Ako vybrať monitor
Ešte skôr ako sa začneme venovať konkrétnym parametrom monitorov, vypracovali sme pre vás aj niekoľko všeobecných zásad, ktorými by ste mali celý výber začať. V ďalších kapitolách sa potom venujeme tým najdôležitejším faktorom – uhlopriečke, použitým technológiám zobrazenia, rozlíšeniu, pozorovacím uhlom, jasu, kontrastu, odozve aj napríklad spotrebe.
Medzi ďalšie dôležité charakteristiky patrí aj to, či má monitor matnú alebo lesklú úpravu displeja, akými disponuje konektormi, aké má podsvietenie, či je prehnutý alebo rovný a tak ďalej. O všetkých týchto podrobnostiach sa dočítate v našom článku Ako vybrať monitor.
Monitor môže slúžiť v rôznych prípadoch aj ako náhrada za televízor. Tým sme sa však konkrétne venovali na tejto stránke v špeciálnom teste. Ako alternatíva sa napríklad na premietanie filmov ponúka naše porovnanie projektorov.
Ako vybrať monitor stručne:
- Identifikujte cieľ nákupu – rozhodnite sa, či monitor kupujete s cieľom hrania hier a sledovania filmov, alebo na prácu v kancelárii. Podľa toho vyberte uhlopriečku, technológiu, správne pozorovacie uhly, rozlíšenie a ostatné špecifikácie.
- Určte si pred výberom cenovú hranicu a vyberajte podľa sumy, ktorú ste ochotní maximálne investovať.
- Pred nákupom nezabudnite zmerať rozmery miesta, kam plánujete monitor umiestniť, aby ste neskôr nezistili, že sa vám napríklad do daného priestoru nevojde.
- Nepodliehajte pri výbere iba prvému dojmu z vizuálneho vzhľadu, ale skúmajte skutočné kvality monitora.
Uhlopriečka
Uhlopriečka vyjadruje vzdialenosť diagonálne protiľahlých krajných bodov. Určuje veľkosť vami kupovaného monitora a pre väčšinu zákazníkov je tak absolútne kľúčovým údajom. Je však potrebné mať na pamäti, že uhlopriečka nevyjadruje iba veľkosť monitora, ale podstatným spôsobom sa podpisuje aj na kvalite prenášaného obrazu.
Monitory v najnižšej cenovej kategórii v súčasnosti prinášajú spravidla veľkosť menšiu než 20″. Tejto veľkostnej kategórii sa často vyčíta, že nie je príliš vhodná v kombinácii s vysokými rozlíšeniami, pretože deformuje kvalitu obrazu a bolia z nej oči. Ak plánujete používaním monitora tráviť dlhé hodiny v kancelárii, alebo si len chcete užiť realistickejší pôžitok pri dlhotrvajúcim hraní hier, mali by ste sa porozhliadnuť po monitore s uhlopriečkou aspoň 22″, tie už ponúkajú pomerne solídny súlad aj s vysokým rozlíšením a zvládajú tak lepšie zobrazenie.
Súčasné najväčšie uhlopriečky sa ponúkajú vo veľkostiach okolo 30″, tu, samozrejme, dostávate naozaj realistický obraz v kombinácii s perfektným rozlíšením. Je však potrebné zamyslieť sa aj nad praktickosťou jednotlivých veľkostí, pre niekoho môže byť monitor s veľkou uhlopriečkou trochu nepohodlným riešením, pretože kvôli rozmerom sa nemusí vojsť ani na bežný kancelársky stôl.
Podľa všeobecných odporúčaní sú na kancelárske práce vhodné uhlopriečky okolo veľkosti 22″ a na sledovanie filmov, hranie hier a užívanie si multimediálnej zábavy sa väčšinou volia väčšie monitory s veľkosťou 24″ a viac. Táto poučka je však len ťažko aplikovateľná celkom všeobecne, každému vyhovujú iné rozmery a je nutné si skutočne pred výberom správnej uhlopriečky všetko dobre premyslieť.
Uhlopriečka |
Účel |
Uhlopriečky okolo 22″ |
Obvykle sa používajú na pracovné účely |
Uhlopriečky 24″ a viac |
Využívajú sa skôr na multimediálnu zábavu
(hranie hier, sledovanie filmov) |

Pomer strán
Problémom udávania uhlopriečky je pomerne zavádzajúce meradlo, ktoré nezohľadňuje pomer strán monitora. Pri zachovaní rovnakej uhlopriečky a zmene pomeru strán, dochádza k zmene faktickej veľkosti zobrazovanej plochy v cm2. Najčastejším pomerom strán pri dnešných monitoroch je 16 : 9, tento pomer je vypočítaný na základe ideálnej šírky zorného poľa. Toto rozlíšenie sa príliš neodporúča na využitie na kancelárske práce, ale skôr na účely multimediálnej zábavy, ako sledovanie filmov, prípadne hranie hier.
Na pracovné účely sa tak všeobecne odporúča radšej pomer 16 : 10. Ďalším variantom je pomer 4 : 3, ten už sa dnes používa pomerne zriedka a ak ho zvolíte, bude vám monitor slúžiť naozaj takmer len na kancelárske práce, pretože je síce prispôsobený zornému poľu človeka, ale nezohľadňuje možnosť periférneho videnia.
Posledným a relatívne novopoužívaným pomerom je 21 : 9. Tu platí opačným extrém než pri 4 : 3, 21 : 9 je vhodné takmer len na sledovanie filmov a hranie hier. Ale pozor, niektoré filmy a staršie hry tento pomer nemusia podporovať a môže sa vám stať, že bude pri sledovaní alebo hraní obrazovka na krajoch vyplnená čiernymi pruhmi. Na záver je nutné podotknúť, že všetky tieto pomery sa viažu k jednotlivým rozlíšeniam, a preto sa menia v závislosti od ich voľby. Nie je možné určiť jeden pomer, ktorý sedí každému používateľovi pre daný úkon a je potrebné si najskôr jednotlivé parametre vyskúšať.

Technológia monitorov
Veľká väčšina monitorov na súčasnom trhu vychádza z technológie LCD a LED. Tie postupne vytlačili staršie CRT monitory, ktorých nevýhoda bola hlavne vo veľkých rozmeroch a hmotnosti, skreslení obrazu, vyššej spotrebe a pod. V súčasnosti sa môžete na trhu LCD monitorov stretnúť s tromi technológiami výroby. V nasledujúcej kapitole si stručne každú z týchto technológií rozoberieme a poukážeme na jej výhody a nevýhody (Zdroj: Wikipedie).
Technológia TN
TN (twisted nematic) monitory sú najstaršou zo všetkých troch technológií, napriek tomu sa stále pomerne hojne používajú. Za jednoznačne najväčšiu výhodu monitorov vyrábaných touto technológiou sa považuje ich nižšia cena a po nej aj rýchla odozva, ktorá vyjadruje, ako rýchlo je jeden pixel na obrazovke schopný zmeniť farbu alebo odtieň.
Naopak, za negatíva sa v súvislosti s TN technológiou považuje všeobecne horšie vykresľovanie farieb, zlé pozorovacie uhly, horší jas a kontrast než pri iných technológiách. Spočítané a podčiarknuté, technológia TN sa vám vyplatí na bežné kancelárske práce alebo na hranie hier, ktoré dokážu využiť nadštandardne rýchlu odozvu.
Výhody |
Nevýhody |
Nízka cena |
Zlé pozorovacie uhly |
Rýchla odozva |
Horšie farby |
– |
Zlý jas a kontrast |
Technológia IPS
Technológia IPS (in-plane switching) sa snaží odstrániť nedostatky predchádzajúcej zmieňovanej technológie TN a ponúka tak podstatne lepšie pozorovacie uhly, kvalitné vykresľovanie farieb a lepší jas. V minulosti sa táto technológia spájala s pomalou odozvou, ale súčasné monitory už disponujú porovnateľnou odozvou s TN monitormi. Za nevýhody je možné brať priemerný kontrast a vysokú cenu. Vďaka veľmi realistickému zobrazeniu farieb je však IPS vhodnou technológiou na rôzne grafické práce a zobrazovanie detailných náhľadov. Ak teda plánujete monitor využívať na podobné účely, investícia do IPS sa vám určite vyplatí (Zdroj: Flor.cz).
Výhody |
Nevýhody |
Výborné zobrazenie farieb |
Vysoká cena |
Dobré pozorovacie uhly |
Pri starších modeloch pomalšia odozva |
Dobrý jas |
Slabší kontrast |
V obchodoch narazíte ešte na vylepšený variant IPS technológie s označením PLS (Plane to Line Switching) od spoločnosti Samsung. Ide o veľmi podobný spôsob tvorby obrazu ako v prípade IPS panelu, výhodou sú však podľa výrobcu ešte lepšie zobrazovacie vlastnosti, nižšie energetické nároky a výraznejší kontrast.
PVA/MVA technológia
Monitory s technológiou MVA a PVA (Multi-domain Vertical Alignment, Patterned Vertical Alignment) boli vytvorené ako cenový kompromis medzi oboma vyššie zmieňovanými technológiami, pretože lacné monitory TN sa považovali za príliš nízky štandard a drahé IPS tvorili naopak, príliš vysokú cenovú kategóriu. MVA a PVA ponúka silný kontrast a pomerne kvalitné zobrazenie farieb, aj keď kvality IPS technológie v žiadnom prípade nedosahujú. Staršie modely v tejto technológii opäť disponovali relatívne pomalou odozvou, dnes už však modifikované spôsoby vývoja dokážu tento problém odstrániť a čas odozvy je slušný.
Ako už bolo povedané, táto technológia je kompromisom medzi dvoma predchádzajúcimi a z toho vyplývajú aj jej pomerne univerzálne možnosti použitia. Využijete ju na bežné kancelárske práce aj prácu s profesionálnou grafikou. Novšie modely s rýchlou odozvou sa dajú využívať aj na hranie hier. V súčasnosti stále ide o zlatú strednú cestu, klesajúca cena kvalitnejších IPS však do budúcnosti dosť možno spôsobí, že PVA/MVA monitory budú menej atraktívne.
Výhody |
Nevýhody |
Výborné zobrazenie farieb |
Pri starších modeloch pomalšia odozva |
Dobré pozorovacie uhly aj kontrast |
S klesajúcou cenou lepších technológií
klesá výhodnosť PVA/MVA |
Široké možnosti využitia |
– |
Rozlíšenie
Rozlíšenie vášho monitora vyjadruje maximálny počet pixelov, ktorý sa môže zobraziť na obrazovke. Záleží na vašich preferenciách, aké rozlíšenie je pre vás najvhodnejšie. Väčšie rozlíšenie (a väčší počet pixelov) prináša väčšiu zobrazovaciu plochu na displeji, ale logicky sa s nej zmenšuje veľkosť zobrazovaných informácií. Ak teda budete pracovať s rozlíšením 1366 × 768, zobrazované informácie (napríklad ikony na ploche) budú väčšie, ale celková veľkosť plochy bude menšia než v prípade rozlíšenia 1600 × 1200.
V súčasnosti sa najčastejšie pri monitoroch používa rozlíšenie 1366 × 768 (HD Ready), 1600 × 1200 (UXGA, Ultra-eXtended) a 1920 × 1080 (Full HD). Stále viac sa potom presadzuje veľmi kvalitné rozlíšenie 3840 × 2160 (4K). Ak nemáte s výberom správneho rozlíšenia žiadne skúsenosti, určite si najskôr rôzne možnosti vyskúšajte, neskoršia manipulácia s jeho nastavením je síce možná, ale výrazne znižuje kvalitu obrazu, pretože monitor je nastavený pre jednu určitú hodnotu.
Rozlíšenie je, samozrejme, nutné zmieniť aj v súvislosti s veľkosťou uhlopriečky monitora. Napríklad rozlíšenie HD Ready je na menšom 20-palcovom monitore dostačujúce, na väčšom 27-palcovom už však bude zaostávať a obraz nebude veľmi kvalitný. Naopak, veľmi dobré rozlíšenie 4K bude na 18-palcovom monitore zbytočné, na menšej ploche stačí pre dobrý vizuálny zážitok menej pixelov. Zvyšujúca sa hodnota rozlíšenia by skrátka mala ísť ruka v ruke so zvyšujúcou sa dĺžkou uhlopriečky a teda veľkosťou zobrazovacej plochy.
Obnovovacia frekvencia
Obnovovacia frekvencia vyjadruje schopnosť monitora zaisťovať plynulý obraz, jej hodnota informuje o tom, koľko snímok sa na obrazovke vystrieda za jednu sekundu. Plynulosť obrazu je však na tejto úrovni dôležitá iba na sledovanie filmov a hranie hier. Na bežnú kancelársku prácu si vystačíte s frekvenciou okolo 60 Hz, na účely hrania hier by ste mali voliť frekvencie minimálne 100 Hz a viac.
Ďalšie charakteristiky obrazu
Predchádzajúcim parametrom monitorov sme venovali vzhľadom na ich dôležitosť samostatné kapitoly. V tejto sa potom pozrieme na ďalšie charakteristiky, ktoré síce nebývajú kľúčovým bodom výberu, ale určite neodporúčame ich úplne zanedbávať. Naopak, pre niektorých používateľov môžu byť tiež zásadné.
Pozorovacie uhly
Pozorovací uhol je maximálny uhol, z ktorého je monitor možné sledovať bez toho, aby došlo k zhoršeniu vlastností farieb alebo kontrastu. Platí pravidlo, že čím väčší pozorovací uhol monitory majú, tým sú lepšie a ich využitie býva širšie. Pozorovacie uhly sú pre vás dôležité predovšetkým ak budete monitor sledovať aj z iných uhlov než priamo pred obrazovkou. Omnoho dôležitejšie sú napríklad pri LCD televízoroch než pri samotných monitoroch, no i tu hrajú dôležitú rolu.
Na bežné využívanie vám stačia pozorovacie uhly okolo 160°. Ak sú pre vás pozorovacie uhly dôležité a plánujete využívať monitor na účely zábavy, či už to bude sledovanie filmov, alebo hranie hier, môžete zvoliť uhly okolo 170°. Najlepšie monitory ponúkajú pozorovacie uhly so šírkou okolo 180°. Ide už však o hodnoty, pri ktorých je jasné, že sa nedá dobre vnímať celkový obsah obrazu.

Mat × lesk
Monitory sa líšia aj podľa povrchu obrazovky, na ktorom môžu byť aplikované dva rôzne druhy povrchových vrstiev. Medzi výrobcami aj spotrebiteľmi panujú spory, či sú vhodnejšie monitory s matným alebo lesklým povrchom. Správnu odpoveď v podstate nie je možné určiť. Každý z povrchov má svoje výhody aj nevýhody.
Monitory s matným povrchom
Matný povrch je odolný proti svetelným odrazom, takže uplatní svoje vlastnosti predovšetkým na svetlých miestach. Všeobecne sa odporúča kupovať displeje s matným povrchom na využívanie na cestách, kde nie je možné vytvoriť umelo temnejšie podmienky. Ak ide o monitory k stolným počítačom, táto výhoda na cestách odpadá, ale aj tak matné monitory nachádzajú svoje využitie v miestnostiach, kam priamo vnikajú slnečné lúče. Matné monitory sú tiež odolnejšie proti zašpineniu a vyznačujú sa lepšou čitateľnosťou.
Monitory s lesklým povrchom
Ich využitie je vhodné na domáce účely. Ponúkajú výraznejšie farby a vyšší kontrast. Charakteristické sú aj lepšími pozorovacími uhlami. Ak teda budete monitor prevádzkovať v tmavom prostredí, podarí sa vám eliminovať jeho nevýhody a bude pre vás vhodnejšou voľbou.
Typ plochy obrazovky |
Využitie a výhody |
Matné monitory |
Vhodné pre svetlé miesta, odolnosť proti zašpineniu, lepšia čitateľnosť |
Lesklé monitory |
Majú výraznejšie farby a kontrasty, vhodné pre tmavšie prostredie |
Input lag
Vyjadruje rýchlosť zobrazenia požiadavky, ktorá je monitoru zadaná. Na rozdiel od odozvy sa teda nezameriava na schopnosť zmeny farieb, ale na rýchlosť reakcie nutnej na vykreslenie. Na používanie monitora v kanceláriách vás tento údaj nemusí takmer vôbec zaujímať, pohyby myšou a podobné menej zložité úkony zvládnu spracovať bez problémov aj tie najmenej kvalitné monitory súčasnosti. Problém môže nastať pri hraní hier, kde dlhotrvajúca odozva môže znamenať značné nepríjemnosti. Pre náročnejšie hry je potrebné hľadať monitory s hodnotou input lag okolo 30 ms (odozva do 30 milisekúnd).
Odozva
Na rozdiel od vyššie opisovaného Input lagu vyjadruje čas odozvy čas, ktorý monitor potrebuje na zmenu hodnoty a prekreslenie odtieňa jednej farby do inej. Klasická odozva sa skladá z dvoch častí. Meria celkový čas, ktorý monitor potrebuje na prefarbenie z jednej farby do druhej a potom späť do pôvodnej. Kratší čas, samozrejme, znamená rýchlejšiu schopnosť prefarbenia a je tak nesporným plusom.
Problémom pri meraní odozvy je však trochu mätúce označovanie od niektorých výrobcov. Predovšetkým je potrebné mať na pamäti, že výrobca vždy udáva rýchlosť odozvy len pre jednu konkrétnu farbu. Ak ide o sivú farbu, moderné monitory sa môžu dostať s odozvou aj pod 5 milisekúnd. Niekedy toto meranie nájdete pod označením GTG (grey to grey, teda zo sivej do sivej) a pre reálne sledovanie monitora je tento údaj relevantnejší. Odozva pri bielej farbe je potom štandardne omnoho dlhšia a pohybuje sa okolo 15 milisekúnd pri bežných monitoroch. Tento údaj nájdete pod označením BTB (black to black, teda z čiernej do čiernej) – ide o prechod zo stavu „vypnuté“ do maximálnej bielej a späť.
Ďalším pomerne častým marketingovým ťahom je uvedenie iba prvej časti odozvy, teda prekreslenie jednej farby na druhú, ale nezapočítanie času potrebného na vykreslenie späť. Len na približnú orientáciu je teda možné načrtnúť, že na kancelárske účely vám postačia monitory s odozvou okolo 15 milisekúnd a ak plánujete monitor využívať na hranie náročných hier, voľte radšej odozvu okolo 5 milisekúnd.
Jas
Jas udáva vlastne svietivosť displeja, presnejšie povedané počet kandel (jednotiek svietivosti) na jeden meter štvorcový. Meria sa pri stave, keď všetky pixely zobrazia bielu farbu, bežné hodnoty sa pohybujú okolo 250 – 300 kandel na meter štvorcový (cd/m2). Niekedy nájdeme túto jednotku pod označením nit (1 cd/m2 = 1 nit).
Na bežné používanie v domácom prostredí nie je hodnota jasu až taká dôležitá, problém môže nastať, keď sú hodnoty príliš vysoké. V tmavom prostredí potom môže dôjsť pri sledovaní obrazu s vysokým jasom k problémom s očami. Jas veľmi často nie je výrobcom monitorov uvádzaný, preto je veľmi vhodné vyhľadávať jeho hodnoty na internete v používateľských recenziách a predísť tak prípadnému nepríjemnému prekvapeniu po kúpe.
Kontrast
Veľmi zjednodušene sa dá povedať, že kontrast vyjadruje živosť zobrazených farieb na vašom monitore. Na jeho hodnotách záleží predovšetkým pri prevádzkovaní monitora vo svetlom prostredí ovplyvnenom slnečným svitom. Kontrast sa vypočítava z hodnoty svietivosti bielej a čiernej farby a uvádza sa v luxoch. Obe hodnoty sú potom dané do pomeru. Výsledným formátom kontrastného pomeru tak môže byť napríklad 800 : 1. Na bežné účely postačí kontrast v hodnotách okolo 1000 : 1 a menej.
Pri výbere správnych kontrastných hodnôt sa môžete stretnúť aj s pojmom dynamický kontrast, ktorý však používa úplne iné meradlo než kontrast klasický. Preto sa v jeho meraní často dostanú výrobcovia na mnohonásobne väčšie hodnoty. V prípade dynamického kontrastu je bežná hodnota pomeru zhruba 3000 : 1.
Vyšší kontrast je vhodné voliť iba v prípade, keď plánujete monitor používať vo svetlých podmienkach, v ostatných situáciách to nie je príliš dobré a z dlhej práce pri monitore s vysokým kontrastom by vás mohli rýchlo bolieť oči.
Farebná hĺbka
V spojitosti s kontrastom potom môžeme uviesť ešte pojem farebnej hĺbky, ktorý je dôležitý najmä na prácu s grafikou. Udáva, koľko bitov sa použije na vytvorenie farby bodu (pixelu) a teda aké rozmanité dokáže monitor vykresliť farby a odtiene. Čím viac farieb, tým, samozrejme, lepšie pre používateľa. Každá zobrazená farba sa skladá z troch zložiek – červenej, zelenej a modrej (RGB). Každá z farieb si potom „odhryzne“ trochu z pamäte monitora. Pamäť sa potom udáva v počte bitov a počet farieb ovplyvňuje takto:
- 4 bity – viac ako 4 000 farieb
- 6 bitov – viac ako 260 000 farieb
- 8 bitov – viac ako 16 miliónov farieb
- 10 bitov – viac ako 1 miliardu farieb
- 15 bitov – viac ako 35 miliárd farieb.
Najčastejšie narazíte na 8-bitové monitory, 16 miliónov farieb je absolútne dostačujúcich. Pre pokročilých používateľov, ktorí sa na profesionálnej úrovni zaoberajú grafickým dizajnom, je dobré si obstarať model s vyššou hodnotou pamäte.
Podsvietenie
Podsvietenie monitora je zaistené niekoľkými trubicami, ktoré zaisťujú rovnaké vlastnosti farieb, jasu a kontrastu po celej ploche monitora. V starých monitoroch sa môžete stretnúť napríklad len s dvoma trubicami, ktorých podsvietenie môže ponúkať pomerne nerovnomerné zobrazenie a takisto menšiu životnosť každej z trubíc. Tá je zapríčinená práve tým, že nízky počet trubíc musí vydať niekoľkonásobne väčšiu energiu, než keby bolo v monitore trubíc viac. V prípade kúpy nového monitora požadujte prítomnosť minimálne 4 trubíc vnútri jeho panelu.
Konektory
Konektory zaisťujú pripojenie k zariadeniu, najčastejšie počítaču, a prenos obrazu (ak by ste chceli zvážiť nákup počítača, ktorý má skriňu aj monitor v jednom, prečítajte si náš článok Ako vybrať all in one PC). Predstavujú veľmi dôležitú súčasť monitora. Práve úroveň konektivity určuje, ku koľkým a akým zariadeniam budete schopní daný výrobok pripojiť.
Väčšina starších monitorov obsahuje základný analógový VGA vstup (označovaný aj ako D-sub), ktorého výskyt sa však pomaly ale isto utlmuje. Za najrozšírenejší konektor v rámci segmentu monitorov sa považuje HDMI port (digitálny). Akýmsi medzistupňom medzi digitálnym HDMI a analógovým VGA vstupom je potom ešte DVI port. Všeobecne platí, že HDMI vstupy sú kvalitnejšie a ponúkajú väčšiu rýchlosť, presnosť a väčšie rozlíšenie než DVI alebo VGA. Pri výbere správneho vstupu je potrebné zohľadniť aj podporu zo strany vašej grafickej karty. Staršie typy môžu podporovať napríklad len DVI alebo dokonca len VGA. Ak máte na monitor viac než základné požiadavky, potom by malo byť HDMI minimálnym štandardom, ktorý by ste mali požadovať.
Najnovšou technológiou, ktorá je výsadou monitorov v drahších cenových kategóriách a ponúka najväčšiu kvalitu prenosu, je takzvaný DisplayPort. Ten bol vyvinutý, aby postupne nahradil VGA a DVI porty, no HDMI už je natoľko rozšíreným konektorom, že k jeho nahradeniu DisplayPortom len tak ľahko nedôjde.
Zvláštnou kategóriou sú potom vstupy určené na prenos TV signálu, takzvané TV tunery, prostredníctvom ktorých môžete pripojiť monitor k televíznemu vysielaniu a vytvoriť tak plnohodnotnú náhradu za televízor. Existujú aj takzvané CI sloty (Common Interface) na vloženie karty dekódujúcej signál TV vysielania.

Medzi konektory, ktoré nemajú priamo funkciu prevedenia audiovizuálnych dát, môžeme zaradiť napríklad USB porty (prípadne USB rozbočovače), vďaka ktorým môžete priamo k monitoru pripojiť napríklad klávesnicu, myš alebo externý disk. Zabúdať nemôžeme ani na 3,5 mm jack ako výstup na slúchadlá a mikrofón. Sieťové konektory potom často slúžia na vzdialené ovládanie veľkoformátových obrazoviek.
Praktické využitie majú aj sloty na pamäťové karty, ktoré sa tiež na lepších monitoroch objavujú. Pomôžu vám prezerať multimediálny obsah bez toho, aby ste museli zapínať počítač.
Spotreba
Výrobcovia označujú svoje monitory takzvanými energetickými triedami. Tie majú spotrebiteľa informovať o spotrebe a úspore energie. Rozmedzie energetických tried sa pohybuje na škále od A do G, pritom trieda A sa delí ešte za pomoci symbolu plus (môžu sa objaviť až tri +, teda A+++, čo je v súčasnosti najúspornejšia možnosť).
Základné monitory majú tú výhodu, že sú väčšinou výrazne úspornejšie, než pokročilé typy, ktoré ponúkajú veľké množstvo funkcií, vysoký jas, kontrast a podobne. Na súčasnom trhu najčastejšie narazíte na triedy A a B.
Pri niektorých spotrebičoch, ako sú napríklad práčky, sušičky, televízory a ďalšie, sú zákazníci zvyknutí na takzvané energetické štítky, ktoré obsahujú niekoľko informácií o spotrebe, vrátane energetickej triedy. Na začiatku roku 2019 schválila Európska komisia nový formát štítkov povinný okrem iného aj pre monitory. Toto nariadenie by malo nadobudnúť účinnosť v marci roku 2021 (Zdroj: Europa.eu).
Ostatné technológie a vychytávky
Krátko zmienime ešte ďalšie parametre monitorov, ktoré by do výberu toho správneho modelu mohli prehovoriť.
Dotykové monitory
Dotykové monitory sú veľmi populárnou modifikáciou klasických monitorov. Ponúkajú možnosť ovládania počítača bez nutnosti vlastniť myš a klávesnicu. V súčasnosti sú najpoužívanejšie technológie dotykových monitorov kapacitné a rezistívne.
Kapacitné dotykové displeje
Sú najčastejšie používanou technológiou, ktorá má verné zobrazenie farieb a reaguje aj na jemný dotyk. Nevýhodou je, že je možné monitor ovládať iba priamo prstom a nie napríklad dotykovým perom alebo rukou v rukaviciach.
Výhody kapacitných displejov |
Nevýhody kapacitných displejov |
Presná reakcia na dotyk |
Vyššia cena |
Verné zobrazenie farieb |
Nutné ovládať prstom alebo špeciálnymi stylusmi |
Rezistívne dotykové displeje
Rezistívne displeje, ktoré už v súčasnosti nie sú tak často využívané, ponúkajú menej kvalitné zobrazenie farieb a nie sú také presné a rýchle ako displeje kapacitné. Ich výhodou je možnosť ovládania aj iným predmetom než iba prstom.
Výhody rezistívnych displejov |
Nevýhody rezistívnych displejov |
Nižšia cena |
Horšie zaznamenávanie dotyku |
Je možné ich ovládať aj inými telesami
(ceruzka a pod.) |
Všeobecne horšie zobrazovanie |
Reproduktory
Integrované reproduktory môžu byť vítaným doplnkom zabudovaným vo vašom monitore. Ponúkajú trochu väčšiu mobilitu než klasické pripojovacie reproduktory a často ich dokážu výkonom aj plne nahradiť. Ak váš monitor navyše disponuje aj vstupom na prenos televízneho signálu, je možné ho využiť so vstavanými reproduktormi ako plnohodnotnú náhradu za televízor.
Pivot
Pivot ponúka funkciu, ktorá umožňuje otočenie displeja na výšku. Jej využitie je vhodné predovšetkým pri dotykových displejoch alebo na čítanie dlhších textov.
Prehnuté monitory
Podobne ako dotykové monitory sú aj prehnuté monitory trendom posledných rokov. Ponúkajú realistickejší zážitok zo sledovaného obsahu, pretože divák je dianím v prípade sledovania prehnutého monitora takmer obklopený. Prehnutým monitorom sa však veľmi často vyčíta ich nepraktickosť na bežné používanie, ktorá vychádza z nemožnosti sledovania obrazu z ostrejších uhlov. Na pracovné účely je tak investícia do prehnutého monitora zbytočnou záležitosťou, na sledovanie filmov a hranie hier môže ísť o príjemné interaktívne spestrenie. Veľmi však záleží na správnom umiestnení monitora tak, aby mal divák možnosť nazerať doň priamo z čelného pohľadu. Veľkou výhodou je, že prehnuté monitory nie sú výsadou len najvyššej cenovej kategórie, ale dajú sa zohnať už v strednej cenovke.

VESA
Pod pojmom VESA sa skrýva štandardný rozmer na upevnenie monitora na držiak, napríklad pri pripevnení na stenu alebo špeciálne rameno s variabilnou polohovateľnosťou.
Webkamera
Ak často usporadúvate videohovory napríklad cez Skype, určite bude vhodné sa poobzerať po monitore so vstavanou webkamerou. Máte tu istotu správnej konfigurácie a spolupráce s monitorom bez nutnosti riešiť ďalšie pripojenie externého zariadenia.
G-Sync a FreeSync
Tieto dve technológie ponúkajú prispôsobenie obnovovacej frekvencie monitora podľa špecifikácií grafických kariet. FreeSync je technológia kompatibilná s grafickými kartami od spoločnosti AMD a je výrazne cenovo dostupnejšia. G-Sync spolupracuje s kartami od spoločnosti NVIDIA, no zatiaľ ide o veľmi drahý doplnok.
Technológia HDR
Ide o pomerne novú technológiu pri monitoroch, skôr sa objavila pri televízoroch. Spôsob zobrazenia HDR (High Dynamic Range, teda vysoký dynamický rozsah) sa dokáže lepšie prispôsobiť ľudskému oku a pri kvalitných modeloch ide o naozaj veľký rozdiel. Tento rozsah si môžete predstaviť ako rozdiel medzi najtmavším a najsvetlejším miestom aktuálnej snímky na obrazovke. Modely s funkciou HDR dokážu zobraziť nadštandardný rozdiel jasu, dôležitý je tiež vysoký rozsah farieb. Štandardy obrazoviek vychádzajú zo zastaranejších technológií s nižším maximálnym jasom. S postupným technologickým vývojom však prichádzajú nové štandardy – HDR ponúka plnšie farby, zatiaľ čo modely bez tejto funkcie pôsobia mdlo. Technológii HDR je však potrebné prispôsobiť aj hardvérové vybavenie a obrazový materiál predlohy.
Špeciálne funkcie
Pri niektorých monitorov sa dá občas naraziť na chyby zobrazenia. Či už ide o ghosting (na obrazovke zostáva „vypálený“ obrys predchádzajúcej snímky), trhanie, flickering (pozorovateľné blikanie obrazovky) alebo ďalšie neduhy. Kvalitné monitory ponúkajú rôzne špeciálne funkcie, ktoré majú prácu prístroja aj samotný obrazový vnem vylepšiť a zamedziť niektorým chybám:
- Filter proti modrému svetlu – modré svetlo s malou vlnovou dĺžkou a vysokou frekvenciou v spektre viditeľného svetla je typické pre elektronické displeje a dokáže ovplyvňovať biorytmus človeka, navyše dráždi oči, ak je v okolí používateľa slabšie osvetlenie. Filtre modrého svetla dokážu negatívne účinky modrého svetla znížiť. Prevláda zobrazenie červeného a zeleného svetla.
- Automatická úprava podsvietenia – niektoré monitory majú senzor okolitého osvetlenia, podľa ktorého sa dokáže automaticky upraviť intenzita jasu monitora. To je dobré pre oči a pozitívne sa prejaví aj v nižšej spotrebe monitora.
- Odstránenie trhania obrazu – pomáha zladiť obnovovaciu frekvenciu monitora a snímkovanie zobrazovaného obsahu. Súvisí s už zmieňovanými funkciami FreeSync a G-Sync.
- FlickerFree – preblikávanie obrazovky. Ak pracujete s počítačom dlhý čas, môže vás ovplyvňovať chvenie obrazu, teda preblikávanie. Niektorí používatelia môžu cítiť rýchlejšie únavu aj bolesť očí. Lepšie monitory tento efekt znižujú pomocou technológie flickerfree s vyššou obnovovacou frekvenciou.