Ako vybrať parfum
Pre nákup parfumu neexistuje jednotný návod. Každý človek má trochu iné potreby a chute. Napriek tomu však existuje pár všeobecných rád, ktoré vás povedú tým správnym smerom. Na počiatku všetkého by ste si mali uvedomiť, pre koho vlastne parfum bude a na akú príležitosť je určený. Každá vôňa by mala podtrhnúť vašu osobnosť a vzbudzovať vo vás príjemné pocity. Správne zvolený parfum navyše korešponduje aj s ročným obdobím a outfitom.
V tomto článku sa zameriame na niekoľko najpoužívanejších rodokmeňov vôní a priblížime si ich trochu detailnejšie. Predstavíme vám hlavné rozdiely medzi jednotlivými typmi vôní a parfumov, ktoré sa rozlišujú podľa intenzity a poradíme, na aké príležitosti sa hodia. Dozviete sa tiež, aké je dôležité zloženie daného parfumu a obsahujúce ingrediencie aj to, v akom balení môžete parfumy zakúpiť.
Naučíme vás taktiež, ako správne používať parfum, aby vôňa priniesla ten očakávaný účinok. Existuje totiž niekoľko miest na tele, na ktorých vôňa najviac vynikne. V závere článku vám potom prezradíme, koľko peňazí vlastne za takéto parfumy utratíte. A pokiaľ sa poohliadate zároveň ešte po ďalších skrášľovacích doplnkoch, odporúčame vám napríklad články Ako vybrať epilátor alebo Ako vybrať žehličku na vlasy.
Určenie parfumu
Pred samotným nákupom parfumu si musíte ujasniť, pre koho bude vôňa primárne určená. Na trhu existujú produkty pre obe ľudské pohlavia a mimo toho môžete naraziť aj na dalšie varianty vyhotovení. Detské parfumy nie sú výnimkou, ale viete, čo je to trebárs unisex parfum? Každá zo zmienených kategórií výrobkov je spätá s charakteristickými vôňami a odlišnými aromatickými koreňmi. Vyberať si môžete z nasledujúcich skupín.
Pánske parfumy
Pánske parfumy veľmi často pripomínajú vôňu kože. Majú zvyčajne nádych orientálnych zložiek, ale typické sú tiež tóny santalové a cédrové či vône s príchuťou tabaku. Tieto ingrediencie tvoria rýdzo mužskú arómu. Rovnako ako dámske parfumy majú i pánske veľkú moc a mali by sa vyberať s ohľadom na charizmu, štýl i povahu. K dostaniu sú nadčasové klasiky, svieže vône aj moderné odľahčené parfumy.
Dámske parfumy
Dámske parfumy zahŕňajú vône vhodné pre ženské pohlavie. Charakteristickými prísadami sú kvety, ovocie a ľahké korenie. To všetko zvyčajne prináša pocit sviežosti, ľahkosti a šťavnatosti. Na svoje si však prídu aj vyznavačky elegancie, ktoré môžu siahnuť po orientálnych parfumoch či vôňach s drevitými tónmi. Každá žena môže byť originálna, stačí zvoliť vhodný parfum, ktorý bude pôsobiť ako nenápadný, neviditeľný, ale nevyhnutný doplnok.
Unisex parfumy
Unisex parfumy možno označiť za univerzálne. To znamená, že ich bez väčších problémov využijú nielen muži, ale taktiež ženy. Hodia sa na každodenné nosenie aj na niektoré zvláštne príležitosti. Často ide o vône určené najmä pre mladú generáciu a všetkých, ktorí sa nedržia nepísaných pravidiel. Čo sa týka ingrediencií, v prípade unisex parfumov jednoznačne vedú citrusové plody a bergamot.
Detské parfumy
Trh nezabúda ani na tých najmenších, a tak je dnes bežne dostať aj detské parfumy. Pre ratolesti sú obyčajne pripravené vône s chuťou žuvačiek, sladkých bonbónov a podobných sladkostí. Obľúbené sú však všeobecne sladké a kvetinové vône. Parfumy pre deti vynikajú tiež svojimi flakónmi, ktoré majú často infantilné prevedenie. Výnimkou nie sú pestré farby,i rôzne tvary alebo ilustrácie, napríklad obľúbených zvieratiek a hrdinov zo známych rozprávok a filmov.
Typ vône
Mnoho ľudí všetkému, čo vonia okamžite hovorí parfum. To je však nesprávne. Nejde totiž o univerzálny názov, ale o označenie najkoncentrovanejšieho typu vône. Všeobecne totiž majú vône hneď niekoľko odnoží, ktoré sa od seba líšia predovšetkým percentom obsahujúcich vonných zložiek. Ich percentuálny obsah sa následne premieta nielen do intenzity a výdrže danej vône, ale tiež jej výslednej ceny. Stretnúť sa môžete s týmito pojmami.
Parfum
Veľmi silná a koncentrovaná vôňa s vyššou intenzitou, presne to je parfum. Stačí len pár kvapiek a aróma mnohokrát nevyprchá ani nasledujúci deň. Pojmom parfum sú označované produkty s obsahom vonných látok okolo 15 – 30 % rozpustených vo vysoko kvalitnom až 96% liehu. Percentuálne rozhranie je pomerne široké a pre výrobu neexistujú žiadne pravidlá, preto sa intenzita parfumov môže podľa výrobcu líšiť.
Pretože sú parfumy považované za luxus, majú flakóny mnohokrát veľmi atraktívne prevedenie. Zatiaľ čo niektorí výrobcovia volia pre svoje voňavé klenoty fľaštičky z brúseného skla, iní ich neváhajú osadiť drahými kameňmi či rovno pozlátiť. Zvyčajne sa pri parfumoch nestretnete s rozprašovačom, bežne majú iba uzáver. Je to skrz typicky hustejšiu konzistenciu, ktorá sa na kožu aplikuje vo forme niekoľkých kvapiek, pričom vôňa vydrží skutočne aj 10 hodín.
Parfumovaná voda
Parfumovaná voda je výrobok pokrývajúci strednú triedu vonných esencií. Tiež obsahuje v rozmedzí od 8 do 15 % a rozpustené sú v takmer 90% liehu. Ide o druhú najvyššiu koncentráciu po parfume, je o niečo lacnejšia, avšak stále pomerne dosť intenzívna. Pri parfumovanej vode rátajte s tým, že z vás bude vôňa sálať minimálne 5 – 6 hodín. V obchodoch na tento sortiment narazíte pod cudzojazyčným označením Eau de Parfum.
Toaletná voda
Toaletná voda je označovaná ako Eau de Toilette. V rámci typických parfumov s rozprašovačom obsahuje najmenej vonných zložiek, čo dokazujú hodnoty 4 – 8 % vonnej kompozície rozpustenej v zhruba 80% liehu. Z pohľadu trvanlivosti vône ide o krátkodobý účinok. Na druhej strane ju kúpite pravdepodobne najlacnejšie a na výber budete mať pomerne rozsiahly sortiment.
Ide o vône určené na každodenné nosenie. Musíte však počítať s kratšou výdržou, ktorá dosahuje okolo 2 – 3 hodín. Z tohto dôvodu je vhodné vôňu aplikovať aj niekoľkokrát v priebehu dňa. Skrze ich nižšiu intenzitu sa nemusíte báť, že by obťažovala okolie alebo vám znepríjemňovala bežné každodenné aktivity.
Kolínska voda
Kolínsku vodu používajú primárne muži po holení, nájdete však aj unisex kolínske alebo kolínske vody pre ženy. Nanáša sa predovšetkým na tvár a fúzy, ale je možné ju aplikovať aj kamkoľvek na telo. V jej obsahovom zložení je minimálne percento vonných esencií. Často sú udávané hodnoty 3 – 5 % vonných látok rozpustených v cca 70% lihu. Na kolínsku vodu narazíte pod označení Eau de Cologne.
Vonné látky z kolínskej vody spravidla zanechajú ľahkú osviežujúcu vôňu, vyprchajú však pomerne rýchlo. Nízka koncentrácia vonných kompozícií predurčuje kratšiu výdrž v porovnaní s parfumovanou či toaletnou vodou.
Eau de Fraiche
Ak patríte k tým menej náročným zákazníkom, potom siahnite po výrobku označovanom ako Eau de Fraiche, ktorý obsahuje len 3 % vonných častíc. Rovnako ako iné typy môžete aj tieto voňavky vyberať z mnohých variantov od sviežich a orientálnych cez kvetinové až po drevité tóny. Eau de Fraiche sa vyznačuje veľmi nízkou cenou, ktorá je však vykúpená minimálnou výdržou vône. Nanáša sa predovšetkým na oblečenie, z pokožky rýchlo vyprchá.
Niche parfumy
Niche parfumy predstavujú exkluzivne vône, ktoré majú svoj originálny príbeh. Sú to umelecké diela vyhlásených umelcov, do ktorých sa používajú výhradne luxusné a veľmi vzácne prísady. Ich výroba má mnohoročnú tradíciu, za ktorú si tak riadne priplatíte. Medzi niche parfumami majú bohaté zastúpenie tiež unisex vône, ktoré skrz svoje zloženie vôňajú na mužovi a žene odlišne.
Parfumované oleje
Parfumované oleje sa od ostatných typov vôní odlišujú tým, že sa k riedeniu vonných esencií nepoužíva alkohol, ale jojobový olej. Vďaka použitiu oleja dochádza k intenzívnejšiemu uvoľneniu vonných zložiek a navyše nevysušuje a nedráždi pokožku ako alkohol. Olej sa aplikuje po kvapkách na rovnaké miesta ako iné vône. Vydrží však veľmi dlho, zmizne až po kúpeli či sprche.
Zloženie parfumu
Možno to ešte netušíte, ale parfumy, vlastne samotná kvapalná látka je tvorená z troch častí. Opisujú sa pomocou olfaktorickej pyramídy, ktorá sa skladá z vysokých, stredných a nízkych tónov, teda z hlavy, srdca a základu. Týmto trom častiam parfumov prisudzujte vysokú prioritu a vždy sa pri nákupe zamyslite nad tým, akými vôňami vlastne chcete byť sprevádzaný počas dňa. Ideálne je samozrejme poznať aj chute jednotlivých vôní.
Hlava, srdce a základ musia byť vzájomne dokonale zladené, mali by sa prelínať a harmonicky dopĺňať. Počas nosenia sa uvoľňujú postupne, preto sa parfum v priebehu niekoľkých hodín mení. Nižšie vám tieto tri časti popíšeme trochu podrobnejšie.
Hlava
Týmto výrazom je označované esencia, ktorú pri nanesení parfumu ucítite ako prvú. Zároveň ale musíte počítať s tým, že táto zložka pomerne rýchlo odznie, cítiť ju budete zhruba 15 minút až pol hodiny. Jej úlohou je upútať vašu pozornosť, preto sa na hlavu parfumu výrobcovia sústredia zo všetkého najviac. Hlava býva svieža a ľahká, tvorená z takzvaných vysokých tónov. Nájdete v nej väčšinou kvetinové alebo svieže citrusové zložky.
Srdce
Po hlave nasleduje srdce (takzvané stredné tóny), teda charakter vône s niekoľkohodinovou výdržou. Do tejto časti výrobcovia najčastejšie komponujú výrazné kvetinové alebo ovocné zložky. Práve túto esenciu budete cítiť po rozložení srdca a s najväčšou pravdepodobnosťou vás bude sprevádzať po dobu 2 – 4 hodín.
Základ
A nakoniec je tu základ každého parfumu, ktorý vôni dodává tú správnu hĺbku. Najčastejšie ho tvoria drevité, chyprové alebo orientálne tóny, na ktorých sú vystavané jednotlivé esencie. Tento prvok pôsobí v parfume najdlhšiu dobu a je veľmi intenzívny. Uvolňuje sa pozvoľna, vnímať ho môžete zhruba už po pol hodine a plne rozvinutý základ potom budete cítiť po cca 2 hodinách od aplikácie až do vyprchania.
Rodokmene vôní
Pod týmto špecifickým pojmom „rodokmene vôní“ si do istej miery môžete predstaviť typ konkrétnej vône. Skrátka pomenovanie kategórie, ktorá vám aspoň čiastočne napovie, akým smerom sa budú uberať esencie vami zvoleného parfumu. Tento rodokmeň vôní je prezentovaný v podstate pri akýchkoľvek parfumoch na trhu. Nižšie uvádzame charakteristiku tých najbežnejších rodokmeňov.
- Kvetinový rodokmeň – Je veľmi bohatý, pretože v sebe zahŕňa kvety najrôznejších vôní. V jeho prospech hovorí hlavne sviežosť a čerstvosť. Ideálne vône napríklad na jarné a letné obdobie a nespočetné množstvo príležitostí. Veľmi obľúbené sú v kombinácii s ovocnými tónmi.
- Drevitý rodokmeň – Niekedy až orientálne vône prichádzajúce vhod hlavne milovníkom tabaku a dreva. Či už ide o cédrové, santalové, ružové a mnohé ďalšie. Sú obľúbené predovšetkým u mužov, ale svoje miesto majú aj medzi dámskymi parfumami. Tieto vône budia dojem elegancie a pôsobia hrejivo.
- Citrusový rodokmeň – Ten má ako jeden z mála svoju vlastnú kategóriu. Mnoho parfumov je totiž ladených do citrusových plodov, ktoré cielia hlavne na horúce letné dni. Prinášajú určitý druh osvieženia a často sa kombinujú s takzvanými akvatickými vôňami.
- Ovocný rodokmeň – Milovníci ovocných esencií siahnu po týchto výrobkoch. Tie vo svojich útrobách skrývajú chuť broskýň, malín, marhulí, jahôd, pomarančov, ale aj kokosu či ostružín. Hodia sa predovšetkým na letné obdobie.
- Orientálny rodokmeň – Veľmi sladke vône, ktoré sú typické predovšetkým pre vzdialené orientálne krajiny. Veľakrát ide o ťažšie parfumy nachádzajúce svoje pevné miesto hlavne v zime. Medzi jednotlivými esenciami môžeme menovať klinček, vanilku, škoricu a ľubovoľné typy korenia.
- Fougere rodokmeň – Tieto esencie sú vhodné skôr do spoločnosti a najčastejšie ich objavíte na mužoch. Ide o kombinácie prirodzených a extravagantných vôní, medzi ktoré rozhodne spadá bergamot, kumarín a pačuli alebo koža.
Svieže verzus hrejivé vône
Všeobecne môžeme vône rozdeliť tiež na svieže a hrejivé, pričom do každej kategórie spadá iný rodokmeň vôní. Okrem zloženia sa od seba odlišujú aj svojim využitím. Nižšie v tabuľke nájdete súhrn toho, k akým príležitostiam sa ktoré vône hodia.
Typ |
Rodokmeň |
Využitie |
Svieže vône |
Citrusové
Kvetinové
Ovocné
Vodné (akvatické)
Drevité so štipkou citrusov |
Jarné a letné obdobie
Každodenné nosenie |
Hrejivé vône |
Vône fougere
Orientálne
Kožené
Korenisté
Drevité sladké |
Chladnejšie obdobie roka
Špeciálne príležitosti |
Balenie a objem
Pri výbere parfumu sa stretnete nielen s odlišnými vôňami, ale objavíte aj viacero variantov balenia. Na balení týchto produktov sa môžete dívať z dvoch uhlov pohľadu. Ide o spôsob, akým je parfum zabalený a v akej nádobe je predávaný. Pokiaľ hodláte parfum nosiť pri sebe v kabelke, potom iste oceníte kompaktnejšie balenie. Ak však budete mať vôňu vystavenú doma na poličke, môžete siahnuť po väčších luxusných flakónoch s dizajnovým uzáverom.
Vzorky a miniatúry
Vzorky a miniatúry parfumov uložené v malých fľaštičkách dosahujú maximálneho objemu 7 mililitrov. Slúžia predovšetkým ako testovacie vzorky pre nájdenie tej správnej vône, ale aj ako „reklamné“ predmety alebo veľmi miniatúrne varianty vreckových balení. Malé fľaštičky s odstrekom obľúbenej vône sú skvelým riešením napríklad do malej kabelky na ples.
Testery
Tester je obsahovo rovnaký jako klasický parfum. Líši sa však tým, ako je predávaný. Zvyčajne ide o obyčajný flakónik bez dizajnovej potlače. Na obale je okrem názvu parfumu uvedené preve to, že ide o tester. Testery sú určené do obchodov, kde si testujete, aká vôňa vám bude vyhovovať najviac. Dnes ich však môžete zakúpiť tiež ako alternatívu plnohodnotného parfumu. Často neobsahujú ani dizajnový uzáver a pýšia sa nižšou cenou.
Originálne flakóny
Na vzhľad ide o zaujímavé flakóny s parfumom, za ktoré si oproti testeru trochu priplatíte. Výrobcovia ich návrhu venujú často nielen mnoho času, ale aj financií. V parfumériách tak môžete vídať flakóny najrôznejšieho spracovania, medzi tie najextravagantnejšie patria parfumy v tvare krištáľu, topánky alebo zlatej tehličky.
Pozornosť by ste mali venovať tiež celkovému objemu parfumu. Na trhu sa môžete stretnúť s niekoľkými variantami prevedenia, pričom každý z nich si nájde svoje využitie inde. Okrem cestovného prevedenia s objemom okolo 15 – 30 mililitrov sú obľúbenými variantami 50 a 100 mililitrové verzie. Najskôr vás poteší, že s rastúcim objemom spravidla klesá cena za jeden mililiter, takže sa investícia do väčšieho balenia vyplatí.
Vzorky a miniatúry
Testery
Originálne flakóny
Ako správne použiť parfum
V okamihu, kedy si zadovážite vami vysnívaný parfum, mali by ste vedieť to, ako ho čo najlepšie aplikovať. Ide nielen o to, kam ho nastriekate, ale tiež v akom množstve. Dôležité je vyvarovať sa najčastejších chýb, ktorých sa mnohí dopúšťajú v domnení, že to je tá správna cesta. Nižšie nájdete niekoľko tipov a rád, ako správne aplikovať parfum, aby vám dodal zdravé sebavedomie a zároveň neobťažoval vaše okolie.
- Rozhodne sa vyvarujte tomu, aby ste si parfum striekali alebo natierali na oblečenie, pokiaľ to výrobca na obale jasne neuvádza. Z textilných materiálov jednotlivé esencie veľmi rýchlo zmiznú a účinok parfumu je preč. Navyše môžu niektoré vône zanechávať na odeve škvrny.
- Dôležité je nanášať parfum priamo na telo, a to z toho dôvodu, že teplo slúži k dokonalému rozloženiu a uvoľneniu jednotlivých esencií.
- Či už používate parfum s rozprašovačom alebo ho nanášate prostredníctvom malého aplikátora, vždy ho aplikujte do niektorej z nasledujúcich oblastí, poprípade do všetkých naraz: zápästie, krk, spánky a lakťové jamky. Na iné časti tela to aj vzhľadom k tomu, aby ste prirodzene voňali, nie je vhodné.
- Zároveň si dajte pozor na to, aby ste nikdy nemiešali dve vône dohromady. Každý parfum už tvorí jeden harmonický celok a mixovanie by mohlo vzbudiť nepríjemný dojem. Pokiaľ používate parfum, vyhnite sa súčasnému použitiu krémov s intenzívnou vôňou. V lete nezabudnite, že parfumované bývajú taktiež opaľovacie krémy.
Ako vybrať parfum podľa príležitosti
Pri výbere parfumu by ste mali mať jasno v tom, na aké príležitosti ho budete chcieť nosiť. A aj tu zohráva hlavnú úlohu rodokmeň vône.
- Spoločenská udalosť – Vône na zvláštne príležitosti môžu byť výraznejšie až extravagantné. Vhodné sú korenisté a orientálne vône, ženskosť môžu podtrhnúť aj silnejšie kvetinové parfumy. Pre mužov je ideálnou voľbou korenistý či orientálny parfum.
- Zamestnanie a denné nosenie – Pre každodenné nosenie vyberajte jemnejšie a nie príliš výrazné vône. Vyhnite sa ťažkým a silným parfumom, ktoré by mohli obťažovať okolie alebo nepríjemne ovplyvňovať náladu pri práci. Vhodnou voľbou sú vône kvetinové, ovocné, osviežujúce vodné vône a pre pánov vône drevité, fougerové a vodné.
- Obchodné jednania – Aj pre tieto príležitosti nájdete na trhu ideálne vône. Hodiť sa budú ťažšie a korenisté parfumy, vďaka ktorým budete pôsobiť sebaisto a presvedčivo. Veľmi dôležité je však nanesenie vône v optimálnom množstve. Tu rozhodne platí, že menej je viac.
- Schôdzka s partnerom – Navodiť tú správnu atmosféru na schôdzke vám dozaista pomôže aj správne zvolená vôňa. Pre tieto príležitosti sa hodia sladkasté parfumy, kvetinové či kvetinovo ovocné. Obľúbená je vôňa jazmínu a vanilky, ruže a kombinácia dreva a citrusov.
Dôležitú rolu zohráva vaša osobnosť
Správne zvolená vôňa by sa mala hodiť k vašej osobnosti a temperamentu. Mali by ste sa s ňou cítiť prirodzene, sebaisto a v závislosti na situácii aj príťažlivo. Nerozhodujte sa preto iba na základe odporúčania vašej kamarátky alebo práve zhliadnutej reklamy. Vôňu si na sebe vždy vyskúšajte a posúďte, či je to práve tá, ktorá vás dokonale vystihuje.
Skladovanie a trvanlivosť
Pokiaľ budete vône správne skladovať, môžete sa z nich tešiť po veľmi dlhú dobu. Nie sú však nesmrteľné. Parfum nikdy nenechávajte ležať otvorený, aby sa tekutina zbytočne neodparovala. Flakón skladujte ideálne mimo dosahu slnečných paprskov, pokým nie je vyrobený z nepriehľadného materiálu. Vhodná je bežná izbová teplota okolo 20 °C.
Nerozbalená vôňa v originálnom flakóne by mala vydržať dlhšie než rok. Akonáhle sa k nej začne dostávať vzduch, jej životnosť sa postupne kráti. Po otvorení vám pri bežnom používaní parfum vydrží okolo pol roka. Ak ste šetrný, tak aj dlhšie. Môže sa však stať, že sa farba parfumu začne meniť a okolo uzáveru sa vytvorí živicový prstenec. Podľa toho poznáte, že má vôňa to najlepšie za sebou a je načase ju vyhodiť.
Cena
Obstarávacia cena parfumu veľmi závisí od toho, akému typu vône dáte prednosť. To znamená, aké veľké množstvo vonných zložiek daný parfum obsahuje. Veľmi záleží aj na objeme balenia a neoddeliteľnú úlohu vo výslednej cene zohráva i značka daného produktu.
Na trhu môžete naraziť na nespočetne mnoho kvalitných vôní. Calvin Klein, Hugo Boss, Chanel, Giorgio Armani, Christian Dior, Karl Lagerfeld, Kenzo, Lacoste, Lancome, Azzaro, Marc Jacobs, Bruno Banani, Nina Ricci, DKNY, Dolce & Gabbana, Prada a desiatky ďalších. Zvyčajne ide o modely spojené s kozmetickými značkami alebo módnymi výrobcami, poprípade ostatnými slavnými osobnosťami.
Cena do 10 EUR
Za cenu do 10 EUR nakúpite predovšetkým kolínské vody, prípadne lacné toaletné vody. Pôjde o nízkonákladové značky, akými sú Avon a podobne. Rozhodne neočakávajte akýkoľvek dlhotrvajúci vonný účinok. Sú vhodným riešením pre každodenné nosenie v kabelke a možnosť okamžitého osvieženia a navoňania.
Cena od 10 EUR do 40 EUR
Kto si priplatí, ten získa vyššiu kvalitu. A to platí aj pri parfumoch. V tomto prípade to budú skôr parfumované vody určené nielen pre dámy, ale taktiež pre pánov. Vyberať už budete môcť zo známych značiek či charakterovo odlišných vôní. Zvyčajná veľkosť značkových produktov sa pohybuje okolo 15 – 30 mililitrov. Vedľa nich potom v tejto cenovej kategórii nájdete aj velké balenia značkových toaletných vôd.
Cena od 40 EUR do 120 EUR
Nad čiastkou 40 EUR sa vám otvárajú dvere ku kvalitným dlhotrvajúcim vôňam. Nájdete tu parfumované vody väčších veľkostí, objem zväčša dosahuje 50 až 150 mililitrov. Pre náročnejších zákazníkov sú v tejto cenovej kategórii pripravené tiež BIO organické parfumy. Na výber je nadmiera značiek aj charakterov vôní vhodných ako na každodenné nosenie, tak i na zvláštne príležitosti. Táto cenová relácia je ideálna pre nákup voňavého darčeka, ktorý poteší.
Cena nad 120 EUR
Pokiaľ sú vo vašom hľadáčiku luxusnejšie značky, akými sú Bond N.9, Roja Parfums, Maiso Francis alebo Christian Dior, počítajte s vyššími obstarávacími nákladmi. Flakóny s objemom okolo 100 mililitrov sa môžu pri takýchto vonných edíciách pohybovať aj okolo 800 EUR Dočkáte sa však aj parfumu v pravom slova zmysle. Takého, ktorý sa s vami ponesie ešte celý nasledujúci deň.