alebo na dochádzanie do práce. Kvôli kratšiemu dojazdu a častokrát neodpruženej vidlici nie je takýto bicykel ideálny na dlhšie trasy či na jazdu v náročnejšom teréne.
Nezabúdajte ani na fakt, že hoci sa jedná o skladací elektrobicykel, jeho hmotnosť bude v porovnaní s bežným skladacím bicyklom vyššia, pretože samotný motor a batéria niečo váži.
Horský elektrobicykel
Horský elektrobicykel je vhodný na jazdu v prírode. Obvykle si ho zaobstarávajú zákazníci, ktorí hľadajú možnosť športového vyžitia. Horské bicykle bývajú vybavené odpruženou vidlicou, hydraulickými brzdami a zložitejšou elektronikou. Pri týchto modeloch je dôležité, aby bola dopomoc pri jazde čo najcitlivejšia a najúčinnejšia.
Tieto modely častokrát disponujú prehadzovačkou s väčším počtom prevodov, väčšinou 7 až 10. Dôležitá je tiež odolnosť a kvalita, ktorá umožní jazdu v náročných podmienkach (zo zdroja: Jak vybrat elektrokolo).
Krosový (trekový/trekingový) elektrobicykel
Krosové elektrobicykle (nazývané aj trekové či trekingové), sú vhodným variantom pre užívateľov, ktorí hľadajú bicykel na univerzálne použitie. Dôležitá je pri nich všestrannosť, životnosť a dlhý dojazd. Hodia sa ako na výlety do terénu, tak na jazdu po meste. Častokrát disponujú odpruženou vidlicou. Dalo by sa povedať, že sa jedná o niečo medzi mestským a horským bicyklom.
Fatbike
Fatbike sa radí skôr medzi elektrobicykle určené pre fajnšmekrov, ktorí jazdia radi vo veľmi náročnom teréne. Ich hlavným poznávacím znamením sú extrémne široké pneumatiky, ktoré si hravo poradia so širokou škálou typov terénu, vrátane piesku, hliny či snehu. Robustnejšia je aj samotná konštrukcia elektrobicykla, ktorá je navrhnutá tak, aby zvládla trochu hrubšie zaobchádzanie.
Dôležité parametre
Výber elektrobicykla môže byť najmä pre menej technicky nadaných náročnejší. Pokiaľ však budete venovať pozornosť nasledujúcim parametrom, určite nešliapnete vedľa.
- Motor elektrobicykla – Pri výbere je nutné zvážiť jeho umiestnenie, výkon, napätie, krútivý moment ale aj značku.
- Snímač šliapania – Existujú dva druhy snímačov, a to otáčkové a torzné. Ich úlohou je sledovanie jazdy, podľa ktorej je následne upravená miera asistencie motora.
- Batéria – Pri výbere elektrobicykla zvážte umiestnenie batérie, jej značku, kapacitu a tiež napätie. Platí, že čím kvalitnejšia a výkonnejšia bude batéria, tým väčší výkon vám ponúkne aj samotný elektrobicykel.
- Dojazd – Na výsledný dojazd elektrobicykla má vplyv nielen kapacita batérie, ale aj hmotnosť jazdca, typ terénu, štýl jazdy či využívaný režim asistencie.
- Ovládací panel – S jeho pomocou je možné ovládať väčšinu funkcií elektrobicykla. Jednoducho si tak nastavíte režim asistencie alebo úplne vypnete pohon motora.
- Rám a nosnosť – Výška rámu by mala byť v ideálnom prípade stanovená na mieru jazdcovi. Spravidla sa odvíja od výšky postáv jazdcov a pohlavia.
- Výška ráfika – Veľkosť kolies udávaná v palcoch sa odvíja opäť od výšky jazdca ale aj terénu, v ktorom sa chcete pohybovať. Pre náročný terén sú ideálne menšie kolesá s veľkosťou 26″.
- Materiál – Kvalita materiálu určuje odolnosť aj životnosť daného elektrobicykla. Vhodné sú rôzne zliatiny hliníka označované ako dural. Najlepšie vlastnosti však ponúka drahší karbón.
- Brzdy – Spravidla môžete vyberať z dvoch typov kotúčových bŕzd, a to mechanických a hydraulických, pričom druhý typ je považovaný za najlepšiu možnú voľbu.
- Odpruženie – Kvalitné odpruženie vám dodá pri jazde potrebný komfort. Ideálne sú celoodpružené elektrobicykle, s ktorými vás neprekvapí ani veľmi nerovný terén.
- Vodeodolnosť – Pokiaľ viete, že sa s bicyklom budete pohybovať vo vlhkom prostredí, mal by disponovať vhodným stupňom vodeodolnosti, a to najlepšie IPX7 alebo IPX8.
Kvalita komponentov – Kvalita elektrobicykla sa odvíja aj od kvality jednotlivých komponentov. Počas výberu sa zamerajte na značky použitých komponentov aj ich spracovanie.
Motor
Jedným z najdôležitejších prvkov elektrobicykla je motor, od ktorého výberu sa odvíja nielen rýchlosť zariadenia, ale aj jeho dojazd a životnosť. Pri kúpe elektrobicykla by ste si mali dať pozor najmä na:
- Umiestnenie motora – Je dôležité predovšetkým pre jazdné vlastnosti elektrobicykla. Motor môže byť umiestnený na prednom kolese, zadnom kolese alebo v strednej časti bicykla.
- Výkon motora – U nás sú povolené iba elektrobicykle s výkonom do 250 W. Bežne sa stretnete aj s výkonnejšími modelmi, s ktorými sa však nie je možné pohybovať po verejne dostupných komunikáciách.
- Napätie – Od napätia sa odvíja predovšetkým krútiaci moment motora. Stretnúť sa môžete s napätím 24 V, 36 V alebo 48 V.
- Značka motora – Všeobecne platí, že od renomovaných značiek budú motory kvalitnejšie a odolnejšie. Medzi popredných výrobcov elektromotorov patrí Bosch, Yamaha, Schimano alebo Bafang.
- Krútivý moment – Ide o silu, ktorá vám pri šliapaní pedálov pomôže. Udáva sa v Newton meter (Nm), pričom najlepšie motory ponúkajú silu 80 až 95 Nm.
- Rýchlosť pri asistencii – Vo verejnom priestore je možné sa pohybovať iba na elektrobicykli, ktorý asistuje do rýchlosti 25 km/hod. Väčšinu modelov je možné odblokovať pre asistenciu do 55 km/hod – s nimi sa ale nedá pohybovať na verejnosti.
- Režim asistencie – Bežne sa stretnete až s piatimi stupňami asistencií, ktoré vám pomôžu aj vo veľmi náročnom teréne.
- Walk Assistant – Pomáha viesť bicykel pri chôdzi s rýchlosťou do 6 km/hod. V súčasnosti ním disponuje väčšina elektrobicyklov.
Umiestnenie motora
- Na prednom kolese – Motor v prednej časti bicykla najčastejšie nájdete pri modeloch určených do mesta. Jeho výhodou je najmä jednoduchá inštalácia a nízka obstarávacia cena. V kombinácii s akumulátorom umiestneným v zadnej časti zabezpečuje dobré vyváženie bicykla. Nevýhody tohto umiestnenia motora sú spojené so zaťažením predného kolesa. Môže totiž dochádzať k jeho prešmykovaniu a taktiež sa trochu nadriete pri nájazde na obrubník. Do náročnejšieho terénu sa preto takýto bicykel veľmi nehodí.
- Na zadnom kolese – Tento variant vám zaistí lepší prenos krútiaceho momentu (kolesá neprešmykujú). Celkovo ide o vhodnejšie umiestnenie motora na jazdu v teréne, preto ho nájdete hlavne pri horských a krosových bicykloch. Manipulácia s bicyklom je jednoduchšia a predné koleso je ľahšie, čo sa pri terénnej jazde hodí. Nevýhodou je väčšie opotrebovanie zadnej časti bicykla, ktorý býva vplyvom umiestnenia motora nevyvážený. Zadný motor taktiež komplikuje výmenu kolesa, pretože tá vyžaduje špeciálny kľúč.
- V strede bicykla – Poslednou možnosťou je umiestnenie motora v strednej časti bicykla. Tento variant zaistí najlepšie vyváženie elektrobicykla. Dosiahnete maximálny výkon aj pri úspornejšej jazde. Počítať však musíte s vyššou cenou ako pri predchádzajúcich dvoch variantoch. Najčastejšie naň narazíte pri horských bicykloch, nájdete ho ale aj pri iných, spravidla drahších, modeloch.
Môžete sa stretnúť s rôznymi typmi umiestnenia motora – na prednom kolese, na zadnom kolese a v strede bicykla. Každý variant má svoje výhody a nevýhody, väčšinou sa tiež líši typ a obstarávacia cena bicyklov s rôznymi typmi umiestnenia motora.
Umiestnenie pohonu | Výhody | Nevýhody |
Na prednom kolese | + Jednoduchá inštalácia
+ Nízka cena |
– Zaťažovanie predného kolesa
– Nevhodné do náročného terénu |
Na zadnom kolese | + Lepší prenos krútiaceho momentu
+ Jednoduchá manipulácia s bicyklom + Vhodné do náročnejšieho terénu |
– Opotrebovanie zadného kolesa
– Komplikovaná výmena zadného kolesa |
V strednej časti bicykla | + Optimálne vyváženie bicykla
+ Rýchla a plynulá asistencia |
– Vyššia cena
– Kratšia životnosť reťaze |
Výkon motora
Keďže naša legislatíva zakazuje pohyb elektrobicyklov s motorom s výkonom vyšším ako 250 W, bežne sa v obchodoch stretnete iba s elektrobicyklami s týmito parametrami. Ak sa vám aj napriek tomu podarí zohnať elektrobicykel s motorom s vyšším výkonom, myslite na to, že sa nesmiete s takýmto zariadením pohybovať na verejných miestach.
Zaobstaranie modelu s vyšším výkonom má svoje výhody, aj keď ho neplánujete využívať naplno. Taký motor má totiž vďaka umelému zníženiu výkonu rezervu, a tak sa neopotrebováva tak výrazne ako model, ktorý pracuje stále naplno.
Zvyšovanie výkonu motora
V dnešnej dobe môžete naraziť aj na upravené modely s výkonom presahujúcim 700 W, ktoré tak dosahujú rýchlosť aj okolo 70 km/h. Takéto úpravy by sme ale príliš neodporučili. V prvom rade bude každá jazda, prípadne každý pád s takýmto bicyklom výrazne nebezpečnejší a následky závažnejšie. Okrem toho úpravou bicykla prichádzate o záruku a môžete ho dokonca poškodiť, čo pri produkte za niekoľko tisíc eur nie je práve žiaduce.
Napätie
Po výkone je napätie jedným z najdôležitejších parametrov, pričom na rozdiel od neho nie je regulované legislatívou. Motory sú všeobecne dostupné v troch prevedeniach, a to s napätím 24 V, 36 V a 48 V. Dôležité je si uvedomiť, že od výšky napätia sa odvíja aj krútiaci moment motora – platí teda, že čím vyššie je napätie, tým vyšší je aj krútiaci moment motora. Najčastejšie sú ale používané motory s napätím 36 V.
Značka motora
Od značky motora sa spravidla odvíja jeho výkon a životnosť. Pokiaľ sa rozhodnete investovať do elektrobicykla, určite by ste mali venovať pozornosť kvalite motora, ktorého výmena či oprava môže byť niekedy aj poriadne nákladná. Medzi najlepších a najuznávanejších výrobcov elektromotorov sa radí napríklad Bosch, Yamaha, Schimano alebo Bafang. Každá značka pritom disponuje rôznymi výhodami, ale aj nevýhodami, ktoré sa oplatí pred kúpou preštudovať.
Krútiaci moment
Jedná sa o silu, ktorá vám pomôže pri šliapaní. Udávaná je v Newton meter (Nm) a líši sa často v závislosti na značke a type motora. Najlepšie motory ponúkajú krútiaci moment o sile 80 až 95 Nm, čo však nie je štandardom. Pri mestských bicykloch je bežný krútiaci moment medzi 50 až 60 Nm. Najvyššieho krútiaceho momentu naopak dosahujú horské bicykle, pri ktorých sa často stretnete s hodnotami od 60 do 95 Nm. Každopádne vždy platí, že čím vyšší je krútiaci moment, tým lepšie.
Režim asistencie
Pri elektrobicykloch sú dôležité najmä režimy asistencie, ktoré sa delia na rôzne stupne. Dostupné sú tri až päť stupňov asistencie, ktoré sa od seba líšia intenzitou pomoci v priebehu jazdy na elektrobicykli. Každý výrobca si pritom sám stanovuje typy a intenzitu jednotlivých režimov. Najčastejšie sú režimy označované ako ECO, TURBO alebo BOOST – niekedy sú však označené iba číslami.
Walk Assistant
Pokiaľ neradi tlačíte bicykel pri chôdzi, určite vás poteší funkcia Walk Assistant, s ktorou môžete v obmedzenom režime zapnúť podporu elektromotora. Ten vám ponúkne asistenciu s rýchlosťou do 6 km/hod, vďaka čomu si môžete trochu oddýchnuť.
Snímač šliapania
Snímač šliapania zaznamenáva, či cyklista šliape a pri akej frekvencii. Túto informáciu prenáša do riadiacej jednotky, ktorá podľa toho upravuje mieru asistencie. Na trhu nájdete dva typy snímačov – otáčkové a torzné.
- Otáčkové (magnetové, diódové) snímače – Jednoduchší variant, zaznamenáva, či cyklista šliape a pri akej frekvencii. Nezaznamená hneď prvé šliapnutie, nastáva tak oneskorenie pred zapnutím asistencie. Otáčkové snímače sú vhodné na rekreačnú jazdu a väčšinou ich nájdeme pri mestských a skladacích bicykloch.
- Torzné (silové, tlakové, momentové) snímače – Komplikovanejšia a výrazne drahšia verzia sleduje aj silu záberu a napnutie reťaze. Reaguje hneď na prvé šliapnutie a dokáže citlivejšie regulovať mieru asistencie. Torzné snímače najčastejšie nájdete pri krosových a horských bicykloch.
Batéria
Okrem motora je pre správne fungovanie elektrobicykla dôležitá aj batéria. Najčastejšie sú dnes používané predovšetkým lítiové batérie. Konkrétnejšie modifikácie Li-Pol, Li-Ion, alebo LiFePO4. Aj u nich treba venovať pozornosť ich výberu. Medzi najdôležitejšie parametre patria:
- Umiestnenie batérie – Od správneho umiestnenia batérie sa odvíjajú celkové jazdné vlastnosti elektrobicykla, ale aj spôsob nabíjania batérie.
- Značky batérií – Značková batéria je obvykle zárukou kvality. Najlepšími značkami sú Bosh, Panasonic, Samsung alebo Yamaha.
- Kapacita – Na trhu väčšina elektrobicyklov disponuje kapacitou od 400 do 700 Wh. Platí pritom čím vyššia je kapacita batérie, tým vyšší bude spravidla dojazd elektrobicykla.
- Napätie – Určuje, akú predpokladanú záťaž bude elektrobicykel schopný zvládnuť. S vyšším napätím rastie výdrž elektrobicykla, pričom najlepšia batéria ponúka napätie 48 V.
- Životnosť – Odvíja sa od značky, kvality a údržby, pričom v priemere ponúka až 500 cyklov.
- Rýchlosť nabíjania – Batéria sa v priemere nabíja tri až päť hodín. Pri niektorých typoch môžete naraziť aj na rýchlonabíjanie, kedy je možné veľkokapacitné batérie nabiť do dvoch až troch hodín.
Umiestnenie batérie
Umiestnenie batérie rozhoduje predovšetkým o jazdných vlastnostiach bicykla, ale aj o jednoduchom nabíjaní batérie. Niektoré spôsoby umiestnenia navyše môžu pozmeniť technické parametre či vybavenie daných modelov. Najčastejšie je batéria umiestnená:
- Na ráme bicykla – Častým a pravdepodobne najoptimálnejším variantom je umiestnenie batérie na rám bicykla alebo priamo do rámu (ako napríklad pri skladacích bicykloch). Táto poloha ponúka hneď niekoľko výhod – nie je narušené ťažisko bicykla, všetko pôsobí celistvým dojmom a batéria nenarúša dizajn bicykla.
- Na sedlovej tyči – Ďalšou možnosťou je umiestnenie batérie na sedlovej tyči. Podobne ako pri umiestnení na ráme, ani v tomto prípade nie je narušené ťažisko. Dochádza ale k celkovému predĺženiu bicykla. Elektrobicykle s týmto umiestnením batérie mávajú iba jeden prevodník, ponúknu teda napr. 1×8 prevodov, zatiaľ čo bicykle s trojprevodníkom môžu mať napr. 3×9 prevodov. Tento variant preto nájdete predovšetkým pri mestských a skladacích bicykloch, kde terén nevyžaduje vyšší počet prevodov.
- Na nosiči – Ďalšou možnosťou je uloženie batérie na nosiči. Výhodou je jednoduchá manipulácia. Bicykle s touto formou umiestnenia budú najčastejšie určené na cestovné využitie alebo jazdu po meste. Ide teda predovšetkým o mestské alebo trekové bicykle.
Značky batérií
Pokiaľ si chcete byť istí, že nedôjde k poškodeniu elektrobicykla, mali by ste využívať iba originálne a značkové batérie. Najznámejšími značkami batérií sú najmä Bosh, Panasonic, Samsung alebo Yamaha – batérie si môžu vyrábať aj samotní výrobcovia elektrobicyklov. Pozor si dajte aj na batérie z druhej ruky, ktoré môžu byť často poškodené.
Kapacita
Od kapacity batérie sa odvíja dojazd elektrobicykla, na ktorý má však vplyv aj celý rad ďalších faktorov. Väčšina modelov disponuje batériami s kapacitou od 400 do 700 Wh, kedy sa jedná už o maximálnu dostupnú kapacitu. Batérie s kapacitou nad 800 Wh totiž môžu byť nebezpečné pre elektrobicykle a zbytočne ich zaťažovať. Počítajte s tým, že s kapacitou batérie rastie aj cena elektrobicykla, ktorá zhruba z jednej tretiny spadá práve na batériu.
Napätie
Pri batérii je okrem kapacity dôležité aj napätie, ktoré sa líši podľa predpokladanej záťaže kladenej na elektrobicykel. Najnižším napätím je 24 V, ktoré sa hodí pre ľahšie elektrobicykle určené skôr pre pohyb po meste. Terénne elektrobicykle vyžadujú naopak vyššie napätie, a to 36 V alebo 48 V. Aj v tomto prípade bude mať hodnota napätia vplyv na cenu elektrobicykla.
Životnosť
Ako pri každom inom zariadení je životnosť batérie obmedzená, pričom sa odvíja hneď od niekoľkých faktorov. Jedným z nich je značka batérie, ktorá by mala byť ideálne od renomovaného výrobcu. Veľmi záleží aj na údržbe a využívaní batérie, pri ktorej veľký problém predstavuje jej zbytočné preťažovanie. Väčšina výrobcov ponúka batérie so životnosťou batérie s 500 cyklami, kedy sa predpokladá, že je možné toľkokrát danú batériu nabiť – batéria vám teda vydrží zhruba tri roky.
Rýchlosť nabíjania
Takmer pri všetkých batériách je uvedená doba napájania, ktorá by mala byť v ideálnom prípade čo najnižšia. V priemere vám nabitie batérie na plnú kapacitu zaberie tri až päť hodín. Naraziť ale môžete aj na batérie, ktoré je možné nabíjať rýchlo. Ešte predtým, než sa rozhodnete batériu pripojiť k rýchlonabíjačke overte si, že je na rýchlonabíjanie prispôsobená.
Dojazd
Ako jazdca vás najviac bude zaujímať priemerný dojazd elektrobicykla, vďaka čomu budete môcť odhadnúť dĺžku vašej trasy. Výsledný dojazd sa však môže líšiť v nadväznosti na celý rad faktorov.
- Hmotnosť jazdca – Vyššia hmotnosť jazdca bude spravidla skracovať predpokladaný dojazd, pretože musí elektrobicykel pre svoj pohyb vyvinúť oveľa väčšiu energiu.
- Kapacita batérie – Podobne ako pri iných parametroch platí pravidlo – čím viac tým lepšie. S vyššou kapacitou batérie teda dosiahnete aj na dlhší dojazd elektrobicykla.
- Terén – Náročný terén vyčerpáva energiu v batérii oveľa rýchlejšie. Dĺžka dojazdu tak môže byť oveľa nižšia ako hodnota deklarovaná od výrobcu.
- Štýl jazdy – Dĺžku dojazdu skracuje často prerušovaná jazda či vysoké nároky jazdca na výkon elektrobicykla. Pre dlhý dojazd je ideálna plynulá jazda s minimom zastávok.
- Režim asistencie – Vyššie stupne asistencie spotrebujú viac energie a tým pádom aj rýchlejšie vybíjajú batériu. Pokiaľ chcete z elektrobicykla vytlačiť maximum, používajte spočiatku jazdy radšej nižšie stupne asistencie.
Pojem dojazd označuje vzdialenosť, pri ktorej môžete počítať s asistenciou pri šliapaní (predtým než dôjde k vybitiu). Dojazd je ovplyvnený batériou a faktormi ako je terén, štýl jazdy, hmotnosť cyklistu, nastavenie stupňa asistencie a poveternostné podmienky pri jazde.
Celá problematika dojazdu by sa dala prirovnať k jazde v aute. Aj pri tej totiž nejaký čas trvá, kým prídete na optimálny spôsob radenia. Jazda na elektrobicykli taktiež vyžaduje istý cvik a skúsenosti. Pokiaľ budete počas celej jazdy využívať maximálnu hodnotu asistencie, neprejdete tak veľkú vzdialenosť ako pri nižšej úrovni.
Čím vyššia je kapacita batérie, tým dlhšia je hodnota dojazdu. Napríklad pri kapacite batérie 15 Ah bude najdlhšia hodnota dojazdu okolo 120 km a viac. S kapacitou okolo 9 Ah prejdete na jedno nabitie vzdialenosť okolo 40 až 70 km. Dlhší dojazd dosiahnete aj vďaka správnej voľbe plášťov, správnemu tlaku v pneumatikách, nastaveniu brzdového systému a celkovo dobrému technickému stavu elektrobicykla.
Kapacita batérie (Wh) | Priemerný dojazd (km) | Pre koho sa hodí |
250 – 400 | 60 | Na kratšie trasy po meste. |
400 | 80 | Jazda po meste alebo na krátke trasy do prírody. |
500 | 100 | Vhodná voľba na dlhšie jazdy v náročnom teréne. |
Nad 600 | 140 | Ideálna pre dlhé jazdy vo veľmi náročnom teréne. |
Ovládací panel
Keďže sa elektrobicykel líši od bežného bicykla, je ho nutné ovládať pomocou panelu, prostredníctvom ktorého si môžete nastaviť parametre jazdy. Určený je teda pre:
- Kontrolu nabitia batérie – Jazdec na ovládacom paneli vidí úroveň nabitia batérie, vďaka čomu dokáže lepšie odhadnúť predpokladaný dojazd.
- Nastavenie režimu asistencie – Ovládací panel primárne slúži na jednoduché prepínanie medzi jednotlivými režimami asistencie.
- Detekcia najazdených kilometrov – Na ovládacom paneli si môžete jednoducho prekontrolovať počet najazdených kilometrov.
- Vypnutie pohonu elektrobicykla – Po stlačení je možné pohon úplne vypnúť a využiť elektrobicykel ako klasický bicykel.
Na predných riadidlách bicykla nájdete ovládací panel, prostredníctvom ktorého získavate informácie o vašej jazde, najazdených kilometroch alebo dobe jazdy. Najpodstatnejšou informáciou je ale pravdepodobne stupeň nabitia či vybitia batérie. Pomocou panelu budete taktiež regulovať a voliť úroveň elektrickej asistencie. Väčšina bicyklov ponúka 3 až 5 týchto úrovní. Čím viac možných úrovní, tým pravdepodobnejšie si budete môcť nastaviť pre vás optimálnu hodnotu asistencie.
Samotný pohon môžete samozrejme úplne vypnúť, ale potom musíte počítať s tým, že celý systém niečo váži a elektrobicykel bude ťažší ako ten klasický. Elektrobicykle sú ale všeobecne určené na jazdu pri elektrickej asistencii. Navyše po prvých jazdách pravdepodobne zistíte, že sa vám systém vlastne ani vypínať nechce.
Panel môžete vyberať aj podľa technickej zdatnosti užívateľa. Existujú veľmi jednoduché modely, ktoré sa ovládajú pomocou jediného tlačidla, alebo aj multimediálne varianty s LCD displejom a radom pokročilejších funkcií. Záleží na vás, ktoré ovládanie je pre vás pohodlnejšie – jednoduché modely budú vhodné napríklad pre seniorov alebo cyklistov, ktorí sa nechcú pri jazde zaoberať zbytočnosťami.
Rám a nosnosť
Pri voľbe rámu je nutné určiť, či bude budúci používateľ žena alebo muž. Na trhu nájdeme elektrobicykle s rámom vhodným pre ženy aj mužov. Natrafiť môžete aj na unisex rám, teda univerzálny variant. Pokiaľ viete, že budete jazdiť predovšetkým po meste, je dobré zvoliť elektrobicykel s nižším rámom, pretože tak pre vás bude časté nasadanie a zosadanie menej náročné.
Výška rámu sa spravidla odvodzuje od výšky postavy a býva udávaná v palcoch alebo veľkostiach XS-XL. Veľkosti sa ale môžu u rôznych predajcov líšiť. Faktorom je samozrejme napríklad aj dĺžka končatín, takže táto pomôcka nie je úplne stopercentná, vo väčšine prípadov sa ale trafíte. Pri krosových bicykloch sa odporúča voliť skôr vyšší rám.
Výška postavy (cm) | Výška rámu (palce) | Výška postavy (cm) | Výška rámu (palce) |
150 – 155 | 15 – 16 | 150 – 155 | 15 – 16 |
155 – 160 | 16 | 155 – 160 | 16 |
160 – 165 | 16 – 17 | 160 – 165 | 16 – 17 |
165 – 170 | 17 – 18 | 165 – 170 | 17 – 18 |
170 – 175 | 18 – 19 | 170 – 175 | 18 – 19 |
175 – 180 | 19 – 20 | 175 – 180 | 19 – 20 |
180 – 185 | 20 – 21 | 180 – 185 | 20 – 21 |
185 – 190 | 21 – 22 | 185 – 190 | 21 – 22 |
190 – 195 | 22 – 23 | 190 – 195 | 22 – 23 |
195 a viac | 23 a viac | 195 a viac | 23 a viac |
Čo sa týka nosnosti, dnešné bicykle sú väčšinou koncipované na nosnosť okolo 110 až 150 kg. Ponúkajú dostatočne veľkú variabilitu, a tak by si aj ľudia s vyššou váhou mali bez problémov nájsť vhodný bicykel. Niektorí predajcovia sa dokonca špecializujú na elektrobicykle s vyššou nosnosťou a zakúpiť tak môžete napríklad aj modely s nosnosťou okolo 170 kg.
Váha elektrobicykla
Zabúdať by ste nemali ani na hmotnosť samotného elektrobicykla, ktorá nie je úplne nízka. Obvykle sa pohybuje medzi 20 a 25 kg. Pri pohybe nebude hmotnosť problematická a pri chôdzi s bicyklom môžete využiť režim asistencie. Dôležité ale je, aby ste boli bicykel schopný zdvihnúť napr. v prípade pádu, čo môže byť komplikované najmä pre seniorov.
Výška ráfika
Pri výbere je dôležité zvoliť aj správnu výšku ráfika alebo teda veľkosť kolies. Tento rozmer sa udáva v palcoch, pri horských bicykloch sa najčastejšie stretnete s hodnotami 26″, 27,5″ a 29″, pri mestských a krosových 28″. Pri skladacích a detských bicykloch potom 12″, 14″, 16″, 20″ a 24″. Výška 29″ je ideálna pre cyklistov s výškou nad 170 cm, rozmery okolo 26″ sú naopak vhodné pre deti a jazdcov s menšou postavou.
Pri voľbe výšky ráfika ale nezáleží len na výške jazdca, ale aj na teréne a štýle jazdy. Väčšie kolesá lepšie prekonávajú prekážky a na jedno šliapnutie s nimi prejdete väčšiu vzdialenosť. Menšie bicykle sú ideálne na jazdu s premenlivou dynamikou (napríklad teda keď často meníte smer a rýchlosť, ako napríklad pri jazde v meste).
Materiál
Pokiaľ ide o materiál rámu, pri drvivej väčšine modelov na trhu sa stretnete s označením „dural“ – v praxi ide o zlúčeninu hliníka Al 6061. Označenie „dural“ je v tomto ohľade trochu sporné, podľa niektorých zdrojov sa ako duraly môžu nazývať iba zlúčeniny hliníka začínajúce dvojkou, ktoré sa vyznačujú vysokou pevnosťou a tvrdosťou, avšak horšie odolávajú korózii.
V praxi sa ale pod pojmom dural skrýva v podstate akákoľvek pevná zliatina hliníka. Pri drahších modeloch elektrobicyklov môžete naraziť aj na karbónové prevedenie rámu, ktoré poteší nižšou hmotnosťou a vyššou odolnosťou.
Brzdy
Pri moderných elektrobicykloch sa stretnete už hlavne s kotúčovými brzdami, ktoré je možné deliť na ďalšie dva druhy. Tie majú ako vždy svoje nevýhody a výhody, s ktorými je dobré dopredu počítať. Konkrétne sa jedná o:
- Mechanické brzdy – Lacnejší variant kotúčových bŕzd, ktorý sa vyznačuje aj menšou účinnosťou. Na druhú stranu ale nevyžaduje náročný servis.
- Hydraulické brzdy – Ponúka väčšiu spoľahlivosť aj výkon, čo sa odráža aj na vyššej cene. Brzdy je však nutné pravidelne servisovať.
Pokiaľ aj napriek tomu narazíte na ráfikové brzdy, mali by ste veľmi starostlivo zvážiť, v akom teréne sa s elektrobicyklom budete pohybovať. Akceptovateľné sú napríklad pri menej výkonných mestských či skladacích elektrobicykloch. Aj napriek tomu sa ale oplatí radšej investovať do kotúčových bŕzd.
Odpruženie
V prípade, že sa chcete pohybovať v náročnejšom teréne, budete potrebovať, aby bol váš bicykel správne odpružený. Kvalitné odpruženie je tak dôležité hlavne pri horských elektrobicykloch a fatbikoch. Samotná jazda pre vás bude oveľa komfortnejšia, pričom neucítite každú nerovnosť. Ideálnou voľbou sú celoodpružené elektrobicykle, ktoré sú však spravidla drahšie. Za úplný základ je považované odpruženie prednej vidlice a sedadla – všetko sa ale môže líšiť v závislosti od výrobcu.
Vodeodolnosť
Pokiaľ chcete s elektrobicyklom vyraziť na cestu v horšom počasí či do veľmi náročného terénu, určite si overte jeho vodeodolnosť. Tá sa delí na niekoľko stupňov krytia proti vode:
- IPX4 – Elektrobicykel je odolný iba voči ľahko striekajúcej vode.
- IPX5 – Elektrobicykel je chránený pred striekajúcou vodou.
- IPX6 – Elektrobicykel si poradí aj s veľmi intenzívne striekajúcou vodou.
- IPX7 – Elektrobicykel je možné ponoriť do vody po dobu 30 minút.
- IPX8 – Elektrobicykel je za určitých podmienok odolný voči nepretržitému ponoreniu do vody.
Kvalita komponentov
Materiál rámu nie je jediný, na ktorý by ste sa mali zamerať. Materiál hrá dôležitú úlohu aj pri ďalších kompotentoch ako je predná vidlica, sedlovka alebo riadidlá, kde je opäť najčastejším variantom karbón, ktorý je pružný a lepšie pohlcuje vibrácie.
Podstatnú úlohu hrajú aj brzdy a odpruženie. Čo sa týka bŕzd, je dobré hľadať modely s hydraulickými kotúčovými brzdami, ktoré sú najúčinnejšie (najmä pokiaľ kupujete horský bicykel). Pri mestských alebo krosových elektrobicykloch si vystačíte aj s klasickými V-brzdami, ktorých výhodou je nižšia hmotnosť.
Čo sa týka odpruženia, predná vidlica by mala byť pružinová, ale pri drahších modeloch nájdeme aj vzduchovú. Najlepšie modely sú vybavené inteligentným systémom pruženia, ktoré prispôsobuje mieru pruženia nerovnosti terénu.
Doplnky
Čo sa týka doplnkov, elektrobicykle sa od klasických bicyklov väčšinou príliš nelíšia. V ich výbave nájdete napríklad blatníky, stojan, svetlá, nosič a ďalšie užitočné prvky, ktoré sme už spomínali v popise jednotlivých typov elektrobicyklov. Existuje však niekoľko prvkov, na ktoré pri bežnom bicykli len tak nenarazíte:
- Displej – Pomáha s ovládaním elektrobicykla, umožňuje komfortnejší výber režimov asistencie a informuje napríklad o prejdenej vzdialenosti, rýchlosti či stave batérie.
- USB konektor – Umožňuje nabíjanie vášho mobilu, prehrávača, GPS navigácie alebo iného prenosného zariadenia priamo pri jazde. Nestane sa vám teda, že by ste sa stratili a zistili, že váš mobil je úplne vybitý.
- Tuningový čip – Ak sa rozhodnete odstrániť obmedzovač rýchlosti pri asistencii motora, budete na to potrebovať tuningový čip. Po jeho inštalácii môžete na elektrobicykli ísť s asistenciou rýchlosťou až 55 km/h. Bežne je možné tuningové čipy zakúpiť v obchodoch s elektrobicyklami. Vo väčšine prípadov sa nemusíte obávať, že by ste prišli o záruku garantovanú výrobcom.
Obľúbené značky elektrobicyklov
Možno vás trochu prekvapí, že rad najobľúbenejších značiek elektrobicyklov na našom trhu pochádza z Českej Republiky. Patria medzi ne napríklad značky Lectron alebo Crussis. V tejto kapitole si predstavíme najpopulárnejších výrobcov a ich sortiment.
- Lectron – Ponúka najmä cenovo dostupné modely rôznych typov elektrobicyklov. Zaobstarať tak u neho možno modely s cenou od 800 do 2 400 €, ktoré ponúkajú dojazd medzi 120 až 150 km.
- Crussis – Popredný český výrobca elektrobicyklov so širokým výberom modelov rôznych typov elektrobicyklov. Ponúka pritom jedny z najvýkonnejších modelov na trhu, ktorých cena sa pohybuje od 1 200 € do 4 000 €.
- Hecht – Ponúka najmä mestské a skladacie modely, ktorých cena činí 800 € až 1 600 €. Je však nutné počítať s nižším výkonom a kratším dojazdom.
- Leader Fox – Český výrobca elektrobicyklov, ktorý ponúka ako cenovo dostupné, tak aj takmer profesionálne modely. Tie je možné zaobstarať za cenu od 1 600 € do 2 400 €. Ako takmer jediný má vo svojej ponuke aj fatbiky.
- Lovelec – Menší výrobca elektrobicyklov, ktorý má vo svojej ponuke hlavne cenovo dostupné modely elektrobicyklov. Ich cena sa obvykle pohybuje medzi 800 € až 1 600 €.
Elektrobicykle Lectron
V ponuke značky Lectron nájdete niekoľko desiatok rôznych modelov. Väčšinou ide o horské alebo krosové elektrobicykle, nájde sa ale aj dostatok variantov určených do mesta. Skladacie elektrobicykle tento výrobca neponúka. Cenovo pokrýva rozmedzie od nižšej až po vyššiu triedu – najlacnejší model svojou cenou presahuje 800 €, za najdrahší už dáte viac ako 2 500 €. Medzi elektrobicyklami ale stále nejde o vyložene neobvyklé čiastky.
Bicykle Lectron obvykle ponúkajú slušný dojazd okolo 120 km, niektoré dokonca sľubujú dojazd až 150 km. Motory týchto bicyklov môžu mať výkon až 700 W. Celkové spracovanie obvykle zodpovedá typu a cene konkrétneho modelu.
Elektrobicykle Crussis
Len málokto ponúka tak široký výber produktov ako značka Crussis. Vyberať môžete hneď z niekoľkých stoviek modelov prevažne horských či krosových elektrobicyklov. Skladacie bicykle pri tejto značke nenájdete, vyrába ale niekoľko mestských modelov, hoci sú oproti terénnym typom v menšine. Čo v ponuke tohto výrobcu nenájdete, sú vyložene cenovo dostupné modely. Aj cena toho najlacnejšieho elektrobicykla sa blíži sume 1 200 €, najdrahší model svojou cenou presahuje hranicu 4 000 €.
Silnou stránkou elektrobicyklov Crussis je ich dojazd. Pomerne často sa stretnete s dojazdom 150 alebo 170 km, výnimkou nie sú ani modely s dojazdom 200 km. Navyše sú tieto elektrobicykle vybavené populárnym elektromotorom Bosch, ktorý obvykle ponúka nadštandardný výkon 500 a viac W.
Elektrobicykle Hecht
Ponuka značky Hecht z veľkej časti pozostáva zo skladacích a mestských modelov, nechýbajú ale ani varianty určené do terénu. Pozitívom je priaznivá cena, lacnejšie modely stoja okolo 800 € a ani tie najdrahšie nepresahujú sumu 1 600 €, ktorá býva pri mnohých značkách ešte pomerne nízka.
Vzhľadom na cenu sa od týchto bicyklov samozrejme nedajú očakávať zázraky. To je zrejmé najmä pri výkone motora, ktorý je aj pri terénnych modeloch iba 250 W. Dojazd elektrobicyklov Hecht je taktiež možné označiť za nižší, maximum je tu 120 km, niektoré ale ponúkajú napríklad len 60 km.
Elektrobicykle Leader Fox
Jedna z českých značiek elektrobicyklov, ktoré sa tešia veľkej obľube aj v zahraničí. Vo svojej ponuke má naozaj širokú škálu elektrobicyklov, a to nielen tých mestských, ale aj horských či krosových. Ako jedna z mála značiek disponuje aj kvalitnými fatbikmi. Svojimi parametrami sa navyše dokáže hravo vyrovnať väčším výrobcom.
Elektrobicykle sa tak pohybujú v cenovej hladine okolo 1 600 €, čo ale vyrovnávajú svojou kvalitou. O trochu drahšie sú horské elektrobicykle a fatbiky, pri ktorých je cena spravidla vyššia – lepšie modely je možné kúpiť za zhruba 2 400 €.
Elektrobicykle Lovelec
Česká značka, ktorá sa dostáva do povedomia milovníkov elektrobicyklov čím ďalej tým viac. Svoju históriu začala písať už v roku 2008 a odvtedy sa vypracovala medzi popredných výrobcov elektrobicyklov, a to nielen u nás. Známa je predovšetkým pre svoje mestské skladacie elektrobicykle, ktoré ponúkajú maximálnu flexibilitu. Vo svojej ponuke má však aj ďalšie druhy elektrobicyklov, vrátane horských či krosových modelov. Ako už bolo povedané, značka je známa skôr pre svoje skladacie elektrobicykle, ktorých cena sa pohybuje medzi 800 € až 1 600 €.
Cena
Pri výbere elektrobicykla samozrejme nesmieme zabudnúť ani na jeho cenu, predsa len, nejde o práve malú investíciu. Ceny elektrobicyklov sa pohybujú v tisíckach eur a v rôznych cenových hladinách môžete nájsť veľmi rozdielne modely. Poďme si teda stručne zhrnúť, čo môžete za svoje peniaze očakávať.
- Do 800 € – Základné modely elektrobicyklov, pričom tu narazíte hlavne na mestské a skladacie modely. Je potrebné počítať s nízkym výkonom, nižšou kvalitou a kratším dojazdom.
- Od 800 do 1 200 € – Obvykle sa v tejto kategórii nachádzajú základné modely horských a krosových elektrobicyklov. Naopak pri mestských elektrobicykloch sa môžete tešiť na veľmi kvalitnú výbavu.
- Od 1 200 do 1 600 € – Sú tu najmä kvalitné krosové a mestské elektrobicykle, ktoré ponúkajú vysoký výkon a dlhý dojazd. Horské modely v tejto cenovej relácii ponúkajú skôr priemerný výkon.
- Nad 1 600 € – Ideálna cena pre kvalitné a výkonné modely horských elektrobicyklov či fatbikov, s ktorými plánujete vyraziť do veľmi náročného terénu.
Do 800 €
Do 800 € si môžete zaobstarať základné modely elektrobicyklov a malé skladacie elektrobicykle. V tejto cenovej kategórii si pohodlne vyberiete, ak hľadáte elektrobicykel na kratšie vzdialenosti a nekladiete veľký dôraz na vysoký výkon.
Od 800 do 1 200 €
V cenovej kategórii od 800 do 1 200 € nájdete základné modely horských a krosových bicyklov. Mestské bicykle v tejto cenovej hladine už patria k veľmi dobre vybaveným modelom a pokiaľ hľadáte výkonnejší bicykel do mesta, pravdepodobne ho nájdete tu.
Od 1 200 do 1 600 €
Za viac ako 1 200 € si už zakúpite veľmi dobré skladacie a krosové elektrobicykle, niektoré horské modely v tejto cenovej kategórii sa už tiež vyznačujú skvelými vlastnosťami. Pokiaľ ale hľadáte komplexne vynikajúci horský elektrobicykel, pravdepodobne budete musieť minúť ešte pár stoviek navyše.
Nad 1 600 €
Nad 1 600 € sa dostanete, ak hľadáte vynikajúci horský elektrobicykel alebo úplne špičkové modely v akejkoľvek inej kategórii. Najlepšie elektrobicykle sa môžu so svojou cenou vyšplhať aj na čiastku vyššiu ako 3 200 €, záleží teda hlavne na vás, ako veľmi je pre vás táto investícia prijateľná.
Údržba elektrobicykla
Aby vám motorizovaný bicykel slúžil dlho a dobre, je potrebné venovať mu náležitú starostlivosť. Tou je pravidelná kontrola a údržba všetkých komponentov a celkového stavu bicykla. Niektoré úkony sa odporúča vykonávať pred každou jazdou, iné až po nejakej dobe používania (zhruba po 200 kilometroch). Raz za rok by ste mali svoj bicykel zveriť odbornému servisu, ktorý sa postará o dôkladnú údržbu a tým aj vaše bezpečie (Zdroj: TechRadar).
- Pred každou jazdou – Skontrolujte hlavne brzdy, stav pneumatík, kvalitu jednotlivých spojov a tiež stav batérie.
- Po 200 kilometroch – Ideálne je celý elektrobicykel premazať a prekontrolovať pevnosť všetkých spojov.
- Pozor na vodu – Pri nevodotesných modeloch sa vyvarujte silnému dažďu či jazde vo veľmi vlhkom prostredí.
- Údržba batérie a skladovanie – Batéria by nemala byť vystavená mrazu ani extrémnemu teplu. Dôležité je tiež aby nebola skladovaná vo vlhkom prostredí. Čas od času sa ju oplatí nechať skontrolovať v servise.
Pred každou jazdou
Rovnako ako pri bežnom bicykli je potrebné skontrolovať niektoré dôležité prvky. Tými sú najmä brzdy, ich funkčnosť a nastavenie. Taktiež je dobré skontrolovať stav pneumatík a dostatočné nahustenie a v prípade potreby odstrániť problémy. Mali by ste si dať pozor na dobré utiahnutie všetkých spojov na riadidlách, pedáloch, skladacom mechanizme a podobne.
Pri elektrobicykloch sa musíte zamerať aj na stav nabitia batérie, bez tej sa skrátka nezaobídete. Samozrejmosťou je aj pravidelné čistenie všetkých častí bicykla v závislosti od zašpinenia.
Po 200 kilometroch
Raz za čas sa nevyhnete ani dôkladnejšej údržbe. Tou je mazanie reťaze, ložísk a čapov. Premazať je potrebné aj menič rýchlostí a ústia bowdenov – brzdiace a radiace lanká. Kontrolu potrebujú všetky spoje, skrutky a paprsky. Samozrejmosťou je aj vyčistenie všetkých horšie dostupných častí bicykla.
Pozor na vodu
Samozrejme tým nemyslíme, že by ste sa mali báť každého šplechnutia, pokiaľ je ale dážď natoľko intenzívny, že dôjde k zatečeniu vody do elektroniky bicykla, môže dôjsť k jej vyradeniu (niekedy len dočasnému). Ideálne je preto vyhýbať sa aj väčším kalužiam. Pokiaľ bicykel prevážate (napríklad na cyklonosiči), odporúčame ho zabaliť, aby nebol vystavený dažďu.
Údržba batérie a skladovanie
Batériu treba pravidelne dobíjať, vďaka čomu sa vyhnete jej poškodeniu. Veľký pozor si ale dajte aj na skladovanie batérie, kedy môže dôjsť k jej poškodeniu. Batéria nesmie prechladnúť, ale ani sa prehriať – ideálna je pre ňu teda teplota medzi – 10 až 35 °C. Každopádne nikdy nie je dobré vystaviť batériu mrazu. V priebehu času sa kapacita batérie znižuje, pričom pripojenie batérie s veľmi nízkou kapacitou môže viesť aj k poškodeniu. Pokiaľ si nie ste istí, či batéria stále disponuje kapacitou garantovanou výrobcom, vezmite ju do servisu na diagnostiku, kde vám jej reálnu kapacitu oznámia.
Diskusia, poradňa a vaše skúsenosti
Spýtajte sa na čokoľvek a naši redaktori vám odpovedia v moderovanej diskusii. Ak potrebujete odpoveď čo najskôr, napíšte na facebook skupinu, kde radia aj ďalší používatelia a odborníci.