Ako vybrať hever
Hever je nevyhnutným nástrojom pri údržbe auta a ešte donedávna bol súčasťou povinnej výbavy vozidla. Nezaobídete sa bez neho pri výmene pneumatík, ani pri nasadzovaní snehových reťazí. Pokiaľ teda tieto základné úkony vykonávate na svojom vozidle sami a nezveríte ho hneď do rúk profesionálov, rozhodne by hever vo vašej dielni či garáži nemal chýbať.
V tomto článku vám pomôžeme zorientovať sa v širokej ponuke zdvihákov na trhu. Najprv je potrebné zoznámiť sa so základným rozdelením heverov na typy nielen podľa použitia, ale aj podľa mechaniky zdvíhania. Nasleduje časť venovaná dvom zásadným parametrom, ktorými sú nosnosť a zdvih heveru.
Dôležitou informáciou je bezpochyby aj to, ako s heverom správne a bezpečne pracovať tak, aby nedošlo k poškodeniu vozidla alebo k zraneniu. Ak chcete výbavu svojho auta ešte viac rozšíriť, pripravili sme pre vás aj článok Ako vybrať autonavijak, ktorý vás krok za krokom prevedie výberom tohto užitočného príslušenstva. Okrem neho môžete navštíviť tiež porovnania autobatérií, cyklonosičov alebo strešných boxov.
Ako vybrať hever stručne:
- Zvoľte vhodný typ heveru. Pokiaľ hľadáte zdvihák do auta, dobre vám poslúži nožnicový hever, ideálne v kombinácii s podperami. Do dielne či garáže sú vhodnejšie hydraulické hevery, do profesionálnych autodielní zase stĺpové hevery. Existujú však aj ďalšie typy.
- Zaujímajte sa o nosnosť. Ide o jednu z najdôležitejších vlastností, ktorá úzko súvisí s bezpečnosťou. Obvykle sa pohybuje medzi 450 kilogramami a 10 tonami. Všeobecne platí, že bezpečná nosnosť je taká, ktorá sa rovná minimálne celkovej hmotnosti bremena.
- Venujte pozornosť rozsahu zdvihu. Minimálny zdvih musí byť vždy menší než je výška podvozku automobilu. Maximálny zdvih by mal byť zase aspoň o 20 centimetrov vyšší. Priemerný zdvih väčšiny heverov sa pohybuje medzi 25 až 35 centimetrami.
- Zohľadnite hmotnosť. Najľahšie zdviháky vážia okolo 2 kilogramov, no kvalitnejšie hydraulické varianty môžu vážiť až 15 kilogramov. Existujú síce aj ťažšie hevery, tie už sú však špeciálne a bežní používatelia ich zrejme nevyužijú.
- Vyberajte aj podľa obstarávacej ceny. Najlacnejšie hevery zoženiete už od 15 €, kvalitnejšie domáce zdviháky však obvykle stoja minimálne 40 €. K dispozícii máte aj produkty, ktoré vás budú stáť viac ako 400 € a budú disponovať nosnosťou až 10 ton.
Typ heveru
Pod pojmom hever sa skrýva technika najrôznejšieho prevedenia, jej cieľ je ale vždy rovnaký: nadvihnúť celé vozidlo, prípadne iné bremeno, alebo aspoň jeho časť nad zem, aby bolo možné vykonať požadované servisné úkony. Aj keď je tento článok primárne zameraný na zdviháky na domáce použitie, okrajovo sa zmienime aj o profesionálnych zariadeniach do autoservisov.
Pri voľbe heveru máte na výber z nasledujúcich kategórií:
- Stĺpové hevery
- Mechanické hevery (nožnicové, hrebeňové, pákové)
- Hydraulické hevery
- Pneumatické hevery
- Podpery
Stĺpové hevery
Stĺpové hevery predstavujú profesionálne riešenie najviac vhodné do autodielní. Tento typ je možné ďalej deliť podľa počtu stĺpov na jednostĺpové, dvojstĺpové či štvorstĺpové varianty. Zdvih býva najčastejšie vykonávaný pomocou elektrohydraulickej mechaniky, niekedy doplnenej aj o prejazd.
S profesionálnym zdvihákom sa aspoň z diaľky zoznámil pravdepodobne každý, kto dal auto do servisu. Takéto hevery dokážu nad zem zdvihnúť celé auto, nie iba jeho časť či jedno koleso. Akékoľvek následné opravy a úpravy na vozidle sú potom oveľa jednoduchšie.
Pokiaľ sa z akéhokoľvek dôvodu rozhodnete zaobstarať si stĺpový hever, stretnete sa s vysokou obstarávacou cenou. Pre bežného používateľa na domáce použitie je tento typ ale zbytočnou investíciou.
Mechanické hevery
Ako už názov napovedá, mechanické hevery vyžadujú na zdvihnutie vyvinutie externej sily. Sú väčšinou skladné a pomerne lacné, práca s nimi však vyžaduje viac času a energie. V tejto kategórii rozlišujeme niekoľko typov heverov: nožnicové, hrebeňové a pákové. Spomedzi nich si vyberú domáci majstri, ale aj osoby pohybujúce sa na stavbe a v iných náročnejších podmienkach.
Nožnicové hevery
Tento zdvihák je pravdepodobne najčastejšou výbavou väčšiny automobilov. To je dané predovšetkým jeho skladnosťou. Základom celej konštrukcie sú roztvárajúce sa ramená, fungujúce vďaka sťahovaniu stredovej oceľovej skrutky so závitom. K procesu zdvíhania dochádza pomocou otáčavého pohybu tejto skrutky, napríklad kľučkou. Celý zdvihák sa teda uvádza do pohybu manuálne, v podstate vašou silou.
Okrem skladnosti hovoria v prospech tohto heveru aj nižšie obstarávacie náklady. Na druhú stranu musíte počítať s tým, že zdvihnúť auto za pomoci točenia bude o niečo náročnejšie, ako s ohľadom na fyzickú námahu, tak aj čo sa týka celkového času.
Hrebeňové hevery
Ďalším zástupcom manuálnych zdvihákov sú hrebeňové hevery. Mechanizmus je tu zostavený z ozubenej osi, ktorá je umiestnená kolmo k zemi. Pomocou páky alebo kľučky je celé bremeno posúvané smerom nahor po jednotlivých zuboch na osi, na zdvihnutie je teda tiež nutné vyvinúť silu. Súčasťou býva aj brzda na ukotvenie bremena v požadovanej výške. Tieto hevery sú menej využívané a to aj z dôvodu vyšších obstarávacích nákladov.
Pákové hevery
Pákové alebo aj rehtačkové hevery sú ďalším typom v kategórii mechanických zdvihákov. Svoje uplatnenie nájdu hlavne v stavebníctve, lesníctve či baníctve, pri ťažbe alebo montáži, kde je potrebné manipulovať s bremenami o váhe od pol tony do zhruba 6 ton. Tieto zdviháky bývajú prenosné, vhodné aj do horšie dostupných miest a vysoko odolné. Ľahšie pákové hevery sa hodia do dielne, tie robustnejšie môžu zdvihnúť bremeno až do výšky šiestich metrov.
Hydraulické hevery
V podstate opakom manuálnych heverov sú modely hydraulické. Tie sú oveľa robustnejšie, a preto ich so sebou vodiči nevozia v aute, ale sú skôr súčasťou dielní alebo garáží. Ako už prezrádza názov tohto typu, k zdvíhaniu automobilu dochádza za pomoci hydrauliky.
Na to môžete využiť buď kompresor, ktorý pracuje v podstate automaticky, alebo zvolíte klasické pumpovanie násadou. To je oproti točeniu kľučkou pri nožnicovom zdviháku jednoduchšie a rýchlejšie. Následné spúšťanie vozidla na zem je vykonávané povolením špeciálneho ventilu na hydraulickom zdviháku, teda opäť bez manuálnej práce. Hydraulické hevery sú vo väčšine prípadov vybavené aj kolieskovým podvozkom pre ľahší pojazd.
V predchádzajúcich riadkoch sme uviedli najdôležitejšie klady tohto variantu. Počítať však musíte s väčšími rozmermi a vyššou hmotnosťou. Rovnako je za nevýhodu možné považovať cenu, ktorá môže aj niekoľkonásobne prevyšovať nožnicové hevery a dosiahnuť až 400 €.
Pneumatické hevery
Tento typ funguje na princípe stlačeného vzduchu, preto sa môžete stretnúť aj s označením vzduchové hevery. Rozšírené sú predovšetkým u hasičov, inak patria medzi málo využívaný typ. Zdvíhanie tu prebieha najčastejšie pomocou kompresora alebo pumpy. V tejto kategórii je možné nájsť mechové (balónové) zdviháky, alebo aj modely kombinované s hydraulickým mechanizmom, kde stlačený vzduch poháňa hydrauliku k zdvihu.
Medzi hlavné črty pneumatických heverov patria väčšie rozmery, vyššia hmotnosť aj obstarávacia cena. Ich konštrukcia je jednoduchá a v ich prospech hovorí aj vysoká nosnosť. Niekedy bývajú tiež opatrené podvozkom s kolieskami pre ľahšiu manipuláciu.
Podpery
Tento produkt nie je typickým zdvihákom, ale je nepostrádateľnou súčasťou procesu zdvíhania vozidla. Pod pojmom podpera si môžete predstaviť výškovo nastaviteľnú oceľovú konštrukciu, ktorú vložíte pod zdvihnutú časť vozidla, a tým dôjde k zaisteniu proti prípadnému pádu na zem. To príde vhod hlavne v okamihu prípadného zlyhania samotného heveru.
Veľakrát sa vám podpery hodia aj v situácii, keď máte iba jeden hever a potrebujete zdvihnúť napríklad celé vozidlo či aspoň dve kolesá naraz. Potom stačí pod každú zdvihnutú časť vložiť podperu a môžete auto zdvíhať na inom mieste.
Pre väčšiu prehľadnosť si ešte vlastnosti jednotlivých typov heverov zhrnieme v tabuľke.
Typ heveru |
Uplatnenie |
Klady |
Zápory |
Stĺpové hevery |
autodielne |
dokážu zdvihnúť celé auto (najčastejšie pomocou elektrohydraulickej mechaniky) |
na domáce využitie vysoká obstarávacia cena |
Mechanické hevery |
automobily, stavebníctvo, lesníctvo či baníctvo |
skladné a pomerne lacné, niektoré typy je možné voziť v aute |
nutné vyvinúť externú silu, zaberie čas a stojí energiu |
Hydraulické hevery |
dielne či garáže |
vďaka hydraulike je možné zdvihnúť s minimálnym úsilím aj veľmi ťažké vozidlá |
väčšie rozmery a hmotnosť, vyššia obstarávacia cena |
Pneumatické hevery |
hasičské zbory |
jednoduchá konštrukcia, vysoká nosnosť |
väčšie rozmery a hmotnosť, vyššia obstarávacia cena |
Podpery |
automobily a autodielne |
zaistenie vozidla v stabilnej pozícii proti prípadnému pádu na zem |
nemožno ich použiť samostatne |
Nosnosť
Pravdepodobne najdôležitejšou vlastnosťou heveru je jeho nosnosť. Tá sa udáva v kilogramoch a vyjadruje, akú váhu bude zdvihák schopný bezpečne uniesť bez rizika poškodenia. Vždy je samozrejme ideálne siahnuť po produkte s čo najvyššou nosnosťou. Opäť veľmi záleží na tom, ako budete hever primárne využívať.
Nosnosť lacnejších zdvihákov začína na 450 kilogramoch a najčastejšie dosahuje 1,5 až 2,5 tony. Ak chcete zdvíhať ťažšie vozidlá, môžete si zaobstarať domáce hevery s vyššou nosnosťou až 4 tony, alebo dokonca aj 10 ton. So zvyšovaním tohto parametra postupne rastie aj cena heveru, pretože získavate oveľa pevnejší produkt.
Všeobecné pravidlo znie, že bezpečná nosnosť heveru je taká, ktorá sa rovná minimálne celkovej hmotnosti vozidla. V lepšom prípade to bude viac.
Zdvih
Okrem nosnosti zdviháka prihliadajte aj na jeho samotný zdvih. A to nielen k maximálnej, ale aj minimálnej výške, teda k celému výškovému rozpätiu. Tento parameter vypovedá o tom, od akej najmenšej a do akej najväčšej výšky je možné s heverom manipulovať. Každý automobil má totiž odlišne vysoký podvozok, takže tejto informácii treba venovať dostatočnú pozornosť.
Všeobecne platí, že minimálny zdvih zdviháka musí byť vždy menší, než je výška podvozku automobilu. To je úplne logické, inak by ste hever pod vozidlo skrátka nedostali. Maximálny zdvih by mal byť aspoň o dvadsať centimetrov vyšší, než je výška podvozku. Vďaka tomu automobil bez najmenšieho problému zdvihnete do požadovanej výšky a budete môcť vymeniť kolesá a vykonávať ostatné servisné úkony.
Priemerný zdvih väčšiny heverov sa pohybuje medzi 25 až 35 centimetrami. Pri špeciálnych typoch zdvihákov môže byť samozrejme vyšší.
Hmotnosť
Pri výbere heveru narazíte aj na jeho hmotnosť, ktorá však nie je až tak rozhodujúcim parametrom, pretože zdvihák so sebou buď vozíte v kufri auta, alebo ho máte uložený v garáži, prípadne inej dielni. Hmotnosť nožnicových heverov začína okolo 2 kilogramov. Tie lepšie hydraulické môžu vážiť aj 12 až 15 kilogramov. Niekedy dokonca narazíte na ešte ťažšie hevery, väčšinou ale ide skôr o špeciálne zdviháky určené na ťažšie bremená.
Cena
Pokiaľ ide o hevery na domáce použitie, vždy sa budete pohybovať v primeraných cenových reláciách. K nákupu tohto garážového doplnku vždy radšej voľte ponuky kvalitných a preverených značiek, ktoré zaručia dostatočnú odolnosť produktu. Medzi takých výrobcov patrí MAR-POL, Yato, Güde, Proma, XTline, JOBIprofi, Geko, Compass a ďalšie.
Cena do 40 €
Najlacnejšie hevery zaobstaráte už od 15 €, pôjde predovšetkým o nožnicové hevery. Výnimkou nebudú ani menšie hydraulické zdviháky prezývané “bábika”. Za cenu okolo 20 až 30 € môžete zakúpiť aj základné podpery pod automobil predávané v sade dvoch kusov.
Cena od 40 do 120 €
Už od 40 € sa vám dostane pestrého výberu domácich zdvihákov pod automobily. Kvalitné nožnicové hevery striedajú predovšetkým tie hydraulické s pojazdným podvozkom. Postupne sa zvyšuje aj nosnosť týchto zdvihákov, približuje sa k hranici 2,5 tony.
Cena od 120 do 400 €
V tejto cenovej kategórii môžete okrem klasických heverov zakúpiť aj tie špeciálne, ktoré sa hodia napríklad pod motor alebo prevodovku, alebo do inak zameranej dielne. Zároveň máte väčšiu možnosť voľby v ohľade maximálneho zdvihu.
Cena nad 400 €
Najdrahšie sú veľké hydraulické či pneumatické hevery s nosnosťou nad 10 ton. Tie sa hodia na zdvíhanie ťažších automobilov a nájdu aj mnohé ďalšie uplatnenia. Pre domáce garáže sú skôr naddimenzované, takže svoje primárne použitie nachádzajú v profesionálnych servisoch.
Ako používať hever
V okamihu, keď si zaobstaráte nový hever, sa vám bude hodiť aj praktická informácia o tom, ako s ním bezpečne zaobchádzať. Zdôrazňujeme, že dodržiavanie týchto zásad je nutné predovšetkým z hľadiska bezpečnosti a v neposlednom rade sa vyhnete aj prípadnému poškodeniu bremena, v tomto prípade vozidla. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, ako správne použiť hever na zdvihnutie auta.
Ako zdvihnúť auto
Na zdvíhanie vozidla v prvom rade potrebujete vhodný podklad, ten by mal byť rovný a dostatočne pevný. Ideálna je napríklad betónová podlaha v garáži, asfaltová príjazdová cesta a podobne. Ďalej dbajte na to, aby bol zaradený rýchlostný stupeň a zatiahnutá ručná brzda. Poprípade ešte založte vozidlo proti nechcenému pohybu, inak by mohlo spadnúť zo zdviháka.
Pokiaľ si myslíte, že hever môžete pod vozidlo postaviť kdekoľvek, ste na omyle. Umiestnenie heveru je u každého automobilu jasne dané, predovšetkým kvôli správnemu vyváženiu tlaku, aby nedošlo k poškodeniu prahu či inej časti vozidla. Toto miesto je uvedené v príručke vozidla. Obvykle je v blízkosti nápravy a je označené buď šípkou, alebo prelisom.
Aby ste docielili maximálnu bezpečnosť pri zdvíhaní vozidla, vložte pod automobil vyššie spomínané podpery, ktoré sú poistkou v okamihu, kedy by hever zlyhal. To platí hlavne vo chvíli, keď vykonávate náročnejšiu prácu a vozidlo bude zdvihnuté dlhšiu dobu.
Ďalšie využitie zdviháka
Hever si väčšina ľudí spája predovšetkým s výmenou pneumatík alebo ďalšími spôsobmi údržby auta. Jeho využitie je však oveľa širšie a hodiť sa tak môže aj kutilom bez automobilu.
Zdvíhanie ďalších strojov
Okrem auta si môžete zdvihákom pomôcť aj pri údržbe ďalších motorizovaných strojov, ako sú záhradné traktory či veľké kosačky. Zdvihák v tomto prípade nemusíte využívať len na opravy, neoceniteľným pomocníkom je napríklad aj pri čistení daných strojov.
Domáce opravy
Zdvihák môžete využiť aj na zdvihnutie rôznych ťažkých bremien, výmenu betónových stĺpikov a ďalšie činnosti okolo domu, záhrady či chalupy. Nie nadarmo je zdvihák využívaný aj profesionálnymi tesármi, napríklad pri opravách drevených konštrukcií.
Zdvíhanie ťažkých bremien
Robustnejšie hevery dokážu zdvihnúť aj iné ťažké bremená než len autá. Svoje uplatnenie teda nájdu aj v stavebníctve, lesníctve, baníctve či pri ťažbe. Hasiči najčastejšie používajú pneumatické hevery, tie pákové sa zase hodia na ťažko dostupné miesta.