Ako vybrať kolieskové korčule
Trekové, fitness, street či hokejové – výber kolieskových korčúľ je naozaj široký. Náš článok vám pomôže s orientáciou medzi jednotlivými typmi a poradí vám, ako vybrať ideálne kolieskové korčule pre každého.
Voľba korčúľ by mala zodpovedať vašim skúsenostiam s jazdou, poradíme vám tiež, aké zvoliť kolieska či ako zaistiť, aby vám topánka správne sedela. V článku nájdete informácie o konštrukcii korčúľ, populárnych materiáloch aj o systéme upevnenia. Nechýbajú ani informácie o cenových kategóriách kolieskových korčúľ.
Alternatívne vás nasmerujeme aj na porovnania napríklad bicyklov a kolobežiek.
Ako vybrať kolieskové korčule stručne:
- Zvoľte ideálny typ – Ten by mal zodpovedať vašej pokročilosti, štýlu jazdy a terénu. Viac-menej univerzálne sú fitness korčule.
- Vyberte veľkosť a tvrdosť koliesok – Väčšie a tvrdšie kolieska sú rýchlejšie, ale horšie ovládateľné. Pre začiatočníkov sú preto lepšie menšie a mäkšie kolieska.
- Zamerajte sa na kvalitu rámu – Ten môže byť plastový, kovový alebo karbónový. Kvalitnejšie je upevnenie rámu skrutkami, avšak lacnejšie je upevnenie nitmi.
- Nájdite bezpečnú a komfortnú topánku – Svoju rolu hrá systém zapínania, niektoré topánky majú aj rôzne polstrovanie či gélové vložky pre vyšší komfort.
Typy kolieskových korčúľ
Než sa rozhodnete korčule zaobstarať, je potrebné odpovedať si na niekoľko základných otázok, aby ste mali jasno v tom, čo od korčúľ očakávate. Dobré je tiež rozmyslieť si, s kým budete chodiť korčuľovať a do akého terénu, môžete sa tak prispôsobiť okolnostiam a jazdu si maximálne užiť.
- Chcem na kolieskových korčuliach jazdiť rekreačne alebo na výkon?
- V akom teréne budem korčuľovať najčastejšie?
- Ako často budem chodiť korčuľovať?
- S kým budem chodiť korčuľovať? Aký má ten človek typ korčúľ?
- Dávam prednosť pomalším a stabilnejším korčuliam, alebo je pre mňa dôležitejšia rýchlosť?
- Chcem s korčuľami chodiť do skateparku alebo do prírody?
Kategória |
Kolieska |
Topánka |
Skúsenosti |
Štýl jazdy |
Fitness |
76-90 mm |
mäkká |
⚫ |
rekreačný až športový |
Street – do mesta |
76-80 mm |
pevnejšia |
⚫⚫ |
rekreačný až športový |
Speed - závodné |
100+ mm |
pevná |
⚫⚫⚫ |
výkonnostný až profesionálny |
Aggressive – do skateparku |
50-60mm |
celoplastová |
⚫/⚫⚫ |
kreatívny, triky |
Nordic Skating – do prírody |
150-165 mm |
komfortná |
⚫⚫ |
rekreačný až výkonnostný |
Hokejové |
<80 mm |
hokejová |
⚫⚫ |
športový až výkonnostný |
Trekové |
<80 mm |
športová, klasická, retro |
⚫/⚫⚫ |
rekreačný až športový, tanec, derby |
Fitness kolieskové korčule
Najčastejší typ korčúľ sú takzvané fitness korčule. V tejto kategórii je zároveň najširšia ponuka produktov. Hodia sa ako pre začiatočníkov, tak pre náročnejších športovcov. Sú ideálne na zlepšenie fyzickej kondície, tvarovanie a formovanie postavy alebo na relaxáciu. Pre všetkých, ktorí dávajú prednosť korčuľovaniu na chodníkoch a hladkom povrchu, je tento typ ideálnou voľbou.
Fitness korčuľa
Topánka fitness korčúľ je mäkká a pohodlná, kolieska majú obvykle priemer od 80 do 84 milimetrov. Dajú sa zohnať aj s priemerom 90 mm, korčule sú potom trochu rýchlejšie, avšak menej stabilné. Sú vhodné aj na dlhšie cesty a majú zadnú brzdu.
Korčuľa je ľahká a disponuje ideálnym pomerom rýchlosti a ovládateľnosti. Tento typ korčúľ je viac-menej univerzálny a väčšina ľudí s týmto športom začína práve na ňom. Pokiaľ si nie ste istí, akému štýlu korčuľovania sa chcete venovať, potom pre vás budú najvhodnejšie práve fitness korčule.
Street – korčule do mesta
Street alebo aj urban korčule sú vhodné do mestskej premávky. Oproti fitness korčuliam majú kratší rám a menšie kolieska v priemere 76 až 80 milimetrov, takže umožňujú lepšiu manévrovateľnosť a zároveň vysokú stabilitu.
Street korčuľa
Tieto korčule sú vhodné pre mierne pokročilých až pokročilých a skúsených jazdcov. Skelet topánky je pevný, vďaka tejto vlastnosti je možné prechádzať väčšie prekážky bez toho, aby sa vám a korčuliam niečo stalo.
Topánka je pevná, ale pohodlná. Hodí sa na každodenné jazdenie. Kvôli menším kolieskam sú o niečo pomalšie, avšak sú perfektne ovládateľné a môžete s nimi vyraziť aj do mesta. Tieto korčule väčšinou nemajú zadnú brzdu.
Speed - závodné korčule
Korčule určené na rýchlu jazdu sa od tých ostatných líšia na prvý pohľad. Majú tri až päť koliesok, ktoré sú väčšie, merajú v priemere 100 a viac milimetrov. Sú určené pre pokročilých jazdcov a pretekárov.
Speed korčuľa
Tieto korčule sú pomerne ľahké, veľmi rýchle a stabilné. Kvôli väčším kolieskam sa horšie ovládajú a ťažko zvládajú nerovnosti terénu. Skôr než na relaxáciu sú vhodné na pretekanie a výkonnostnú jazdu. Topánka je nízka a pevná, takže vás pustí do oveľa nižšieho postoja. Žiadne veľké pohodlie ale nečakajte, je úplne bežné, že z nej zo začiatku vznikajú otlaky. S týmto typom dokážete najlepšie ovládnuť techniku jazdy.
Pretekárske korčule sa bežne predávajú po častiach. Môžete si teda vybrať presne to, čo vám sedí najlepšie, a tak budete mať korčule na mieru.
Aggressive – korčule do skateparku
Triky a skoky. Pre toho, kto chce s korčuľami vyraziť do skateparku, sú ideálne práve korčule s označením Aggressive. Majú malé kolieska, od 50 do 60 milimetrov, vďaka ktorým sa s nimi dobre manévruje. Sú tak vhodné na rampy, lávky aj zábradlia.
Agressive korčuľa
Tento typ korčúľ je navrhnutý pre drsnejšie zaobchádzanie, sú ťažšie a tiež ďaleko odolnejšie. Topánka je celoplastová a pevne fixuje nohu. Plastový rám je veľmi odolný.
Korčule aggressive väčšinou nemajú zadnú brzdu. Dá sa s nimi vyraziť aj na rekreačnú jazdu, ale kvôli malým kolieskam bude jazda veľmi pomalá. Nie sú vhodné na dlhšie trasy. Sú určené predovšetkým mladým ľuďom, ktorí majú radi adrenalín.
Nordic – korčule do prírody
Tým, ktorým nestačia chodníky pre korčuliarov a cyklistov a radšej vyrazia do prírody, sú určené Nordic korčule. Majú iba dve kolieska, jedno pred a druhé za korčuľou a kolieska sú obvykle nafukovacie. Tieto korčule môžu byť vybavené aj tzv. lýtkovou brzdou, ktorá sa aktivuje pohybom nohy.
Nordic korčuľa
Na tomto type korčúľ sa jazdí podobne ako na bežkách – s palicami. Skôr než o klasické korčuľovanie ide teda o letné bežkovanie. Vďaka paliciam sa rovnomernejšie zaťaží celé telo a je tak posilnených viac svalov naraz. Nordic korčule sú kvôli nafukovacím kolieskam na asfalte pomalšie.
Keďže majú len dve veľké kolieska, obvykle s priemerom od 150 do 165 milimetrov, sú tiež horšie ovládateľné. Topánka je mäkká. Tieto korčule sú vhodné na dlhé trate a sú určené skôr pokročilým korčuliarom, bežkárom, nadšeným športovcom, ktorí sa neuspokoja s hladkými chodníkmi a taktiež tým, ktorí sa radi pohybujú v prírode a bežné športy ako je beh alebo cyklistika im nestačia.
Hokejové kolieskové korčule
Hokej sa dá hrať aj v lete. Na tento šport sa v obchodoch predávajú špeciálne hokejové kolieskové korčule. Topánka je veľmi podobná tej pri ľadových korčuliach. Kolieska sú menšie a mäkšie.
Hokejová korčuľa
Na týchto korčuliach sa dobre manévruje, sú ideálne pre rýchle štarty a prudké zákruty. Kolieska je dobré vybrať podľa toho, či sa chystáte hrať hokej vonku alebo v hale. Ak plánujete hrať hokej celoročne, mohol by sa vám hodiť aj náš článok zameraný na výber zimných korčúľ.
Hokejové korčule sú vhodné pre pokročilých korčuliarov a športovcov. Na bežné korčuľovanie po chodníkoch sa tento typ príliš nehodí.
Trekové korčule
Nielen milovníkov retra určite zaujmú trekové korčule, teda korčule so štyrmi kolieskami v dvoch radoch a s prednou brzdou. Trekové korčule sú vhodné ako pre začiatočníkov, tak pre pokročilých korčuliarov – záleží na voľbe korčuliarskej topánky a ďalších komponentov. Topánka môže byť športová, klasická alebo retro style. Športové topánky mávajú nízky členok a používajú sa napríklad na roller derby.
Treková korčuľa
Klasické topánky sa podobajú topánkam na krasokorčuľovanie, poskytujú lepšiu oporu členku a dajú sa použiť aj na tancovanie. Retro topánky môžu mať nízky aj vysoký členok, spája ich štylizácia do 70. rokov a pri správnom výbere budú vyhovovať aj začiatočníkom.
Kolieska
Ako sme už naznačili pri typoch korčúľ, kolieska majú nielen rôznu veľkosť, ale aj tvrdosť. Každý typ má svoje výhody aj nevýhody, záleží na pokročilosti korčuliara a jeho preferenciách. Pred kúpou korčúľ je dobré zamyslieť sa nad tým, aké veľké kolieska chcete. Dajú sa síce vymeniť, ale každá korčuľa má maximálny rozmer koliesok, ktoré sa na ňu dajú nasadiť. Pokiaľ sa teda rozhodnete, že chcete kolieska väčšie než je maximálna možná veľkosť, budete musieť kupovať nové korčule.
Naopak tvrdosť až tak dôležitá nie je, na každú korčuľu sa dajú dať kolieska rôzne tvrdé a môžete ich teda kedykoľvek vymeniť za iné. Rôzne tvrdé kolieska sa dajú dokonca kombinovať. Výrobcovia často rozlišujú tvrdosť podľa farby, je teda dôležitejšie vyberať kolieska podľa ich tvrdosti, nie farebnosti.
Tvrdosť koliesok
Kolieska majú rôzne stupne tvrdosti. Teoreticky sa pohybujú na škále 0-100A, v praxi ale narazíte pravdepodobne len na kolieska s tvrdosťou od cca 74A do 90A. Tvrdšie kolieska (od 80A) sú vhodnejšie pre pokročilých korčuliarov. Ich hlavnou výhodou je, že je na nich možné dosiahnuť vyššiu rýchlosť a vydržia dlhšiu dobu. Nevýhoda spočíva v tom, že viac prenášajú otrasy a horšie sa vyrovnávajú s nedokonalosťami terénu – sú teda menej pohodlné.
Mäkšie kolieska (okolo 75A) lepšie priľnú k povrchu. Hlavnou výhodou je vyššia schopnosť absorbovať vibrácie a jazda s nimi je teda oveľa pohodlnejšia. Mäkšie kolieska sú však pomalšie a oveľa rýchlejšie sa opotrebujú. Sú vhodné hlavne pre začiatočníkov alebo mierne pokročilých.
Tvrdosť |
Určenie |
do 80A |
Začiatočníci a pokročilí |
80A – 90A |
Skúsení jazdci |
Veľkosť koliesok
Veľkosť koliesok rozhoduje o rýchlosti korčúľ. S malými nedosiahnete takú rýchlosť ako s väčšími, a to ani pri častom tréningu. Priemer je udávaný v milimetroch a nájdete ho na bočnej strane. Väčšinou sa pohybuje medzi 44 a 110 mm. Väčšie kolieska sú rýchlejšie a sú vhodnejšie na kvalitný povrch. Nevýhodou je menší pocit stability a zložitejšie ovládanie – sú preto lepšie pre pokročilejších jazdcov.
Čím menšie kolieska, tým sú korčule pomalšie, ale zato stabilnejšie a lepšie sa ovládajú. Na začiatok je lepšie zaobstarať si korčule s menšími kolieskami a až získate istotu, môžete ich časom vymeniť za väčšie.
Priemer |
Určenie |
do 80 mm |
Začiatočníci |
84 – 90 mm |
Pokročilí |
90 a viac |
Skúsení jazdci |
Rám
Rám korčúľ drží kolieska pohromade. Podľa materiálu je možné rámy rozdeliť do troch skupín:
- Plastové – bývajú lacnejšie a sú medzi nimi veľké rozdiely v kvalite a životnosti.
- Kovové – Hliníkové alebo horčíkové. Bývajú drahšie, čo nutne neznamená, že sú vždy lepšie. Všeobecne sa ale dá povedať, že čím drahšie korčule sú, tým je rám kvalitnejší.
- Karbónové – Tieto rámy nájdete hlavne pri závodných korčuliach, ich výhodou je predovšetkým ľahkosť, sú ale pomerne drahé a nie sú vždy najodolnejšie.
Dôležitá je aj dĺžka rámu. Dlhší rám je vhodný na dlhšie trate a na zlepšenie fyzickej kondície. Kratší rám je lepšie ovládateľný a využijete ho pri rôznych trikoch a pri kreatívnejšej jazde. Dĺžka rámu je priamo úmerná veľkosti koliesok, veľké kolieska majú rám dlhší, menšie kolieska kratší.
Upevnenie rámu
Pri výbere korčúľ venujte pozornosť taktiež tomu, ako je rám k topánke pripevnený. Najkvalitnejšie upevnenie je pomocou skrutiek, menej kvalitné je pripevnenie nitmi. Lacné varianty môžu mať rám prilepený alebo rovno vylisovaný ako súčasť topánky.
Tuhosť rámu
Tuhosť rámu závisí predovšetkým od použitého materiálu a od konštrukčného spracovania. Od tuhosti rámu sa odvíja jeho stabilita, odolnosť, alebo prenos energie pri odrážaní. Vyššiu tuhosť nájdete pri rámoch, ktoré sú vyrobené v jednom kuse, nižšiu tuhosť mávajú rámy, ktoré sa skladajú z dvoch kusov.
Ložiská
Ložiská ovplyvňujú rýchlosť jazdy a celkový pocit z nej. Pri výbere je však takmer nemožné zistiť ich kvalitu, každý výrobca totiž udáva parametre inak. Pokiaľ sa teda rozhodnete korčule kúpiť, na kvalitu ložísk nie je potrebné klásť veľký dôraz. Tieto súčiastky sa taktiež za nejaký čas opotrebujú a bude potrebné kúpiť nové, môžete tak neskôr zvoliť také, ktoré budú presne spĺňať vaše požiadavky.
Kvalitné ložiská by sa mali ľahko otáčať a byť dobre utesnené. Ich životnosť závisí od mnohých faktorov ako je vaša váha, frekvencia používania, terén a miesto, na ktorom jazdíte. Opotrebovávajú sa nerovnomerne a je dobré meniť ich častejšie. Zaručia vám tak dlhšiu životnosť korčúľ.
Topánka
Každý typ korčúľ má inú topánku. Niektoré majú pevný, plastový skelet, iné mäkký. Vždy by však mala zaisťovať stabilitu nohe aj členku. Dôležité je, aby bola topánka pohodlná a na nohe sedela. Pokiaľ pozorujete, že vás topánka niekde drie, je lepšie siahnuť po inom modeli. Vždy je dobré vyskúšať si viac variantov a potom sa rozhodnúť, ktorý vám vyhovuje najviac.
Materiál
Materiály, z ktorých sú topánky vyrobené, bývajú rôzne. Kvalitnejšie zaručujú väčšiu pohodlnosť a odvádzajú pot. Najmä pri celoplastových skeletoch je dôležité, aby bol materiál kvalitný, topánka mala odvetrávanie a noha sa v nej priveľmi nepotila. Niektoré korčule majú vyberateľnú vložku, ktorá môže byť vystužená na miestach, kde sa noha najčastejšie otlačí. Na toto však nie je až také dôležité prihliadať – vložky je možné kedykoľvek dokúpiť.
Veľkosť
Veľkosť korčúľ sa udáva v US, UK alebo EU číslovaní. Vždy je dobré kúpiť ich o pol až o jedno číslo väčšie ako klasické topánky. Pri pohybe môže totiž noha trochu napuchnúť a zároveň je dobré, keď sa do korčúľ zmestia hrubšie ponožky.
Keď si idete korčule do obchodu vyskúšať, vezmite si so sebou hrubšie a športové ponožky, aby ste vedeli, ako vám s nimi korčule sedia.
Každá topánka je inak široká. Pri výbere dbajte na to, že keď topánku utiahnete, nebude dopnutá úplne na doraz. Počas jazdy sa totiž môže trochu povoliť a je teda dôležité, aby sa v prípade potreby dala ešte dotiahnuť. Všeobecne platí, že dámske modely sú o niečo užšie ako pánske, ale nemusí to byť pravidlom.
Zapínanie
Korčule sa obvykle zaväzujú pomocou šnúrok alebo praciek. Pracky sú síce rýchlejšie na uťahovanie, šnúrkou ale stiahnete nohu lepšie a tiež dlhšie vydržia. V prípade zničenia sa dajú ľahko dokúpiť, zháňať nové pracky je oveľa ťažšie. Ideálne je kúpiť korčule, ktoré sa zaväzujú na šnúrky a majú na vrchnej časti pracku.
Ako vybrať detské kolieskové korčule
Po prečítaní predchádzajúcich riadkov pre vás bude výber korčúľ hračkou, detské modely majú oproti tým pre dospelých len niekoľko špecifík:
- Kolieska – Sú o niečo menšie, väčšinou od 64 do 72 mm. Opäť platí, že menšie kolieska sa lepšie ovládajú.
- Rám – Býva väčšinou plastový, pripevnený nitmi. Pri detských korčuliach to nie je veľký problém, nepočíta sa s dlhoročnou životnosťou a výhodou plastu je nízka hmotnosť.
- Topánka – Väčšinou je rastúca, dá sa zväčšiť až o 3-4 čísla – vďaka tomu vydrží dieťaťu dlhšie.
- Špecifické vlastnosti – Viac-menej samozrejmosťou je prítomnosť brzdy. Niektoré detské in-line korčule majú vymeniteľný rám, vďaka ktorému môžete namiesto koliesok nasadiť nôž a premeniť ich tak na korčule na ľad. V takom prípade si ale dajte pozor na kvalitu prevedenia, aby nedošlo k žiadnemu úrazu.
Cena
Predtým ako sa rozhodnete korčule kúpiť, je dobré si premyslieť, ako často na nich chcete jazdiť. Ak sa chystáte korčuľovať pravidelne, je lepšie investovať do drahších a kvalitnejších korčúľ, ktoré vám vydržia dlho a nebudete musieť čoskoro kupovať nové. Ak viete, že ich budete používať len zriedka, potom si môžete zaobstarať aj lacnejší variant.
Ceny sa líšia podľa modelov. Všeobecne platí, že čím drahšie korčule sú, tým vyššia je ich kvalita. Na internete obvykle bývajú lacnejšie. Je dobré si ich najprv vyskúšať v kamennom obchode, a potom sa pozrieť na internet, kde sa vybraný model obvykle dá zaobstarať za najlepšiu cenu.
Tip! Ak chcete kúpiť kvalitnejšie korčule a zároveň trochu ušetriť, pozrite na minuloročné modely, ktoré bývajú zľavnené, čo na kvalite neuberie, a vy si tak za menej peňazí zaobstaráte kvalitnejší tovar.
Cena do 80 €
Tým, ktorí neplánujú korčuľovať často, postačia fitness kolieskové korčule do 80 €. Tovar v tejto cenovej kategórii nie je tak kvalitný ako drahšie kúsky, ale pokiaľ sa vyhnete tým najlacnejším modelom zo supermarketov, poslúžia vám dobre. Obzvlášť pre deti sú vhodnejšie lacnejšie korčule, pretože im pravdepodobne ešte rastie noha. Väčšinou tak z korčúľ vyrastú rýchlejšie než by ich stihli zničiť, nie je teda nutné kupovať najdrahšie modely.
Cena od 80 do 200 €
Ten, kto sa chce venovať korčuľovaniu častejšie – napríklad aj niekoľkokrát do týždňa – by mal by investovať do drahších korčúľ. Kvalitné fitness korčule zoženiete od 80 €, ostatné typy bývajú o niečo drahšie. Síce si na začiatku priplatíte, ale nebudete musieť tak často meniť kolieska, ložiská a ďalšie súčasti – investícia sa vám tak časom vráti.
Cena nad 200 €
Ak sa chcete korčuľovaniu venovať športovo a viete, že na korčuliach budete tráviť aj niekoľko hodín týždenne, potom sa oplatí investovať do naozaj kvalitných korčúľ, ktoré zvládnu časté používanie, a vy tak nebudete po pol roku musieť meniť kompletne všetky súčiastky. Sú vyrobené z kvalitnejších materiálov, ktoré sa samozrejme odrazia aj na cene. Obzvlášť Speed alebo Nordic korčule budú o niečo vyššou investíciou, ktorú ale rozhodne nebudete ľutovať.
Údržba korčúľ
Korčule dostávajú pri výjazdoch poriadne zabrať, a tak je potrebné sa o ne nielen vhodne starať, ale z času na čas treba niektoré časti aj vymeniť. Poďme si teda povedať, ako sa o korčule správne starať (Zdroj: LiveAbout).
Ložiská
Pri lacnejších ložiskách častokrát údržba odpadá, pretože ich mnohokrát nie je možné rozobrať, poprípade sa časová investícia do ich údržby neoplatí a je výhodnejšie ich pri opotrebovaní skrátka vymeniť. Pokiaľ ste však investovali do drahších ložísk, môžete ich životnosť predĺžiť vhodnou starostlivosťou. Tá sa skladá z rozobratia, vyčistenia a namazania ložísk.
Na premazávanie môžete použiť olej alebo vazelínu, ložiská by pred aplikáciou mali byť čisté a suché. Vazelína ložiská trochu brzdí, ale dlhšie vydrží, s olejom je jazda rýchlejšia, ale je potrebné ho častejšie obnovovať – a teda častejšie absolvovať celý rituál čistenia.
Kolieska
Kolieska sa pri korčuliach neopotrebovávajú rovnomerne, najviac trpia z vnútornej strany, teda z tej, z ktorej sa odrážame. Preto je vhodné kolieska pravidelne prehadzovať, aby bolo opotrebenie rovnomernejšie. Optimálne ich vymieňajte medzi pravou a ľavou korčuľou, spravidla totiž pri jazde dochádza k väčšiemu zaťaženiu jednej nohy.
Pokiaľ korčuľujete pravidelne, pravdepodobne budete musieť kolieska čas od času vymeniť. Prehadzovanie a vymieňanie koliesok je zároveň ideálnou príležitosťou na vyčistenie ložísk.
Brzda
Brzda je taktiež veľmi náchylná na opotrebovanie. V spodnej časti nájdete gumový klátik, väčšinou prichytený skrutkou. Na ňom býva ryska – keď sa opotrebenie brzdy blíži k tejto ryske, je nutné klátik vymeniť. Výmena je jednoduchá a rýchla a nejde o nič drahé.
Ako začať s in-line korčuľovaním
Ideálne korčule už ste si vybrali, čo teraz s nimi? Rovnako ako každý šport, aj in-line korčuľovanie má svoje pravidlá a odporúčania, ktoré vám môžu korčuľovanie nielen uľahčiť, ale zaistia aj vašu bezpečnosť. Pred vaším prvým výjazdom sme pre vás preto pripravili niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť s rýchlym osvojením si základov tohto populárneho športu.
Čo so sebou
Hoci je in-line korčuľovanie pomerne bezpečný šport, neznamená to, že sa pri ňom nemôžete zraniť. Najčastejšou hrozbou sú rôzne odreniny a narazeniny z pádov. Pre začiatočníkov je tak nevyhnutná správna výbava, ktorá sa skladá z helmy (pokojne cyklistickej), chráničov na kolená, lakte a zápästia. Dôležitá je aj voľba oblečenia, niektorí ľudia korčuľujú veľmi sporo odetí, opäť je tu ale väčšie riziko odrenín.
Kde začať
Zaobstarali ste si prvé korčule a chystáte sa vyraziť na cyklotrasu? Ešte chvíľu počkajte. Neistý korčuliar môže byť nebezpečný pre seba i okolie, najmä ak je cyklotrasa veľmi rušná. Pre prvé krôčiky na korčuliach je tak vhodnejšie zvoliť nejaké bezpečnejšie miesto ako je ihrisko s hladkým povrchom, slepá ulica či parkovisko. Odborníci dokonca odporúčajú prvýkrát sa postaviť na korčule na tráve, tá vám umožní natrénovať si stabilitu a prvé kĺzavé pohyby.
Správny postoj
V základnom postoji je potrebné mať jednu nohu vždy mierne dopredu. To vám zaistí väčšiu mieru stability a pokiaľ napríklad pri jazde z kopca nabehnete na kameň alebo vetvičku, nestratíte istotu v oboch nohách, čo by rýchlo viedlo k pádu. Telo jazdca má byť naklonené mierne dopredu a kolená majú byť pokrčené – to sú opäť princípy na zvýšenie stability. V žiadnom prípade sa nenakláňajte do strán. Na udržanie rovnováhy si môžete pomôcť pohybom rúk, pokročilejší jazdci si dávajú ruky za chrbát.
Odrážanie
Každý jazdec má tak trochu svoj štýl odrážania, dôležité je si tento pohyb natrénovať a osvojiť. Pri pohybe vpred sa nohy delia na odrazovú a dopadovú. Odraz by mal byť vykonávaný celou hranou korčule, nie len špičkou, a po korčuliach sa treba mierne zviezť. Dopadová noha je kolmo k povrchu a mieri vpred, pozor na prelamovanie v členkoch.
Jazda z kopca
Pri jazde z kopca sa spravidla neodrážame, o to dôležitejšie je v tomto prípade zachovanie stability a správneho postoja, teda jednu nohu posunúť mierne dopredu. Pokiaľ máte obavy z rýchlosti, môžete pri jazde z kopca využiť techniku plávania, teda roztiahnuť nohy od seba a špičky namieriť k sebe. Poprípade je možné kopec zísť bokom, túto stratégiu je vhodné aplikovať pokiaľ je lemovaný trávnatou plochou, ktorá je v tomto prípade bezpečnejšia.
Brzdenie
Pod kopcom, ale aj pri jazde na rovnom povrchu nás čas od času čaká nutnosť zabrzdenia. Väčšina začiatočníkov brzdí vbehnutím na trávu alebo zastavením napríklad o stĺp a vlastne ani nevedia, na čo brzda slúži.
Pokiaľ teda máte korčule s brzdou, stačí pred brzdením posunúť nohu s brzdou dopredu, váhu rozložiť medzi prednú a zadnú nohu, a potom zdvihnúť špičku, aby sa brzda dostala do kontaktu so zemou. Je samozrejme dôležité udržať vhodný postoj, pokojne sa ešte viac skrčte v kolenách, aby ste nestratili rovnováhu.
Aj na korčuliach bez brzdy sa dá zastaviť elegantnejšie ako zachytením o lavičku. Jednou z možností je napríklad už spomínané pluženie, ďalej môžete zastaviť otočením do protismeru alebo tzv. bodkom, kedy jednu nohu necháte rovno a druhú položíte kolmo na ňu hranou k zemi, teda do tvaru písmena T. Niekedy sa tento variant nazýva aj jednostranný pluh – jedna noha ide normálne a druhú zaplužíte.
Padanie
Padanie ku korčuľovaniu patrí a práve strach z pádu je pravdepodobne najväčším nepriateľom začínajúcich korčuliarov. Preto je dobré svojmu strachu hneď zo začiatku čeliť a pády si natrénovať. To sa opäť ideálne vykonáva na tráve, ktorá pády tlmí. Pád by ste si mali vyskúšať aj na samotnom asfalte, samozrejme s chráničmi.
Základom je padať dopredu, pri páde sa prikrčte, aby ste znížili ťažisko a následne rozložte váhu dopadom najskôr na kolená, následne na lakte a na ruky. Pokiaľ padáte dozadu, vždy predkloňte hlavu, aby ste si ju nenarazili a ruky nikdy nedávajte za telo.