Ako vybrať prilbu na motorku
Prilba alebo helma na motorku je veľmi podstatným motorkárskym vybavením, pretože chráni najdôležitejšiu časť tela – hlavu, a to nielen u vodičov, ale aj u spolujazdcov. Je totiž konštruovaná tak, aby absorbovala časť kinetickej energie pri kontakte hlavy s prekážkou či vozovkou. Navyše, nechráni iba pred zraneniami, ale aj pred prachom, vetrom a dažďom. Ide teda o multifunkčné vybavenie, bez ktorého by ste sa na cestu ani do terénu nemali vydávať.
V našom článku Ako vybrať prilbu na motorku sme zamerali na všetky podstatné parametre. V prvom rade sa dozviete dôležité informácie o homologizácii, teda o osvedčení, že daný výrobok spĺňa bezpečnostné štandardy. Zamerali sme sa pochopiteľne aj na jednotlivé typy prílb, a to vrátane maximálnej rýchlosti, pri ktorej by ste daný variant (ne)mali používať.
Zabudnúť sme pochopiteľne nemohli ani na veľkosť, hmotnosť, materiál ani jednotlivé druhy zapínania. Zohľadnili sme aj dizajn či rôzne doplnkové prvky. Na záver sme sa zamerali aj na obstarávaciu cenu, ktorá by však pri nákupe nemala byť hlavným kritériom. V každom prípade je vhodné pamätať si, že sa odporúča helmu na motorku každé tri až päť rokov vymeniť, aby ste mali istotu, že vás bude spoľahlivo chrániť.
Ako vybrať helmu na motorku stručne:
- Zamerajte sa na homologizáciu (niečo ako úradný certifikát). Na Slovensku aktuálne platí európska homologizácia ECE 22-05, je však možné naraziť aj na iné osvedčenia.
- Vyberte vhodný typ. K dispozícii máte otvorené, integrálne, výklopné, motokrosové a enduro prilby, z ktorých sa niektoré hodia na cestu, iné do terénu.
- Zohľadnite rýchlosť. Niektoré motocyklové helmy sa hodia na veľmi rýchlu jazdu, iné však bývajú odporúčané pre nižšie rýchlosti.
- Sústreďte sa na veľkosť a hmotnosť. Tieto parametre sú dôležité pre komfort pri jazde. Mali by ste teda presne poznať obvod svojej hlavy.
- Vyberajte s ohľadom na materiál. Helmy na motorku, resp. ich škrupiny môžu byť z polykarbonátu, kompozitu alebo karbónu.
- Zvoľte vhodné zapínanie. Existujú tri základné typy – D-krúžky, pracka a rýchlospona, ktoré sa okrem iného líšia spoľahlivosťou.
- Zamyslite sa nad dizajnom. Motocyklová prilba by sa vám mala tiež páčiť.
- Pozornosť venujte funkciám a vybaveniu. Jednotlivé prilby môžu mať ventiláciu, polohovateľný šilt, nosný a bradový deflektor, interkom, slnečnú clonu, prípadne anti-fog či anti-scratch ochranu.
- Nepodceňujte cenu. Helma na motorku vás môže vyjsť na 50, ale aj na stovky eur.
Homologizácia
Helma na motorku by mala primárne zaručovať bezpečnosť vodiča i spolujazdca. Pokiaľ chcete mať istotu, že vás daný produkt skutočne ochráni, zistite si, či má poriadnu homologizáciu. V súčasnej dobe ich však existuje hneď niekoľko.
- ECE 22-05 – táto európska homologizácia aktuálne platí na Slovensku. Dané označenie pritom nájdete na vonkajšej strane helmy vedľa veľkosti a hmotnosti.
- Snell – certifikát, ktorý vydáva neziskové testovacie laboratórium. Jedná sa o najprísnejšiu normu na svete. Prilby s certifikáciou Snell sú považované za spôsobilé na splnenie ECE homologizácie.
- DOT – homologizácia pre americký trh.
- Sharp – britský nezávislý test, ktorý je síce prísny, nenahrádza však ECE homologizáciu.
Typy
Pri výbere helmy na motorku by ste mali zvoliť vhodný typ. Niektoré modely sú bezpečnejšie ako iné, preto sa viac hodia na rýchlu jazdu. Na druhú stranu, môžu byť zase zbytočné drahé na pomalšie stroje ako sú skútre či mopedy. Rolu pri výbere zohráva aj typ cesty, pretože niektoré prilby sú vhodné skôr na cesty, iné sa viac hodia do terénu.
Otvorená helma na motorku
Jedná sa o helmu bez hľadia a ochrany brady. Pokiaľ si ju zaobstaráte na rýchlejší stroj, prípadne často jazdíte v teréne, rozhodne by ste mali mať aj špeciálne okuliare na motorku, ktoré chránia oči pred vetrom, nečistotami a slnečným žiarením. Otvorené helmy sú každopádne vhodné skôr na pomalšiu jazdu v meste a na kratšie vzdialenosti a hodia sa na skúter či moped. Používajú ich ale aj vodiči motocyklov chopperov.
Integrálna helma na motorku
Často sa označuje ako „uzavretá“. Táto helma chráni bradu a čeľusť a väčšina produktov disponuje aj sklápacím plexi a zatmavovacou slnečnou clonou. Nie je teda divu, že je považovaná za najbezpečnejšiu a býva najpoužívanejšia. Vhodná je aj na rýchlu jazdu, ale vzhľadom na to, že plne chráni hlavu a môže mať zaujímavé funkcie a doplnky, odporučiť ju možno všetkým cestným motorkárom a to bez ohľadu na typ stroja.
Výklopná helma na motorku
Integrálne prilby nemusia byť plne komfortné, čo neplatí o výklopných, čiže modulárnych helmách na motorku, ktoré kombinujú vlastnosti oboch predchádzajúcich variantov. Sú teda bezpečné a zároveň komfortné, a to vďaka skutočnosti, že nie je potrebné dávať dole celú helmu. Vďaka výklopnej časti sa dá napríklad ľahko napiť, takže môže ísť o vhodné riešenie napríklad na dlhšie cesty.
Helma na motokros
Optimálna ochrana hlavy na jazdu v teréne. Tieto helmy sú ľahké, majú kvalitné vetranie a veľký šilt. Musíte si k nim však dokúpiť motokrosové okuliare. Mnohé modely môžete použiť aj na ceste (ak majú cestnú homologizáciu!), avšak nie sú vhodné na rýchlu jazdu. Pri nej bývajú hlučné, príliš nechránia proti vetru a navyše nie sú ani príliš aerodynamické.
Helma na enduro
Helmy na enduro sú taktiež vhodné do terénu, a to ako na motorku, tak na štvorkolku. Majú veľmi podobnú konštrukciu ako integrálne prilby. Disponujú polohovateľným šiltom, plexi aj odvetrávaním. Hoci sa hodia na jazdu v teréne, helmy s patričnou homologizáciou môžu byť použité aj na ceste. Nemôžete však očakávať prílišný komfort, a to predovšetkým pri rýchlej jazde, pretože šilt nebýva aerodynamický.
Typ helmy na motorku |
Pozitíva |
Negatíva |
Otvorená |
Ideálna na skútre, mopedy a choppery |
Menej bezpečná |
Integrálna |
Najbezpečnejší variant, vhodný aj na rýchlu jazdu |
Nižší komfort |
Výklopná |
Univerzálne riešenie na cestu aj do terénu |
Nezaisťuje top komfort ani bezpečnosť |
Motokrosová |
Bezpečné a komfortné riešenie do terénu |
Nie príliš vhodná na cestu |
Enduro |
Bezpečné a komfortné riešenie do terénu |
Nie príliš vhodná na cestu |
Rýchlosť
Ako je zrejmé z predošlých riadkov, dôležitým parametrom pri výbere helmy na motorku je rýchlosť. V tomto ohľade predstavujú univerzálne riešenie predovšetkým integrálne prilby.
- Integrálne prilby je možné využiť ako pri pomalej jazde, tak pri naozaj vysokých rýchlostiach, teda napríklad aj na diaľnici.
- Pri výklopných helmách je maximálna odporúčaná rýchlosť 150 km/h, čo taktiež stačí na slovenské diaľnice, kde najvyššia povolená rýchlosť činí 130 km/h.
- Otvorené helmy už sú pri vyšších rýchlostiach nepohodlné, preto býva maximálna odporúčaná rýchlosť 80 km/h.
- Pri enduro a motokrosových motorkách nejde o rýchlosť. Na ostrú jazdu sa navyše nehodia. Šilt nebýva aerodynamický, odpor vzduchu by vám teda mohol otáčať hlavu, čo nie je dvakrát bezpečné.
Veľkosť
Aj ak budete mať najkvalitnejšiu helmu na motorku, pokiaľ vám nebude sedieť, nielenže sa v nej budete cítiť nepohodlne, ale navyše vás ani neochráni. Výberu vhodnej veľkosti preto venujte náležitú pozornosť. Najprv by ste mali presne poznať svoj obvod hlavy. Ten zmeriate krajčírskym metrom, a to ľahko nad obočím a ušami. Veľkosť sa však pri jednotlivých značkách môže líšiť (tak ako pri oblečení) a každý človek má navyše hlavu inak tvarovanú.
Helma na motorku by v každom prípade mala klásť mierny odpor pri nasadzovaní. Na hlave musí byť tesná, zároveň ale nesmie vyvíjať väčší tlak na spánky, čelo a pod. Pravidlo teda znie, že by nemala nikde tlačiť, ale napriek tomu musí byť tesná. Prilba navyše musí hlavu obopínať po celom obvode a aj bez zapínania by mala pri pohybe do strán vydržať na svojom mieste. Veľkosťou sa pritom môžu značne líšiť, pretože XS helmy mávajú napr. veľkosť 53 a 54 centimetrov, zatiaľ čo pri XXL je obvykle veľkosť 61 až 62 cm.
Materiál
Ak už poznáte typ a veľkosť helmy, ktorá pre vás bude ideálna, mali by ste sa zamerať aj na materiál. Ten má vplyv nielen na bezpečnosť, ale aj na hmotnosť či obstarávaciu cenu. Z hľadiska materiálu máte v podstate na výber z troch hlavných možností, aj keď existuje viacero riešení.
Polykarbonát
Polykarbonát je materiál, ktorý sa využíva na jednoduchú výrobu lacnejších heliem, ktoré zároveň nemávajú najvyššiu odolnosť a navyše môžu byť pomerne ťažké, čo však nie je ani zďaleka pravidlom. Napriek tomu sú odporúčané skôr na bežnú prevádzku, teda skôr na pomalšiu jazdu po spevnených komunikáciách či v meste. Podobne sú na tom aj prilby z termoplastu (napr. ABS) alebo novoduru (nemäkčené PVC).
Kompozit
Kompozitné helmy na motorku sú výrazne pevnejšie, pretože bývajú kvalitnejšie. Kompozit je materiál z dvoch alebo viacerých substancií s rozdielnymi vlastnosťami. V tomto ohľade sa často jedná o sklené, kevlarové či uhlíkové vlákna. Tieto helmy sú tiež ľahšie a pružnejšie, pri ich nákupe budete ale musieť počítať s vyššou cenou. Každopádne existujú aj semikompozitné prilby, ktoré predstavujú kombináciu vlastností polykarbonátových a kompozitných heliem.
Karbón
Najkvalitnejšie helmy sú vyrábané z uhlíkových vlákien, teda z karbónu. Nie je teda divu, že ich používajú aj profesionálni pretekári, odporučiť ich ale môžeme aj bežným motorkárom, ktorí majú radi rýchlosť. Sú skutočne bezpečné, pevné a navyše zaujmú aj naozaj nízkou hmotnosťou. Na druhú stranu, musíte počítať s vysokou cenou, pričom bývajú aj menej pružné.
Materiál |
Pozitíva |
Negatíva |
Polykarbonát |
- Nižšia cena
- Vhodné na bežnú prevádzku
|
- Menej odolné
- Pomerne ťažké
|
Kompozit |
- Vyššia odolnosť
- Nižšia hmotnosť
- Veľká pružnosť
|
|
Karbón |
- Vysoká odolnosť
- Veľmi ľahké
|
- Vysoká cena
- Nižšia pružnosť
|
Upozorňujeme: helmu na motorku netvorí iba samotná škrupina, ale aj vnútorný materiál. Najčastejšie sa jedná o expandovaný/penový polystyrén (EPS). Táto vrstva (či viac vrstiev) pohlcuje preťaženie. Doplňme, že dôležitým prvkom môže byť aj možnosť vnútornú výstelku ľahko vybrať, vyprať a následne vrátiť naspäť.
Hmotnosť
Pri výbere prilby na motorku by ste mali zohľadniť aj hmotnosť, ktorá úzko súvisí s použitým materiálom, čo už je asi zrejmé z predošlých riadkov. Najťažšie bývajú prilby z polykarbonátu, ľahšie sú kompozitné helmy a za najľahšiu možno označiť karbónovú ochranu hlavy. Pokiaľ vás zaujíma konkrétna hmotnosť, vedzte, že niektoré prilby môžu vážiť pod 1 kilogram, zatiaľ čo iné vážia aj cez 1 700 gramov, takže rozdiel môže byť naozaj znateľný.
Tip: hmotnosť sa samozrejme líši podľa veľkosti. Najmenšie helmy môžu byť pri rovnakom produkte až o 100 gramov ľahšie ako najväčšie varianty. Výrobcovia pritom obvykle uvádzajú strednú váhu, od ktorej si odčítate, prípadne k nej pripočítajte 50 gramov podľa toho, či si chcete zaobstarať menšiu (XS) alebo väčšiu veľkosť (napr. XXL).
Zapínanie
Jednotlivé motocyklové helmy sa líšia aj v spôsobe, akým zaisťujú udržanie na hlave. V tomto ohľade môžete naraziť na tri základné typy zapínania, ktoré sa od seba v niekoľkých ohľadoch odlišujú, takže ani na tento parameter pri výbere nezabúdajte.
- D-krúžky – tento typ zapínania býva považovaný za najspoľahlivejší a navyše je aj najbežnejší. Tvoria ho dva oceľové krúžky v tvare písmena D. Doplňme, že tento spôsob zapínania možno označiť za komplikovanejší.
- Pracka – ďalší bežne používaný spôsob zapínania. Oceľová pracka sa v tomto prípade zapína do zámku a ide o pomerne spoľahlivé zabezpečenie.
- Rýchlospona – najmenej používaný typ zapínania. Ide o plastovú lištu, ktorá sa zasúva do zámku s kotvičkou na pružine. Tento spôsob zapínania je veľmi jednoduchý.
Dizajn
Motocyklové helmy musia byť predovšetkým bezpečné a v druhom rade aj komfortné. Netreba ale dodávať, že motorkári hľadia aj na ich vizuálne prevedenie. V súčasnej dobe je možné vyberať z tisícov heliem rozmanitých dizajnov, takže si vyberie naozaj každý. Musíme však dodať, že pestrofarebné helmy či reflexné modely sú viditeľnejšie aj za šera, takže sa s ich pomocou znižuje riziko, že vás prehliadne iný účastník cestnej premávky.
Funkcie a vybavenie
Helmy na motorku sa líšia aj v tom, akými funkciami a dodatočným vybavením disponujú. Niekomu síce stačia samotné základné prvky, niektoré doplnky sú však praktické a navyše môžu zvyšovať komfort aj bezpečnosť. Na druhú stranu, takáto výbava sa môže odraziť na obstarávacej cene. Každopádne, niektoré tieto prvky sú súčasťou helmy, iné si budete musieť dokúpiť.
- Ventilácia – predovšetkým pri uzavretých prilbách je dôležité vetranie, ktoré zaisťuje komfortnú jazdu. Drahšie helmy na motorku mávajú ventilačný systém, ktorý je možné regulovať, takže býva pre jazdcov komfortnejší.
- Polohovateľný šilt – mnohé motokrosové a enduro helmy majú tento prvok, ktorý môže efektívnejšie chrániť jazdcov pred slnkom.
- Anti-fog ochrana – ak sa vám zahmlí plexi, nie je to nič príjemné. Našťastie ale existujú systémy ako PinLock, čo je ohybná vložka z priehľadného plastu, ktorá sa osádza na vnútornú stranu helmy. Všeobecne sa prvkom proti zahmlievaniu hovorí anti-fog.
- Anti-scratch ochrana – táto funkcia chráni plexi pred prípadným poškriabaním.
- Nosný a bradový deflektor – prvky, ktoré môžu zvyšovať komfortnosť jazdy. Bradový deflektor zabraňuje prefukovaniu a chráni pred hmyzom, nosný deflektor zase pomáha zabrániť tomu, aby sa helma zahmlievala.
- Slnečná clona – umožňuje vyrážať na motorku aj za slnečných dní. Integrovaná slnečná clona totiž zaisťuje efektívnu ochranu proti slnečným lúčom bez toho, aby to malo negatívny vplyv na viditeľnosť cez plexi.
- Interkom – tento prvok umožňuje bezpečnú komunikáciu jazdca so spolujazdcom, prípadne s ďalšími motorkármi v dosahu. Navyše býva často kombinovaný s handsfree systémom pre telefón alebo GPS.
- Okuliare na motorku – v prípade otvorených, motokrosových či enduro heliem nemá jazdec chránený zrak, takže sú pri nich absolútnou nevyhnutnosťou okuliare. Tie by ste mali vyberať s ohľadom na značku helmy, pretože produkty od rovnakých výrobcov do seba obvykle lepšie zapadnú.
- Príprava na okuliare – pokiaľ nosíte dioptrické okuliare, pamätajte na to pri výbere veľkosti helmy. K dispozícii však máte aj prilby s prípravou na okuliare, ktoré s touto eventualitou vopred počítajú.
- Quick Release – systém pre jednoduchú a rýchlu výmenu plexi bez použitia náradia.
- EQRS – pod touto zvláštnou skratkou sa ukrýva označenie „Emergency Quick Release System“ – umožňuje odobratie helmy tak, aby nedošlo k úrazu miechy, chrbtice alebo hlavy. To je dôležité v prípade dopravnej nehody.
Cena
Prilby na motorku sa líšia aj obstarávacou cenou, pričom najlacnejšie bývajú otvorené prilby. Medzi všetkými variantmi možno však nájsť lacnejšie aj drahšie produkty. Toto motocyklové príslušenstvo sa teda môže z hľadiska finančnej stránky značne líšiť. Niektoré helmy totiž nestoja ani 50 €, za iné však možno minúť aj niekoľko stoviek eur. Hoci si určite nemusíte kupovať ten najdrahší variant, pri ochrane hlavy rozhodne neodporúčame šetriť.
Cena do 100 €
V tejto cenovej kategórii najčastejšie nájdete otvorené helmy na motorku, hoci k dispozícii máte aj integrálne varianty. Pri nich však nemôžete očakávať dodatočné funkcie ani príslušenstvo. Za najlacnejšie prilby každopádne neutratíte ani 40 €. Zoženiete tu navyše aj mnohé detské helmy na motorku.
Cena od 100 do 200 €
Zhruba od 100 € si už môžete zaobstarať kvalitnú motocyklovú prilbu. So stúpajúcou cenou začína pribúdať aj počet integrálnych heliem, avšak v tejto cenovej kategórii už nájdete aj mnoho motokrosových a enduro prílb. Niektoré z ponúkaných produktov navyše disponujú zaujímavými funkciami a doplnkami.
Cena od 200 do 400 €
Ak zháňate špičkovú motocyklovú helmu, ale zároveň nechcete jej nákupom zruinovať rodinný rozpočet, rozhliadnite sa v tejto cenovej kategórii. Nájdete tu prvotriedne integrálne, motokrosové a ďalšie prilby, ktoré budú veľmi bezpečné aj komfortné a môžu disponovať zaujímavým vybavením.
Cena nad 400 €
Top produkty, ktoré sú vysoko kvalitné a majú špičkovú aerodynamiku, zároveň ale bývajú odľahčené, takže vás pri jazde nebudú nijako limitovať. Navyše boli opatrené mnohými praktickými prvkami. Jedná sa predovšetkým o integrálne helmy na motorku. Najdrahšie produkty stoja okolo 1500 €, čo už je však poriadna „pálka“.
Diskusia, poradňa a vaše skúsenosti
Spýtajte sa na čokoľvek a naši redaktori vám odpovedia v moderovanej diskusii. Ak potrebujete odpoveď čo najskôr, napíšte na facebook skupinu, kde radia aj ďalší používatelia a odborníci.